Halo allemaal.
Zag bij toeval een sticker met tekst.....

Preventie chip.

Staat helemaal onderaan aan de binnenkant van het het frame en lastig leesbaar.

Top Sparta ebike.
Gebruikt gekocht met 5.000 km
Inmiddels 12.500 km mee gefietst
Nooit onkosten mee gehad.
Bereik nu nog 70/80 km

De vraag is.
Volgens de sticker zit er een preventie Chip in. Is dat dan ook zo en werkt dat dan nog. En kan alleen de fietsmaker dat controleren.
Groet Nico

Ja, dat zou nog moeten werken. Is voor zover ik weet gewoon een RFID-geval.
Werd in het verleden per internet geregistreerd en gekoppeld aan gegevens van de aankoper, zodat bij diefstal duidelijk was wie de originele eigenaar is.

Wáár die chip zit, kan afwijken. Die is, als ik het me goed herinner, nogal eens van plek gewisseld omdat die (wat een toeval) nog wel eens te gemakkelijk te verwijderen bleek door de dief in kwestie.
Ze worden al sinds 2014 niet meer gebruikt/gemaakt lees ik net: ze zaten in het slot en rara, dat was het eerste waar een dief natuurlijk vanaf wou.

Misschien is dat een ouder systeem want de filmbeelden op de link laten zien dat de fiets via 4G(?) door heel Europa op te sporen is. Lijkt erg op het systeem van auto's met een ingebouwde esim. Daarmee zie je ook de geparkeerde auto staan (of rijden) op een kaart via een app op de telefoon.

Dat lijkt me een fiets van voor 2017 met de oude chip.

Volgens mij was dat niet meer dan een slot- of framenummer in een RFID. Een agent zou dan zeer snel (5s/fiets) een flinke stalling kunnen controleren op gestolen nummers.
Volgens mij wordt er in de praktijk treurig weinig mee gedaan. Net zoals de beroerd slecht bewaakte gratis stallingen bij de Randstadrail.