Brommetje als ik goed afgeschemde audio kabel aansluit op de Print van de versterker.

Bijvoorbeeld die voeding in dat plastic kastje is onvoldoende geventileerd

Er zitten boven 20 gaten van 8mm (8x8 x 0.785 x 20 gaten = 10cm2.
En onder nog meer.

bovendien zuig je dan de warme lucht van de koelprofielen van de versterker er vlak onder mee op wat niet erg verkoelend werkt

Zo hard staan ze niet dat dit effect doet optreden.
Het blauwe aluminium profiel op de versterker zelf kwam tot nu toe niet boven de 35 graden uit. (zomertemp binnen was 26 graden)
De warmte wordt dan nog door het zwarte element verspreid, en voelt niet eens warm aan als ik aan de buitenkant voel.

Het is ook maar de vraag of een afgeschermde assymetrische kabel veel nut heeft tussen losse printen en externe apparatuur zonder gemeenschappelijk referentievlak, wat je in een metalen behuizing wel hebt.

De Audio kabel bevind zich niet in die box, maar gaat direct van de versterker naar achterkant kast.

De afschermende werking van de mantel zou wel eens niet kunnen werken in een magnetisch bromveld

Helemaal mee eens.

Problemen door je netaansluiting ga je eerder verwachten waar de draden uiteen gaan zoals naar een enkelpolige schakelaar op afstand

Dat gebeurd dus in de kunststof box - zal wel moeten - je kan niet overal de stromen ten opzichte van elkaar laten lopen - tenzij je er een best grote print van gaat maken.

Hier audiofile:

1.wav

Hier een snap van wat zich steeds herhaald (zie timeline)

https://i.postimg.cc/RFmPy9c7/Wave-600.png

Ik zou de afgeschermde kabel voor proef eens vervangen door twee flink getwiste draden ook al is het de aansluiting assymetrisch

Ga ik doen.
----------------------------------

Ik las gisteren een verhaal van iemand die zijn boxen tot actieve had laten ombouwen met XLR aansluiting. De persoon had ze laten horen met een verloop kabel waarbij geen brom en ruis te horen was.

Zijn versterker had gewoon RCA, en thuis aangekomen maakte hij deze eerste kabel:

Dat ging dus niet goed - BROMBROMBROM.

Toen kocht hij afgeschermde microfoon kabel met nieuwe apparte XLR en RCA.
Maakte de kabel zoals dit:

De brom was zo goed als weg, maar hij klaagde nog wel over ruis.

Mijn vraag: wat is dat dan voor een kabel als die zo gemeen goed kan functioneren in zo'n veld met storende magnetische velden ?

[Bericht gewijzigd door daan69 op zaterdag 23 juli 2022 15:54:09 (69%)

Arco

Special Member

Het hangt af van de ingangsimpedantie en de ter plaatse aanwezige storende invloeden.
Al met afscherming los aan cinchzijde geprobeerd?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Al met afscherming los aan cinchzijde geprobeerd?

Ja, daar zat ook een licht brommetje in toen ik de RCA plug er nog niet op had zitten.
Met RCA plug erop en met kabel op versterker aangesloten blijft hetzelfde.
Daarbij heb ik de audio kabel ver van de 220v voedingskabels weg gehouden.

In sommige gevallen merk je iets meer of minder verschil.

RAAF12

Golden Member

Op 23 juli 2022 15:31:09 schreef daan69:
Mijn vraag: wat is dat dan voor een kabel als die zo gemeen goed kan functioneren in zo'n veld met storende magnetische velden ?

Microfoonkabel heeft twee aders in de afscherming. De bedoeling is dat de afscherming aan de metalen buitenzijde (of inwendige afscherming) van de microfoon en het chassis versterker zit (heb jij niet, want hout) en de twee signaaladers direct op de input en massa van de amp zitten. Maar dit soort kabel is ook bruikbaar voor audiobronnen die veel meer signaal leveren dan een microfoon. Je hebt blijkbaar nog niet mijn eerste suggestie gedaan door even tijdelijk als test de afscherming aan een echte aarde gelegd.

Nou ik bedoelde die kabel van de vent die hem de speakers actief had gemaakt waar helemaal niks op te horen was.

Maar ik doe wat je zegt, en ik ga ook even voor dikkie een swisted LAN kabeltje als input gebruiken, en kijken wat het resultaat is.
Heb alles opgeschreven, ben net terug van ijzeren plaat kopen om zelf ook een bepaalde test te doen. (meten is weten)
tot laters.....

PS:

Kijk, heb iets gezien op audio-pluggen.nl
De link zet ik er niet bij omdat mijn security aangaf dat er schadelijke linken op die pagina waren geblokkeerd. (je kan googelen op: principe-gebalanceerd-stoorpulsje)
Zeer leuke uitleg waarom storing geen vat heeft op een gebalanceerd XLR systeem.

https://i.postimg.cc/q73vrhFf/principe-gebalanceerd-stoorpulsje.gif

tot laters.....

Ik heb maar een schermafbeelding van Wordpad gemaakt want ik weet niet hoe ik text in Courier New moet plaatsen.
Voor vergroting, klik op de afbeelding.

https://i.postimg.cc/mrHVWS3Y/1-700.png

Ik zag deze video voorbijkomen, misschien heb je daar wat aan.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

(Voordat ik de video bekijk effe de uitslag van test met afscherming)

https://i.postimg.cc/3x69qqGr/2-700.png

Op 23 juli 2022 20:59:34 schreef daan69:
Zeer leuke uitleg waarom storing geen vat heeft op een gebalanceerd XLR systeem.
[afbeelding]

Dit plaatje is iets met een klepel en een klok. Het idee klopt, maar het plaatje slaat nergens op.

Deel 1 van het plaatje klopt, ook met de twee storingspulsen. Vervolgens is het een differentiële versterker, dus het verschil tussen hot en cold. Dat omdraaien is onzin, ga maar na: wat versterk je in plaatje twee als je één van de twee signalen omdraait? Precies; enkel de storing. Dus plaatje twee weghalen en alleen plaatje 1 en 3.

Ik snap wel waar het omdraaien in het originele plaatje vandaan komt: namelijk bij het 'produceren' van het signaal wordt één van beide signalen geinverteerd. Dus daar hangt de klepel.

En dat verklaard ook direct waarom je een XLR (gebalanceerd) op de ingang van je sub moet zetten. Dan maak je een 2ad+shield kabel van RCA naar XLR zoals je hier hebt beschreven:

Door de cold bij de RCA zijde te verbinden met GND zal dezelfde storingspuls alsnog op de cold instralen en bij de ingang van de versterker weer worden opgeheven (differentieel versterker). Heb je die cold draad niet tot aan de on-gebalanceerde bron, dan zal de storing ook niet opgeheven worden.

Maar ik denk dat je die kabel het beste zelf kan maken want de kans dat je deze kan kopen is erg klein. De meeste kabels van RCA naar XLR zullen niet zo zijn opgebouwd.

Onder aan de streep is afscherming en GND dus van veel minder groot belang met differentieel signaal. Je versterkt immers het verschil en storing die op de kabel instraalt heeft evenveel effect op hot als cold. Het is dan wel van belang dat je altijd er voor zorgt dat hot en cold naast elkaar liggen (of beter, twisted).

Lees dit eens door, daar staat het nog eens uitgebreider uitgelegd:
https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_wp/WP_The_G_word.pdf

--

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op maandag 25 juli 2022 10:13:05 (69%)

Dat kan alleen met een van-te-voren geinverteerd singaal dat is opgedeeld in twee tegenovergestelde signalen.
Hoe moet de versterker nou de storing van twee dezelfde signalen eruit halen ?
Van RCA naar XLR krijg je:

Trouwens volgens de tabellen krijg ik meer storing als ik de Cold/Return op de massan van de ACR aansluit. Het is niet echt veel meer, maar het weinige verschil is hoorbaar.

[Bericht gewijzigd door daan69 op maandag 25 juli 2022 14:30:24 (28%)

Op 25 juli 2022 14:28:25 schreef daan69:
Hoe moet de versterker nou de storing van twee dezelfde signalen eruit halen ?
.

In jouw voorbeeld leg je de cold ook aan de hot bij de RCA, dat werkt inderdaad niet. Ik heb uitgelegd dat je deze aan de GND legt bij de ongebalanceerde bron (RCA). Dan krijg je dit:

Je versterkt hier dus weer het verschil tussen cold en hot. Dit verschil is echter wel de helft minder dan wanneer je een gebalanceerde bron gebruikt. Daarom versterk je dus 3dB minder, maar dat terzijde.

Daarnaast moet je die kabel niet andersom gebruiken: van gebalanceerd naar ongebalanceerd. Dan sluit je logischerwijs de uitgang van het cold signaal kort naar GND. Dit is ook de reden dat je waarschijnlijk geen kabels in de handel vind zoals deze: