Accu 's scootmobiel

Goedeavond,

Heb even een vraagje over accu 's van scootmobielen
Vanmiddag kwam mijn moeder met een beteuterd gezicht dat d'r scootmobiel er mee op was gehouden, tenminste hij ging nog maar heel zacht.
Ik vermoed dat de accu's aan het einde van hun levensduur zijn.
Maar ben eerlijk gezegd wel een leek in dit soort dingen.
Ik heb dus eigenlijk nog niks gemeten maar
Gezien de leeftijd van de accu's en het geen wat ik hier heb gelezen over de loodaccu vermoed ik dat dit wel einde verhaal is.
Momenteel zitten er twee gel accu 's in van 12v 95ah van het merk move.
Heb vanmiddag even gegoocheld en sloeg stijl achterover van de prijs van die accu 's iets van 375,00 per stuk!
Ik vraag me dan ook af of dit nodig is of dat het ook wat voordeliger kan.
Allereerst hoeft die 95ah niet zo zover rijdt ze er nou ook weer niet mee 75 of 80 ah zou dan ook prima zijn volgens mij.
En dan twee semi tractie accu 's dat schilt ook in prijs.
Nou kwam ik via een draadje op dit forum deze accu 's tegen https://online-accu.nl/
En vraag me af is dit geschikt voor een scootmobiel?
het gaat dus om de bosch L5 008 12V 75 amp

Wie zou mij het antwoord willen of kunnen geven bij voorbaat dank.

Arco

Special Member

Link zou handig zijn... (ik heb geen zin om die hele site door te spitten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zaak is eerst eens om vast te stellen onder welk regime je moeder die scoot heeft. Is dat WMO, dan zijn die ook verantwoordelijk voor verse accu's

En Taxi Feiken, is dat bij Hoevelaken rechtsaf?

Informeer even bij Warmerdam Revalidatie Service.
Eerlijke mensen die je goed advies geven.
Niet bij Silema, die naaien je een oor aan (ik spreek uit ervaring)
Mvg Ron

https://online-accu.nl/Auto-accu/Bosch/L5-008/?number=3100022

Hoop dat dit duidelijker is.

De scootmobiel is eigendom.

En klopt hoor kom uit Hoevelaken ?

maartenbakker

Golden Member

Als hij nog maar heel zacht ging, kunnen er toch meerdere dingen aan de hand zijn. Eigenlijk zou je op zijn minst even de accuspanning moeten meten, met lader, zonder lader, met belasting (draaiende motor, eventueel wieltjes van de grond). Dan kun je eigenlijk 95% zeker vaststellen of het de accu's zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vanmiddag nog even aan het stoeien geweest

Met de oplader, er zit een 12/24v 12Amp oplader bij de connector wordt bloedheet je kan hem met je handen bijna niet vast houden. Nou heb ik een andere oplader geleend deze is max 8 Amp als ik deze aansluit wordt de connector lauw warm.

Ik vraag me nu af of het mischien de oplader defect is of komt het omdat die oplader 12 amp is waardoor die connector zo heet wordt?

bprosman

Golden Member

Mijn vader heeft laatst iets van 400 Euro betaald voor een set.
Gingen nog geen jaar mee en heeft onder garantie een nieuwe set gekregen ;
https://www.accuserviceholland.nl/2-stuks-accu-agm-ev12100s-12-volt-10…

Mijn pa rijdt er echt de hele dag mee.

Connector die heet word betekend overgangsweerstand.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 30 juli 2022 22:14:55 schreef Taxi Feiken

En klopt hoor kom uit Hoevelaken ?

Euh, maar met dat vraagteken weet je het niet zeker, en vraag je het jezelf nog af?

Maar wat voor connectorsysteem wordt er gebruikt voor het opladen? XLR?

Op 30 juli 2022 22:30:19 schreef Taxi Feiken:
Vanmiddag nog even aan het stoeien geweest

Met de oplader, er zit een 12/24v 12Amp oplader bij de connector wordt bloedheet je kan hem met je handen bijna niet vast houden. Nou heb ik een andere oplader geleend deze is max 8 Amp als ik deze aansluit wordt de connector lauw warm.

Ik vraag me nu af of het mischien de oplader defect is of komt het omdat die oplader 12 amp is waardoor die connector zo heet wordt?

Connector mag sowieso niet heet worden. Accu opladen met de 8A lader. Na 10 uur moet de accu wel vol zijn, maar je kan al veel eerder de laadspanning controleren. Deze moet toch wel ruim 12V zijn.

Op 30 juli 2022 21:54:30 schreef Leeuw van Recht:
En Taxi Feiken, is dat bij Hoevelaken rechtsaf?

Gelden daar andere natuurwetten?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 30 juli 2022 22:52:31 (11%)

Het display gaf accuspanning te laag aan vandaar dat ik de accu's meteen verdacht,

Heb de accu's met de 8 Amp lader vol geladen en ben er zelf toen een stuk mee gaan rijden nu lijkt het weer goed te zijn.

Twijfel nu inderdaad of het de accu 's zijn (al zijn die vermoedelijk al een jaar of 5 oud) of de oplader ivm de connector die zo heet wordt of dat ze zelf iets niet goed heeft gedaan.

Ik hou het op de connectoren van de lader/scootmobiel. Die zullen nu wel defect zijn. Beiden vervangen of visueel controleren en de defecte vervangen.

Het is inderdaad gewoon z'n 3 pins xlr connector.
Waar ik overigens niet zo veel aan kan zien, geen oxidatie of zo kan het niet zo zijn als de accu's flink leeg waren en er 12 amp door die connector heen gejast wordt dat I dan heet wordt?
Het zijn natuurlijk maar dunne pinnetjes.

Ps je kan ook gewoon bij Hoevelaken links af vandaar mijn? ?

Op 30 juli 2022 22:48:55 schreef ohm pi
Gelden daar andere natuurwetten?

Zoals nu zonneklaar bevestigd wordt, duidelijk niet!

Op 30 juli 2022 23:07:38 schreef Taxi Feiken:
Ps je kan ook gewoon bij Hoevelaken links af vandaar mijn? ?

:D :D :D

Voor mij een te groot risico dat ik onbedoeld, en ongewenst bij 020 in de buurt kom!

Op 30 juli 2022 22:47:12 schreef Leeuw van Recht:
Euh, maar met dat vraagteken weet je het niet zeker, en vraag je het jezelf nog af?

Nee, ik denk eerder dat iemand zich afvraagt waarom jij dat wil weten, want je opmerking, en zeker de laatste, doet echt totaal niet ter zake, zoals wel meer van je opmerkingen hier niet ter zake doen.

On-topic: grote kans dat door die heet wordende connector de boel niet goed geladen wordt en er daarom ten onrechte aan slechte accu's gedacht wordt.

12 Ampère door een XLR-stekker vind ik overigens niet goed, volgens mij worden die op maximaal 6 Ampère per contact (Neutrik-fabrikaat dan) gespecificeerd. Ze zijn er gewoon niet voor gemaakt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Nou ja, alle gekkigheid op een stokje, maar het idd een groot probleem bij deze leeftijdsgroep om vast te stellen wat er nou precies aan de hand is, zowel techniek, als hun eigen handelen.

Ik ben nu dus even druk met ouderen met gehoorproblemen in een kerk. Blijkt heel vaak dat die veel geafficheerde reclame-uitingen over hoortoestellen van verkoopketens toch niet echt op de weldegelijk werkende ringleiding werken.

Succes met het achterhalen van het werkelijke probleem, en 12 A door een XLR gaat hem natuurlijk niet langdurig worden...

Blijkbaar heeft het wel 5 jaar gewerkt, maar het verdient zeker geen schoonheidsprijs.

Ik had laatst een elektrische fiets onder handen, volgens de dealer was de accu stuk, die maar even 600 euro voor een nieuwe accu! Daar bleek ook het XLR chassisdeel rot te zijn, er was niets aan te zien maar hij werd bloedheet, dus hij laadde niet meer goed op. Chassisdeel vervangen en toen was het ding weer als nieuw. Kosten: ongeveer 7 euro voor het chassisdeel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 juli 2022 23:21:27 schreef weardguy
Nee, ik denk eerder dat iemand zich afvraagt waarom jij dat wil weten, want je opmerking, en zeker de laatste, doet echt totaal niet ter zake, zoals wel meer van je opmerkingen hier niet ter zake doen.

Geen idee wat je met deze off-topic opmerking bedoeld, maar mijn opmerking en vraag zijn oprecht; het eerste is gewoon naar kreukelig Nederlands waarmee je de inburgeringscursus niet mee doorkomt, en tweedes, waarom je hier afficheren met een commercieel gerelateerde naam?

Ben je nu echt zo'n baardmannetje met vleugels?

Ja die lader is gewoon zo standaard met z'n connector uitgevoerd de lader zelf is wel uitgevoerd met een koelvin maar 12 amp door z'n pennetje jassen vinden ze dan weer normaal, tenzij ze mischien 2x 6 amp hebben uitgevoerd er zitten immers 3 pinnen in de connector

Toch vraag ik me dan nog af of er iets mis met de connector is omdat we hier makkelijk kunnen verklaren waarom die connector zo heet wordt (12 Amp)

De 8 Amp wordt ook warm/lauw maar goed dat is dan ook 4 amp minder

Op 30 juli 2022 23:32:59 schreef SparkyGSX:
Blijkbaar heeft het wel 5 jaar gewerkt, maar het verdient zeker geen schoonheidsprijs.

Ik had laatst een elektrische fiets onder handen, volgens de dealer was de accu stuk, die maar even 600 euro voor een nieuwe accu! Daar bleek ook het XLR chassisdeel rot te zijn, er was niets aan te zien maar hij werd bloedheet, dus hij laadde niet meer goed op. Chassisdeel vervangen en toen was het ding weer als nieuw. Kosten: ongeveer 7 euro voor het chassisdeel.

Kolere, zo zie je maar even hoe je in de zeik genomen kunt worden...

XLR had hier nooit voor gebruikt mogen worden.

De 8A komt ook van een andere lader en dus door een andere stekker; ik zou eerst de XLR aan de lader losmaken en inspecteren of gewoon vervangen en dan verder kijken.

Als het ding het na het laden met die 8A lader gewoon goed doet, lijken de accu's wel in orde.

Waar staat deze scootmobiel? Persoonlijk zou ik de accu's apart opladen met mijn Imax B8 of een soortgelijke lader die je kan vertellen wat de capaciteit is, en daarmee beoordelen wat de staat van de accu's is; je kunt dan ook direct zien of ze nog ongeveer gelijk zijn.

Als het met een andere lader gewoon goed gaat is dat wellicht niet eens nodig.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 30 juli 2022 23:57:26 (40%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Electrische fiets heeft toch een veel lagere Amp?
Dus die mag inderdaad niet heet worden.

Maar kan inderdaad die connectors voor de zekerheid wel vervangen dat zijn de kosten ook niet beter dan twee accu 's vervangen a 375,00 per stuk

Ps kan ik dan niet beter een andere aansluiting maken om die accu 's op te laden?
Iemand een idee?

Je kunt een Neutrik Powercon of Speakon gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken