Welke labvoeding moet ik kopen?

Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2022 14:35:51 schreef Arco:
Kortsluiten is trouwens toch ook nergens voor nodig? (je kunt de stroombegrenzing op het display instellen.)

Ja precies, ik heb mijn voeding nog nooit kortgesloten om de stroom in te stellen.

Leuke voeding trouwens voor dat geld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 augustus 2022 15:59:16 schreef Lambiek:
[...]
Ja precies, ik heb mijn voeding nog nooit kortgesloten om de stroom in te stellen.

bij mijn wat oudere flipsen is kortsluiten de enige manier om de stroombegrenzing in te stellen. (en zo zijn er nog een pak analoge voedingen)

Op 3 augustus 2022 14:35:51 schreef Arco:

Als je het doet om te kijken of de ingestelde waarde ook werkt, dan wordt 't tijd voor een andere voeding... :) (daar moet je zo op kunnen vertrouwen)

tja, de oude analoge lineaire voedingen blijven werken. oudste flips wordt binnen enkele jaren 60 jaar ..(heb al enkele "moderne" met digitale display versleten..).
tevens RF storen die oudjes niet en geen ventilator. Van mij mogen ze blijven.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op woensdag 3 augustus 2022 16:14:12 (43%)

Een "echte" labvoeding is kortsluitvast en je kunt er de stroom goed mee instellen.

De goedkope Chinezen hebben wat in software gebouwd wat niet real-time is, te traag om mee te kortsluiten (bron: Sparky). Ik sloot er een op mijn grote, 350 kilo, elektromagneet aan en toen blies die voeding zichzelf daarmee op.

blackdog

Golden Member

Hi Hoeben,

Jouw Inductie is een Hel voor een "normale" LAB voeding.
Stroombegensing alleen is niet voldoende, er moeten in de labvoeding diverse beveiligingen aanwezig zijn door de EMK energie die weer uit jouw inductie komt, een of twee 1n4007 dioden zijn zeker niet genoeg.

De gemiddelde gemiddelde LAB voeding kan helemaal niet omgaan met jouw inductie.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Op 3 augustus 2022 15:59:16 schreef Lambiek:
[...]
Ja precies, ik heb mijn voeding nog nooit kortgesloten om de stroom in te stellen.

Leuke voeding trouwens voor dat geld.

IK doe dat regelmatig. JE wilt toch ook niet dat als je per ongeluk een sluiting maakt je voeding gelijk dood is? IK doe wel meestal eerst de voeding op 0 zetten en dan pas instellen.
IK heb een 12 x 200A voeding staan die je ook gewoon zo kan kortsluiten. Daar heb ik hem ook voor gekocht om zo micro ohm en kleiner te kunnen meten.

Op 3 augustus 2022 15:03:48 schreef Lucas91:
[...]
In mijn handleiding staat dat je hem eerst op 5-6V moet zetten. Bij 0V loopt er geen stroom en zie ik niks op het display.

Dat klopt op 0V heb je ook geen stroom en zie je niets.
Staat wel netjes in de handleiding weinig mis mee. Toch is het beter om de spanning wel op 0V te zetten dan je stroom ongeveer goed instellen en dan de spanning iets omhoog dat je een stroom op je display ziet. Want bij een goede kortsluiting dus een goede meetsnoer met lage weerstand zit je op ca 0,2V al op 10A.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Dat klopt op 0V heb je ook geen stroom en zie je niets.
Staat wel netjes in de handleiding weinig mis mee. Toch is het beter om de spanning wel op 0V te zetten dan je stroom ongeveer goed instellen en dan de spanning iets omhoog dat je een stroom op je display ziet. Want bij een goede kortsluiting dus een goede meetsnoer met lage weerstand zit je op ca 0,2V al op 10A.

Hoe dan ook ik heb hem teruggestuurd. Als de zekering aan de AC zijde springt loopt hier blijkbaar te veel stroom door, wat imo niet zomaar moet kunnen. Was bij mijn Basetech ook nog nooit gebeurd. Ook vind de afwijking veel te groot wanneer er werkelijk 100mA loopt en hij maar 30mA aangeeft.
Ik ben benieuwd naar de Korad. Ik krijg hem morgen binnen, ik laat morgen weten wat ik er van vind. Is het ook niets dan ga ik wat meer geld neerleggen voor een betere.

Arco

Special Member

Werkt prima, hoor...

Enige wat ik nog eens moet vervangen is de fan.
De standaard aanwezige fan gaat aan bij belasting, en is niet echt rumoerig maar wel duidelijk aanwezig. Daar zet ik een low-noise fan in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Op 3 augustus 2022 14:08:23 schreef Sine:
Het is een (erg) lompe methode om de overstroom in te stellen, maar iets wat zich labvoeding noemt moet daar gewoon tegenkunnen. Anders is het die naam niet waardig.

Ja dat dus. Er is niks lomps aan. Als dat niet kan omdat er anders iets stuk gaat is het geen labvoeding, zo simpel is het. Alle (kleinere) labvoedingen waar ik mee gewerkt heb (Delta ES 030-5 bijv.) gebruik je op die manier.

This signature is intentionally left blank.

Op 3 augustus 2022 17:34:25 schreef blackdog:
Hi Hoeben,

Jouw Inductie is een Hel voor een "normale" LAB voeding.
Stroombegensing alleen is niet voldoende, er moeten in de labvoeding diverse beveiligingen aanwezig zijn door de EMK energie die weer uit jouw inductie komt, een of twee 1n4007 dioden zijn zeker niet genoeg.

De gemiddelde gemiddelde LAB voeding kan helemaal niet omgaan met jouw inductie.

Groet,
Bram

De inductie is eenvoudig op te vangen met een vrijloopdiode die minimaal de stroom van de voeding aankan. Wel een flinke dus als je een voeding van tientallen A hebt.

Ik heb nu wat HP/Agilents staan, wat Deltas etc, allemaal geen probleem. Gewoon de wat betere nemen, liever een goede gebruikte dan een nieuwe Chinees. Nieuwe Europeanen en Amerikanen in 4-kwadrant bij mijn spanningen en stromen kosten echter net zoveel als een nieuwe auto. Dus ik ga gewoon met een H-brug omschakelen, dat lost alles op (hoop ik, merk ik vanzelf). Ik krijg straks -waarschijnlijk- de beschikking over een paar SiC H-bruggen die 1500V en 250A aankunnen. Dan nog "eventjes" een gatedriver maken.

Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2022 20:32:09 schreef benleentje:
IK doe dat regelmatig. JE wilt toch ook niet dat als je per ongeluk een sluiting maakt je voeding gelijk dood is?

Ik kan mijn voeding gewoon instellen zonder hem kort te sluiten, hoef alleen maar op het display te kijken.

IK heb een 12 x 200A voeding staan die je ook gewoon zo kan kortsluiten.

Wat doe je daar mee?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik heb nog 2 trafo's liggen uit een UPS. Zijn ieder 13.2V/65A. (dus parallel 130A)
Wil ik nog eens een voeding van maken (makkelijk als starthulp... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2022 22:05:58 schreef Hoeben:
[...]

De inductie is eenvoudig op te vangen met een vrijloopdiode die minimaal de stroom van de voeding aankan. Wel een flinke dus als je een voeding van tientallen A hebt.

Die diode moet "in sper" over de uitgang staan. De voeding stuurt de ingestelde stroom door de spoel, op een gegeven moment meet ie "iets" te veel en gaat ie knijpen. De spoel is het daar niet mee eens en regelt een spanning dat de stroom toch blijft lopen. De positieve uitgang van de voeding wordt dan naar min veel getrokken als je geen diode er op hebt zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 augustus 2022 22:26:36 schreef rew:
[...]Die diode moet "in sper" over de uitgang staan. De voeding stuurt de ingestelde stroom door de spoel, op een gegeven moment meet ie "iets" te veel en gaat ie knijpen. De spoel is het daar niet mee eens en regelt een spanning dat de stroom toch blijft lopen. De positieve uitgang van de voeding wordt dan naar min veel getrokken als je geen diode er op hebt zitten.

Klopt helemaal. De diode moet dus ook de volledige stroom aankunnen die de voeding kan leveren. En niet al te traag zijn, anders krijg je nog even een negatief dipje.

Met mijn H-brug erop wordt het echter een stuk moeilijker.

benleentje

Golden Member

Op 3 augustus 2022 22:07:50 schreef Lambiek:
[...]
Ik kan mijn voeding gewoon instellen zonder hem kort te sluiten, hoef alleen maar op het display te kijken.

[...]
Wat doe je daar mee?

Overgangsweerstand in het sub micro ohm bereik meten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Op 3 augustus 2022 14:08:23 schreef Sine:
Het is een (erg) lompe methode om de overstroom in te stellen, maar iets wat zich labvoeding noemt moet daar gewoon tegenkunnen. Anders is het die naam niet waardig.

Agree, een labvoeding moet secundair altijd een volledig belastbare stroombegrenzing hebben, anders is het een normale regelbare voeding en geen labvoeding.

Als er een knop op zit om stroom van 0 tot 10 A in te stellen, moet je hem tot 10.1 A kunnen kortsluiten!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi,

Natuurlijk hoort een LAB voeding kortsluitvast te zijn, maar voedingen van groot vermogen kortsluiten voro al bij hoge uitgangspanningen is niet echt netjes.
Zoals al aangegeven, als het niet anders kan, eerst de voeding naar een lage spanning draaien en dan kortsluiten om de stroom in te stellen.
Waarom op deze manier?, je wilt je meetsnoeren meestal wel netjes houden, hoe hoger de uitgangspanning des te groter de klap die volgt bij heet kortsluiten.

Er zijn meerdere zaken die hier meespelen, natuurlijk de hoogte van de spanning, maar natuurlijk ook de energie die uit de voeding komt, en die energie komt via twee wegen.
Dat is de max stroom die de voeding kan leveren, dit samen met de snelheid van de stroomloop en de energie die in de uitgangcondensator aanwezig is.

Er is nog een rede waarom ik een schakel voeding (SMPS) niet zo veel gebruik, dat is namelijk de in verhouding grote capaciteiten over de uitgangs klemmen.
Bij 10-Ampere voedingen is dit vaak 500 tot 2000µF en bij de grotere schakel jongens heb ik wel 10.000µF gezien.
Die energie in de uitgangcondensator, daar kan de kortsluitbeveiliging van de desbetreffende LAB voeding helemaal niets aan doen!

Hoeben
Normale LAB voedingen houden er niet van dat hun uitgang "opgetilt" worden, dat kan makkelijk met jouw grote en energie rijke inductie.
De beveiliging diodes rond de power sectie moeten snel genoeg zijn en van een groot genoeg vermogen, hoevaak wordt de grote zelfinductie in en uit geschakeld,
die energie moet ondermeer door de dioden worden gedissipeerd.
Ik weet niet precies wat je aan het doen bent, maar ik zou ook nog wat dikke TVS dioden over de uitgang zetten van je gbruikte LAB voeding.

Bij een echte 4-Kwadrant voeding zou het wat makkelijker gaan, maar hou rekening met het tijdsbestek dat de energie weer uit je inductie komt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Tegen beter weten in: voor dikke stromen gebruik ik gewoon een oude pc-voeding.5 volt en 12 volt kan je best veel stroom uithalen. Het ding wat ik heb is ook nog eens kortsluitvast, bij sluiting valt hij gewoon af, maar als je hem dan weer aanzet, werkt het gewoon weer.Ik gebruik dit alleen om bestaande schakelingen te voeden. voor experimenten gebruik ik mijn tek wel.
Maar als je snel een voeding zoekt die bij 5 of 12 volt veel stroom moet leveren, is dit misschien een idee.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 3 augustus 2022 22:16:48 schreef Arco:
Ik heb nog 2 trafo's liggen uit een UPS. Zijn ieder 13.2V/65A. (dus parallel 130A)
Wil ik nog eens een voeding van maken (makkelijk als starthulp... :) )

Misschien een domme vraag, maar als je die 2 voedingen parallel zet, en de ene geeft 13,25V de andere 13,15V, dan gaat er stroom lopen naar de trafo met de laagste spanning lijkt me. Is dit niet erg? Bij 0,01 ohm weerstand op de draden zou dit al 10A zijn.
En hoe zit dat bij labvoedingen, zou je deze parallel kunnen zetten voor meer stroom? Of gaat er dan iets niet goed door hetgeen wat ik net zeg?

Arco

Special Member

Ze zijn bijna gelijk, en ik gebruik voor beide aparte gelijkrichters.
Als er eentje iets meer levert, neemt de stroom toe en ook de Vf van de betreffende diodes. Daardoor middelt het zich redelijk uit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 augustus 2022 12:54:46 schreef Lucas91:
En hoe zit dat bij labvoedingen, zou je deze parallel kunnen zetten voor meer stroom? Of gaat er dan iets niet goed door hetgeen wat ik net zeg?

Je stelt ze alletwee in op 13V, 5A. Maar stel de linker heeft een spanning die 0.1V hoger ligt. Dan zal de tweede GEEN stroom leveren (opnemen gaat niet door de constructie!). Dus gebruik je 0 ... 5A dan wordt dat allemaal door de linker geleverd. Ga je meer gebruiken dan gaat de linker in stroombegrenzing en laat de spanning zakken totdat de rechter het nodig gaat vinden om bij te springen.

In de praktijk zal het spanningsverschil veel kleiner zijn en zodra zeg 1A door de verbindingskabel loopt zal de andere gaan bijspringen.
(maar het is in dit soort situaties verstandig om er op te rekenen dat bij halve belasting 1 alles levert en de andere niets).

Heeft iemand al iets gezegd over de aansluitbussen van de Korad? Of je ook gestripte kabels kan aansluiten: Ja dat kan, mits je de versie met "aansluitbussen" en niet met "veiligheidscontacten" koopt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

Het is zoals rew aangeeft bij de "standaard" LAB voeding, dat wil zeggen de 1-Kwadrant voedingen.
Dat zijn voedingen die alleen stroom kunnen leveren en dat is de bulk van de voedingen die verkocht worden.

Twee losse voedingen kopen en die parallel zetten is "tricky" als je het niet goed doet.
Je hebt twee dioden nodig en een serie weerstand per voeding en ja, dat geeft verlies maar dan kan je nog steeds "veilig" b.v. een Loodaccu laden met zeg 10-Ampere bij en 2x een 5-Ampere voeding.
Al moet ik wel zeggen dat langere tijd je voeding max belasten meestal niet wijs is voor "low cost" voedingen.

Wat betreft het spanning verlies door de dioden en de serie weerstanden, dat is makkelijk weg te rekenen als je de gegevens weet van de dioden en je hebt de serie weerstanden goed berekend.
Je serie weerstanden heel laag maken omdat je o zo bang bent voor wat extra verlies is geen wijze beslissing.
Bij de max stroom van 5-Ampere voor de veel verkochte Korad voeding ben je meestal al 0,4V voor een goede Schottky diode kwijt als spanningsval, 100 a 150mV voor een serie weerstand is een goed uitgangspunt.
Ik meet altijd of de voedingen wel gelijk zijn onder belasting bij parallel schakelen, maar ik doe die actie liever niet en dat is parallel schakelen.

De voeding die ik had aangegeven in een vorige post, kan je intern parallel schakelen, dan heb je een aantal van de negatieve eigenschappen niet.
Er zijn dan voor de stroom boven de 5-Ampere per kanaal geen extra maatregelen nodig, maar ga je weer Accu’s laden, dan is een serie diode weer noodzakelijk!

Voor zeg Loodaccu's is die serie diode helemaal niet zo belangrijk wat spanning verlies betreft. als de accu bijna vol is,
zakt de drempelspanning door de kleine stroom naar iets van 150 a 300mV afhankelijk van het diode type.

Accu’s met een andere chemie zou ik met de door voor bedoelde laadapparaten laden.

Ik heb niet mijn Korad 30V-5-Ampere voeding even gemeten de Ri bij 5-Ampere uitgangstroom is 0,0004Ω wat heel netjes is.
Ook heb ik geluisterd naar de ventilator bij volle belasting, ja die is goed hoorbaar, het is een ruis en zeker geen Rigol ventilator die bij lage snelheden als zeer irritant is.
Ik vraag mij af of een andere ventilator echt zinnig is, hij zal wel voldoende druk moeten genereren om voldoende te kunnen koelen en dat bij een lager geluid niveau.
De ventilator is wat mij betreft vrij netjes geregeld, maar deze voeding is echt net "nat uit de doos" dus nog niet veel echte metingen kunnen doen, komt nog.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

Ik heb de Korad net uit de doos gehaald en ben even gaan meten. De spanning is exact wat mijn multimeter aangeeft en de stroom is op een afwijking van hooguit 5mA ook wat mijn multimeter aangeeft. Dit is precies wat ik wilde en ben er tot nu toe heel blij mee. De bediening is ook lekker makkelijk. De fan hoor je inderdaad wel bij hoge belasting, maar vind ik niet storend.
Hij heeft ook een OCP alleen weet ik niet in welke situatie ik dat zou moeten gebruiken.
Alleen jammer dat er geen meetsnoeren bij zitten.
Hij is een stuk zwaarder door de trafo dan de Eventek voeding die ik terug had gestuurd, voelt veel degelijker aan, en dat voor dezelfde prijs.
Ik las op internet dat sommige mensen op een gegeven moment problemen kregen met de knopjes/potmeters die het niet meer deden, defect display en ventilator die het op een gegeven moment niet meer deed. Hopelijk is dat bij mij voorlopig niet aan de orde.
Tot nu toe goed apparaat voor zijn geld!

Arco

Special Member

Er zitten geen potmeters, maar rotary encoders in. (en die gaan echt niet gauw stuk)
Je vindt van alle artikelen wel negatief commentaar.

Zo heb ik altijd pech als ik iets van HP bestel, gaat altijd binnen een week stuk of is dat al bij aankomst... (maakt niet uit wat: servers, laser/inkjetprinter, harddisks, ...)
Ik heb pas 1 keer iets van HP gehad wat niet kapot ging... :)

Daardoor kun je nog niet zeggen dat 't slecht is, want bij meeste mensen zijn er nooit problemen. (waarom 't mij wel gebeurt is een raadsel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Nee precies, 99% is gelukkig wel positief.
Met HP heb ik ook niet echt super goeie ervaringen mee moet ik zeggen. Maar misschien pech idd.

blackdog

Golden Member

Hi,

Heel veel hangt af van hoe je met je apparatuur omgaat, veel van mijn meetapparatuur die bijna 10 jaar oud is, ziet er nog als nieuw uit.
Geen vieze vette randen, connectoren die nog netjes zijn enz.

Van vier stuks KeySight meetapparatuur heb ik ondertussen nieuwe modellen gehad na problemen, zou niet moeten gebeuren, maar de service binnen de garantie periode is uitstekend.

De Korad voedingen heb ik nog geen ervaring mee, dit is de eerst voeding die ik van dit merk heb en ik ben me er van bewust dat dit een "low cost" voeding is.
De Rotary Encoder heeft een knop op een lang asje, dat kan grote krachten geven op de Rotary encoder als je er niet voorzichtig mee om gaat, de kennis hebben jullie nu, dus als het goed is leeft hij nu langer. :+

Er zal zeker geen PABST ventilator in de Korad voeding zitten, dus gebruik je de voeding vaak met veel vermogen, dan slijt de vantilator meer, maar ja, altijd de kostprijs in ogenschouw nemen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.