Hoe meerdere apparaten aansluiten op 1 kabel?

Ik heb een camper waar ik een aantal zaken wil aansluiten op 1 kabel. Ik heb maar 1 + en - voedingskabel en wil dit netjes aansluiten. Bijv. een autoradio, achteruitrijcamera, 12v aansteker en antenneversterker. Ik heb al geprobeerd om alle kabeltjes te bundelen (ook gesoldeerd) en in een kroonsteen te frutten maar dat werkt niet. Krijg niet alle draadjes goed vast, schiet dan los enz. Heb ook een lasdop geprobeerd met meerdere aansluitingen maar ook geen succes.

Daarom mijn vraag (en ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd): Weet iemand of er een stekkerverbinding bestaat waarmee je op 1 voedingsdraad meerdere kabels kan aansluiten?

Alvast dank!

Een verdeelkastje.

Bij dit soort sterk uiteenlopende belastingen is het vermoedelijk zo dat de bedrading naar b.v. de antenne versterker te dun is voor de volle stroom van de voeding of accu die ook een 12V aansteker kan doen opgloeien. Dan zijn zekeringen in de verdeelkast aangepast op de betreffende bedrading nuttig, om een kabelbrand te voorkomen.

Arco

Special Member

Zoiets?: ('car power wire splitter')
Houd wel rekening met de max af te nemen stroom met de dikte van de bedrading. (als je in die aansteker een koelbox steekt, zit je al gauw over de 10A)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een kroonstrip, aan de ene kant om en om doorlussen met bijv massief draad van 0,8 of 1 mm. Aan de andere kant kun je dan simpel zes verbruikers aansluiten.
Ik zou wel aanraden elke verbruiker van een zweefzekering te voorzien..

Wago klem oid

Solderen is ivm de trillingen niet altijd aan te raden

En als je met veel verbruikers/verschillende diameters gaat werken dan is het zeer raadzaam om ook individuele zekeringen te plaatsen.

Dank voor de reacties. Geen zorgen, alle verbonden apparaten zijn apart gezekerd en ik houd de max belasting goed in de gaten (P=UxI, U=IxR ;) ), heb geen zin in doorgesmolten bedrading of erger. Er worden geen grootverbruikers aangesloten en die aansteker wordt ook alleen gebruikt voor een gsm oplader.

Wat Arco heeft gevonden is exact wat ik zoek, top! Even gegoogeld op de zoekwoorden en gevonden bij Ali. Meteen ook besteld.

Dank voor alle snelle reacties en tips, dank daarvoor!

Hmmm, draadjes onder een schroefje heeft niet altijd mijn voorkeur.
Gebruik zeker adereindhulsjes.
En kijk ook naar de wago's met een handeltje.

Ik zou zoiets nemen kan je alles afzonderlijk zekeren.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Lambiek

Special Member

Op 4 augustus 2022 14:12:33 schreef Paul Welther:
Ik zou zoiets nemen kan je alles afzonderlijk zekeren.

Helemaal mee eens. Die gebruik ik ook vaak op schepen, prima dingen. En je kunt ook gelijk zien of er een zekering stuk is en welke dat is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Op 4 augustus 2022 11:42:46 schreef Bochtenkoning:
Dank voor de reacties. Geen zorgen, alle verbonden apparaten zijn apart gezekerd

Misschien ten overvloede, maar de zekering dient niet zozeer om apparaat te beschermen, maar juist voor de er naar toe lopende kabel. Mocht die bv ergens doorslijten en contact maken met chasis, dan moet de zekering er uit gaan en niet de kabel opfikken. Dus de zekering moet aan de kant van de accu en niet aan de kant van het apparaat. (En bij huishoudaccu en startaccu met een kabel ertussen dus aan beide kanten van de kabel, bij de accu, een zekering)

(In de aparaten zelf kan dan òòk nog een zekering zitten, maar die beschermt de kabel niet)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik zou een zekeringkastje kopen met 6 tot 10 zekeringen.
Daarop de 12 volt aansluiten en dan op elke zekering een verbruiker.

Dank nogmaals voor de reacties. Wat Paul heeft opgezocht is inderdaad handig. Heb het dan voor nu opgelost met zwevende zekeringen (principe is wel hetzelfde) maar zo'n kastje maakt het wel geordender en overzichtelijker. Ik weet voldoende! :)

Die zekeringkastjes zijn ideaal.

Alleen ik dacht dat het in dit geval ging over aansluitingen achter de radio en daar is de ruimte beperkt.

Als het even kan monteer ik zelf ook altijd die zekeringblokjes voor de kleinverbruikers (<20A)

Grotere dingen via midi en mega zekeringen. Vorige week nog 400Ah lithium in een camper geinstalleerd. Daar ging 2x200A zekeringen in (3kW omvormer ivm wasmachine)

benleentje

Golden Member

Ik heb al geprobeerd om alle kabeltjes te bundelen (ook gesoldeerd) en in een kroonsteen te frutten maar dat werkt niet. Krijg niet alle draadjes goed vast, schiet dan los enz.

Solderen van draden is prima maar niet solderen en dan nog een keer onder een schroef. Dat mag nooit.
Je hebt een te kleine kroonsteen gebruikt of te veel draadjes. In principe kan het prima om meerdere draden in een kroonsteen te duwen het is niet de mooiste of beste oplossing maar goed en met zorg uitgevoerd moet dat gewoon kunnen. Maar nooit meer draadjes erin doen dat je goed inkrijgt. Dan alles verdelen over meerdere kroonstenen en die dan weer met elkaar verbinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.