Knipper en remlicht zelfde lamp Amerikaanse oplossing?

Beste,
Ik weet dat hier vaker over geschreven is, maar kom er toch niet uit/ kan de links naar een duidelijk schema niet vinden.
In mijn oldtimer achterlichten zit maar een Duplo lamp 5/21W voor achterlicht, rem en knipperlicht functie. Met de nieuwe draadboom krijg ik achter wel rem, achterlicht en knipperlicht met aparte draden.
Hoe krijg ik dit nu eenvoudig aangesloten? Ik weet van een ‚Amerikaanse Schakeling‘ maar vind als gezegd geen duidelijk schema.
Kan ik niet gewoon een paar dioden in de rem en knipper bekabeling opnemen zodat ze elkaar niet beïnvloeden?
Vast bedankt voor jullie hulp, Sven

Frederick E. Terman

Honourable Member

De clou lijkt me hier dat als je NIET remt, die lamp periodiek aan moet en dan weer uit (=rust), maar dat als je WEL remt, de lamp juist periodiek úit moet en dan weer áan (=remlicht).

Ik stel me een soort wisselschakeling met relais voor, waarbij het remlicht-signaal het ene relais bedient, en de clignoteur het andere relais (of het is het ingebouwde relais van de clignoteur zelf).

Natuurlijk kan dat ook elektronisch. Een beter antwoord zal straks vanzelf wel komen; de vraag is inderdaad meer geweest.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Frederick, Arco,
Bedankt voor de snelle reactie.
Begrijp ik Arco dat ik simpel een relais neem per achterlicht ? De 2e poot van de wissel van het relais gaat dan ook naar het voedende knippersignaal?

mel

Golden Member

Het is dacht ik in Europa niet toegestaan om " amerikaanse " lichten te gebruiken. Het knipperlicht moet apart zitten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

onderstaande schakeling heb ik vroeger gemaakt voor mijn oldtimer, misschien kan je hier iets mee. er zullen ongetwijfeld wel simpelere schakelingen zijn.

GJ_

Moderator

Op 7 augustus 2022 13:42:20 schreef mel:
Het is dacht ik in Europa niet toegestaan om " amerikaanse " lichten te gebruiken. Het knipperlicht moet apart zitten.

Dat is geen discussie. Net als kleine kentekenplaten zal het in de kentekenregistratie zijn opgenomen als het is toegestaan.. Maar we gaan er van uit dat TS dat allemaal prima in orde heeft.

rob040

Golden Member

Op 7 augustus 2022 13:42:20 schreef mel:
Het is dacht ik in Europa niet toegestaan om " amerikaanse " lichten te gebruiken. Het knipperlicht moet apart zitten.

[OT] Ik hoop het, want als er iets onveilig is dan is het wel die constructie.
Nooit begrepen, gigantische wagens met nog grotere achterlichten en dan twee belangrijke functies combineren tot één gevaarlijke. [/OT]

Johan ook bedankt, ziet er voor mij ingewikkeld uit maar, begrijp dat je ook direct naar leds bent gegaan en als ik die ‚wegstreep‘ wordt he5 al eenvoudiger. Maar ontwerp Arco lijkt inderdaad eenvoudiger voor mijn geval. Wil nu nog niet naar led , gr

Arco

Special Member

Mijn schakeling klopt nog niet helemaal; als er niet geremd wordt brand de lamp helemaal niet. (even denken hoe dat het simpelste kan worden opgelost)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Schakeling van Arco knippert alleen als je remt. Dat lijkt me niet de bedoeling. Dat wordt dus een 2e relais of een paar dioden toevoegen.

GJ_

Moderator

Op 7 augustus 2022 13:53:01 schreef GJ_:
[...]Dat is geen discussie. Net als kleine kentekenplaten zal het in de kentekenregistratie zijn opgenomen als het is toegestaan.. Maar we gaan er van uit dat TS dat allemaal prima in orde heeft.

Het mag, ik heb het ook, maar het staat niet op het kenteken en ook niet bij de bijzonderheden op OVI, daar staat alleen "Kentekenplaat model 18.2. toegestaan".
Bij mij is er wel verplicht een mistachterlicht gemonteerd.
Het enige geldige bewijs dat het zo allemaal in orde is is een conformiteitsbewijs van het RDW dat je nodig hebt als je door Europa gaat toeren.

Op 7 augustus 2022 13:56:13 schreef rob040:
[...]

[OT] Ik hoop het, want als er iets onveilig is dan is het wel die constructie.
Nooit begrepen, gigantische wagens met nog grotere achterlichten en dan twee belangrijke functies combineren tot één gevaarlijke. [/OT]

Ik zie niet zo goed in wat er gevaarlijk aan is.

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Het knippert duidelijk. Als er iets gevaarlijk is tegenwoordig, dan zijn het kleine knipperlichtjes waar je je een ongeluk naar moet zoeken als je wilt weten of iemand af gaat slaan. Vooral aan de voorkant en voor/zijkant zijn ze vaak heel goed verstopt of worden ze overstraald, maar ook achter kijk je soms naar de lichtunit en dan is het ding verborgen in de bumper ofzo... Daar heb je met die amerikanen allemaal geen last van.

Meer on topic: kennelijk is er een nieuwe (verkeerde) kabelboom in de auto terechtgekomen. Ik zou dan eerst het oorspronkelijke schema van de auto pakken en kijken waar de verschillen zitten. Misschien is het alsnog makkelijker om de aanpak van Arco te doen, gewoon 2 relais bij elk achterlicht, maar mogelijk is er een oplossing die dichter bij het origineel ligt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik 2e pootje van het wisselcontact ook aan de knipper doe , moet het toch werken? De lamp krijgt dan zijn voeding door bekrachtigen relais

Arco

Special Member

Nee,

Als je remt staat er altijd spanning op de lamp en die knippert dus niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 augustus 2022 14:21:57 schreef GJ_:
Ik zie niet zo goed in wat er gevaarlijk aan is.

Onmiddelijk moet duidelijk zijn of iemand remt of knippert. Oranje voor knipper en rood / helderrood voor licht / remlicht is duidelijk.
Als je iets oranje ziet is meteen duidelijk dat iemand knippert. Als je ergens een rode lamp ziet uitgaan of aangaan is nog niet duidelijk of dat een defect, een remsignaal of een knippersignaal is.
En die zielige knipperledreeksjes van nog nét niet onzichtbare ledjes moet gewoon verboden worden.
Wat een rotzooi, maar we noemen het evolutie ;)

Ik vroeg gewoon technische oplossing voor mijn probleem …
@Arco , als clignoteur aan gaat schakelt het relais toch ook met die frequentie ?

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Ik ben het eens met Technology Connections :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hi all, thx For the pm‘s . Voorkomt hoop servercapaciteit . Moet lukken nu en anders moet ik maar nieuwe lead starten, gezien geen techneut deze nog gaat volgen vrees ik

GJ_

Moderator

Goed, die discussie hebben we gehad, we gaan weer verder met de techniek, anders gaat de bezem er door.

Arco

Special Member

Dat werkt goed bij 12 volt. Als het een 6v installatie is, wordt je niet echt vrolijk van die 1 volt verlies in de diodes... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Allemaal leuk en aardig maar wat als de knipperlichten aanstaan en er wordt geremd?
Dan zie je dus niet meer waar men heen wil.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
GJ_

Moderator

Op 7 augustus 2022 16:46:09 schreef pa3gws:
Allemaal leuk en aardig maar wat als de knipperlichten aanstaan en er wordt geremd?
Dan zie je dus niet meer waar men heen wil.

Jawel, want het relais van het knippersignaal onderbreekt het remsignaal periodiek, en het relais van de rem onderbreekt het knippersignaal helemaal.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 7 augustus 2022 16:57:32 (20%)