hulp bij bereken stroom (in ampere)

hall leden,

ik ben nog nieuw betreft het berekenen met 2 voedings bronnen.

ik wil graag de berekening heb van I. nu is de een 9v en de andere 12 volt
weerstand 6 Ohm. nu kan ik ik de formule i=U/R dan zou er 3.5 A uitkomen . maar mag je de 2 bij elkaar tellen of werkt dit anders.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De stroom in de weerstand hangt af van de spanning over de weerstand.
Hoe hoog, denk je, is de spanning over de weerstand?

(Denk eventueel aan het ouderwetse woord voor spanning: potentiaalverschil.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 september 2022 18:25:41 schreef Frederick E. Terman:
De stroom in de weerstand hangt af van de spanning over de weerstand.
Hoe hoog, denk je, is de spanning over de weerstand?

(Denk eventueel aan het ouderwetse woord voor spanning: potentiaalverschil.)

Hoe groter de spanning in een stroomkring, hoe groter het vermogen om meer elektronen vooruit te duwen en werk te verrichten. de 12v is dus heer en meester de 9 volt moet dus harder werken de weerstand zou dit toch op moeten vangen

Hoe staan de 2 voedingsbronnen tov elkaar?

Op 4 september 2022 18:32:56 schreef OXO:
Hoe staan de 2 voedingsbronnen tov elkaar?

ik heb een foto geupload beide + richting erlkaar maar er zit een weerstand tussen van 6 Ohm.

Die foto zie ik ook wel maar staan die 2 voedingsbronnen voor u naast elkaar, in serie, boven elkaar of parallel?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je hebt een torentje van 9 meter hoog, en een van 12 meter hoog.
Nu leg je een ladder schuin van de ene top naar de andere top. Hoeveel meter hoogteverschil overbrugt die ladder dan?
Wat is, zeg maar, het potentiaalverschil tussen de toppen van de twee torentjes?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 september 2022 18:40:10 schreef OXO:
Die foto zie ik ook wel maar staan die 2 voedingsbronnen voor u naast elkaar, in serie, boven elkaar of parallel?

`

ze staan parallel dus je zou ze samen moeten voegen uRV = u1 + u2

Op 4 september 2022 18:41:39 schreef Frederick E. Terman:
Je hebt een torentje van 9 meter hoog, en een van 12 meter hoog.
Nu leg je een ladder schuin van de ene top naar de andere top. Hoeveel meter hoogteverschil overbrugt die ladder dan?
Wat is, zeg maar, het potentiaalverschil tussen de toppen van de twee torentjes?

3 volt krijg je dan

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ok. Nu heb je links een batterij van 9 V, en rechts een van 12 V. Hoeveel verschil zit er dan tussen de 'top' links, en die rechts?
Dus hoeveel volt 'ziet' de weerstand?
En de stroom wordt dus?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 september 2022 18:46:01 schreef opelpro:
ze staan parallel dus je zou ze samen moeten voegen uRV = u1 + u2

Ze staan toch niet parallel! Er zit een weerstand tussen. En deed je dat optellen bij parallel- of serieschakelen?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 4 september 2022 18:48:03 schreef Frederick E. Terman:
Ok. Nu heb je links een batterij van 9 V, en rechts een van 12 V. Hoeveel verschil zit er dan tussen de 'top' links, en die rechts?
Dus hoeveel volt 'ziet' de weerstand?
En de stroom wordt dus?

ik zou dan I= 3/6 = 0.5 ampere doen

Op 4 september 2022 18:50:09 schreef flipflop:
[...]
Ze staan toch niet parallel! Er zit een weerstand tussen. En deed je dat optellen bij parallel- of serieschakelen?

deze berekening hoort bij parrallen schakeling dat klopt niet mijn fout

Goed zo!

Bij een serieschakeling tel je de spanningen bij mekaar op. Met de juiste tekens. In dit geval is het 12V + -9V = 3V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

12 min 9 is toch 3?Je kan de spanningen optellen als ze in serie staan. maar de ene spanning is dan negatief.
[knip]
Heb ik de som zelf maar gemaakt.. dit is zo simpel...

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 5 september 2022 10:41:38 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Dat jij dat kunt lijkt me logisch mel ;)

Maar voor iemand waarbij dit nieuwe materie is kan dat toch nog wel tegenvallen.

Op 4 september 2022 18:50:09 schreef flipflop:
[...]
Ze staan toch niet parallel! Er zit een weerstand tussen. En deed je dat optellen bij parallel- of serieschakelen?

Let even op met verwarring zaaien, ze staan in serie, dus tel je de spanningen inderdaad op.

Op 4 september 2022 18:46:37 schreef opelpro:
[...]

3 volt krijg je dan

Correct.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 5 september 2022 10:43:31 (14%)

mel

Golden Member

Sorry dat ik de som oploste, maar voor een ouwe l*l als ik , is het ook een beetje een geheugenopfrissing :)
En de TS had het antwoord al gegeven..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Het klopt wel, maar allemaal wat moeilijk verstaanbaar voor iemand die er net mee begint... :)
Als de polariteit van beide bronnen gelijk is, valt er over de weerstand het verschil tussen die 2 spanningsbronnen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 september 2022 13:31:52 schreef Arco:
Het klopt wel, maar allemaal wat moeilijk verstaanbaar voor iemand die er net mee begint... :)
Als de polariteit van beide bronnen gelijk is, valt er over de weerstand het verschil tussen die 2 spanningsbronnen...

Kirchhof heeft een keer uitgezocht, dat de som van alle spanningen in een gesloten keten nul volt is.
Je kunt overal in de keten beginnen.
Laten we de plus van de linkse batterij nemen.
Dan tegen de klok in. We vinden dan -9 volt, dan + 6volt en daarna de spanning over de weerstand. Aangezien de totale som nul volt is, moet over de weerstand dus +3 volt staan. De stroom reken je dan weer uit met de formule van Dhr. Ohm.
De formule luidt E=IxR. Een beetje rekenwerk geeft I=E/R. Als je de gevonden waardes invult krijg je de stroom.......
Meneer Kirchhof heeft ook nog een andere wet bedacht, maar in deze keten zitten geen aftakkingen ofzo, dus dat is in dit geval niet relevant.
Soms kan een andere tekenwijze van dezelde schakeling ook een beter inzicht geven.

Frederick E. Terman

Honourable Member

't Is alleen wel een beetje verwarrend dat de rechter bron nu opeens 6 V is geworden. Om gezeur te voorkomen kunnen we daarvan beter 12 V maken.

Het internationale symbool voor spanning is U; in Engelssprekende landen vaak V. (Dat laatste is een beetje dom, want dan zie je bijvoorbeeld: V= 5 V. Hetgeen alleen kan als V nul is. :))

@buzzy ↓: E is het symbool voor veldsterkte (in V/m), maar die komt in deze vraag niet voor, gelukkig.
e: Misschien denk je aan de potentiaal, die als symbool wel V heeft. Maar spanning is potentiaalverschil, da's wat anders.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 5 september 2022 15:46:13 (13%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 september 2022 14:06:59 schreef Frederick E. Terman:
't Is alleen wel een beetje verwarrend dat de rechter bron nu opeens 6 V is geworden. Om gezeur te voorkomen kunnen we daarvan beter 12 V maken.

Het internationale symbool voor spanning is U; in Engelssprekende landen vaak V. (Dat laatste is een beetje dom, want dan zie je bijvoorbeeld: V= 5 V. Hetgeen alleen kan als V nul is. :))

Je hebt helemaal gelijk. Het geeft TS nu de kans om weer eens wat dieper na te denken.
Het aardige is, dat ondanks het geval dat de ene spanning zomaar 6 volt verandert, de stroom toch gelijk blijft. TS mag beredeneren wat er dan wel verandert.
De vorige 74 jaar heb ik spanning aangeduid met E. Die gewoonte verander je niet zomaar.
Trouwens het gebruik van formules is natuurlijk uitstekend en nodig, maar formules begrijpen is nog beter.

PE9SMS

Special Member

Op 5 september 2022 14:06:59 schreef Frederick E. Terman:Het internationale symbool voor spanning is U; in Engelssprekende landen vaak V. (Dat laatste is een beetje dom, want dan zie je bijvoorbeeld: V= 5 V. Hetgeen alleen kan als V nul is. :))

Die is leuk! _/-\o_

This signature is intentionally left blank.
mel

Golden Member

De formule van meneer Ohm is trouwens U=I maal R.(zie mijn signatuur) de anderen zijn de afgeleiden...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..