Trafo voor Mesa Boogie Mark IIC+ preamp clone

Ik ben op het volgende project tegengekomen:
http://diy-fever.com/amps/mesa-mark-iic-preamp/

Dit is een versimpelde preamp versie van de beroemde Mesa Boogie Mark IIC+ gitaar versterker.
Het idee is dat ik het geheel graag in een 1HE hoog 19" rack behuizing zou willen bouwen.
Echter, als ik ga zoeken bij Amplimo ringkern trafo's, dan kan ik er geen vinden van 300V secundair, die in een 1HE hoog rack zou passen. Deze zou dan niet hoger mogen zijn dan 44mm.
Ik heb er een gevonden van 36mm hoog.
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-end-audio/voedingstrafo-s/730/3…
Echter heeft deze 250V-0-250V secundaire aftakkingen. Dus 50V lager dan gewenst. En 500V is weer iets te veel van het goede.
Ook heb ik er een gevonden van 275V secundaire spanning.
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-end-audio/voedingstrafo-s/720/2…
Ligt ook nog 25V lager dan gevraagd.
Iemand een suggestie om zo dicht mogelijk bij de 300V te komen, zonder de trafo te moeten afwikklen?
Of andere ideeën?

275v lijkt me geen probleem als je de weerstandswaarden wat aanpast...
In een 1HE is voor een buizenversterker niet echt een handige oplossing...

Schema is trouwens ook niet erg duidelijk. Er staat '300-0-300' bij en er is maar 1 wikkeling voor de hoogspanning?

Ja inderdaad, dat vond ik ook al raar.
Iemand had ook al eerder de vraag gesteld hierover.
Vraag:
alex scott-hoy says:
15/09/2021 at 06:18
regarding the PT specs… i’m a bit confused with some of the labels here..
I keep seeing references to: 300-0-300 for the secondaries/HT leads, but references to 300VAC…
300-0-300 would refer to a total 600VAC??
for a 300VAC, wouldn’t the secondaries need to be 150-0-150?
if using with a full bridge rectifier, 300-0-300 (600VAC) would create ~850V DC…
150-0-150 (300VAC) would result in ~420V DC… this appears to be the approx. B+ target?

Antwoord:
bancika says:
16/09/2021 at 11:40
Yes, that’s 600VAC with a center tap, equivalent to 300-0-300 notation. Depending on how you rectify it, you can get ~850V DC or ~425V DC. In this design, I used two diode full wave rectifier which produces ~425, not the 4 diode full wave bridge rectifier. Check out this document http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf, as it explains different types of rectifier configurations…the one used here is FULL WAVE Capacitor Input Load. Of course, if you have a 300VAC transformer with no center tap, you can still use “FULL WAVE BRIDGE Capacitor Input Load” with 4 diodes and get the same DC voltage.

Het getekende schema is dus onjuist... (en de omschrijving ook... :) )
Hij bedoelt dus dit:

https://www.electronics-notes.com/images/diode-full-wave-rectifier-centre-tapped-transformer-01.svg

Ja inderdaad, zo zal hij het inderdaad bedoeld hebben.
Maar ik zat te denken om 300V te gebruiken en dan met een bruggelijkrichter van 4 diodes de spanning gelijk te richten.
Dus het uitgangspunt is secundair 300V. Tips om dit voor elkaar te krijgen met een ringkerntrafo die lager is dan 44mm ?

Die uit je link is toch 43mm? (275v is zoals gezegd geen probleem met aangepaste waardes)

Ja inderdaad. Ik zou dan kunnen gaan spelen met de 10K en 1K weerstanden..
Dat is wat je bedoeld toch?

Alleen de 10k lager maken, de rest verandert niks aan...
(er staat helaas niet bij hoeveel B+2 moet zijn...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (32%)]

In de reacties onder aan zijn site zegt hij dat B+1 rond de 400V hoort te zijn.

Op deze site heeft een gast ook de preamp gemaakt. https://www.tdpri.com/threads/mkiic-inspired-preamp-diylc-layout-draft…

Echter heeft hij wat wijzigingen aangebracht op het voedingsstuk. Ipv de 10K gebruikt hij 2K2 en ipv de 1K gebruikt hij 3K3 weerstanden.

Hij gebruikt een 300V trafo. Zijn waardes zijn als volgt:
B+1: 425V
B+2: target 397V (actual 408V)
B+3: target 397V (actual 393V)
B+4: target 392V (actual 385V)

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op (74%)]

Bij nader inzien ga ik het ook niet redden met een trafo van 43mm hoog. Als hier nog een bodemplaat en een bovenplaat van de behuizing bij moet, ga ik dat wellicht niet redden daar de meeste 1HE behuizingen rond de 44mm zijn 8)7

Het lijkt me ook niet ideaal als de trafo strak tussen 2 metaalplaten zit geklemd boven en onder. 2HE nemen?

Ja 2HE is de andere optie. Alleen wegens (toekomstig) ruimte gebrek in mijn rack, wilde ik de opties bekijken om het in 1HE te kunnen bouwen (mits praktisch mogelijk).
Er is een Russische bouwer (Myasnikov) die verschillende preamps clones maakt. Waaronder ook het circuit waar ik naar refereer. En ook hij heeft het in 1HE gemonteerd. Geen idee wat voor trafos hij toe heeft gepast. Wellicht speciaal laat winden.
Maar mocht het niet mogelijk zijn, kan ik altijd nog uitwijken naar 2HE

Voor een VOORversterker heb je toch niet van die idioot hoge spanningen nodig?
Er komt toch geen vermogen uit.

Op 5 september 2022 21:35:04 schreef Ricotjuh:

[...]
...laat winden.

Ik ook. De hele dag door. En zelfs 's nachts, mijn vrouw wordt er wakker van.

(Sorry, kon het niet laten... ;))

Juist niet!
Ik heb, naast het lawaai, er daardoor geen plezier aan... >:)

Mijn vrouw vraagt me dikwijls: "Hoe doe je dat toch om reukloze winden te laten?"
Ik zou het niet weten want de hare gaan integendeel niet onmerkbaar voorbij ... :?

(genoeg OffTopic nu...)

Het idee is dat ik het geheel graag in een 1HE hoog 19" rack behuizing zou willen bouwen.
Echter, als ik ga zoeken bij Amplimo ringkern trafo's, dan kan ik er geen vinden van 300V secundair, die in een 1HE hoog rack zou passen. Deze zou dan niet hoger mogen zijn dan 44mm.

En gewoon een boostconverter. Dan kun je er wel twintig kwijt en die 19 inch rek.

https://www.dwe-oss.eu/product/24v-to-300v-dc-dc-converter-400w/

Je zou misschien ook een 400 volt naar 12 volt trafo achterste voren kunnen zetten en in hem plaats van met 12 volt met 9 volt voeden. Als je die wel in de juiste maat kunt vinden tenmisnste.

En aan een eenvoudig buisversterkertje dat zo'n "Mesa Mark IIc+ Pre PtP" naam moet hebben zou ik bij voorbaat al twijfelen trouwens.

Bedankt voor de tips. Ik zal er eens naar zoeken.
Waaraan zou ik moeten twijfelen? Wat heeft de naam met het ontwerp te maken?

What's in a name, het is al onderdeel van een Mesa Boogie Mark IIc, en de nabouwer heeft er zijn eigen plasje over gedaan.

Op 6 september 2022 03:03:17 schreef mel:
Voor een VOORversterker heb je toch niet van die idioot hoge spanningen nodig?

Die heb je ook niet nodig, je weet ook wel dat de triodes op 250V of minder ingesteld staan...
De voedingsspanning lijkt afgeleidt te zijn van de B+ van de eindversterker, en de nabouwer wil/kan/durft niet aan de pre-amp voedingen en anodeweerstanden te komen.

Voor de TS (en andere belangstellenden):
Een 2*275V trafo voldoet prima!

Je hebt dan 3 opties:

1. Maak van 2*275V 2*300V door extra windingen in serie met de bestaande wikkelingen te zetten. Als je een stuk draad netjes om de ringkern legt kan je meten hoeveel windingen je nodig hebt. Elke steek door de kern heen is een winding. De windingen netjes over de kern verdelen en strak om de kern. Je kan schakeldraad of gelakt koperdraad gebruiken.

Zolang de kern geen potting bevat!
    Talema trafo's zijn wat platter maar bevatten vaak een potting.
  2. Met wat rekenwerk kan je de weerstanden aanpassen. Door de 275V ipv 300V voeding ben je 35V kwijt. De 10k weerstand kan kleiner of weg en de anodeweerstanden kan je aanpasssen door de anodestromen gelijk aan de oude situatie te houden.
  3. Gewoon zo laten :), merk je niks van. Dat heeft de nabouwer ook gedaan in dit schema: http://diy-fever.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/mark_schem.p…

Dan is de netste oplossing door de anode weerstanden aan te passen.
Deze kan ik dan afstemmen op de gebruikte trafo. Nog eens de boeken induiken hoe ik dit precies moet berekenen

In buizenboek de anode spanning aflezen, en de anodestroom, dan kan je de weerstand berekenen.

Oke, ik ben begonnen met het berekenen van de orginele loadline. En als ik die heb, moet ik volgens mij terug kunnen rekenen/beredeneren met welke andere spanningen ik moet kunnen werken.
Ik heb even de eerste stage van het originele schema gepakt om te bekijken of mijn denkwijze klopt.
Hieronder de eerste stage:

Rtot = 150K+1K5
Rtot = 151K5

392V/151K5 = 2.6mA

2V/1K5=1.33mA
1.5V/1K5=1mA

Vervolgens kan ik de loadline uitzetten.
Het snijpunt ligt ongeveer op -1.7V.

Dus de spanning op de kathode (pin 3) is 1.7V.

1.7V/1K5=1.13mA

Dus de spanning over de anode weerstand:
150K*1.13mA=169.5V

Dus de spanning op de anode (Pin 1):
392V-169.5= 222.5V

Qua inbouwmaat zou ik graag de 250V trafo gebruiken.
Nieuwe spanning:
250V*1.41=352.5V

Anode spanning was 222.5V en anode stroom was 1.13mA
352.5V-222.5=130V
130V/1.13mA=115K

Nieuwe anode weerstand zou 115K moeten worden.
Hier komt dan de volgende loadline uit:

Klopt dit zo zonder dat de karakteristiek van de schakeling veranderd? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik hoor het graag.

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op (18%)]

Heb je al een voeding beschikbaar ondertussen?
Optie ivm hoogte is om een 2*150v en een 12v trafo van Toroydi te proberen, kijk onder hun niet audio trafo's.
Kun je eventueel ook nog een stapje hoger gaan(2*170) en stabiliseren.

Gr. Remko.

Nee heb nog geen voeding. Dus kan nog alle kanten op.
Dank voor de tip

Of zie ik iets over het hoofd?

Ja.
Het schema geeft het buistype niet, en de betreffende XLS op die site is niet te downloaden; maar aan jouw grafieken te zien is dat een ECC83-achtige buis. Of zijn 'equivalent', de 12AX7.

Maar de verschillen tussen die buizen zijn al ongeveer zo groot als het verschil waar we het nu over hebben.
Als je een buis vervangt, of als je het USA-equivalent gebruikt in plaats van zijn Europese tegenhanger, of omgekeerd, dan ga je toch óók niet de anodeweerstanden aanpassen? Dat hoeft helemaal niet. Juist de constructie met de kathodeweerstand maakt dat overbodig; de stroom stelt zich toch wel ongeveer juist in.

Ik zou nu dus ook niets gaan aanpassen. Echt, je hoort het verschil niet met die iets lagere spanning.
(En als ik ongelijk blijk te hebben, kan een aanpassing altijd nog. Daarvoor hoeft die 150k er niet eens uit; soldeer er gewoon 470k overheen. :))