Sensor voederbak

Anoniem

Ik maak dus als GIP een voederbak met viseten en ik moet het toestand van het eten kunnen checken en zat te denken om dit te doen met een sensor. Ik zat te denken aan een afstandssensor maar dan zit ik weer met het probleem wat als er iets blijft liggen en die blijft dat detecteren. Enige ideeën? Alvast bedankt! :)

Arco

Special Member

Ik begrijp het niet helemaal. Wat doet die afstandssensor? En wat is 'de toestand van het eten checken'? (of het bedorven is of zo?)
Je weet toch hoeveel je erin kiept? Wat valt er dan nog te sensoren?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 september 2022 17:52:16 schreef Toxedoz:
Ik maak dus als GIP een voederbak met viseten en ik moet het toestand van het eten kunnen checken

Als de vis het lust is de toestand goed. Als de vis het niet lust, dan is de toestand slecht of het voer is bedorven.
Je zou het volgende kunnen doen.
Je weegt de vis.
Je brengt de vis in korte tijd met voldoende te testen voer in contact.
Je weegt de vis opnieuw.
Er zijn twee uitkomsten mogelijk.
De vis weegt bij de tweede meting evenveel of minder dan bij de eerste meting. Het voer is dan bedorven of slecht.
De vis weegt bij de tweede meting meer dan bij de eerste meting. Het voer is dan goed.
Nu nog een praktische uitwerking, maar dat laat ik aan jou over.

Arco

Special Member

Je weegt de vis.
Je brengt de vis in korte tijd met voldoende te testen voer in contact.
Je weegt de vis opnieuw.

In theorie werkt dat goed, maar je bent geen praktijkmens zo te horen...
Het is geen lolletje om voor en na iedere voederbeurt een half uur met een schepnet achter een vis aan te zitten... :)
(ze gaan niet spontaan op de weegschaal liggen zolang ze nog leven...)

Daarbij eten kleine vissen nog eens erg weinig, dus erg betrouwbaar is gewicht vergelijken niet. (ze eten soms minder als een halve gram)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoals al gevraagd, verklaar eerst eens wat je gaat checken. Leg ook eens uit hoe je het geheel ziet.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 6 september 2022 18:49:37 schreef Arco:
[...]
In theorie werkt dat goed, maar je bent geen praktijkmens zo te horen...

Je mist mijn disclaimer ;)

Nu nog een praktische uitwerking, maar dat laat ik aan jou over.

.
.

Daarbij eten kleine vissen nog eens erg weinig, dus erg betrouwbaar is gewicht vergelijken niet. (ze eten soms minder als een halve gram)

Als meetvis hoef je geen guppy te nemen. Je kan ook een walvis nemen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 6 september 2022 19:52:01 (29%)

Arco

Special Member

Met een walvis kun je het aantal kiepwagens met voer tellen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Gewoon een bepaald gewicht in een trechter gooien, dan een transportband waar dat voer op terecht komt en die dan een bepaalde tijd laten lopen. Dan weet je of al het voer weg is.
En om te automatiseren kan je een weeghopper nemen, die het in een feeder mikt.. maar we drijven af..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..