Led TL-buis plaatsen

Hallo allemaal,

Ik heb ik de garage twee TL-buizen waarvan ik deze vraag wil vervangen voor energie zuinige Led TL-buizen, nu las ik dat het beter is om de VSA te verwijderen omdat het energie zuiniger is en eventueel brand kan veroorzaken wegens overhitting in combinatie met een led buis.

De foto’s hieronder is situatie momenteel, maar wat is nu de beste en meest veilige aansluiting, is dit blauwe/zwarte rechtstreeks op de TL armatuur (bij de led starter) en aan de anderen kan van de TL armatuur geen stroom kabel ? Overigens ben ik een leek in elektronica vandaar deze voorzichtigheid. Mvg Bjorn

https://i.postimg.cc/wj4sxMTn/2-ABFD81-B-C52-D-40-D3-A279-0-DE809-E9-F98-C.jpg

https://i.postimg.cc/fTK9FB4z/8-A499-F89-524-E-43-A2-98-D3-CFB90-C392245.jpg

https://i.postimg.cc/wBtR1z1M/DF8-DA08-B-D78-D-4-D10-931-F-A14436-B27-B15.jpg

(Nieuwe LED TL buis)
https://i.postimg.cc/rsQ03wdV/32510-F86-902-D-48-F9-B95-E-26-D40843171-A.jpg

bprosman

Golden Member

VSA Er uit. Blauw/Zwart aansluiten op 1 einde van de TL buis (Blauw/Wit).
Andere einde helemaal niets op aansluiten.

Dan het einde van de buis waarop staat "Do not power this end" ook aan de niet aangesloten kant. Andere einde in de voet waar je Blauw / Zwart hebt aangesloten.
Condensator (geel) kan ook weg.

Vergeet niet de plastic beschermdopjes van de pootjes te halen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dan kun je de buis er dus maar op één manier insteken. Zet je hem per ongeluk andersom, dan heb je de poppen aan het dansen.

Beter is om met een omloopdraad te werken. Zwart aan een pootje van het ene eind, blauw aan een pootje van het andere eind. Aan beide kanten heb je dan een pootje over, die verbind je met elkaar met een draad.
Dan kun je de buis er op twee manieren insteken zonder dat er iets fout gaat.

En als je tussen die omloopdraad de startervoet opneemt dan kun je hier de bijgeleverde dummy starter zekering inplaatsen.
De af fabriek LED-bedrade Tl-armaturen zijn ook op de manier bedraad.

Op 21 september 2022 14:35:11 schreef bprosman:
VSA Er uit. Blauw/Zwart aansluiten op 1 einde van de TL buis (Blauw/Wit).
Andere einde helemaal niets op aansluiten.

Dan het einde van de buis waarop staat "Do not power this end" ook aan de niet aangesloten kant. Andere einde in de voet waar je Blauw / Zwart hebt aangesloten.
Condensator (geel) kan ook weg.

Vergeet niet de plastic beschermdopjes van de pootjes te halen.

Bedankt voor je antwoord, dus als ik het goed begrijp gaat de witte draad van de TL kan op het kroontje naar blauw en de grijze dan naar zwart ?

Inmiddels heb ik de vsa afgekoppeld en bedrading aan de rechterkant ook verwijdert.

https://i.postimg.cc/SRCCmF1v/0-AB2-A574-9-EC3-41-DD-ADA1-3908-FB2-C1-A9-C.jpg

https://i.postimg.cc/853m1bpj/6-BCC7050-68-F7-4-D44-A61-C-874-F8-CE5-C9-A8.jpg

bprosman

Golden Member

Bedankt voor je antwoord, dus als ik het goed begrijp gaat de witte draad van de TL kan op het kroontje naar blauw en de grijze dan naar zwart ?

Ja maar dan mag (kan) de buis er maar op 1 manier in. Anders heb je volle sluiting (had ik gisteren).

De af fabriek LED-bedrade Tl-armaturen zijn ook op de manier bedraad.

De af-fabriek bedrade TL-Armaturen die ik had (Norton) dus niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 september 2022 18:08:05 schreef bprosman:
[...]
Ja maar dan mag (kan) de buis er maar op 1 manier in. Anders heb je volle sluiting (had ik gisteren).

[...]
De af-fabriek bedrade TL-Armaturen die ik had (Norton) dus niet.

Bedankt voor je reactie :), ik schakel de meterkast uit als ik bezig ben, heb een keer die fout gemaakt om het niet te doen :D

Beter op de buis en je armatuur merken dat je de buis niet omdraait om ongelukken te vermijden...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Op 21 september 2022 18:25:17 schreef Bjorn04:
[...]
Bedankt voor je reactie :), ik schakel de meterkast uit als ik bezig ben, heb een keer die fout gemaakt om het niet te doen :D

Ik ook (gisteren) maar dan alsnog als je de buis er dan verkeerd in doet en je zet de lamp aan sprong bij mij alles t/m de hoofdzekering er uit ;)

Beter op de buis en je armatuur merken dat je de buis niet omdraait om ongelukken te vermijden...

Mijn buizen waren gemerkt, die van TS ook trouwens.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 21 september 2022 18:42:04 (18%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fzwart

Golden Member

Hoeveel zuiniger zijn LED-buizen ten opzichte van TL ?
Als ik zo de diverse websites afzoek maakt het qua lichtopbrengst per Watt weinig uit.

https://www.lamp.nu/contents/nl/d1050_Lumen_Watt_Tabel_diverse_lampen.…

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
McAwesome

Golden Member

De LED TL-buizen verbruiken iets meer dan de helft van de originele TL-buis voor ongeveer 20% meer licht.

Een LED TL met een lichtopbrengst vergelijkbaar met 36 W klassiek verbruikt ongeveer 18 tot 22 W.

Daarbij komt ook dat een klassieke magnetische ballast ook nog wat verbruikt. Voor een 36 W buis met klassieke ballast komt het totale verbruik al aardig in de buurt van 48 tot 50 W (als ik me nog goed herinner).

Er zijn ook nog andere factoren dan puur lumen per watt. Gewone TL-buizen stralen rondom en je bent daarbij afhankelijk van een reflector om het licht meer gericht te krijgen. Een LED TL geeft eigenlijk maar aan één kant licht waardoor dat meer gebundeld is.

Voor LED T5 vervangers is de winst wat minder spectaculair 16 W versus 28 W maar ook hier meer licht en geen inschakelvertraging.

En o ja, werk zéker met een omloopdraad want anders heb je gegarandeerd vroeg of laat kortsluiting. Nu weet je nog hoe het bedraad is maar als je ooit binnen 10 jaar eens een nieuwe TL moet plaatsen zit een ongeluk in een klein hoekje. De wet van Murphy 8)7

[Bericht gewijzigd door McAwesome op woensdag 21 september 2022 19:09:07 (14%)

fzwart

Golden Member

Ah ok. Bij mij hangen twee balken van een meter in de nok van de puntdak op zolder. Daarbij is het rondstralen juist fijn want zo verlicht het ook de schuine kanten. Zal eens moeten kijken in hoeverre dat nog steeds is met een LED balk die meer gericht licht afgeeft. Ze branden namelijk de hele dag dus daar is wel wat besparing te halen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
bprosman

Golden Member

Op 21 september 2022 18:51:07 schreef fzwart:
Hoeveel zuiniger zijn LED-buizen ten opzichte van TL ?
Als ik zo de diverse websites afzoek maakt het qua lichtopbrengst per Watt weinig uit.

https://www.lamp.nu/contents/nl/d1050_Lumen_Watt_Tabel_diverse_lampen.…

Ik had 2 bakken met 2x2 54 Watt.
Nu 3 stuks 30 Watt, en 1 keer 25 Watt (foutje leverancier), en eerlijk gezegd zie ik op het blote oog (heb geen lichtmeter gebruikt) geen verschil tussen de 25 Watt en 30 Watt.
Dat "Gericht" licht valt ook wel mee.
Dus dat kan 50% besparing zijn.

en geen inschakelvertraging.

Die had ik met een elektronisch VSA toch al niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Neem LED-panelen, dat geeft veel mooier en efficienter licht. Een buis is per definitie ongunstig omdat het ook de verkeerde kant op straalt. Zal met LED minder zijn dan FL, maar toch. Paneel van 60x60 kost maar een paar tientjes.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fzwart

Golden Member

Bedankt voor alle tips, ga er zeker naar kijken.
Ook omdat de buizen nu langzaam aan minder licht beginnen te geven.

@flipflop
Een buis is in mijn geval gunstiger omdat het een langgerekte ruimte is op zolder met puntdak.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
McAwesome

Golden Member

Op 21 september 2022 19:21:32 schreef bprosman:
[...]
Die had ik met een elektronisch VSA toch al niet.[...]

Mijn 28 W T5 lampen gingen met een vertraging van ongeveer 1 seconde aan op een EVSA. Hierbij leek het alsof de gloeidraden even voorverwarmd werden voor de buis werd ontstoken.

Een ander armatuur met 2 x 36 W T8 lampen, ook met EVSA ging wel onmiddellijk aan na inschakelen.

Ik weet niet of het aan specifieke vereisten voor T5 versus T8 ligt of aan de specifieke EVSA's. Voor zover ik weet hebben de meeste T5 armaturen altijd EVSA's gehad.

@Klaasz:

Bedoel je dit met een omloopdraad?

bron:into-led.com

McAwesome

Golden Member

Het gaat inderdaad om de zwarte draad waar een starter tussen zit. Let op, de starter moet ofwel overbrugd zijn ofwel dien je een starter voor LED TL te gebruiken. Die laatste is gewoon een overbrugging of een zekering die in een standaard startervoetje past. Bij de meeste LED TL-buizen zit er zo eentje bij.

Met de omloopdraad maakt het niet in welke richting de buis zit, je kan zo nooit kortsluiting krijgen.

Eigenlijk is de ombouw van een klassiek armatuur (zonder EVSA) naar LED erg eenvoudig. Gewoon de VSA overbruggen en de starter vervangen door de LED TL-starter. De omloopdraad zit er normaal al.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op donderdag 22 september 2022 16:40:15 (19%)

Op 22 september 2022 14:38:17 schreef RoelP:
@Klaasz:

Bedoel je dit met een omloopdraad?

bron:into-led.com

yes, dat is zoals ik het altijd doe. Alleen die starter laat ik weg. Dus gewoon van links naar rechts een draad zonder iets er tussen.
Mijn werkwijze is nogal rigoureus, voorschakelapparaat en starter er uit, en alles opnieuw bedraden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 september 2022 19:14:36 schreef fzwart:
Bij mij hangen twee balken van een meter in de nok van de puntdak op zolder. Daarbij is het rondstralen juist fijn want zo verlicht het ook de schuine kanten. Zal eens moeten kijken in hoeverre dat nog steeds is met een LED balk die meer gericht licht afgeeft.

Op 21 september 2022 19:21:32 schreef bprosman:
Dat "Gericht" licht valt ook wel mee.

Inderdaad, een klassieke TL-buis straalt in het verticale vlak 360 graden in de rondte.
Bij een ledbuis is dat meer iets van 180 graden, maar dat is nog steeds van horizontaal, via schuin, recht en weer schuin naar beneden, tot horizontaal de andere kant.
De schuine kanten van je puntdak worden dus evengoed beschenen; alleen omhoog straalt de ledbuis niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

de goedkope manier is 230V op 1 voetje zetten. maar zit de ledbuis dan verkeerdom in de bak harde klap en buis voor 10cm zwart. de juiste manier van bedraden is fase op 1 voet en nul op andere voet en draad tussen de voetjes in. draai je de buis om dan werkt het ook gewoon. in 1 buiseinde zit ook een zekering, echter een chinees prul wat echt explodeert met 240V erop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman
Ik zal het wel te ingewikkeld maken, maar zie mijn toegevoegde tekening hierboven ter illustratie.
Het is namelijk zonde om zo’n (nieuwe) buis direct te vernielen.

“ juiste manier van bedraden is fase op 1 voet en nul op andere voet ”
Dus zoals aan de linkerkant van de illustratie bruin en en rechterkant blauw.

“en draad tussen de voetjes in”
De bedrading in lengte richting van de buis. In de illustratie de zwarte draad.

U bevestigt dus Klaasz zijn werkwijze. Meeeens?

Ik had ook nog vele oude tl bakken hangen met 36W en 58W buizen, die heb ik nu zelf allemaal vervangen voor LED TL van OSRAM SubStiTUBE Sensor. Meer dan zijn geld waard, waarom ik daar niet eerder aan gedacht heb.

Heb niet eens meer een schakelaar nodig, gaan na 5 minuten branden op 25 procent vermogen, na nog eens twee minuten gaan ze uit. Je bespaart nog meer op je factuur, ben je er niet na zeven minuten, dan gaan ze auto uit.

Zodra je in de ruimte komt gaan ze auto weer aan! En een derde aan vermogen nodig, en echt evenveel licht. Echt een aanrader. Zeer tevreden van en niet zo duur. :) Ongelooflijk wat een bak licht die led buizen geven!

Geen problemen met licht dat aan of uit gaat in de ruimte waar je bezig bent, want ze gebruiken een sensor dat werkt met microgolven en niet met een pir sensor. Deze TL ziet je al van een 2 meter ver, van welke kant ook, en veel gevoeliger. Met een gewone pir zit je regelmatig weer in het donker en moet je eens flink bewegen of hij ziet je niet, deze tubes hebben dat probleem niet.
Pracht uitvinding naar mijn idee. En beter dan een led bak, geprobeerd maar niet wat ik dacht, dit is veel beter.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

ledbuizen met die bewegings sensor had ik van de eerste lichting diverse welke maar knipperden of niks deden retour op t werk. open gedraaid en stekker uit sensor getrokken dan gaan ze gewoon aan met voeding erop. die hangen nu nu in de opslag van t magazijn met een pir, werkt al vele jaren prima.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het datasheet van die dingen gedownload en daar staat behalve de standaard "wijzigingen voorbehouden" niets in????

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/