Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht

Op 26 september 2022 22:34:36 schreef Hubie:
Ik denk dat Eneco de TF gewoon laat zitten waar die zit.Tenzij ze bij klanten langskomen om voor €150 de boiler 24/7 te bedraden.Dan zijn ze immers toch ter plaatse.

ik ben al TF ontvangers tegengekomen die niet meer aangesloten waren, slimme meter hing er al lang. ding eraf gehaald met bord en al. dat doet een metervervanger die afdoende tijd had ook immers.

ook TF ontvangers tegengekomen die nog met 2 draden aangesloten zaten, ofwel nutteloze stby verbruikers voor de komende 20 jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

De monteurs die slimme meters plaatsen hebben geen instructie gekregen hoe TF ontvangers te verwijderen. Soms zitten die ontvangers vóór de hoofdzekering aangesloten en zouden ze dus onder spanning die draadjes moeten losmaken.
Hooguit bij wijzigen van aansluiting of bij een storing in de aansluiting dat ze em verwijderen.

TF ontvanger voor de hoofdzekering? Lijkt me onwaarschijnlijk. Bij ons zaten ze altijd na de hoofdzekering en voor de meter. Meestal direct afgetakt van de meterklemmen.

Toen bij mij een slimme meter werd geplaatst hebben de monteurs meteen ook de TF ontvanger verwijderd en meegenomen.

Hubie

Special Member

Op 26 september 2022 21:17:53 schreef testman:
je hoeft niks aan die siemens te doen, de pijp die van boven naar de siemens loopt lostrekken, er zitten 2 draden in waar het schakelcontact van de TF op schakelde. daar een klok opzetten en klaar.

Klopt helemaal testman,er komen idd maar 2 draden uit.Die gaan naar een T-doos(foto 2) en vandaar naar de boiler.Nu nog een tijdrelais kopen.Die zijn bijna allemaal bedoelt voor een DIN rail maar ik zoek er 1 die ik zo op het bord kan schroeven.(als die nog bestaan)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 27 september 2022 15:28:51 (16%)

Oude Ferraris met twee telwerken, aparte digitale meter voor opbrengst zonnepanelen (zelf geknutseld) dus regelmatig schrijf ik de standen even op.

Mijn II meter stond al ruim een jaar (en volgens mij al voor het officieel afschakelen van het TF signaal) op 57171.

Wat schetst mijn verbazing dat de II teller afgelopen week van 57171 naar 57180 is opgelopen 8)7

Iemand in omgeving Rotterdam/Voorne-Putten dit ook gemerkt?

Op 29 september 2022 00:15:20 schreef r-p:
Oude Ferraris met twee telwerken, aparte digitale meter voor opbrengst zonnepanelen (zelf geknutseld) dus regelmatig schrijf ik de standen even op.

Mijn II meter stond al ruim een jaar (en volgens mij al voor het officieel afschakelen van het TF signaal) op 57171.

Wat schetst mijn verbazing dat de II teller afgelopen week van 57171 naar 57180 is opgelopen 8)7

Iemand in omgeving Rotterdam/Voorne-Putten dit ook gemerkt?

als je geen eigen TF ontvanger hebt, hoeft 1 van de buren maar de tariefdraad aan fase te leggen en schakelen alle achtergebleven ferraris meters zo om naar nachttarief.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Dit gaat het nieuwe boiler relais worden als vervanger voor de TF.

Goedkoper gaat het niet worden denk ik. ;-)

zo'n chinees klokje, zoals een goede A merk klok er 20 jaar geleden uitzag. alleen nu hoef je die niet meer 2x per jaar goed te zetten, en kan het instellen met een app via bluetooth. hoeveel vermogen is het nachtelement van de boiler overigens? want zo'n china ding zou ik niet zomaar 2000W laten schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

De boiler is een Daalderop Duo,nachtelement = 1,2 kW dacht ik.Ga het zo even nakijken.

vergeten

Golden Member

Op 29 september 2022 08:32:53 schreef testman:
[...]

als je geen eigen TF ontvanger hebt, hoeft 1 van de buren maar de tariefdraad aan fase te leggen en schakelen alle achtergebleven ferraris meters zo om naar nachttarief.

Zal technisch wel zo werken maar verder een zinloze actie!
Ze tellen de telwerken bij elkaar op en rekenen een tarief, het dagtarief.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

Op 26 september 2022 20:52:51 schreef Hubie:
[...]

Ik denk aan een tijdrelais in de meterkast die ikzelf kan instellen.Meestal is de boiler na een uur alweer op temperatuur.Ik kan dat zelf niet inbouwen want het Siemens TF relais is verzegeld.
Ik heb al een paar elektroboeren gemaild,van 2 geen antwoord en die andere 2 hadden geen tijd.

Ik moet eigenlijk een Beun de Haas hebben die "zegelrecht" heeft en wat bij wilt verdienen.. wit,grijs of zwart ;-)

Aan de foto's te zien heb je een "Slimme meter" die geeft via de P1 poort ook of je in het hoog/laag tarief zit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Klopt!Maar bij mijn vorige energieboer(Engie/Electrabel) was het verschil dal\dag nog maar 1 cent.Wat het verschil bij mijn huidige stroomboer is zal ongeveer hetzelfde zijn.

bprosman

Golden Member

Op 29 september 2022 22:13:23 schreef Hubie:
Klopt!Maar bij mijn vorige energieboer(Engie/Electrabel) was het verschil dal\dag nog maar 1 cent.Wat het verschil bij mijn huidige stroomboer is zal ongeveer hetzelfde zijn.

Was bij mij ook maar nu met al die verhogingen is het verschil wel groter geworden

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 september 2022 22:21:13 schreef bprosman:
[...]
Was bij mij ook maar nu met al die verhogingen is het verschil wel groter geworden

nu met 60 cent hoogtarief en 50cent laagtarief zit er idd wel weer een verschil tussen de 2 ja.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Hier in Den Haag is het tf signaal gestopt tussen april en juli dit jaar.
Mijn wijk zat in april bij de eerste "batch".
En het is te merken, Den Haag had 1600 Hz (Landis en Gyr) en die telegrammen duren 3 minuten.
Dat was in veel apparaten, vooral motoren en trafo's prima te horen aan een reeks piepjes.
Ook reageerden de nodige dimmers -vooral de goedkopere- er op met geknipper, vooral bij de eerste startpuls die sterker is dan de andere pulsjes.
Daar zijn we ook meteen vanaf in ieder geval.

revado

Honourable Member

Op 29 september 2022 22:55:49 schreef testman:
[...]

nu met 60 cent hoogtarief en 50cent laagtarief zit er idd wel weer een verschil tussen de 2 ja.

Zojuist de nieuwe tarieven van Eneco per 30 oktober per mail gekregen.
Piek 0,953 dal 0,721 , beiden incl belastingen.
Ik ga weer een klokje tussen de boiler zetten... :)

Op 30 september 2022 20:00:29 schreef revado:
[...]

Zojuist de nieuwe tarieven van Eneco per 30 oktober per mail gekregen.
Piek 0,953 dal 0,721 , beiden incl belastingen.
Ik ga weer een klokje tussen de boiler zetten... :)

mijne waren van een andere leverancier ingang vanaf oktober. idd met belasting en duurzame opslag is het 67 cent hoog en 50 cent laag. nu gaan veel leveranciers vanwege de acm de rem erop gooien en de prijzen per november in laten gaan. nadeel is dat die nieuwe prijzen dus nog hoger uit gaan vallen. schiet je dus niks mee op als de acm met boetes gaat zwaaien.

nu is eneco ook wel meer van het naaie* van hun klanten. alle leveranciers die aan de deur komen leuren zijn te duur..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3488473/verlichting-langs-a1-bij-baar…

Vergeten TF relais. (Denk ik)
Daar heb ik heel veel posts geleden iets over gemompeld.

Wel dom ja, die verlichting die constant brand. Hoe moeilijk kan het nu zijn om er een klokje tussen te hangen?

Ondertussen is ook hier het TF signaal nu echt weg. De laatste keer is het een weekje of 5 of zo terug geweest dat ik die gehoord heb.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 29 oktober 2022 00:49:57 schreef henri62:
Hoe moeilijk kan het nu zijn om er een klokje tussen te hangen?

Dat is op zich niet zo moeilijk, hoewel fotocel handiger is.
Voordat TF was uitgevonden werden tarieven en straatverlichting ook vaak met klokken geschakeld. Maar daar liepen monteurs vaak achteraan om klokken die uit de pas liepen weer op het rechte spoor te brengen.
Bovendien moesten bij wijziging van tarieftijden al die klokken verzet worden. Met TF kon je alles centraal sturen en aanpassen.

vermoedelijk is het systeem wat nu word gebruikt voor openbare verlichting nog steeds een extern bereikbaar systeem. tegenwoordig is niks nog gemaakt om lokaal in te moeten stellen en zeker zoveel locaties niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

De oplossing kan zo simpel zijn.
Een aantal fabrikanten hebben schakelklokjes die astronomisch werken.
De postcode invoeren geeft de juiste schakel tijden.
Ik heb er in de flat waar ik woon ook een voor de OV geplaatst in plaats va de TF die steeds vaker niet schakelde voor het TF signaal definitief is "opgeruimd".
Stedin gebruikt ze blijkbaar ook voor de straatverlichting.
Die gaat exact een minuut eerder aan dan onze verlichting. :)