Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht

Hubie

Special Member

In die .pdf (die ik niet meer kan vinden) staat de exacte datum per gemeente.Bij mij staat er 14 november,dus dat duurt nog ff.

edit @mvdk Delft = 11 april[/u

https://www.stedin.net/slimme-meter/uitschakelen-tf-signaal/andere-app…

Interessant is dat Zeeland er niet in voorkomt. Terwijl dat intussen ook Stedingebied is.

vergeten

Golden Member

Zoals (bijna)altijd klopt veel van die info van stedin niet. (niet alleen stedin trouwens)
Mijn woongebied staat geplanned voor 4 juli 2022 maar het TF signaal is er al maanden niet meer.
Het is ergens in 2021 al gestopt

Mijn Nachtteller staat heel lang stil (aantoonbaar vanaf 1 juli 2021), en het pijltje wat de actieve teller aanwijst staat dag en nacht stil op de dagstand.
(ja is nog een ferraris meter :) )

Wel een mooi gelikt lijstje maken dan lijkt iedereen tevreden, maar inhoudelijk waardeloos. (voor mij) :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Het is een planning natuurlijk.
Maar ze bieden ook een "slimme boiler module" ;-) aan die dan het TF relais moet vervangen.Die moet dan door een monteur geplaatst en aangesloten worden,dat valt moeilijk te plannen.

vergeten

Golden Member

Natuurlijk is het een planning.

Maar dan zijn ze zeker vergeten dat ze vorig jaar al mijn gebied hebben afgekoppeld van het TF signaal, en gaan ze het dit jaar nog eens dunnetjes overdoen. :)

Ik heb geen boiler, dus dat probleem heb ik ook niet. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 8 april 2022 11:43:23 schreef vergeten:
Zoals (bijna)altijd klopt veel van die info van stedin niet. (

Gelukkig ben ik niet de eerste die er weer commentaar op heeft.
Hier is na okt 2021 al niet meer omgeschakeld, terwijl hun planning zegt: nov 2022.

Want een volk zit er daar toch.

mvdk

Golden Member

Het was duidelijker geweest als van het begin af aan er in de communicatie zou zijn gesproken over het tariefsignaal. Wat maakt het uit of er nou een mannetje in het trafohuisje in de straat een schakelaar aan en uitzet, of dat het signaal met TF of per postduif geleverd word. Het gaat erom dat er vanaf bepaalde data geen tarief meer geschakeld word. Voor mij staat er 4 juli. Maar hoe zit het met de afnemers in Berkel en Rodenrijs? En die in Bleiswijk en Bergschenhoek? Die laatsten zijn mogelijk terug te vinden in de postcodelijst van Rotterdam, en dan zou daar ergens Ommoord te vinden moeten zijn.
Het zou me niks verbazen als het tf signaal in mijn gebied ook nog na de genoemde datum doorkomt. Afwachten maar.

mel

Golden Member

Ik zou zo, n ding wel willen hebben om mee te spelen. Zouden ze die dingen aan particulieren verkopen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

@mel: als je me de portokosten betaaalt, wil ik je wel zo'n scheerkop, een L&G FTF ontvanger toesturen. Maar werkt die wel waar je woont?
Er was ooit een site, toonfrequent.nl. Maar die is spoorloos verdwenen. Daarin een opsomming van de verschillende systemen.
Het is jammer als we kosten maken en je er niets mee opschiet.

joopv

Golden Member

Die site is (gedeeltelijk) gearchiveerd op archive.org.
https://web.archive.org/web/20210416083538/http://toonfrequent.nl/
(snapshot van 16 april 2021)

mvdk

Golden Member

Op 8 april 2022 17:28:08 schreef joopv:
Die site is (gedeeltelijk) gearchiveerd op archive.org
(...)

Ja gedeeltelijk. Het deel waar ik naar opzoek ben, de overzichten, systemen per gebiedsdeel, ontbreekt, helaas, of niet klikbaar. :(

er is ook nog de duitse site https://rundsteuerung.de/
daar is ook een hoofdstukje over "frequenzen" met duitsland, oostenrijk,zwitserland en weitere..
Het is meer een technische site.

afgelopen weekend toch eens geprobeerd om een TF ontvanger aan te sluiten en te zien wat er nog gebeurt, maar zowel een TF ontvanger voor openbare verlichting als een TF ontvanger met boiler omschakel contact doen niks meer. lijkt erop dat in regio eindhoven de TF zenders ook uitgeschakeld zijn. dan zal het probleem met knipperende verlichting op gezette tijden ook onderhand afgelopen zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Dat gaat hier half november afgeschakeld worden.
Ik had Eneco al gebeld voor zo'n wi-fi module voor de boiler maar die zijn niet meer leverbaar.

Dus vanaf november moet ik elke dag de zolder opklimmen om de 2 uurs klok op de Daalderop in te schakelen..

Op 25 september 2022 23:38:47 schreef Hubie:
Dat gaat hier half november afgeschakeld worden.
Ik had Eneco al gebeld voor zo'n wi-fi module voor de boiler maar die zijn niet meer leverbaar.

Dus vanaf november moet ik elke dag de zolder opklimmen om de 2 uurs klok op de Daalderop in te schakelen..

Beetje leuk wifi enabled tijdrelais lijkt mij dan wel heel handig.

Op 8 april 2022 11:43:23 schreef vergeten:
Mijn Nachtteller staat heel lang stil (aantoonbaar vanaf 1 juli 2021), en het pijltje wat de actieve teller aanwijst staat dag en nacht stil op de dagstand.
(ja is nog een ferraris meter :) )

Dan betaal je waarschijnlijk ook geen verschil meer voor nacht/dag tarief neem ik aan.
Als die nog zou werken, anders kun je natuurlijk ook nog een mooi 492Hz signaal generatortje maken en zelf het ding omschakelen ;-)

PS Volgens mij heb ik pas nog de TF codes bij mij gehoord.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mvdk

Golden Member

Als die nog zou werken, anders kun je natuurlijk ook nog een mooi 492Hz signaal generatortje maken en zelf het ding omschakelen ;-)

Waarom zo moeilijk? Is/was in de meeste gevallen zinloos.
Bij 95 procent van de verbruikers zit er helemaal geen ontvanger, maar komt er gewoon een signaaldraadje binnen.

Hubie

Special Member

Op 26 september 2022 17:46:11 schreef Peter112:
[...]

Beetje leuk wifi enabled tijdrelais lijkt mij dan wel heel handig.

Ik denk aan een tijdrelais in de meterkast die ikzelf kan instellen.Meestal is de boiler na een uur alweer op temperatuur.Ik kan dat zelf niet inbouwen want het Siemens TF relais is verzegeld.
Ik heb al een paar elektroboeren gemaild,van 2 geen antwoord en die andere 2 hadden geen tijd.

Ik moet eigenlijk een Beun de Haas hebben die "zegelrecht" heeft en wat bij wilt verdienen.. wit,grijs of zwart ;-)

je hoeft niks aan die siemens te doen, de pijp die van boven naar de siemens loopt lostrekken, er zitten 2 draden in waar het schakelcontact van de TF op schakelde. daar een klok opzetten en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

testman heeft minder woorden nodig dan ik.
Maar het kán ook anders zitten, dat de fase, nul en aardedraad door de onderbak naar beneden loopt. Gewoon even uitzoeken hoe het zit.

Edit: enne, je bent dan één van die 5 procent met een eigen TF ontvanger.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 26 september 2022 21:25:17 (18%)

Hubie

Special Member

OK,reuze bedankt heren.Ik ga dit weekend de boel even lostrekken om te kijken hoe het zit.Ben blij dat het simpel op te lossen is,dat scheelt weer een hoop centjes in deze barre tijden ;-)

Op 26 september 2022 21:23:37 schreef mvdk:

Maar het kán ook anders zitten, dat de fase, nul en aardedraad door de onderbak naar beneden loopt. Gewoon even uitzoeken hoe het zit.

Edit: enne, je bent dan één van die 5 procent met een eigen TF ontvanger.

Er gaat een fase, die met handbediende klok de boiler aanzet; een nul; een aarde en een schakeldraad vanaf TF naar de boiler op laagtarief.

En Eneco zal de TF ooit komen ophalen, om het in de kliko te laten gaan. Maar ik heb er wel interesse in.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 26 september 2022 21:23:37 schreef mvdk:
testman heeft minder woorden nodig dan ik.
Maar het kán ook anders zitten, dat de fase, nul en aardedraad door de onderbak naar beneden loopt. Gewoon even uitzoeken hoe het zit.

Edit: enne, je bent dan één van die 5 procent met een eigen TF ontvanger.

5% ? hier in de regio was een eigen TF ontvanger normaal. voormalig essent en nre gebied. in helmond kwam ik wel die tariefdraden tegen.

idd de aarde en nul van de boilergroep gaan niet via de TF ontvanger, immers is de sturing van die TF ontvanger van voor de meter gevoed omdat die ook de meter omschakelt. puur de fase en afgaande schakeldraad naar de boiler zitten op de TF ontvanger. wrs heeft de boilergroep ( meeste linkse in de kast ? ) een T doosje in de leiding zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Ik denk dat Eneco de TF gewoon laat zitten waar die zit.Tenzij ze bij klanten langskomen om voor €150 de boiler 24/7 te bedraden.Dan zijn ze immers toch ter plaatse.