Nieuwe scope kopen - service/aftermarket support?

Ik overweeg om een gloednieuwe digitale scope te kopen. Mijn 150MHz, 2mV/div Tektronix uit midden jaren 60 voldoet grotendeels, maar ik zou graag storage van kortdurende 'events' willen, en een goede verplaatsbaarheid. De tek heeft een vaste stek op de plank van mijn werkbank en verslepen doe ik liever niet...
Mijn eisen ben ik nog niet helemaal uit. Prosumer niveau is genoeg, ik hoef niet het moderne equivalent van mijn huidige Tektronix.

Maar ik koop wel graag een scope graag voor de lange termijn. Het liefst zou ik dus iets kopen waarvan je zoals bij mijn oude Tektronix een uitgebreide service manual kan vinden. Iets dat over 20 jaar ofwel nog werkt, ofwel nog repareerbaar is met beschikbaarheid van schema's en board layouts als het kan.

Bestaan dat soort dingen nog in de sub-1000 euro categorie? Iemand tips voor merken en productlijnen waarbij het antwoord of er een schema te krijgen niet bij voorbaat al 'nee' is?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 30 september 2022 21:19:27 (26%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

vergeet het. Dat is niet uit altijd kwade wil van de fabrikant, maar onderdelen evolueren zo snel. Even een voorraad aanleggen voor als binnen 20 jaar iemand nog iets nodig heeft... dat doet niemand., ook niet de allergrootste. Tenzij je een contract afsluit, maar je zal merken dat in jouw geval je beter af bent na 7 jaar een nieuwe scoop te kopen ipv dat contract...

Reparatie is niet meer te doen met die moderne electronica. Een schema of een service manual gaat daar niet bij helpen. Een mooie scoop is ook niet meer zo duur als vroeger. Voor 300 Euro heb je al een heel mooie. En voor iets meer heb je een 4-kanaal.

blackdog

Golden Member

Hi,

Van mijn laatst scoop een Siglent SDS2000 series verwacht ik niet meer dan 5 jaar...
Waarom, het is moderne apparatuur n dar heb ik al aardig wat ervaring mee.
Bijvoorbeeld ik bezit 3 stuks KeySight DMM uit de 3446x series, ik heb al twee nieuwe onder garantie gekregen en
en derde is bijna 9 maanden van huis geweest, dit zijn nu niet echt goedkope meetinstrumenten.
Van geen van de drie KeySight 3446x series meters verwacht ik de zelfde levensduur als de 34401A waar ze een vervanger van zijn die hier ook op de plank staat.

Mijn Fluke 287 handmultimeter heb ik een nieuwe voor gehad, de batterij lekte en als dat verder ging kon hij de print wegvreten.

Mijn Agilent U1272A hand multimeter, heb ik een nieuwe voor gehad omdat er een technisch probleem in zat.

Alles is onder garantie geregeld, en als je binnen de garantie termijn zit is KeySight heel goed, maar let op,
je zal de apparatuur wel als bedrijf moeten kopen, al weet ik op het ogenblik niet precies of dit voor de hele product range geld van KeySight.

Dus uit mijn ervaring met moderne apparatuur net onder en een aardig stuk boven de 1000€ kan ik zeggen dat het niet de degelijkheid heeft als de oude prof. apparatuur.

Vaak kan je er garantie bij kopen tot een jaar of vijf, als het belangrijk voor je is, is dat een goede optie, betrouwbaarheid en zekerheid kost echt geld.

Ledlover
Vertel eens je bandbreedte die je graag wilt hebben, een twee of vier kanaals scoop, wil je ook een functie generator in de scoop?
De Siglent SDS2100 series die ik hier ook heb staan vind ik heel mooi voor wat het leverd, via het grijze circuit is hij op te leuken. :)

Hou er rekening mee dat binnen een maand of zo, Rigol nog een 12 Bit scoop in de markt zet zo rond de 1000€ voor het goedkoopste model.
Maar veel hand af van wat je nodig hebt, hou er rekening mee dat meer bandbreedte heel snel noodzakelijk is, een 70MHz model is eigenlijk achteruit lopen.

Twee voorbeelden
Gewoon algemeen gebruik, levenduur, geen mens weet het.
Staat hij één uur per dag aan of vijf dagen voor zeg zes uur, dat is namelijk een groot verschil.
Zelf repareren, alleen de basis dingen meestal zoals de voeding, kijk maar hoe de scoops in elkaar zitten door de jonmgens op youtube.
Ik zie jou geen geheugenschip vervangen in zo'n moderne scoop, ventilator of voedings elco is meestal geen probleem.

Bij 2 kanalen is dit een aardig model, doet 10 bits:
https://www.eleshop.nl/siglent-sds2102x-plus-oscilloscoop.html

En dit is er een met een klein scherm, 8bit maar 4 kanalen, 200MHz en redelijk wat protokollen staandaard.
https://www.eleshop.nl/sds1204x-e.html

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Meetapparatuur (zeker de goedkopere) gaat geen 20 jaar mee qua repareren, dat kun je vergeten. (5 jaar vind ik al heel netjes...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Ga voor 10 bits ADC en een 10,1 inch scherm.
Banbreedte, aantal kanalen, opties etc. afhankelijk van wensen en budget.

mel

Golden Member

Voor mijn reparatiewerk heb ik voldoende aan mijn Philips 2 kanaals analoge scoop, van 60 Mhz.
Voor een paar tientjes tweedehands gekocht.De probes waren duurder...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor veel van mijn projecten heb ik meer dan genoeg aan mijn antieke flink zware Tektronix 454a en die blijft ook gewoon, maar nu zoek ik dus wat verplaatsbaars, dat ook een transient signaaltje op kan nemen.

Aan 60MHz en 2 kanalen heb ik ook genoeg. Moet bruikbaar zijn tot 2mV/div. Liefst mogelijkheid tot accuvoeding.
Ingebouwde signaalgenerator, FFT en al dat soort dingen zijn heel leuk maar geen harde eis.

Als de wat duurdere modellen niet altijd de 5 jaar halen, dan ga ik daar ook geen extra geld aan uitgeven...
Ik gebruik 'm vooral in het weekend.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hier nog wat leesvoer over de bandbreedte:

Niet onbelangrijk te weten van die verzwakking van 3dB op het einde van de door de constructeur opgegeven bandbreedte.

https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/oscilloscoop-kies-de-juiste-bandb…

fred101

Golden Member

Mijn Hameg HMO3522 heb ik in 2011 gekocht, 2x gerepareerd (2 parallel staande Diodes in de voeding gesneuveld, eerst de ene, een tijd later de andere)
Hij doet het nog, maar een rotary encoder hapert af en toe, en in tegenstelling tot alleen hobby vroeger, heb ik voor reparatie wel graag 4 kanalen. Ik heb hem vorig jaar vervangen door een 4 kanaals 300MHz R&S omdat dat er toen net een actie was waarbij alle opties en de LA er toen bij zaten. Het enige wat ze er niet bij hadden vermeld is dat je ipv de goede (dure) 10x probes nu omschakelbare 1/10x shit-probes kreeg waarvan er 2 binnen een week al sneuvelde. Maar dat is geen ramp want ik gebruik normaal gesproken een diffprobe, een fet-probe en 2 sensepeek flexibele magneetvoet probes. Grootste voordeel vind ik het grote aanraakscherm en het UI.

Ik heb de eerste 100 MHz Rigol (1000 euro) gehad, die had binnen 1 jaar meer problemen dan de Hameg in 10 jaar.

Ik heb ook nog een Siglent geïsoleerde scopemeter. Best een goed ding, heb hem nu 5 jaar, de user interface is, heel voorzichtig gezegd, wat knullig, zeker vergeleken bij de Hameg en R&S. De probes zijn de zelfde probes als Fluke bij zijn 19X serie scopemeters gebruikt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik heb voor de Siglent SDS1104x-e gekozen. https://www.eleshop.nl/siglent-sds1104x-e-oscilloscope.html
Werkt prima, heeft FFT en 4 kanalen, 100Mhz bandbreedte.

Ik had eigenlijk ook maar 2 kanalen nodig, maar de 4 kanaals versie is niet zoveel duurder, en hij heeft 2 a/d converters. (de 2 kanaals heeft er maar 1)
Bij gebruik van 2 kanalen heb je dan voor ieder kanaal een eigen a/d converter en dus dubbele samplerate. (1Gs i.p.v. 500Ms per kanaal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 1 oktober 2022 09:15:19 schreef mel:
Voor mijn reparatiewerk heb ik voldoende aan mijn Philips 2 kanaals analoge scoop, van 60 Mhz.
Voor een paar tientjes tweedehands gekocht.De probes waren duurder...

Jij gebruikt toch ook liever een analoge multimeter ? Ik heb redelijk wat analoge scoops en prefereerde die destijds boven de Rigol maar sinds ik die Hameg HMO3522 kocht zijn analoge scoops alleen nog hobby.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Voor FFT is het aantal bits van de ADC belangrijk. 8 bits is (te) weinig, 10 bits is matig en 12 bits is voor FFT op een scoop goed.

Ik gebruik soms wel een analoge scoop maar meestal een digitale scoop.

Arco

Special Member

Voor een scoop FFT is 8 bits ruim voldoende om een mooie plot te krijgen.
Zoals op de SDS1104X-E. Die heeft trouwens ook nog Eres (Enhanced resolution, geeft tot 3 bits extra)

Met 8 bits resolutie kun je echt genoeg zien. (voor nauwkeurigere meting kom je op veel duurdere apparatuur en is bijna nooit nodig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 1 oktober 2022 10:22:46 schreef fred101:
[...]

Jij gebruikt toch ook liever een analoge multimeter ? Ik heb redelijk wat analoge scoops en prefereerde die destijds boven de Rigol maar sinds ik die Hameg HMO3522 kocht zijn analoge scoops alleen nog hobby.

Dat klopt. Ik vind ze heerlijk om HF af te regelen, zonder dat je naar die wiebelende getallen moet kijken.Maar ik ben een ouwe l*l, dus, tja.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Gebruik ik ook nog regelmatig: :)

https://www.uploadarchief.net/files/download/unigor6e.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gebruik ook nog analoge multimetertjes. Liefst de allergoedkoopste met vast gemonteerde meetsnoeren.
Ideaal voor 'is de voedingsspanning ongeveer genoeg', 'lees ik de vermenigvuldiger-ring van de weerstand goed af' en 'is er continuiteit, en is het contact stabiel zonder 'gekraak'.

Maar ik heb ook een paar digitale rondslingeren, die ik voor de normale/kritische metingen gebruik.
Mijn 'goede' analoge meter gebruik ik eigenlijk bijna nooit. Te traag, kritisch of ie rechtop staat of ligt enzovoorts. En hij blijft maar problemen geven. Philips, made in india, geen betrouwbaar apparaat.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 1 oktober 2022 11:31:36 (21%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 1 oktober 2022 11:29:22 schreef Ledlover:

Mijn 'goede' analoge meter gebruik ik eigenlijk bijna nooit. Te traag, kritisch of ie rechtop staat of ligt enzovoorts. En hij blijft maar problemen geven. Philips, made in india, geen betrouwbaar apparaat.

klinkt als de PM2412. vooral mooi om naar te kijken, maar niet om te gebruiken :-). (de voorlopers ervan waren stukken betrouwbaarder, sneller en met betere meetbereikverdeling)

Op 1 oktober 2022 09:32:38 schreef Ledlover:

Als de wat duurdere modellen niet altijd de 5 jaar halen, dan ga ik daar ook geen extra geld aan uitgeven...
Ik gebruik 'm vooral in het weekend.

wacht even, das wat anders. de meeste halen de 10 jaar wel, maar je vraag ging over de herstelbaarheid ervan na x jaar en dat kan tegenvallen.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 1 oktober 2022 11:44:10 (29%)

Arco

Special Member

Ik vond de PM2505 (met polariteitsindicator) ook mooi om te zien (niet om te gebruiken... :) )
De Unigor die ik heb is altijd exact en bijna niet stuk te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

De PM2505 gebruik ik dagelijks( ik heb er trouwens 3 van)en ze zijn spot-on.
Zelfs met mA meten.( ik hang er een 4-20mA calibrator aan om te testen)

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 1 oktober 2022 12:12:08 (33%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
blackdog

Golden Member

Hi Ledlover, :-)

Ik heb voor batterijgebruik er een uit deze serie van Micsig, de SDO1104E en die is bij Eleshop niet meer te koop.

Dit zijn alle Micsig scoops
https://www.eleshop.nl/micsig-oscilloscopen.html

En deze is de vervanger van de gene die ik hier naast me heb staan.
https://www.eleshop.nl/micsig-sto1004.html

Tip
Als je en Micsig koopt dat heeft deze een glimmend touch screen, ze leveren er een folie bij die je op het scherm kan plakken.
Zorg dat je in een stofvrije omgeving bent maakt het scherm goed schoon, ook geen pluizende kleding aan, pas dan krijg je het zonder stofjes de folie op het scherm geplakt.
Vraag maar niet hoe ik dat weet. :+
Denken van dat corrigeer ik wel even... nop, het lostrekken trekt nog meer stof aan.

Maar de folie zit er hie recht op geplakt met maar een paar kleine stofjes.

Terug naar de functies van dit type scoop, ik heb voor het type gekozen met Touch en knoppen en die gebruik ik door elkaar heen omdat ik dat prettig vind.
Een leuk detail is dat Micsig dopjes voor de BNC aansluitingen meelevert die je niet kan verliezen, dus de gene die je niet gebrukt blijven mooi schoon.

Dus als het een batterijscoop moet worden die goed portable is dan is de Micsig serie ene goed optie denk ik.
Maar zelf wel afwegen, ik ben niet goed op de hoogte vaan hoe jij werkt.
Dze micsig scoop die ik hier heb wordt hier vooral gebruikt bij commonmode problemen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Accu/batterijgebruik bij een scoop vind ik niet echt iets toevoegen...
Ik heb al heel wat gemeten, en eigenlijk nog nooit een plaats getroffen waar geen stopcontact in de buurt was... (alleen bij automotive wel handig)

En voor snelle checks gebruik ik een DMM met simpel scoopje...

https://m.media-amazon.com/images/I/61ZQi-LyslL._SX342_.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Arco,

Jouw opmerkingen geven mooi aan dat er vele manieren zijn waarop gebruikers metingen kan/zullen doen.
Ik geef in mijn opmerkingen aan dat de batterijscoop voornamelijk gebruikt wordt voor metingen waar vaak echte comonmode problemen zijn,
bij mij b.v. metingen aan het dynamisch bereik van voedings sytemen en/of breedband versterkers.
De Micsig wordt b.v. zover ik het begrepen heb regelmatig in garages gebruikt, een heel andere meetomgeving dan mijn twee meetbanken en ook de rede dat een batterij handig is.

En die problemen zijn er bij mij regelmatig, of laat ik het zo zeggen, (let op hier komt een aanname ;) )
ik herken abberaties op het scoop plaatje denk ik wat eerder dan de gemiddelde scoop gebruiker door ruime ervaring er mee die ik liever niet wou hebben(verloren tijd).
En ja ik ken een aantal op dit en andere fora die weten warover ik praat, ik ben niet uniek.

Het is voor mij denk ik wat belangrijker dan wat ik b.v. veel op "youpruts" zien gebeuren, ook met de grote namen die puls signalen meten met lange massa touwtjes.
Of als je de probe aansluiting niet kan zien, dan zie je het wel aan de enorme overshoot op het scoopplaatje, dat het gepruts mooi zien...

Off topic
Nog zo'n kanjer in meetfouten "Defpom" die beoordelingen doet van een multimeter op de gevoeligste bereiken zonder eerst het meetinstrument te nullen, wat een sukkel...
En dan wel het meetinstrument aan een calibrator hangen, kijk eens hoe goed ik ben, vooral een duimpje geven en mij sponseren!
(defpom dus, niet mij, hier zijn alle orakels van mij gratis, en nog zonder reclame ook!)
On Topic

Die problemen met comonmode zijn vaak wat meer zichtbaar bij de gevoeliger standen van het scoopkanaal en/of meetversterkers.
Maar het één sluit het andere niet uit. ;)

Arco
Als je blind bent(normale multimeter), dan kan zelfs jouw meter met een scoopplaatje heel handig zijn.
Ik heb een Owon en dat is deze : https://www.eleshop.nl/owon-hds272-handheld-oscilloscoop.html
Niet echt voor de scoop functie, maar voor de batterij gevoede redelijk goede functie generator die er in zit,
ook deze Owon wordt weer gebruikt om er voor te zorgen dat ik zo min mogelijk last heb van commonmode storingen bij metingen aan voedingen en versterker schakelingen.

Oja voor de goede orde, waarom geef ik regelmatig links naar een Nederlandse leverancier?
Mijn ervaringen zijn goed met hun en je hebt een lokaal aanspreekpunt als er Service nodig is, dat had de TS graag denk ik.
Verder geen enkele binding met dat bedrijf.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Voor common mode metingen heb ik een differential probe... :)

De multimeter/scoop is onderweg bijna altijd genoeg.
Het gaat erom de golfvorm te controleren, niet om op een honderste volt nauwkeurig de sterkte vast te stellen.

Zelfde voor DMM's
Ik heb twee 6.5 digit meters, ik heb nog nooit meer als 2 digits achter de komma nodig gehad. (ik denk bijna niemand)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 oktober 2022 15:01:41 schreef Arco:

Ik heb twee 6.5 digit meters, ik heb nog nooit meer als 2 digits achter de komma nodig gehad. (ik denk bijna niemand)

hangt er vanaf hoeveel relevante cijfers er al voor de komma staan, maar voor vele metingen zijn drie relevante cijfers in totaal meer dan voldoende, de rest doet je maar twijfelen.. :-)