Nieuwe scope kopen - service/aftermarket support?

Hi Arco,

Jouw opmerkingen geven mooi aan dat er vele manieren zijn waarop gebruikers metingen kan/zullen doen.
Ik geef in mijn opmerkingen aan dat de batterijscoop voornamelijk gebruikt wordt voor metingen waar vaak echte comonmode problemen zijn,
bij mij b.v. metingen aan het dynamisch bereik van voedings sytemen en/of breedband versterkers.
De Micsig wordt b.v. zover ik het begrepen heb regelmatig in garages gebruikt, een heel andere meetomgeving dan mijn twee meetbanken en ook de rede dat een batterij handig is.

En die problemen zijn er bij mij regelmatig, of laat ik het zo zeggen, (let op hier komt een aanname ;) )
ik herken abberaties op het scoop plaatje denk ik wat eerder dan de gemiddelde scoop gebruiker door ruime ervaring er mee die ik liever niet wou hebben(verloren tijd).
En ja ik ken een aantal op dit en andere fora die weten warover ik praat, ik ben niet uniek.

Het is voor mij denk ik wat belangrijker dan wat ik b.v. veel op "youpruts" zien gebeuren, ook met de grote namen die puls signalen meten met lange massa touwtjes.
Of als je de probe aansluiting niet kan zien, dan zie je het wel aan de enorme overshoot op het scoopplaatje, dat het gepruts mooi zien...

Off topic
Nog zo'n kanjer in meetfouten "Defpom" die beoordelingen doet van een multimeter op de gevoeligste bereiken zonder eerst het meetinstrument te nullen, wat een sukkel...
En dan wel het meetinstrument aan een calibrator hangen, kijk eens hoe goed ik ben, vooral een duimpje geven en mij sponseren!
(defpom dus, niet mij, hier zijn alle orakels van mij gratis, en nog zonder reclame ook!)
On Topic

Die problemen met comonmode zijn vaak wat meer zichtbaar bij de gevoeliger standen van het scoopkanaal en/of meetversterkers.
Maar het één sluit het andere niet uit. ;)

Arco
Als je blind bent(normale multimeter), dan kan zelfs jouw meter met een scoopplaatje heel handig zijn.
Ik heb een Owon en dat is deze : https://www.eleshop.nl/owon-hds272-handheld-oscilloscoop.html
Niet echt voor de scoop functie, maar voor de batterij gevoede redelijk goede functie generator die er in zit,
ook deze Owon wordt weer gebruikt om er voor te zorgen dat ik zo min mogelijk last heb van commonmode storingen bij metingen aan voedingen en versterker schakelingen.

Oja voor de goede orde, waarom geef ik regelmatig links naar een Nederlandse leverancier?
Mijn ervaringen zijn goed met hun en je hebt een lokaal aanspreekpunt als er Service nodig is, dat had de TS graag denk ik.
Verder geen enkele binding met dat bedrijf.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Voor common mode metingen heb ik een differential probe... :)

De multimeter/scoop is onderweg bijna altijd genoeg.
Het gaat erom de golfvorm te controleren, niet om op een honderste volt nauwkeurig de sterkte vast te stellen.

Zelfde voor DMM's
Ik heb twee 6.5 digit meters, ik heb nog nooit meer als 2 digits achter de komma nodig gehad. (ik denk bijna niemand)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 oktober 2022 15:01:41 schreef Arco:

Ik heb twee 6.5 digit meters, ik heb nog nooit meer als 2 digits achter de komma nodig gehad. (ik denk bijna niemand)

hangt er vanaf hoeveel relevante cijfers er al voor de komma staan, maar voor vele metingen zijn drie relevante cijfers in totaal meer dan voldoende, de rest doet je maar twijfelen.. :-)

rbeckers

Overleden

Dat hangt er vanaf hoe nauwkeurig je meting moet zijn. Als je bijvoorbeeld de drift van een sensor wilt meten, dan kan het gemakkelijk zijn dat je meer dan drie significante cijfers nodig hebt.

Een scoop is geen precisie instrument. Verder is het meetbereik beperkt m.b.t. o.a. het laagste meetbereik. Vaak 1mV/div. Als je HF metingen doet is een spectrum analyzer of een VNA een betere keuze dan FFT op een scoop.

Hi Arco,

En weer wordt er een oude koe uit de sloot getrokken: Ik heb twee 6.5 digit meters, ik heb nog nooit meer als 2 digits achter de komma nodig gehad

Echt, geweldige info! deze opmerking zegt iets over jou en waar je mee bezig bent, maar ik kan je een geheimpje verklappen, wat jij doet of er in je hoofd omgaat, is niet "de wereld"
Er zijn heel veel mensen buiten jouw hoofd, die met hele andere dingen bezig zijn voor hun werk of onderzoek, hobby noem maar op, dan wat er in jouw hoofd omgaat.

Dit: "Simplicity is a prerequisite for reliability" betekend natuurlijk niet dat het goed is om "achteruit" te denken, "het is zo wel goed genoeg"
Als er geen mensen zouden zijn die daar anders over denken, zou jij niet achter een toetsenbord en monitor zitten typen, dan was je misschien met een hamer en een beitel bezig op een klei tablet.
Zou je ook niet lastig gevallen worden door al die sociale media blah blah op je mobiel. :+

Gelukkig zijn er voldoende mensen die het leuk vinden, zinnig vinden enz. een stap meer te doen dan wat een normie direct nodig acht,.
Waarschijnlijk sta jij nog overeind door de medicijnen uitgevonden in de laatste honderd jaar, dit omdat er mensen zijn die wat verder keken dan hun neus lang was.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Voor zover ik weet is in Europa geldig dat producten tot 10 jaar na de laatste productie ondersteuning moeten kunnen krijgen, cq gerepareerd moeten kunnen worden. Ben het verder wel eens dat zelf in zo'n apparaat gaan spitten zo ongeveer niet te doen is. Je kunt vaak met de soldeerbout niet eens tussen de componenten komen. Over het aantal digit van een benchmeter oid kan ik kort zijn, 6.5 digit is mooi, het kan alleen gekalibreerd en afgesteld worden met een meter die minimaal 7.5 digit is. Dus als je zelf je spullen wil kunnen kalibreren en afregelen dan zijn de verschillende ic's met spanningsreferentie zo ongeveer de weg die te bewandelen is. Al het andere doet zijn naam eer aan met ongeveer 5 digit voor de komma in euro. Zelfs de tweede hands waarde/vraagprijs is voor menigeen nog een aardige auto voor de deur. Dus bezint eer ge begint. Veel elektronica werkt met ongeveer vanwege de materiaal toleranties. Dus de meting kan net zo gaan.

Op 1 oktober 2022 17:11:47 schreef Jo2p:
Voor zover ik weet is in Europa geldig dat producten tot 10 jaar na de laatste productie ondersteuning moeten kunnen krijgen, cq gerepareerd moeten kunnen worden.

Europa kan dat wel willen, en is waarschijnlijk ter bescherming van de consument, maar tegenwoordig werkt zo een regeling gewoon tegen de consument voor een hele reeks producten. (niet voor alles dus)

Op 1 oktober 2022 17:06:12 schreef blackdog:
Hi Arco,

En weer wordt er een oude koe uit de sloot getrokken: Ik heb twee 6.5 digit meters, ik heb nog nooit meer als 2 digits achter de komma nodig gehad

Echt, geweldige info! deze opmerking zegt iets over jou en waar je mee bezig bent, maar ik kan je een geheimpje verklappen, wat jij doet of er in je hoofd omgaat, is niet "de wereld"

Ik wist het al toen ik Arco's bericht las, Brams gevoelige snaar..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 1 oktober 2022 17:25:56 (36%)

Hi Kris, ;)

Yep, mijn BS detector stond weer even rood gloeiend *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

"Op hun pik getrapt" zouden van Kooten en de Bie zeggen... :)
Maar werkelijk: wie in de gewone wereld heeft meer als 3 digits nodig? (achter de komma, alleen voor zeer speciaal labwerk heb je er wat aan)

Normaal kan het niemand wat schelen of er uit een 7805 regelaar 5.000000 0f 5.000001 volt komt...
Dat we zonder 6.5 digit meters nu nog in het stenen tijdperk zouden leven is wel wat overtrokken. (op zijn zachts gezegd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Arco, :-)

Het vaker je mening hier poneren betekend niet dat het daarom meer waar wordt.

Je voorbeeld over de 7805 zegt al voldoende dat je niet verder komt dan je huidige mening.
Ik laat het hier verder bij, vroeger zijden ze in mijn familie: het heeft geen zin om aaan een dood paart te trekken :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Maar werkelijk: wie in de gewone wereld heeft meer als 3 digits nodig?

Ik, en als 6,5 te weinig is heb ik er een paar met 7,5 digits. Maar meestal heb ik ze niet nodig. Maar er is een reden dat ik ze soms gebruik wanneer ik minder digits nodig heb. Dat is als ik veel metingen achter elkaar moet doen. Zo'n K7510 en K2000 zijn echt supersnel, zeker als je ze op minder digits zet. Maar voor gewoon foutzoek werk gebruik ik gewone DMMs zoals de U1273A, en U1252, een peaktech 3440. Voor de snelle scoop meting als Arco noemt heb ik een CEM-9989. Mijn Brymen 869s is pas overleden, >10kV was net te veel. Maar ik ben nu zo verwend met goed leesbare verlichte kleuren displays dat ik geen nieuwe heb gekocht. (Maar het is een dijk van een meter) Ik moet zeggen dat ik dat Peaktech metertje tegen de verwachting in best een fijn ding vind, (Heb ik gekregen van een leverancier)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 1 oktober 2022 11:36:20 schreef kris van damme:
[...]

klinkt als de PM2412.

Die heb ik ook. Een heel precies en makkelijk afleesbare meter. Als ik ze echt zou gebruiken was dit er 1 van. De andere mijn Pantec omdat hij zoveel bruikbare lage ranges heeft (oa 1 ohm, 1,5V en 50 uA)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Mijn Unigor 6e heeft 1mV en 1µA bereik... :9

Je voorbeeld over de 7805 zegt al voldoende dat je niet verder komt dan je huidige mening.

Als jij denkt dat het anders is, geef dan eens een paar voorbeelden uit het dagelijks gebruik waar het wel nuttig is... (ik kan niet veel bedenken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is een pm2412a. Ik heb veel met dat ding geruzied, er blijven maar slechte contacten in opduiken en de plastics zijn erg broos.
Had ik 'm eindelijk werkend, kapt het 6 ampere bereik er mee...
En ik heb ook nog een afwijking in 'n spanningsbereik. Ik wilde 'm laatst gebruiken om een loodaccu die stond te ontladen mee in de gaten te houden. Mijn moderne meters schakelen automatisch uit na 10 minuten.
Maar er bleek dus zo'n 0,3v afwijking in te zitten tegenover mijn standaard digitale meter (waarbij ik aanneem dat de digitale meter correct is...) en dat maakt de Philips dus weer onbruikbaar.

De wijzer en de schaal zijn inderdaad wel heel erg duidelijk, en ik ben ook wel gecharmeerd van de twee klosjes zekeringdraad die er in zitten zodat je bij een ongelukje ergens weg van de werkplaats (waar je geen zekeringetjes bij de hand hebt) toch meteen weer door kan werken. Maar mijn geduld met dat ding is wel even op dus ik heb geen poging gedaan om te kijken of ik het 6a bereik weer tot leven kan wekken en om te zien waar die 0,3v afwijking bij 12v vandaan kwam.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Mijn manier om afwijkende analoge multimeters die weinig gebruikt worden te fixen is ze aansluiten op een functie generator met een 1 Hz FS driehoek signaal. Een minuut of 5 laten zwiepen en vaak zijn ze dan weer een stuk nauwkeuriger

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 oktober 2022 18:50:56 schreef fred101:
Mijn manier om afwijkende analoge multimeters die weinig gebruikt worden te fixen is ze aansluiten op een functie generator met een 1 Hz FS driehoek signaal. Een minuut of 5 laten zwiepen en vaak zijn ze dan weer een stuk nauwkeuriger

de PM2412 (a) heeft een torsiedraadophanging, net zoals zijn voorgangers. Zwiepen heeft bij dat soort instrumenten geen enkel nut.

Bij puntlager instrumenten is het beter de puntlagers te reinigen en van de juiste olie te voorzien ipv te zwiepen.

fred101

Golden Member

Ach, de keren dat ik het gedaan heb werkte het prima. Waar smeer je ze mee (Niet-tautband meters)

Horloge reparateurs smeren lageringen ook maar die gebruiken verrekte exotische en dure smeermiddeltjes

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 1 oktober 2022 19:26:22 (53%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hi,

Om weer even on topic te gaan.
Ik heb 25 jaar geleden meerdere jaren met een Philips/Fluke scoopmeter in mij Service koffer gehad.
Daarnaast heb ik een tijdje een BBC analoge voltmeter gehad en later een Fluke-77 digitale multimeter, gewoon omdat betrouwbaar was dan de BBC analoge meter.

Voor onderweg is ieder apparaat dat je iets meer laat zien dan je DMM al een uitkomst zoals Arco zijn scoopmeter.
Al die simpele "scoops" zijn aardig voor de eerste onderzoek bij fouten, maar hoe complexer de apparatuur wordt waar je aan storing zoekt,
dan wordt het ook snel noodzakelijk om betere apparatuur bij je te hebben, ik sleepte koffers vol dure meetapparatuur mee naar klanten.
Vond ik dat leuk, nee natuurlijk niet, ik heb echt nog last van mijn knieen van het slepen van die aparatuur vele trappen op.

Ook al wil de TS "alleen" in het weekeinde meten, dat noemen ze "down playen".
De eisen waar meetapparatuur aan moet voldoen voor het goed uitvoeren van een klus hangt niet af of je de appratuur één dag of vijf dagen per week gebruikt.
Heeft een scoop trigger problemen dan heeft hij die op maandaag maar ook op alle dagen van de week.
Heeft de scoop te weinig bandbreedte, dan is de kans groot dat je bepaalde effecten niet gaat zien,
ook al denk je dat 50 of 70MHz toch genoeg moet zijn voor je audio werk...(genereerd b.v. een moderne transistor driver op 200Mhz...)

Mijn ervaring (ja die is anders dan die van jullie) is dat je bijna altijd duurder gaat kopen dan dat je in eerste instantie denkt nodig te hebben.
Waarom, omdat je uiteindelijk vooruit moet denken en je de duurdere functies vaak goed gaat gebruiken, duurdere/betere meetinstrumenten leveren ook trouwnes meer "vertrouwen" in je metingen

Mijn mening is dat de TS goed nadenkt over wat echt nodig is om wat hij gaat uitvoeren met de nieuwe scoop, dus niet alleen aan het "nu" denken.
Het zal de gebruiker dan meer meetplezier opleveren, meer inzicht en meer vertouwen en vaak sneller opgeloste klussen.

Verwachten dat die nieuwe R&S scoop ook 25 jaar mee gaat, ondank dat ze zeer mooi spul maken, dat heb ik niet.
Ook van dat merk ervaar ik met twee stuks apparatuur dat ook zij software fouten maken, soms kromme menu strukturen enz.

R&S, KeySight, Rigol, Siglent enz, hebben b.v. allemaal voedingen in hun apparaten, ze gaan allemaal stuk zelfs in de Boat Ankers uit vergane tijden viegen de netfilters je om de oren.
Als je R&S voeding al twee jaar niet meer is geleverd dit doordat er een nieuw model is, kan je meestal fluiten naar iedere form van support als de garantie termijn over is.
Delta uit Nederland is een van de weinige die daar anders over denkt/dacht.

Dus als je 1000€ uitgeeft voor een scoop, ga dan uit dat hij 200€ per jaar kost, dat is ongeveer 4€ per dag, het is niet anders, gaat hij acht jaar mee, dan ben jij blij.
Maar het kan ook zo zijn dat je na drie jaar, omdat je intresse of je werk veranderd dat je graag een nieuwe echte 12-Bit scoop wilt hebben met 250MHz bandbreedte met een zeer laag ruisniveau.
Dit dus omdat b.v. je werk dat je dan doet het dan heel makkelijk is, dat je ook gelijktijdig een goede FFT weergave hebt en
door de mooie lage ruisvloer die de moderne scoops hebben dat nu heel mooi werkt.

En arco, nu niet weer beginnen dat jij alleen maar naar 1KHZ uit het versterkertje van je interkom systemen kijk en dat een oude scoop daarom voor iedereen meer dan voldoende is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Op 1 oktober 2022 20:09:58 schreef blackdog:
...ga dan uit dat hij 200€ per jaar kost, dat is ongeveer 4€ per dag...

Euhhh... :?
Nou piepte mijn BS detector. ;-)

Op 1 oktober 2022 22:06:41 schreef rob040:
[...]
Euhhh... :?
Nou piepte mijn BS detector. ;-)

Die van mij is opgestuurd voor garantie. Gelukkig werkt Blackdog niet bij financieren dan zou het niet goed gaan ;). Toch heb ik wel een vermoeden dat hij dan 4,- per week bedoelt. Of afgerond 50 cent per dag.

Het kan natuurlijk ook deflatie zijn dus nu 4 euro per dag is aan het eind van een jaar maar 200,-

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 1 oktober 2022 22:17:37 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

5 jaar?

Dat is wellicht een tikje pessimistisch, mijn tek half digi scope uit de 90's werkt ook nog prima. Net als mijn ondertussen antieke Rigol DS1000.

Beiden doen nog waar ze voor aangeschaft waren.

Op 1 oktober 2022 19:25:23 schreef fred101:
Ach, de keren dat ik het gedaan heb werkte het prima. Waar smeer je ze mee (Niet-tautband meters)

Horloge reparateurs smeren lageringen ook maar die gebruiken verrekte exotische en dure smeermiddeltjes

je doet me denken aan mijn dochter, die met een door en door roeste ketting blijft verder fietsen.. Ik zeg dan , beter even spoelen en smeren ,kijkt me aan "je wordt ouder papa" en zegt: gewoon, na een beetje fietsen gaat het ook beter...

Meter met puntlagers die wat gaan hangen/slepen idd beter spoelen, lager-steentjes eruit en goed spoelen en dan synthetische horloge olie erin. Vreselijk priegelwerk, maar het loont.

Die olie is inderdaad "duur", maar je doet er je hele leven mee.

Busje Moebius van onderstaande foto kocht ik 40 jaar geleden en heb er menig horloge/meter/fototoestel mee gesmeerd. Dit is klasse 1, puur synthetisch, enkel voor de fijnste lagers. Lijkt me duidelijk dat ik het nooit ga leeg krijgen :-)

Hi,

Ja dat is even een brainfart, kan gebeuren, dus ja, rond de 4 Euro per week :)

Waarom 5 jaar als voorbeeld nam, dat is aan de hand van de hoeveelheid storingen die ik met meerdere moderne apparatuur heb.
Ik gaf ook aan dat het er ook om gaat hoeveel het apparaat aan staat, net zoals de fabrikanten de MTBF berekenen voor de gemiddelde gebruiker.
Er mogen niet te veel Service calls komen voor de ingeschatte levensduur.

Jullie denken toch niet dat ze voor een 1000€ scoop een MTBF tijd aanhouden van 15 jaar als je er 5 dagen per week mee werkt.
De electronica verouderd trouwens ook als b.v. je de scoop niet vijf dagen per week aan het staan voor acht uur, reken jezelf niet te snel rijk.

Ik had b.v. wat nagezocht van een dure serie KeySight scoops, van die dure serie scoops maar 1 jaar garantie geven.
Als je nu ook nog even meeneemd dat b.v. KeySight liever niet meer aan particulieren levert, misschien gaat er dan een lampje branden bij jullie.
Hoe durf je maar 1 jaar garantie te geven op een meetinstrument dat meer dan 10.000€ kost.

Mooi, neem dat mee naar b.v. de meetapparatuur die minder dan 1000€ kost, de fabrikanten willen allemaal zo veel mogelijk verkopen,
het liefst het goedkoopste model en dat je dan "upgrades" koopt, want dat is hele dikke winst, het overbekende moderne verdienmodel.
Op een bijeenkomst van Keysight, ik denk een jaar of zeven geleden, hoorde ik ze spreken van de ze een software bedrijf zouden gaan worden.
Dan begrijp je vast beter, waarom ze het liefst het goedkopste model verkopen aan je met 1 jaar garantie en dat je daarna software sleutels koopt, BINGO!

Kijk hier eens goed naar, zo gaat een modern bedrijf met zijn producten en zijn kopers om.
Let ook goed op, er wordt niet eens gesproken wat de basis garantie is, maar wel dat je hem kan "upgraden"
https://www.keysight.com/us/en/assets/7018-04944/brochures/5992-1050.p…

Oja, ik neem hier even KeySight, maar R&S en vele andere zijn niet beter, zo houden bijna allemaal de zelfde economische modellen aan.
Bij KeySight kan je dus voor 10 jaar "garantie" kiezen, kan ik begrijpen als je een productie proces hebt lopen dat jaren lang gaat draaien, maar het is zeker niet goedkoop.

In Nederland en vele andere landen in Europa zijn consumenten redelijk goed beschermd, zakelijk is dat toch wel anders.
Daarom willen b.v. de meetinstrumenten fabrikanten steeds minder aan Consumenten leveren, want dat past niet in hun verdien model.
Dan gaan de aandeelhouders te veel klagen.

Dus nogmaals je kan tegenwoordig niet meer verlangen dat een apparaat 15 jaar mee gaat, je kan het wel willen, maar grote kans dat het niet gaat gebeuren.
Kijk naar jullie telefoons of die van je familie, en ja ik weet dat er een aantal zijn die er een hebben die 5 jaar of ouder zijn, het gaat niet om de uitzonderingen waar jullie zo gek op zijn.
Het gaat er om dat je bewust wordt van hoe de fabrikanten werken, en dat je dat mee neemt in je afwegingen die je doet.
Wat persoon A kiest is anders dan persdoon B doet en dat is vast weer anders dan de afweging die ik doe...

Dus i.p.v. een 1200 Euro scoop een van 750 Euro nemen en dan b.v. over drie a vier jaar weer een kopen van rond dat bedrag, dan heb je meer bandbreedte en meer bits
en je verkoopt dan de oude weer als 2e hands, er zijn mogelijkheden genoeg als je dat wilt.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

MTBF moet je vaak ook met een korreltje zout nemen... ;)

Van de 5 SSD's die ik sinds een paar jaar heb zijn er al 2 overleden.
Terwijl de MTBF daarvan toch 2.000.000 uur zou zijn... (da's 230 jaar...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jullie denken toch niet dat ze voor een 1000€ scoop een MTBF tijd aanhouden van 15 jaar als je er 5 dagen per week mee werkt.
De electronica verouderd trouwens ook als b.v. je de scoop niet vijf dagen per week aan het staan voor acht uur, reken jezelf niet te snel rijk.

Dus eigenlijk worden we gewoon met zijn allen genaaid en vinden we dat nog ok ook?

Dit laat maar weer zien hoe goed ze de meeste parameters voor de veroudering beheersen en ze dus blijkbaar goed weten hoe ze iets moeten maken wat 5 jaar mee gaat.
Leuk dat ze garantie geven. In mijn ogen is garantie juist iets negatiefs. Als ze maar 2 jaar garantie durven geven dan geven ze daarmee toe het product ook maar 2 jaar oud word. En dat er na die 2 jaar te veel defect gaan.

Voor zover ik weet is in Europa geldig dat producten tot 10 jaar na de laatste productie ondersteuning moeten kunnen krijgen, cq gerepareerd moeten kunnen worden.

Voor zover ik weet ging dat ook consumenten spul en meetapparatuur zal daar denk ik niet onder vallen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 2 oktober 2022 21:03:24 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.