Itho ventilatie CVE ECO Perilex doet niets

Heb zoiets, maar is al weer ca 10 jaar oud en heeft geen RV sensor bij mijn weten. Voorganger was van metaal (Stork - Itho?)
https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/consument/product/03-00400

Omdat het ding op een beroerde plek zit heb ik in de keuken aan de 3-standen schakelaar gemeten.

Links= zwart bruin
Rechts= bruin zwart

Ik heb alles gemeten op bereik 750 ACV.
Netspanning op naburig stopcontact =235V
In de middenstand (1 stip) Links=0V Rechts=216V
In de linkerstand (2 stippen) Links=1V Rechts=-0V
In de rechterstand (3 stippen) Links=-0V Rechts=205V
Het verschil tussen 0V bij 1 stip en -0V bij 2 of 3 stippen is dat het minnetje ongeveer per seconde aan/uit gaat, alsof er wel activiteit is.

Wat is er stuk aan de ventilatie-unit?

Ik heb het type met RF afstandsbediening en bij mij was laatst de zekering defect. Na vervanging daarvan draaide hij weer. Mogelijk een spanningspiek ofzo gehad.

de middenstand is geen stand, de unit draait altijd op laag. de fasedraad zit doorgelast naar een naastgelegen wcd vanaf deze schakelaar. wrs is de ventilatieunit zelf gewoon stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 oktober 2022 19:00:04 schreef testman:
wrs is de ventilatieunit zelf gewoon stuk.

Eensch :)

Maar valt er uit de gemeten spanningen (bv Links =<1V in alle standen) iets te zeggen over wat er stuk aan is?

Ik herinner me dat op de unit 2 potmetertjes zitten waarmee je laag en hoog toerental kan instellen. Een jaar geleden heb ik beide iets hoger gezet, maar zeker niet op maximaal.

Op 15 oktober 2022 00:09:07 schreef Spog2:
[...]
Eensch :)

Maar valt er uit de gemeten spanningen (bv Links =<1V in alle standen) iets te zeggen over wat er stuk aan is?

Ik herinner me dat op de unit 2 potmetertjes zitten waarmee je laag en hoog toerental kan instellen. Een jaar geleden heb ik beide iets hoger gezet, maar zeker niet op maximaal.

als je dan nog geen leven hebt in dat ding, is vrij zeker de voeding doorgeslagen. op stand 3 zou er toch echt wel iets herrie moeten gaan maken.

deze units zijn niet bepaald degelijk tov hun voorgangers, heb er al diverse in handen gehad die voor de lagers op waren al een kapotte print hadden. de oude modellen haalden vlot 25 jaar, maar dan knarsten de lagers wel goed. voor 25€ lagers en aanloop C erin en weer jaren meegaan..

je zou nog naar de zekering kunnen kijken, er zit een varistor in welke de zekering tript bij een spanningspiek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hij doet het weer!
Heb gedemonteert en wat gepield, plots liep hij weer.
Hoe kan dat?
Heb de wandcontactdoos perilex opengemaakt, en daar leek het verende contact van de aansluiting L1 te blijven haken, zodat hij misschien niet goed kon terugveren tegen de stekkerpen.Ja, dan kan contact maken wel eens problemen geven.
De schroef voor de ader L1 zit daar door heen, die heb ik maar eens extra strak aangedraaid. Het lijkt er op dat het veercontact nu iets meer bewegingsruimte heeft.
Wie verstand heeft van het electronische binnenleven van die ventilatiebox moet maar eens controleren of de gemeten spanningen in de openingstopic kunnen bestaan als L1 geen contact maakt.

https://www.ventilatieland.nl/files/perilex-aansluitschema-ventilatieland_15670010083326.jpg

Betreft de Itho-Daalderop, dus linkse plaatje. Je kijkt van buiten op de wandcontactdoos.

Type: CVE ECO RFT HP
Versie: 110-0171-001
Art.nr: 545-5033
Capaciteit: 417m3/h
Druk: 150Pa
Pnom: 67W

Heb nog de hoog/laag snelheden ingesteld. Er zitten 2 potmetertjes op.
De hoge staat op maximaal, de lage ongeveer op 1/3.

Op mijn slimme meter lees ik in stand 1: 43W, in stand 2: 54,5W, in stand 3: 121W. Er zijn andere kleine verbruikers die ik niet ken, dus moet ik werken met meerverbruik.
Van stand 1 naar stand 2 een verhoging van het stroomverbruik van 11,5W; van stand 1 naar stand 3 is de verhoging 78W.

Omdat het vermogen evenredig is met v^3 volgt hier uit dat van stand 2 naar stand 3 de luchtstroomsnelheid v={(78-11.5)/11,5)}^.3333= 1,8 x zo groot wordt.
Dus om 1,8x zoveel lucht af te zuigen moet je er (78-11,5)/11,5 = 5,8x zoveel vermogen in stoppen, oftewel 66,5W extra van stand 2 naar stand 3.

P.S.:
Ik heb nog kunnen meten met alle andere verbruikers afgeschakeld. Dan zegt de slimme meter 6,5W in stand 1; 18W in stand 2; 85,5W in stand 3.

Sine

Moderator

Vermogen en lucht stroom zullen niet lineair zijn. Maar 43W op stand 1 is behoorlijk veel.

Op 18 oktober 2022 14:37:12 schreef Sine:
Vermogen en lucht stroom zullen niet lineair zijn. Maar 43W op stand 1 is behoorlijk veel.

Beter lezen @Sine...
Ik zeg ook niet dat het lineair is, maar dat het met de 3e macht (v^3) van de luchtsnelheid is.
43W is inclusief andere kleine verbruikers. Enzovoorts (beter lezen).

Zie mijn P.S.: stand 1, zonder andere kleine verbruikers is 6,5W.
Ik zou mijn sommetje nu iets aan moeten passen.
Stand 2: 18W
Stand 3: 85,5W
Omdat het vermogen evenredig is met v^3 volgt hier uit dat van stand 2 naar stand 3 de luchtstroomsnelheid v={85,5/18}^.3333= 1,68 x zo groot wordt.

Ik ging er van uit dat motor en electronica geen verliezen hebben, c.q. altijd hetzelfde rendement hebben, maar dat zal wel niet helemaal kloppen.
Overigens: ik verbaas me er zelf over dat al dat geweld van stand 3 zo weinig extra volumestroom oplevert.