hallo ik zit met de volgende vraag en kan het niet vatten
ik heb een geaarde wasmachine allemaal tot aan de meterkast met geaarde kabels stekkers etc , ik snap dat als er een fase draad per ongeluk iets tegen ijzeren frame aankomt en er is geen aarde en ik zou hem aanraken ik een opdonder krijg echter ...
wat nu als die fase draad deels tegen het ijzeren frame aanzit / wasmachine staat op rubberen poten / ik raak hem niet aan / ?
dan gaat de aardlek er toch niet uit ? deze meet geen verschil van in en uitgaande stroom omdat er wel spanning op het ijzeren deel staat maar er vloeit geen stroom omdat er geen stroomkring is ?
natuurlijk zal ik aarde gebruiken maar bij een dagbesteding testen we elektrische apparaten geaard en ongeaard en doen dat met een ongeaard snoer uit gemak en er zit toch een aarlek op die groep
is het dus gewoon een extra/ dubbele beveiliging of hoe zit dat is mijn bovenstaande redenatie fout ??

maar bij een dagbesteding testen we elektrische apparaten geaard en ongeaard en doen dat met een ongeaard snoer uit gemak en er zit toch een aarlek op die groep

8)7

De aarding is er om het frame op aardpotentiaal te houden.
Lees: zelfs met een defecte aardlek ben je safe.

Een aardlek automaat is enkel in woonhuizen verplicht. Op kantoor, fabrieken, werkplaatsen, industrie is er vrijwel nergens een aardlek te vinden.
Hoe dat zit met dagbesteding weet ik niet of daar een aardlek verplicht is

Veel apparaten zoals een PC hebben een filter in de voeding die gebruikt maakt van de aarding. Door gebruik van een Y-condensator ( of 2 kleine condensatoren) in het filter is er een heel kleine stroom naar de aarde waardoor er ook spanning op de behuizing komt te staan. Met een geaarde aansluiting merk je daar niets van. Als je die PC in een ongeaard stopcontact doet dan voel je die spanning op de behuizing vaak wel. ( niet altijd).

Dit mag ook een aardlek schakelt pas of bij ca 27 - 30mA en die paar mA van het filter mag gewoon.

en doen dat met een ongeaard snoer uit gemak en er zit toch een aarlek op die groep

Als je dat op een andere locatie doet waar geen aardlek is dan zou ik dat toch liever niet doen.
De aarding is je eerste bescherming. Een aardlek is daar een extra laag bovenop maar een aardlek zou ook defect kunnen zijn. Als je dan door een ongeaarde stekker stopcontact te gebruiken heb je al een eerste fout >> dat : er is geen aarding. Als je dan Pech hebt van een 2de fout: een niet werkende aardlek dat zou dan toch jammer zijn en makkelijk te voorkomen.

Nu heb ik ivm mijn werk best een aantal keren onder spanning gestaan wat tot nu toe altijs is goed gegaan, dus het gaat vaak goed. Maar het hoeft ook meer 1 keer goed fout te gaan toch?

Als je elektrische apparaten mag testen dan verwacht ik wel wat meer kennis.
Vooral op een dagbesteding!!

Op 6 november 2022 22:41:37 schreef bert226:
maar bij een dagbesteding testen we elektrische apparaten geaard en ongeaard en doen dat met een ongeaard snoer uit gemak en er zit toch een aarlek op die groep
??

Uit GEMAK met een ongeaard snoer?
Dit valt onder gepruts /gebroddel!
Wat mij betreft eerst eens een cursus gaan volgen...

Maar nu de antwoorden:
Stel je hebt een metalen apparaat (wasmachine) en de fasedraad komt tegen de buitenkant, zg aardsluiting.
Wat gebeurt er dan, waarbij verondersteld dat de wasmachine geisoleerd opgesteld staat (rubber pootjes)
1: Er is een goede aarding en een goede aardlekschakelaar.
Je aardlekschakelaar zal afschakelen, en er is geen gevaarlijke situatie.
2: Er is geen goede aarding, en er is een goede aardlekschakelaar.
Er gebeurt pas wat als iemand de wasmachine aan de wasmachine zit. Hij (of zij of het) krijgt een enorme opdonder en de aardlek gaat eruit. Gevaar geweken, Wel erg geschrokken, maar hopelijk geen ernstige zaken.
3: Er is geen goede aarde en geen goede aardlekschakelaar.
Ook in dit geval zal er pas wat gebeuren als de wasmachine wordt aangeraakt.
Daarna blijft het gissen, schrik je en trek je snel je hand terug, misschien valt het dan nog mee, maar het kan dan ook fataal aflopen. Er is namelijk geen enkele beveiliging die aanspreekt.
Dodelijk geval is goed denkbaar.
4: Er is een goede aarding en geen aardlekschakelaar.
Er zal dan een flinke stroom lopen, en de beveiliging schakelt af.(Automaat of zekering). De wasmachine zal kort onder spanning staan. Gevaar is zeer klein.

Mag jij verder beoordelen.
Met een goede aardlekschakelaar bedoel ik dan wel een 30 mA aardlekschakelaar.

Je werkt op een dagverpleging?
Weet jij of de aarding (nog) goed is?
Weet jij of er een goede aardelkschakelaar zit?

Door jou genoemde meetmethode zit je te werken volgens mijn punt 2 of 3, kun je zelf je conclusie trekken.

Op 6 november 2022 23:12:02 schreef revado:
[...]

Uit GEMAK met een ongeaard snoer?
Dit valt onder gepruts /gebroddel!
Wat mij betreft eerst eens een cursus gaan volgen...

IK vind dat wel erg zwaar uitgedrukt. Als TS opgeleid zou zijn in de elektro heb je gelijk. Maar een gemiddeld persoon denk daar nog niet eens over na. Het feit dat TS er al wel over nadenkt en hier de vraag stelt vind ik positief. Als hij dan verder ook hier vragen blijft stellen zou ik niet weten waarom hij dan nog een cursus moet gaan volgen en voor wat?

Ik bedoel zijn we niet allemaal in onze jonge jaren als prutser begonnen en hebben we daarvan geleerd? Iemand die niet wil leren en blijft prutsen is wat anders en dan mag je daar wel zwaardere bewoording voor gebruiken.

Met ongeaarde snoer gaat een aardsluiting de diff niet doen springen maar zit er dodelijke spanning op de kast. Om bv een oven met verlies eens door te warmen een bruikbare stunt maar als je niet weet waar je mee bezig bent heel gevaarlijk.

Op 6 november 2022 23:00:06 schreef benleentje:
Een aardlek automaat is enkel in woonhuizen verplicht. Op kantoor, fabrieken, werkplaatsen, industrie is er vrijwel nergens een aardlek te vinden.

Dit mag ook een aardlek schakelt pas of bij ca 27 - 30mA en die paar mA van het filter mag gewoon.

Nu heb ik ivm mijn werk best een aantal keren onder spanning gestaan wat tot nu toe altijs is goed gegaan, dus het gaat vaak goed. Maar het hoeft ook meer 1 keer goed fout te gaan toch?

Ik denk dat je toch niet echt goed geinformeerd bent ,bij de meeste door jou opgenoemde is aardlek wel degelijk verplicht (althans volgens NEN 1010)

Verder schakelen aardlekken meestal uit bij ong. 22 mA

Het feit dat jij een aantal keren onder spanning hebt gestaan getuigd nou niet van vakmanschap ik heb dat in meer dan 40 jaar nog nooit gehad.

Gr.F_S

Op 6 november 2022 23:44:08 schreef benleentje:
[...] IK vind dat wel erg zwaar uitgedrukt. Als TS opgeleid zou zijn in de elektro heb je gelijk. Maar een gemiddeld persoon denk daar nog niet eens over na. Het feit dat TS er al wel over nadenkt en hier de vraag stelt vind ik positief. Als hij dan verder ook hier vragen blijft stellen zou ik niet weten waarom hij dan nog een cursus moet gaan volgen en voor wat?

Ik bedoel zijn we niet allemaal in onze jonge jaren als prutser begonnen en hebben we daarvan geleerd? Iemand die niet wil leren en blijft prutsen is wat anders en dan mag je daar wel zwaardere bewoording voor gebruiken.

Waarom ik het misschien een beetje zwaar uitdruk is het feit dat TS werkt bij een dagbesteding.
Daar werkt hij met andere mensen en dan is het "uit gemak" gebruiken van ongeaarde verlengkabels echt onverantwoord.

De nederlandse "regels" zijn nogal "door ervaring wijs geworden.

Vroeger was het zo dat "buitenkant aarden" maar genoeg moest zijn.

Wat blijkt? Mocht op een dag de aarding onderbroken raken, dan is dat een verborgen gebrek wat niet direct opgemerkt wordt. Mensen gaan door met het apparaat gebruiken, totdat het op een dag serieus verkeerd gaat.

Ook zo met een aardlek: Als de aardlek schakelaar kapot zou gaan, geen hond die het merkt. Dus zo'n gebrek blijft verborgen totdat hij nodig had geweest.

Vandaar dat alle regels er op geënt zijn om 1) de mensen te waarschuwen als er iets kapot is. 2) Dubbel beveiligd, zodat als 1 beveiliging faalt er altijd een tweede vangnet is.

Op 6 november 2022 22:41:37 schreef bert226:
dan gaat de aardlek er toch niet uit ? deze meet geen verschil van in en uitgaande stroom omdat er wel spanning op het ijzeren deel staat maar er vloeit geen stroom omdat er geen stroomkring is ?

Klopt. Maar als jij hem aanraakt en er gaat een gevaarlijke stroom lopen, DAN grijpt de aardlek in.

Dus in geval fase raakt aarde moet 1) De aardlek uitschakelen. Is die kapot 2) gaat de zekering er uit. In beide gevallen heb je een indicatie dat er wat mis is en wordt er wat aan gedaan. Mocht de aardleiding onderbroken zijn, voel je meestal de spanning wel en hopelijk bel je dan de elektricien. Zonee, dan grijpt de aardlek in als het echt fout dreigt te gaan.

[Bericht gewijzigd door rew op (36%)]

Op 6 november 2022 23:00:06 schreef benleentje:

In Belgie overal.

Op 7 november 2022 00:04:44 schreef F_S:
Ik denk dat je toch niet echt goed geinformeerd bent ,bij de meeste door jou opgenoemde is aardlek wel degelijk verplicht (althans volgens NEN 1010)

In België zijn dingen verplicht, in Nederland niet. Voor zover ik weet is de "verplichting" in Nederland alleen voor WCD's en niet voor vast aangesloten machines. Je komt het in ieder geval vrijwel nooit tegen in Nederland.

Die ongeaarde verlengsnoer zal wel zo'n goedkope gele of oranje $^%$^%tuinverlengsnoer zijn. Mijn advies: gewoon kwijtmaken.

Volgens mij zijn de regels redelijk recent aangescherpt dat ook dingen als een vast aangesloten kooktoestel op een kookgroep achter een aardlek moet. Die aanpassingen zijn dan altijd: Bestaande installaties mogen tot een significante aanpassing in de oude toestand blijven. Kortom, de "penetratie" van de nieuwe regels is nog erg beperkt.

de aardlek voorkomt redelijk wat branden ook als er al een aarding is. Aardlekken ontstaan oa door verkoling, op zich weer een gevolg van een slecht contact. Eer de gewone zekering daar op reageert door overstroom is je huis al aardig in de fik...

Dagbesteding is een gevalletje apart.
Daar moet je zulke stunten niet willen.
Ik heb daar soms mee te maken en daar zitten allerhande slag mensen.
Ook mensen die rustig hun pink in het gaatje van de wandcontactdoos steken.
Als er een plek is waar je zeker wilt zijn dat de aardlek werkt is het daar.

Ergo, ik vind het een onveilige situatie.

Op 7 november 2022 08:18:09 schreef rew:...een vast aangesloten kooktoestel op een kookgroep achter een aardlek moet...

ik had het eigenlijk over vast opgestelde machines in de industrie, niet een kookgroepje.

Niet alleen voor woonhuizen, ook voor publiek toegankelijke ruimten als kantines en kantoren vallen daar onder.

Daaraan zie je hoe machtig de geel groene draad lobby is. Ons maar opzadelen met onnodige kosten voor die overbodige bekabeling 8)7

Op 7 november 2022 08:32:18 schreef Jinny:
Dagbesteding is een gevalletje apart.
Daar moet je zulke stunten niet willen.
Ik heb daar soms mee te maken en daar zitten allerhande slag mensen.
Ook mensen die rustig hun pink in het gaatje van de wandcontactdoos steken.
Als er een plek is waar je zeker wilt zijn dat de aardlek werkt is het daar.

Ergo, ik vind het een onveilige situatie.

Pink in het gaatje van de wandkontaktdoos? Dat is dagbesteding voor kabouters zeker? :-) Mijn pink gaat er alvast niet in. Zelfs al ontbreekt de verplichte kinderbeveiliging.

Op 6 november 2022 23:44:08 schreef benleentje:
Als hij dan verder ook hier vragen blijft stellen zou ik niet weten waarom hij dan nog een cursus moet gaan volgen en voor wat?

Nee hoor, sommigen zijn naar school geweest voor hun vak...

Een degelijke opleiding gecombineerd met eigen ervaring is doorgaans de kortste weg naar succes.
Net zoals ALS én aarding samen een sterk duo vormen vullen theorie én praktijk elkaar aan.

Als je je hele leven repetitief werk doet en teert op het trucje dat je ooit als aapje aangeleerd hebt lukt het ook soms, al is flexibiliteit in de snel veranderende techniekwereld essentieel.

Ik denk hier onwillekeurig terug aan de beer die ik na 10 jaar herkende in het natuurpark omdat hij nog steeds hetzelfde trucje gebruikte om lekkers te bedelen bij het publiek. Maar de automaat met nootjes was ook nog steeds dezelfde. :-) Kun je van elektra niet zeggen.

Zonder degelijke opleiding leer je niet enkel ontzettend traag bij omdat je de achtergrond mist. Je aanpassingsvermogen is ook ondermaats.

Het klopt dat je een onaangename ervaring zoals een flinke schok lang onthoudt, maar als je alles zelf moet ondervinden door schade en schande dan loopt het vroeg of laat eens serieus mis...

Op 7 november 2022 08:33:45 schreef GJ_:
[...]ik had het eigenlijk over vast opgestelde machines in de industrie, niet een kookgroepje.

Dat er in de industrie zelden aardlek schakelaars gebruikt worden waren we het al overeens.

De allereerste aardlekschakelaars hadden een aanspreekwaarde van 300 of 500 mA (of zelfs meer) en die werden gebruikt wanneer het slaan van een aardpen met de benodigde lage weerstand door b.v. droge of harde grond niet mogelijk was.

Later kwam er ook de 30 mA versie en dit is precies de stroomsterkte die in de meeste gevallen snel dodelijk is. Een aardlekschakelaar heeft echter als die goed is maar een fractie van een seconde nodig om af te schakelen en kan op die manier dus beschermen tegen elektrocutie (schokken met dodelijke afloop).

Het aarden van toestellen bestaat veel langer en is niets anders dan een veiligheidsdraad die ongewenste spanning afvoert van een apparaat, dat zijn natuurlijk koelkasten, wasmachines, magnetrons, boilers en andere apparaten die een metalen behuizing hebben en / of in contact kunnen komen met water. Omdat deze draad met specifieke groen gele kleurcode daarvoor gebruikt wordt mag die nóóit ergens anders voor gebruikt worden.

Daarnaast heb je ook potentiaalvereffening en dit wordt gebruikt om de onderlinge spanningsverschillen tussen vreemd geleidende delen op te heffen zoals tussen de radiator in de badkamer en de waterleiding van de douchekraan maar ook bij grote constructies of in de industrie zoals bij bruggen, sluizen, machines, werktafels, etc.

Als de foutstroom groter is dan de aanspreekwaarde van de aanwezige aardlekschakelaar zal deze altijd aanspreken. Als deze niet aanwezig of defect is en de stroomsterkte groot genoeg is zal de groepzekering uitschakelen, alleen dat laatste zal nóóit gebeuren als je een fasedraad vastpakt omdat de stroomsterkte daarvoor veel te klein is en daarom is in de meeste landen een aardlekschakelaar in elk geval voor de vochtige ruimtes verplicht.

Het is dus als je een mogelijk defect apparaat gaat testen verstandiger om deze alleen op een geaard stopcontact te gebruiken en nóóit op een ongeaard stopcontact want dan kan je schokken krijgen die dodelijk kunnen zijn, zeker als er geen goede aardlek aanwezig is.

Een goed werkende aarde is dus veel belangrijker dan een oude aardlek die waarschijnlijk nooit getest wordt. Je ziet ook nooit buitenstopcontacten zonder aarde, en dat is ook om die reden. Je kan beter een speciale tussenstekker gebruiken met een 10 mA aardlekschakelaar, als je daarnaast goed isolerende schoenen draagt en met één hand werkt als het apparaat aangesloten is dan kan er heel weinig fout gaan.

Op 7 november 2022 10:34:29 schreef rew:
[...]Dat er in de industrie zelden aardlek schakelaars gebruikt worden waren we het al overeens.

Bij WCD's voor handgereedschap en dergelijke is dat toch en ander verhaal.

Er was ook nog een andere reden voor de introductie van een ALS dan aanraakveiligheid.
Een aanzienlijk lek naar de aarde kon bij een geaard apparaat lang onopgemerkt blijven.Het afvloeien naar aarde gaf niet enkel een flink sluipverbruik, maar tastte op termijn ook de metalen leidingen aan door corrosie.
Voordat het verlies de zekering aansprak moest er al echt een radicale aardsluiting zijn.
Op die manier beschermde de 300/500mA ALS tegen extra verliezen en corrosie.

Maar omdat de aardverspreidingsweerstand niet oneindig laag is, kon een directe aardsluiting toch nog zorgen voor een gevaarlijke spanning op alle aanraakbare metalen delen in huis. Want het aardpotentiaal ging dus ook omhoog Daartegen beschermde die ALS en als die er uit ging was dat tevens een indicatie van een ernstige isolatiefout.

Stel, in een wasmachine komt een draad direct tegen een metalen deel en de aardweerstand is 20 Ohm. Er vloeit een stroom naar aarde van 11.5A, de zekering/automaat slaat niet uit en op alle metalen delen in huis , kranen incluis staat 230V.

50 jaar geleden had je in oudere huizen verlood ijzeren elektrapijpen met daarin rubberkatoen geisoleerde draden die na al die jaren wat wakkig werden.
De opkomende accumulatieverwarming met keramische warmteopslag zorgde door vochtopslorping tijdens de zomer aan het begin van het stookseizoen voor tijdelijke extra verliezen.
Het was toen dus nog niet zo evident om een 30 mA ALS aan het begin van de installatie te plaatsen.

Voor beginners misschien nuttig om beseffen dat een 30mA ALS op geen enkele wijze de stroom beperkt bij aanraking tot een veilige waarde, maar dat vanaf die waarde de blootstellingsduur door het afschakelen van de spanning sterk bekort wordt.
Een belangrijke factor bij elektrocutie.

Op 7 november 2022 08:31:10 schreef kris van damme:
de aardlek voorkomt redelijk wat branden ook als er al een aarding is. Aardlekken ontstaan oa door verkoling, op zich weer een gevolg van een slecht contact. Eer de gewone zekering daar op reageert door overstroom is je huis al aardig in de fik...

Dat verkoling door inbranden van contacten kan leiden tot brand is zeker waar, maar dat een ALS daar extra bescherming voor zou bieden lijkt me uit de lucht gegrepen.

Op 7 november 2022 10:42:14 schreef HVinduction:
De allereerste aardlekschakelaars hadden een aanspreekwaarde van 300 of 500 mA (of zelfs meer) en die werden gebruikt wanneer het slaan van een aardpen met de benodigde lage weerstand door b.v. droge of harde grond niet mogelijk was.

Later kwam er ook de 30 mA versie en dit is precies de stroomsterkte die in de meeste gevallen snel dodelijk is. Een aardlekschakelaar heeft echter als die goed is maar een fractie van een seconde nodig om af te schakelen en kan op die manier dus beschermen tegen elektrocutie (schokken met dodelijke afloop).

Het aarden van toestellen bestaat veel langer en is niets anders dan een veiligheidsdraad die ongewenste spanning afvoert van een apparaat, dat zijn natuurlijk koelkasten, wasmachines, magnetrons, boilers en andere apparaten die een metalen behuizing hebben en / of in contact kunnen komen met water. Omdat deze draad met specifieke groen gele kleurcode daarvoor gebruikt wordt mag die nóóit ergens anders voor gebruikt worden.

Daarnaast heb je ook potentiaalvereffening en dit wordt gebruikt om de onderlinge spanningsverschillen tussen vreemd geleidende delen op te heffen zoals tussen de radiator in de badkamer en de waterleiding van de douchekraan maar ook bij grote constructies of in de industrie zoals bij bruggen, sluizen, machines, werktafels, etc.

Als de foutstroom groter is dan de aanspreekwaarde van de aanwezige aardlekschakelaar zal deze altijd aanspreken. Als deze niet aanwezig of defect is en de stroomsterkte groot genoeg is zal de groepzekering uitschakelen, alleen dat laatste zal nóóit gebeuren als je een fasedraad vastpakt omdat de stroomsterkte daarvoor veel te klein is en daarom is in de meeste landen een aardlekschakelaar in elk geval voor de vochtige ruimtes verplicht.

Het is dus als je een mogelijk defect apparaat gaat testen verstandiger om deze alleen op een geaard stopcontact te gebruiken en nóóit op een ongeaard stopcontact want dan kan je schokken krijgen die dodelijk kunnen zijn, zeker als er geen goede aardlek aanwezig is.

Een goed werkende aarde is dus veel belangrijker dan een oude aardlek die waarschijnlijk nooit getest wordt. Je ziet ook nooit buitenstopcontacten zonder aarde, en dat is ook om die reden. Je kan beter een speciale tussenstekker gebruiken met een 10 mA aardlekschakelaar, als je daarnaast goed isolerende schoenen draagt en met één hand werkt als het apparaat aangesloten is dan kan er heel weinig fout gaan.

Waren de eerste "aardlekschakelaars" niet de schakelaars met gestelspanningsspoel?
Die werkten met een magneetspoel, die bij 42Volt de spanning afschakelde. Door het hoogohmige karakter van de magneetspoel, hoefde de aardweerstand ook niet erg laag te zijn. Ik meen dat je ze niet meer mag gebruiken.

de gemiddelde HTK aardlek is 30 mA

Een kleine elektrische stroom van ongeveer 1 mA is net voelbaar. Daarboven wordt het al snel gevaarlijk. Over het algemeen worden in de wetenschap de volgende grenzen gehanteerd
Stroomsterkte 	    Effect / gevolg
1 mA 	            Net voelbaar
5 mA 	            Voelt als een schok maar nog niet pijnlijk
6-30 mA 	    Pijnlijk, niet meer mogelijk of moeilijk om los te laten
>30 mA 	            Is (mogelijk) dodelijk 

bron kiwipedia

als je lager aan een stroompje van meer dan 6 mA hangt ben je dus al dood. JE hartspier gaat op 50 Hz proberen te pompen, wat niet mogelijk is.... U gaat dood. Niet meteen, maar een langzame pijnlijke dood.

de 30 mA grens is voor een directe klap. Een aardlek is dus een schijnveiligheid. een echte veiligheid alles goed aan aarde. Maar ook een aardverbinding kan slecht zijn. Of je bent gewoon dom en gebruikt voor een klasse 1 apparaat een ongeaard snoer.