welke sluipverbruik is normaal?

zoals iedereen in deze crisis begint men op het verbruik te leggen.
ik heb al zonnepanelen en mijn dagverbruik is redelijk goed, maar snachts zit ik nog altijd tussen de 2,5 en 4,5kwh aan verbruik. best hoog dus ben ik gaan zoeken waar.

ik heb mijn zekeringkas voorzien van twee kWh meters die een pulse uitgang hebben.
de ene zit tussen mijn zonnepanelen en de kast, de 2de zit tussen de 30mA diff en de groepen. zodoende zie ik wat mijn zonnepanelen doen, en wat mijn eigen verbruik is. als ik meer opwek dan verbruik, is dit injectie.

nu zie ik quasi elke minuut mijn verbruik van het huis, en ben ik dan lichten en verbruikers gaan uitschakelen doorheen het huis.

ik heb de volgende lijst:
-ebike lader 70W (2A versie 36V, dus zal wel kloppen)
-mijn loods met 3 RPi erin, 5 webcams en een wifi router: 15W (vond ik best meevallen)
-verlichting eetplaats: 3x ledlamp: 4-6W
-keukenverlichting 3x ledlamp: 15W (hier gaan we vervangen want die staan quasi altijd aan in de winter)
-digibox belgacom aan: 6-8W (viel aardig mee, had meer verwacht)
-diepvries: 140W als die aan springt
-grote 50" TV aan: 40W
-dochter slaapkamer: 4ledlampen: 6W
-UPS met daarachter de wifi modem van belgacom: 45W !!!
-UPS met daarachter mijn Rpi van mijn website en rpi verbruiksmeting: 50W !
-printer tijdens het printen: 170W
-computer + scherm: 60watt
-keukenkoelkast: 30-40W (varieert nogal per minuut)
-badkamer verlichting: 4 ledspots in plafond: 6-10W
-badkamer meubel verlichting (5spots): 9W
-dampkamp lampje: 25watt !!!! krijg er geen led in, die knippert dan.

nu het sluipverbruik, alle machines en verlichting uit en schakelde dan de groep af:
-vaatwas: 3W (tamelijk veel voor enkel dat klokje)
-kookplaat+oven (ook klokje) 0W
-droogkast + waterpomp 0W
-stopcontacten TV en de warmtepomp: 24W (tamelijk veel hier, vraag me af wie de grootverbruiker is)
-het hele oude gedeelte van het huis, dus ook slaapkamerwekkers, standby lampjes, ..... 5W voor 10stopcontacten en 12 lichtpunten

wat me dus vooral stoort is:
1) het hoge verbruik van sommige ledlampen, is dit een foutieve meting door de schakelende voeding ofzo? 15W in de keuken voor 3 lampjes terwijl de badkamer veel meer licht heeft en slechts 6-10W doet met meer lampen

2) hoog verbruik in standby van de warmptepomp. ik ga hier nog fijner meten, want de warmtepomp zit nu tijdelijk samen met een groep stopcontacten waar de standby van tv ook bij zit. maar 24W sluipverbruik is gewoon veel voor iets dat 24/24 in zit (210kWh op jaarbasis).

3) hoog verbruik van de UPS'en. mijn Rpi verbruikt een 5W, maximum 10W, de UPS is daar met 50W weg.
ook de 2de UPS waar de internetmodem aan zit. 45W verbruik voor een wifi modem dat misschien 15-20W doet (kan ik niet testen want als ik die uittrek zie ik de meetresultaten niet meer).
vroeger was die UPS heel basic, een 12V loodaccu direct gekoppeld aan de wifimodem en een 13,5V lader die de accu op spanning hield. nu heb ik een echte ups met bijhorend dik verbruik dus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

In je opsomming zie ik een aantal dingen die ik niet onder sluipverbruik zou vatten.
B.v. verlichting, die zet je toch bewust aan? Van een koelkast weet je dat die zo af en toe draait en webcams heb je ook bewust aanstaan. Een e-bike lader, ja die verbruikt nou eenmaal als je aan het laden bent.
Apparaten die op standby staan, zoals de tv, de vaatwasser en de kookplaat, zou ik wel als sluipverbruik zien.

Voor de koelkast en vriezer zou je het verbruik per 24h moeten meten. Dat kan met zo'n klein tussenmetertje.

bprosman

Golden Member

Mijn sluipverbruik is de afgelopen 2 maanden van 700..800 Watt naar ca. 180 Watt gegaan (iets er overheen als de koelkast diepvries aan staan).

Wat heb ik dan nog aan staan :

Koelkast
Diepvries
Synology NAS met 4 schijven die doordraait met een VM.
Centrale afzuiging (zolder).
Raspberry PI in de meterkast
Hier en daar een ESP moduletje op een schakelende voeding (adapter).

TV Kast met TV, Ziggo kastje, ethernet switch, XBox360, etc is bij elkaar zo'n 40..50 Watt die zet ik 's-nachts helemaal uit (met een LSC smart-socket), duurt wel iets langer om op te starten dan.

Daarmee zit ik ongeveer op 8...9kWh / dag, in de weekeinden iets meer als ik de wasmachine en droogtrommel aan gehad heb.
Dan zit ik tussen de 10 en de 12.

Ik kom van 8500...8700 kWh/jaar. = ca. 23kWh / dag.
Zonder zonnepanelen.

Overigens is mijn laptop als ik die 's-nachts aan laat staan (met scherm aan) ook een Watt of 70.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Onder sluipverbruikers kun je zaken verstaan die ongemerkt continue een beetje stroom gebruiken en waar je niet zo snel bij stil zou staan:

1. Mechnische ventilatie die in rust vaak op de laagste stand draaien;
2. Modem/internet apparatuur die vanzelfsprekend continue aan is;
3. Opladers die zonder aangesloten apparatuur ook iets verbruiken;
4. Stand-by stand van audio- en videoapparatuur;
5. Stand-by stand van keukenapparatuur: schermpjes, tiptoetsen, etc.;
6. C.V. ketel, close-in boilers, kokendwaterkranen;
7. Alarm-, camera-, brandveiligheidsapparatuur;
8. Domotica als slimme lampen, slimme deurbel, gateway, of repeaters;
9. Stekkerlampjes met sensor, stekker-muggenlampjes, stekker-geurflesjes;
10. Verwarmingslinten waterleiding, elektrische garagedeur met zender.
Etc. etc.

Wij hadden onlangs iemand die 2 weken op vakantie was geweest en bij thuiskomst op zijn verbruiksmeter (Toon) zag dat er in huis toch 2-3KW was verbruikt. Vroeg zich af waarom en heeft dit met de buren in een identiek huis vergeleken. Na wat doorvragen kwamen wij er achter dat zijn oude mechanische ventilatiebox al 16 jaar op zolder stond te zoemen. Dat zoemen was inmiddels rammelen geworden. De motor had aardig wat vlieguren gehad en was door vuilophoping zwaarder gaan lopen. Resultaat: de motor trok meer stroom dan op de sticker aangegeven. Tijd voor een nieuwe...

mel

Golden Member

Beltrafo vergeten de meesten, en als je domotica hebt, zal dat ook wel doortellen

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Na wat doorvragen kwamen wij er achter dat zijn oude mechanische ventilatiebox al 16 jaar op zolder stond te zoemen. Dat zoemen was inmiddels rammelen geworden. De motor had aardig wat vlieguren gehad en was door vuilophoping zwaarder gaan lopen. Resultaat: de motor trok meer stroom dan op de sticker aangegeven. Tijd voor een nieuwe...

Exact dat zelfde heb ik hier ook, word volgend weekend vervangen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

APC UPS-en (dure accu kokers) hebben inderdaad een gloeiend sluipverbruik, dat is ook niet gek want die krengen worden flink warm. Het gros zit in de dikke trafo die 24/7 staat mee te hobbelen.
Ik heb voor mijn hele IT opstelling nu een enkel 800VA MGE UPS-je met een eigen verbruik van 3W. Een flinke hap daarvan zit in het relais wat omschakelt tussen net en omvormer.
Als het ding meer zou verbruiken had ik die er al lang tussenuit gehaald, het net is hier in 10 jaar tijd misschien 3x uitgevallen.

Mijn nullast verbruik zit zo rond de 150W, en dat is inclusief wat domotica spul en een servertje wat 24/7 staat te kachelen.
De diepvries/koelkast combo doet zo'n 80W, en loopt ongeveer 50% van de tijd.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 7 november 2022 11:36:23 (23%)

Henk H.

Golden Member

Jullie hebben best hoge rustverbruiken. Elke watt die 24/7 aan staat is bijna 9 kWh per jaar.

Ik zit (uitlezen via P1 poort) op minder dan 50 watt. Dat is ADSL modem (wifi aan), 2 switches, beltrafo, en Ikea hub voor slimme verlichting. Koel/vriescombinatie is dan niet mee geteld.

Gelukkig geen mechanische ventilatie, uitgezonderd afzuiging badkamer op vochtsensor. Alle apparatuur gaat hard uit aan het eind van de dag.

Jaarverbruik zo rond de 2500 kWh, met continu 1 volwassene en (op dit moment) een 3 jarige thuis. Geen wasdroger.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op maandag 7 november 2022 11:46:26 (11%)

jaarverbruik was 19 000kWh door de accumulatie, nu met de warmtepomp richting 9000.
maar ik heb veel verbruik snachts. gemiddeld 3kWh per nacht is toch 1000Kwh op een jaar. terwijl alles wel 'uit' staat.
http://www.fordcapri.be/off/pics/elecverbruik.jpg

lager dan 140W geraakt ik niet, rekening houdend dat mijn 2 UPS'en elk 45-50W trekken. dat is al 95W samen. nog 24W erbij standby van de warmtepomp, en 15W wifi/rpi/webcams van de loods.

Op 7 november 2022 10:16:33 schreef KlaasZ:
In je opsomming zie ik een aantal dingen die ik niet onder sluipverbruik zou vatten.
B.v. verlichting, die zet je toch bewust aan? Van een koelkast weet je dat die zo af en toe draait en webcams heb je ook bewust aanstaan. Een e-bike lader, ja die verbruikt nou eenmaal als je aan het laden bent.
Apparaten die op standby staan, zoals de tv, de vaatwasser en de kookplaat, zou ik wel als sluipverbruik zien.

ik heb eerst eens gekeken wat de apparaten normaal verbruiken en probeer dan het sluipverbruik per groep te meten.
ik heb overal ledlampen en het valt me wel op dat er velen zacht opgloeien. dat wou ik al weten. bij mijn buitenverlichting gloeien zo een aantal R7S lampen op. maar het viel me dan wel op dat er een aantal ledlampen wel heel veel verbruiken (keuken die 15W doet met 3 lampjes, terwijl de badkamer meer verlicht is met 4lampen en 6-10W doet).
de UPS'en die aardig wat verbruiken. 50W extra verbruik 24/24 is al een extra verbruik van 1.2kWh per dag. op een nacht is dat dus 0,6kWh.
snachts werken mijn zonnepanelen niet, dus als ik dat eraf kan pitsen.

toekomst zou ik een 50-100W windmolen willen hebben om de rest te compenseren.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Recentelijk heb ik de stroom opname gemeten van de PV-converter als de avond is ingetreden en er dus geen stroom meer naar het net gaat.
Verbazing want wat blijkt, de opgenomen stroom is 125 mA, dus het sluipverbruik blijkt 28 Watt te zijn, gedurende de hele nacht is dat dus zo'n 400 Whr
Ben ik de enige met zo'n beroerde converter of zijn er meer die dat gemeten hebben?
m vr gr

Op 7 november 2022 11:32:47 schreef Sine:
APC UPS-en (dure accu kokers) hebben inderdaad een gloeiend sluipverbruik, dat is ook niet gek want die krengen worden flink warm. Het gros zit in de dikke trafo die 24/7 staat mee te hobbelen.
Ik heb voor mijn hele IT opstelling nu een enkel 800VA MGE UPS-je met een eigen verbruik van 3W. Een flinke hap daarvan zit in het relais wat omschakelt tussen net en omvormer.
Als het ding meer zou verbruiken had ik die er al lang tussenuit gehaald, het net is hier in 10 jaar tijd misschien 3x uitgevallen.

Mijn nullast verbruik zit zo rond de 150W, en dat is inclusief wat domotica spul en een servertje wat 24/7 staat te kachelen.
De diepvries/koelkast combo doet zo'n 80W, en loopt ongeveer 50% van de tijd.

Ik heb hier ook een 1000VA Smart-UPS (met 2x 20Ah accu's) staan en sta er idd van te kijken hoe warm dat ding wordt. Er staat een vrij jonge 2200VA MGE klaar maar deze heeft nieuwe accu's nodig (6x9Ah). Hier wil ik een 24s LiFePO4 accu voor gaan bouwen, met loodaccu's merk ik dat je deze na 3-5 jaar MAX wel weg kunt gooien omdat noodstroom bedrijf vaker meerdere C belasting is en de accu's zodanig flink erover krijgen.

In mijn vorige woning had ik een veel mooiere oplossing maar ook tamelijk ingewikkeld. In de meterkast hing een kast met daarin 2x 20Ah accu en een MeanWell 24V ups voeding, op de 24V rail zaten dan weer 2 converters die de 12V en 5V rails deden voeden.

Daar zat de hele IT zut op;
- Glasvezel media converter
- Edgerouter op 24V met daarachter een Unifi AP
- Unifi 24V poe injector (tbv AP nr.2) rechtstreeks met 24V gevoed
- Netwerkswitch 12V gevoed
- Raspberry Pi 5V gevoed
- Enkele IP camera's met aparte 12V gevoed
- Synology 4 bay NAS.

Het exacte verbruik van deze voeding weet ik helaas niet maar de ups kast had geen ventilatie openingen en werd amper handwarm, het zal vergelijkbaar zijn met het verbruik van alle originele voedingen gecombineerd.

De autonomie was ook iets van +4u, dat was de langste stroomuitval wat destijds overbrugd is geworden.
Leuk op oudejaarsdag vrij kort na zonsondergang de melding krijgen dat een deel van noord Limburg zonder stroom zit en dan even inloggen en op de camera live meekijken dat er niks gebeurt :D

Op 7 november 2022 12:16:03 schreef liontest:
Recentelijk heb ik de stroom opname gemeten van de PV-converter als de avond is ingetreden en er dus geen stroom meer naar het net gaat.
Verbazing want wat blijkt, de opgenomen stroom is 125 mA, dus het sluipverbruik blijkt 28 Watt te zijn, gedurende de hele nacht is dat dus zo'n 400 Whr
Ben ik de enige met zo'n beroerde converter of zijn er meer die dat gemeten hebben?
m vr gr

Ik weet niet hoe oud deze is en welk model het is maar de recentere modellen doen minder als 1 watt.

Let wel op, je hebt de VA berekend, Deze 28VA kan kan ook bijna volledig uit schijnbaar vermogen bestaan ivm de enorme netfilters wat in een PV omvormer aanwezig zijn.

Heb je niet de juiste meet apparatuur maar wel een slimme meter? Dan alle groepen behalve de PV groep uitzetten en het display van de slimme meter aflezen.

[Bericht gewijzigd door EL83 op maandag 7 november 2022 12:28:47 (17%)

pamwikkeling

Special Member

nog twee sluipverbruikers
het betreft een Telenet installatie in België :

- NIU (netwerk interface unit) het ding dat internet en tv signaal uit elkaar splitst en aan het begin van de ethernet / tv installatie staat.
Hier een type van Tyco Electronics NIU-65/88-GA-01A-BE05

- tv signaal versterker/verdeler indien je zowel tv wil in de keuken, woonkamer en slaapkamers. Hier een type van Kübler AVN1718, het ding wordt meer als handwarm en heeft geen schakelende voeding.

joopv

Golden Member

Op 7 november 2022 12:16:03 schreef liontest:
de opgenomen stroom is 125 mA, dus het sluipverbruik blijkt 28 Watt te zijn,

Foute meting EN een foute berekening.

Het standby gebruik kan je niet meten met alleen een ampere meter. Gebruiks een electriciteits verbruiksmeter.

Op 7 november 2022 12:16:03 schreef liontest:
Verbazing want wat blijkt, de opgenomen stroom is 125 mA, dus het sluipverbruik blijkt 28 Watt te zijn, gedurende de hele nacht is dat dus zo'n 400 Whr

stroom betekent nog niet dat het ook vermogen is. Als die stroom capacitief of inductief is kost je dat niks. Kun je achter komen door alles in huis uit te zetten en op de kWh meter kijken wat het actueel vermogen is.

Arco

Special Member

Ik heb laatst nog een 'ronde' gemaakt door het huis, en de niet meer relevante zooi opgeruimd... :)

Zo hingen er nog een antenneversterker (6W) en RF modulator (5W) voor de vroegere radio/tv via coax. Een overbodige netwerk switch (5W) opgedoekt.
Satontvanger door een nieuwere vervangen (oude was 20W, nieuwe maar 5W)
TV vervangen (oude ccfl gebruikte 200W, nieuwe nog maar 80W)
NAS op standby na inactivity timeout (scheelt 5W)

Diverse apparaten op 12v samengevoegd op 1 adapter.

Scheelt in totaal bijna 20% in verbruik. (nu de koelkast nog binnenkort... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@fcapri: Even voor mijn begrip, wat definieer je als nacht?

Op 7 november 2022 12:47:47 schreef Kilian:
@fcapri: Even voor mijn begrip, wat definieer je als nacht?

de tijd dat ik slaap :-).
21-22h savonds tot 6h smorgens ongeveer en dan in principe zijn er geen verbruikers van verlichting, verwarming of computer die aan staan.

warmwater boilers staan op klokje, die warmen enkel als er overdag ook stroom van de zonnepanelen komt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

  • Eleketrische wekker (met projectie display)
  • Ladende telefoon(s).
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 november 2022 12:45:57 schreef Arco:
nu de koelkast nog binnenkort

Wat kost de nieuwe koelkast en na hoeveel jaar speel je kiet?
Mijn koelkast uit 2000 verbruikt 26,7 watt continu (gemeten over 2019).

Op 7 november 2022 14:19:29 schreef NordRack2:
[...]Wat kost de nieuwe koelkast en na hoeveel jaar speel je kiet?
Mijn koelkast uit 2000 verbruikt 26,7 watt continu.

das toch ook al 233kWh op een jaar. aan huidige prijs van 80ct dus een kost van 187€ aan electriciteit.
een nieuwe 136liter koelkast doet volgens specs 90kWh/jaar.
kostprijs 860€. die verbruikt dus 72€ per jaar of een verschil van 110€. 8jaar heb je die terug mits de energieprijzen niet stijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Een koelkast uit 2000 die maar 26W gebruikt, is of heel klein, of zijn tijd ver vooruit... :)
Mijn huidige koel(217L)/vries(77L)combi gebruikt 330kWh per jaar (40W per uur). En dat was al een zuinige toen, met 2 compressoren...

Een vergelijkbare nu gebruikt iets van 165kWh/jr (C Label, da's tenminste nog betaalbaar. Met A Label zou je op iets van 100kWh/jr komen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 november 2022 14:26:32 schreef fcapri:
[...]

das toch ook al 233kWh op een jaar. aan huidige prijs van 80ct dus een kost van 187€ aan electriciteit.
een nieuwe 136liter koelkast doet volgens specs 90kWh/jaar.
kostprijs 860€. die verbruikt dus 72€ per jaar of een verschil van 110€. 8jaar heb je die terug mits de energieprijzen niet stijgen

En dan mag je hopen dat de nieuwe het ook 8 jaar volhoudt.

interessant onderwerp. Ik heb zo'n homewizard Energy monitor aan mijn slimme meter hangen en zelfs midden in de nacht kom ik nooit onder de 250 Watt momentaan verbruik uit.

Er staan dan alleen 5 klokken/wekkers aan, ons glasvezelmodem, twee routers, 1 of max. 2 laptops in de lader, CV kombiketel, deurbel en voor de rest naar mijn idee niks.
Ik ga ervan uit dat de koelkast en vriezer dan even niet aanslaan.

De rest is dan vermoedelijk stand-by verbruik van TV, wat audiospullen enz.
Ik vind persoonlijk 250 W vrij veel maar ben benieuwd wat jullie "nachtverbruik' is.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
benleentje

Golden Member

Om even op je hoofdvrag terug te komen
"Welk sluipverbruik is normaal" Dat is in mijn beleven heel simpel hoeveel ben je bereid om daarvoor te betalen. Ik heb mijn sluipverbruik van ca 500W+ in de nacht verlaagt naar onder de 90W. En ik denk dat onder de 150W sluipverbruik, zonder de pieken van bv een koelkast wel haalbaar moet zijn.

gemiddeld 3kWh per nacht is toch 1000Kwh op een jaar. terwijl alles wel 'uit' staat.

1 Conclusie die ik kan maken is dat dus niet alles uit staat.

Ik mis hier het aantal uur wat jij onder de nacht verstaat. Wel belangrijk als je het een en ander wilt uitrekenen.
21-22h savonds tot 6h, daar zit al een variatie van 1 uuur in, en maakt het lastig om goede vergelijkingen te maken. Als voorbeeld in NL is het nachttarief tussen 2300 en 0700.

Als we de nacht even op 8 uur zetten dan is 3kWh / 8 = 375 watt gemiddeld. Wat veel is maar zeker niet extreem.

Als je nu ook een echt lijstje maakt met wat er ook in de nacht werkelijk aanstaat en voor jezelf de meettijden voor de nacht duidlijk vastlegt geeft dat een helder beeld over het sluipverbruik.
Iets wat me al opvalt als wat ook in de nacht aanstaat.
-UPS met daarachter de wifi modem van belgacom: 45W !!!
-UPS met daarachter mijn Rpi van mijn website en rpi verbruiksmeting: 50W !
-computer + scherm: 60watt
-keukenkoelkast: 30-40W (varieert nogal per minuut)
mijn loods met 3 RPi erin, 5 webcams en een wifi router: 15W (vond ik best meevallen)
-stopcontacten TV en de warmtepomp: 24W (tamelijk veel hier, vraag me af wie de grootverbruiker is)
-het hele oude gedeelte van het huis, dus ook slaapkamerwekkers, standby lampjes, ..... 5W voor 10stopcontacten en 12 lichtpunten.

Gaat de PC in de nacht uit of in slaapstnd en de monitor gaat die dan uit of in standby.
Wat denk ik zeker in de nacht aanblijft zijn de volgende vermogens
45 + 50 + 15 + 30 + 24 + 5 = 170W terwijl je gemiddeld sluipverbruik 370W is, is er nog niet alles goed gemeten of dingen vergeten.

IK vind je verhaal over de koelkast heel raar. Mijn koelkast gaat om de ca 30 minuten even koelen met va 110W en is daarna zo goed als uit met ca 2W.

Ik heb mijn UPS 2 maanden geleden weggedaan, zo erg is het niet als ook je WIFI router dan helemaal uitvalt to over de kosten van het stroom verbruik + regelmatig nieuwe accu's
Ik zou serieus kijken hoe belangrijk die UPSen voor je zijn en of je niet alles achter 1 UPS kan zetten.

-ebike lader 70W (2A versie 36V, dus zal wel kloppen)

Ik ben opgegroeid met de gedacht dat we in NL nachttarief hebben en dat je dat soort zaken zoveel mogelijk in de nacht moet gaan doen ivm het goedkopere tarief. NU met zonnepanelen die juist overdag actief zijn moet je eigenlijk meer gaan proberen om het meeste stroom te verbruiken als de zon ook schijnt. Dat is lastig als je nar je werk moet, maar mijn wasmachine heeft een timer en die kan ik dan starten om zeg 12 uur.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.