update van de diepvriezer.
die was destijds ontdooit en had snachts 6 pulsen van 18min van 0h tot 7h smorgens op blauwe lijn
nu 2maand later zit er tamelijk veel ijs zichtbaar op de koelvinnen. die no frost werkt dus niet.
MAAR, wat me wel opvalt is dat die nu 38min aan het draaien is om te koelen maar die slechts 5keer doet op een nacht op de rode lijn.
die ijsmassa zorgt er dus ook voor dat die minder ontdooit, of zijn histeresis die groter is. door de ijsmassa zit de motor langer te koelen voor de temperatuur voldoende gedaalt is, maar nadat die stopt, zakt de temperatuur nog verder
die dikkere blok om 3h en 6h is de keukenkoelkast die ook eens aan springt
als ik dan naar het electriciteitsverbruik kijk scheelt het bijna niks. al moet ik wel zeggen dat die rode lijn op 79W staat snachts, en die blauwe op 81W. de baselijn verbruikt minder nu dus denk dat de diepvriezer wel een aantal Wh meer verbruikt. ik laat die nu ontdooien weer zodat ik maandag/dinsdag weer een leuke meetlijn krijg
Op 26 november 2022 17:28:23 schreef fcapri:
dat is de reden dat ik het nu meet. ik heb zonnepanelen met terugdraaiende meter, maar wie in 2022 zonnepanelen legt, moet onmiddelijk een digitale meter krijgen. lang leve de vertraging op electronica want heb nog altijd mijn analoge.
en hier ook een update, de regeltjes zijn weeral veranderd blijkaar.
wie in 2022 in belgie zonnepanelen legt, krijgt een premie van max 1500€ en onmiddelijk de digitale meter. als voordeel hoef je geen prosumententax te betalen (berekent op het max vermogen van de omvormer). als nadeel kan je de digitale meter niet weigeren (wat iemand die zonnepanelen had voor 2021 nog mag weigeren tot 2025).
nu is mijn installatie goedgekeurd en aanvaard door de netbeheerder, en ik krijg geen digitale meter, sta ook niet op de planning voor de eerstvolgende maanden/jaren.
via een ander topic gelezen dat wie accumulatie heeft, tot 2028 geen digitale meter krijgt (mijn huis had accumulatie, en die teller staat hier nog altijd, vermoedelijk daarom geen digitale meter).
MAAR, deze week gecommuniceerd met mijn energieleverancier over een foutieve factuur, komen zij er ineens op uit dat ik geen prosumententax betaal terwijl ik zonnepanelen heb. doordat ik geen meter krijg, krijg ik dus ook mijn premie niet en met die premie ging ik de warmtepompboiler kopen (dat waren trouwens wel de voorwaarden waarom ik zonnepanelen nam).
typisch belgie, heleboel regeltjes uitvinden, mensen investeren een pak geld en dan tijdens het spel de regels veranderen.
ik had zoiets wel verwacht, daarom heb ik een te kleine omvormer op veel teveel panelen (5kW omvormer op 7200Wp panelen). betaal dus de tax op 5kW, maar heb de opbrengst van 7,2kwp.
vraag me nu wel af, de premie wordt bepaald op de keuringsdatum van de installatie, en wordt uitbetaald bij plaatsing digitale meter.
2022: max1500€
2023: max 750€
2024: max 375€
2025: 0euro.
mijn installatie is gekeurd 6juni22, dus als ik in 2028 digitale meter krijg, krijg ik de premie van 1500€