Hallo,
Hoe kan ik op een goedkope, maar betrouwbare manier, tegelijk de sinusvorm zichtbaar maken en de frequentie meten van een monfase 4takt stroomgenerator 230V AC (16A max) ? Ik beschik niet over een traditionele scoop. Ik neem aan dat er nu tegenwoordig eenvoudiger apparatuur bestaat voor deze metingen. Mijn multimeter(s) beschikken alleszins niet over de mogelijkheden om die f50Hz en sinus te meten en of zichtbaar te maken. Heb ik ook speciale probes nodig om de uitgangsspanning van de stroomgenerator 230VAC aan de apparatuur te koppelen? Ps: Ik hoef nooit metingen in andere frequentiebereiken (HF enz) te doen. Enkel controle van 50Hz en de sinus. Mvg en dank voor uw tijd.
Ik dacht aan de Joy-it Joy-IT Digitale oscilloscoop 200 kHz 1-kanaals 1 MSa/s 1 kpts 12 Bit 1 stuk(s) en de VOLTCRAFT PP-200 Sonde Aanraakveilig 200 MHz 1:1, 10:1 600 V.
Kan dit volstaan voor mijn metingen? Mvg en dank
Als je sinus wilt zien kan je al voor weinig bij Ome Ali wat kopen. Ik zou er wel een goede spanningsdeler tussen zetten om 230V te meten. Wat veiliger is het om er een beltrafo tussen te zetten dan zie je de sinus ook aan de sec zijde van de trafo.
https://nl.aliexpress.com/item/4000111733014.html?spm=a2g0o.productlis… icon 2
11-11 uitverkoop! Black Friday.
edit: bericht gekruist
Misschien dit bouwpakketje van Ali ca € 35.- ?
(enkel acryl doosje in elkaar schroeven).
https://nl.aliexpress.com/item/1005003735603286.html?spm=a2g0o.product…
Je moet wel een scheidingstrafootje 220V~ -> 6V gebruiken aan de ingang.
Die van mij ^^^^ zie boven is VEEL goedkoper én kant en klaar 
edit hieronder
Haantje de Vlugste 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (26%)]
Patrick de Zeester
Golden Member
Je zou ook een scope/multimeter kunnen overwegen: https://nl.aliexpress.com/item/1005003033792940.html
Voor deze toepassing lijkt mij dit iets veiliger en handiger.
https://www.pollin.de/p/owon-lcd-oszilloskop-mit-multimeter-hds242-2-k…
ook leuk! 99 euro!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je niet heel goed weet wat je doet zou ik ook voor een scopemeter gaan. Ik zou zelf zo'n merkloze Chinees niet vertrouwen op 230V maar het is een stuk veiliger dan het speeltje wat de TS wil kopen. Dat zou ik alleen gebruiken achter een trafo.
Houdt wel de max spanning in de gaten als ze een aparte bnc hebben voor de probe. Die is dan meestal niet geschikt om direct aan de 230 te hangen, maar alleen via een een 10x probe (let op, moet wel geschikt zijn voor 230V)
Die van Pollin is echt goedkoop, via Eleshop is hij 150,00 , dat is wel een heel groot verschil. Zit ook nog een functie generator in. Owon heeft niet
mijn merk voorkeur voor meetapparatuur maar het is in ieder geval geen troep en een echte producent en geen stikker plakker. Let wel op met dit soort niet geisoleerde scopemeters. Als ze via USB aan de computer hangen of gevoed worden door de adapter moet de ground clip aan ground worden gehangen anders blaas je hem, net als een gewone scoop, op (wordt specifiek in het Owen manual genoemd)
De Owon heeft aparte scoop aansluitingen en deze poorten zijn 1M en mogen max 400Vpp hebben. Ze adviseren zelf niet meer dan 30Vrms direct (ofwel 1x probe) aan te sluiten. Voor 230Vrms moet er een 10x probe aan. Ik kan geen specs van de bijgeleverde probe vinden
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat ding van ebay: Maximale ingangsspanning: 50Vpp (1:1 sonde), 400Vpp (10:1 sonde) Die probe is dus niet geschikt voor netspanning Ze specificeren de P6100 probe ook nog apart voor max 600Vdc en 600Vac-p. (230VAC is meer dan)
Fred,
Zowel ondergetekende als RAAF 12 hebben (onafhankelijk) duidelijk gesteld dat je een 230V-> 6 scheidingstrafo moet gebruiken (beltrafo met gescheiden wikkelingen).
Bovendien werkt het Ali ding op een USB C-voeding.
Er zijn dus IMHO geen veiligheidsissues met het ALI acryl doosje..
(NB Ook op een gewone goede analoge scoop (bv TEK 465, die 400V IN aankan, moet je nog steeds een scheidingstrafootje gebruiken, als je netspanning wilt monitoren.
Als het geheel van acryldoosje in een panel wordt ingebouwd (en alleen voor monitoren van de sinus wordt gebruikt (dat was nl. de vraag van TS), hoef je helemaal geen "dure scope meter" te gebruiken.
Maar het hangt helemaal van het budget van de TS. Een scope meter is natuurlijk fraaier.
Zo'n scope meter lijkt me trouwens juist ook moeilijker in te bouwen in een panel, vergeleken met zo'n acryl doosje.
Horses for courses!
fred101
Golden Member
Hij schrijft volgens mij nergens dat hij het wil inbouwen. Zijn eerste optie was zijn DMM gebruiken, dat is net zo'n inbouw probleem. Zijn 2e dat joy scoopje met 10x 600V probe. Ik vermoed dat hij dan denkt dat het ook wel zonder die trafo kan. De probe is immers 600V (wat te weinig is)
Ik denk dat hij eenmalig goedkoop wil checken of zijn generator er een sinus uitgooit.Zie ook: https://www.circuitsonline.net/forum/view/159947
Hoe kan ik op een goedkope, maar betrouwbare manier, tegelijk de sinusvorm zichtbaar maken en de frequentie meten van een monfase 4takt stroomgenerator 230V AC (16A max) ? Ik beschik niet over een traditionele scoop. Ik neem aan dat er nu tegenwoordig eenvoudiger apparatuur bestaat voor deze metingen.
Mijn multimeter(s) beschikken alleszins niet over de mogelijkheden om die f50Hz en sinus te meten en of zichtbaar te maken. Heb ik ook speciale probes nodig om de uitgangsspanning van de stroomgenerator 230VAC aan de apparatuur te koppelen?
De apparatuur is inderdaad goedkoper en makkelijker te gebruiken als vroeger. Vroeger kostte een knappe proffesionele oscilloscoop net zoveel als een leuke middenklasse auto. Nu kost een beetje redelijke scoop een paar hondert tot duizend euro. De apparatuur is door de digitalisering en door het gebruik van galvanisch gescheiden ingangsversterkers makkelijker te gebruiken dan wat oudere apparatuur. Een galvanisch gescheiden ingangsverterker was vroeger erg duur omdat die lastig te maken waren. Alleen de grote erg dure proffesionele scoops hadden dit. Tegenwoordig is deze techniek veel goedkoper geworden. Maar de scoops zijn nog steeds duurder dan scoops zonder deze optie. Om veilig aan de netspanning te kunnen meten is deze optie eigenlijk een must. Geklooi met veiligheids trafo's is niet de juiste manier om dit soort dingen te meten omdat je trafo de meting ook weer kan beinvloeden. De scopemeters waar Fred het over heeft hebben dit soort opties en zijn tevens batterij gevoed hetgeen ook weer een stukje veiligheid geeft.
Voor een scoop met deze opties heb je dan geen speciale probes nodig. Probes die tot 1000 volt gaan en bijvoorbeeld 10x verzwakken zijn dan uitstekend. Het speciale zit hen dan in de geisoleerde ingangsversterkers van de scoop.
Mijn multimeter(s) beschikken alleszins niet over de mogelijkheden om die f50Hz en sinus te meten en of zichtbaar te maken. Heb ik ook speciale probes nodig om de uitgangsspanning van de stroomgenerator 230VAC aan de apparatuur te koppelen? Ps: Ik hoef nooit metingen in andere frequentiebereiken (HF enz) te doen. Enkel controle van 50Hz en de sinus. Mvg en dank voor uw tijd.
Ik veronderstel dat het over dezelfde generatorset gaat als in je andere posting. Laat ik je dan uit de droom helpen. De vorm van je sinus en de frequentie is veel minder belangrijk dan iedereen altijd loopt te brullen. De meeste moderne apparatuur (zoals waarschijnlijk ook jouw mengpaneeltjes) worden gevoed met een een of ander schakelend voedinkje.
Het allereerste dat in zo'n soort van voeding gebeurt is het gelijkrichten van de binnenkomende wisselspanning. Of dat nu een wisselspanning is van 1 of zelfs 0Hz of gewoon 100Hz. Er wordt gewoon een gelijkspanning van gemaakt. En daar kan de boel eigenlijk prima op werken. Nu is er wel één maar. Als de net frequentie heel erg veel afwijkt zullen je filters (meestal bestaande uit een buffercondensator) niet meer werken. Bij een netfrequentie van bijvoorbeeld 30Hz krijg je dan een dikke vette brom op de voedingslijnen. Maar ergens tussen de 40 en 60 Hz werkt het allemaal heus wel. Ook de vorm van de sinus is helemaal niet zo belangrijk. Door de gelijkrichter en buffer condensator ben je alle rare vormen meteen kwijt. Wat wel zo is bij bijvoorbeeld een blokgolf is dat door de hoge stijgtijden je diodes in de gelijkrichter en de buffer condensator zwaarder belast worden en daardoor warmer zullen worden.
Er bestaat ook apparatuur die slecht tegen foute spanningsvormen kan. Dat is juit de wat oudere apparatuur waar in conventionele transformatoren en (wisselstroom)electromotoren zitten. Transformatoren en motoren worden veel warmer door toegenomen verliezen. Ook het toerental van bijvoorbeeld een synchroon motor is dan onjuist. Je elctrische wekkertje zal niet erg op tijd lopen.
En dan is er nog een ding. Een ouderwetse (roterende) generator geeft altijd een mooie sinus. Dat is een kwestie van natuurkunde. Een rare belasting zorgt er meestal voor dat er een raar gevormde sinus ontstaat.
Wat wel een probleem is voor je apparatuur is een onstabiele spanning die veel te hoog of veel te laag kan worden. Extreme spanningspieken. De onstabiele spanning kun je met een goede regeling op je generator goedmaken. En voor spanningspieken kun je e.e.a. doen met filters.
Het meten van de vorm een sinus is ook alles behalve makkelijk. In de oude tijd werd een super goede referentie sinus gemaakt die werd vergeleken met de te meten sinus. Op een metertje zag je dan het percentage afwijking. Met een scoop de sinus op het oog goedkeuren is geen goede meting. Je ziet of de sinus teveel op een driehoek lijkt ja. Maar dat zijn zeer grove waarnemingen. Kleinere afwijkingen kun je gewoon niet zien.
Apparatuur voor dit soort metingen is nu veel goedkoper geworden maar nog steeds veel te duur om voor zo maar een knutselmeting te kopen. Fluke heeft een lijn meetinstrumenten voor dit soort metingen en dat is behoorlijk kostbaar.
Waarschijnlijk is het aanschaffen van een nieuwe genset de goedkoopste oplossing.
Of zoiets als dit er achter zetten.
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/noodvoedingen-ups/m…
Het is welliswaar maar een line interactive en geen double conversion, maar deze accepteert al spanningen tussen 170 en 300V aan de ingang en maakt daar dan 230V van. Wel zwaar natuurlijk.
Op 8 november 2022 17:31:50 schreef menthol:
Enkel controle van 50Hz en de sinus. Mvg en dank voor uw tijd.
Dat kan met zo'n goedkoop kastje van Aliexpress, de frequentie van 50Hz kan ook in beeld, dat staat nu uit. Hier wordt de 230V gemeten met een Coline 1:100 verzwakker scope probe maar zoiets is ook eenvoudig zelf te maken met een weerstand van 99MΩ of een samenstelling. Voor 50Hz is er geen condensator nodig voor de probe compensatie. En indirect de netspanning meten kan via bijv. een beltransformator.
Probe
Is toch een heel elegante, veilige en ook goedkope oplossing!!
(Ik ga ook zo'n bouwpakketje kopen, just curious!)
(Ik denk trouwens dat een (onbelaste) beltrafo een 50Hz sinus niet of nauwelijks gaat vervormen;
Dit is een heel normale meetmethode om netspanningen veilig te meten.
https://electronics.stackexchange.com/questions/508800/is-this-a-safe-…
Ik geloof dat TS inmiddels verdwenen is, maar wij hebben er allemaal collectief weer van alles bijgeleerd, ik tenminste wel!