Het grote interessante aanbiedingen topic deel 7

Zeker niet meer drinkbaar, maar ik vind die Philips biertjes wel leuk. Ze zijn er ook in een paar andere batterij-ontwerpen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bij de Lidl Hebben ze tegenwoordig best leuke dingen, zoals deze amperetang en pen multimeter. Ok misschien niet zo nauwkeurig maar leuk voor indicatief ! (aparte manier van meten trouwens met de amperetang hihi)

[Bericht gewijzigd door Electroboy op zaterdag 13 augustus 2022 00:25:21 (16%)

benleentje

Golden Member

Leuke meter en ik denk dat de Nauwkeurigheid best meevalt, echter is deze meter niet geschikt voor meten aan 230V en al helemaal niet voor metingen in een groepenkast, vanwege de te lage cat waarde.
Maar verder goed bruikbaar in de elektronica.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 13 augustus 2022 02:13:43 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@benleentje
Waar haal jij die lage catwaarde vandaan? op de instrumenten staat gewoon cat3 600V dus....

Gr.F_S

vergeten

Golden Member

Op 13 augustus 2022 00:22:22 schreef Electroboy:
(aparte manier van meten trouwens met de amperetang hihi)

Zeker!
De nadruk op de foto ligt op het vasthouden van het snoer, dan ga je sowieso niets zinnigs meten.
Ook niet met een 2 aderig snoer als je wel juist meet, het moet maar een stroomvoerende ader zijn.

En dat klopt ook de display geeft niets aan en de selectieknop staat verkeerd. 8)7 :)

Hier zijn ze ohms aan het meten op een draad die nog het meest lijkt op een hangslot, die marketingafdeling heeft geen enkele kennis hiervan :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Op 13 augustus 2022 12:06:09 schreef F_S:
@benleentje
Waar haal jij die lage catwaarde vandaan? op de instrumenten staat gewoon cat3 600V dus....

Gr.F_S

Dan heb ik daar overheen gekeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Op 13 augustus 2022 12:53:32 schreef vergeten:
[...]Zeker!
De nadruk op de foto ligt op het vasthouden van het snoer, dan ga je sowieso niets zinnigs meten.
Ook niet met een 2 aderig snoer als je wel juist meet, het moet maar een stroomvoerende ader zijn.

En dat klopt ook de display geeft niets aan en de selectieknop staat verkeerd. 8)7 :)

Hier zijn ze ohms aan het meten op een draad die nog het meest lijkt op een hangslot, die marketingafdeling heeft geen enkele kennis hiervan :(

Die draad is ook om de meter aan op te hangen zodat je je handen vrij hebt :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Zo'n pen multimeter is een leuk 'gadget', maar niet prettig in gebruik (vind ik)
Ik heb er eentje van Voltcraft van rond 2000, bijna nooit gebruikt. (meeste keren dat ik 'm gebruikte was om te kijken of 'ie het nog deed of voor batterijwissel... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Mee eens.

Op 13 augustus 2022 00:22:22 schreef Electroboy:
Bij de Lidl Hebben ze tegenwoordig best leuke dingen, zoals deze amperetang en pen multimeter. Ok misschien niet zo nauwkeurig maar leuk voor indicatief ! (aparte manier van meten trouwens met de amperetang hihi)

Zelf ben ik heel tevreden met mijn Uni-T UT210E want die heeft een 2A meetbereik en kan meten in DC. Dat is best nog wel handig voor de hobby. Die 600A stroomtangen zijn wat mij betreft alleen handig als je als elektricien bezig bent en dan loop je niet rond met Parkside spul. Hoe kom je anders in aanraking met iets waar je een 600A bereik bij nodig hebt?

Op 14 augustus 2022 20:35:41 schreef Kruimel:
Mee eens.[...]Zelf ben ik heel tevreden met mijn Uni-T UT210E want die heeft een 2A meetbereik en kan meten in DC.

600A, startstroom van de auto? Maar ja, dat Lidl ding kan alleen AC meten als ik het goed zag...
Zelf een DT-9702. Gekregen omdat ie het niet deed (en eigenaar had een vervangende uit China gekregen).

Slecht gesoldeerd batterijdraadje...

Heeft een 40A AC/DC (en 200A AC/DC) bereik. Het 40A DC bereik is inderdaad erg handig al zou een 4A bereik helemaal fantastisch zijn!

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 15 augustus 2022 14:20:11 (16%)

High met Henk

Special Member

De fluke i1010 is anders soms verdomd handig..

Maar in laag bereik heb je er weinig aan idd

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fzwart

Golden Member

Op 15 augustus 2022 14:19:43 schreef r-p:
[...]
Heeft een 40A AC/DC (en 200A AC/DC) bereik. Het 40A DC bereik is inderdaad erg handig al zou een 4A bereik helemaal fantastisch zijn!

Kwestie van de draad er tien keer omheen wikkelen en dan de gemeten waarde weer door tien delen :)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Zo, er is al lange tijd niets gepost in dit topic ;)
Toevallig vandaag bij de lidl in Brugge geweest. Ik om daar weinig maar wilde wat olijven hebben en de lidl was dichtstbijzijnde winkel waarvan ik weet dat de olijven wel oke zijn voor een supermarkt.
Toevallig lag er een uitgebreid bitsetje voor 12,99 waarbij enkele bitjes zaten die ik nog niet had en op zoek naar was :P
Ik verwacht geen super hoge kwaliteit maar voor af en toe gebruik is het prima. Ik heb ook een fijn ifixit kitje dat ik veel gebruik.
Deze gekocht voor mee te nemen als "gooi en smijtwerk" setje en voor de gekke bitjes.
12,99 is geen geld, dat zijn aliexpress prijzen :+
Geen idee of het een aanbieding van folder is geweest ofdat ze nog lagen van andere aanbieding. Dus geen garantie dat ze op andere locaties ook te koop zijn.
Wie weet kan iemand zo'n setje gebruiken.

fripster

Golden Member

Hi Allemaal,

Heb bij de Dirk een paar leuke, simpele LED TL-armaturen gekocht voor 12.99:

https://www.dirk.nl/boodschappen/non-food/non-food/led-tl-armatuur/641…

Is beetje plastic, maar geeft goed licht. Tot vandaag!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik heb van de week mijn 4 x oude tl-bakken vervangen door deze: https://www.into-led.com/nl/led-batten-120-cm-40w-3000k-4800lm-samsung…
Geweldig wat een licht. 4800 lumen. Ideaal boven de hobby/werkbank.

Ik was even aan kijken of ik een klein oplaadbaar led lampje of iets dergelijks met li-ion celletje kon vinden op de action website voor hergebruik celletje in een reparatie. Toen kwam ik dit tegen.
https://www.action.com/nl-be/p/oplaadbare-uv-c-desinfectiebox/
Waren er geen lijmen of bv pcb beschermings coatings die je moest uitharden met uv-c? Meen dit ooit gezien te hebben in een youtube reparatie filmpje. Zoja dan is dit misschien wel een handige tool voor iemand die dat gebruikt. Kost 4 euro dus is weinig geld. Ik denk dat het op aliexpress duurder is ;)
Of misschien alleen al voor de li-ion cel die erin zit.

marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 13 november 2022 14:25:16 schreef marcob:
Vanaf woensdag voor de Smart Home liefhebbers:
[bijlage]
https://www.lidl.nl/c/smart-home/a10007424?utm_content=nonfood_smartho…

Ik ben met deze Xiaomi thermo-hygrometer die bluetooth BLE gebruikt ook een beetje gaan ruiken aan "Smart Home".

Ik lees vaak dat Zigbee verder komt dan bluetooth (<10m).
Maar die Xiaomi heeft Bluetooth 4.2 BLE, ik had een bereik in de praktijk van 30m (met Samsung A52) tussen 2 gebouwen met glas en tuin ertussen.
Dan vraag ik me af of het verstandig is om een speciaal Zigbee netwerk op te tuigen. Bluetooth zit op elke telefoon of laptop.

Er bestaan lampen die je kan schakelen met bluetooth.

Nominaal bereik bluetooth.

Henk H.

Golden Member

Misschien niet helemaal CO dus heb ik geen bezwaar tegen verwijderen. Google Pixel 6a telefoon, bij Belsimpel als black friday deal voor € 299.

Prijs bij introductie dit jaar ca € 459, inmiddels gezakt tot rond de € 400 maar alleen bij Belsimpel nu voor € 299 op=op.

Ik probeer zo Google-loos door het leven te gaan, dat gaat aardig. Waarom noem ik hier dan toch een Google apparaat? Omdat je er GrapheneOS op kunt zetten, waarmee je deze telefoon zonder enkele link met Google (anders dan het logootje op de achterkant) kunt gebruiken. Bovendien is naar mijn mening deze aanbieding bijzonder veel waar voor je geld, plus dat het een van de kleinere telefoons op de markt is.

bprosman

Golden Member

Dan vraag ik me af of het verstandig is om een speciaal Zigbee netwerk op te tuigen.

Zigbee heeft wel als groot voordeel dat het een meshed netwerk is.

Bluetooth heb ik bij mij thuis nog niet zien werken als ik (letterlijk) de hoek om ben (in de keuken), terwijl mijn laptop in de huiskamer staat (headset).

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 14 november 2022 15:50:16 (32%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 november 2022 14:25:16 schreef marcob:
Vanaf woensdag voor de Smart Home liefhebbers:
[bijlage]
https://www.lidl.nl/c/smart-home/a10007424?utm_content=nonfood_smartho…

Zag het ook vandaag en wilde het hier posten. Maar eigenlijk geen idee wat ik er mee moet.

Meeste apparatuur (vaatwasser/droger/wasmachine) doet niks als ik 'm op een schakelklok zet en door salderen heeft dat toch geen haast. En ik ben goed genoeg ter been om naar de lichtknopjes te lopen.

Dus wat mis ik behalve "niet omdat het moet maar omdat het kan"?

Op huis niveau doe je dat alleen maar omdat je het leuk vind.

Arco

Special Member

Zigbee heeft wel als groot voordeel dat het een meshed netwerk is.

Bluetooth BLE heeft ook een meshed versie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
leime

Golden Member

Op 18 november 2022 00:35:02 schreef r-p:
Dus wat mis ik behalve "niet omdat het moet maar omdat het kan"?

Ik heb wat "smart" spulletjes in ons nieuwe huis geïnstalleerd. (Niet van de lidl trouwens) Ik vind het zelf pas interessant als je de boel ook daadwerkelijk gaat automatiseren. "Kijk ik kan mijn licht aan doen met mijn telefoon" daar heb je vrij weinig aan in mijn ogen. (Behalve als je dat remote kan doen omdat je het bent vergeten natuurlijk)

Wat voorbeeldjes van welke richting je op kan denken:

  • Lichten van overloop, hal een toilet branden heel zacht en warm als je 's nachts naar het toilet gaat.
  • Sensoren om bovenstaande situatie te detecteren
  • Licht in toilet/kelder/badkamer gaat automatisch aan en uit.
  • Twee keer drukken op een lichtknop doet de verlichting heel wit en fel branden, handig bij het schoonmaken.
  • Lichtknop lang ingedrukt bij één van de buitendeuren? Licht in het hele huis uit. Idem bij slaapkamer lichtknop.
  • Ventilatie badkamer aan zodra de waterleiding van de douche warm wordt.
  • RGB indicatielamp boven de achterdeur die aangeeft of/welke kliko/container aan de weg moet.
  • En de lijst is nog veel langer

Maar toegegeven, het is ook omdat het leuk is om te maken.

(Ik heb dus overal pulsdrukkers)

joopv

Golden Member

-

  • De zon schijnt, de panelen leveren een paar kW: zet de autolader / wasmachine / vaatwasser / boiler aan
  • De elektriciteits prijs is negatief: zorg er voor dat je niks teruglevert en zoveel mogelijk verbruikt

Met het naderend eind van saldering wordt home automation steeds interessanter of zelfs noodzakelijker.

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 18 november 2022 13:05:13 (24%)