Dag elektronica liefhebbers,
Ik ben jullie forum binnengedrongen als boot en zeil liefhebber die met een aantal praktische vragen worstelt in verband met het opschonen van een 12V installatie in een circa 50 jaar oude motorzeiler.
Ik heb wat verschillende vragen en de meeste vallen onder het topic 'voertuigelectronica' maar deze vraag over een diode valt denk ik het beste onder algemene elektronica.
Ik kom zelf uit de IT wereld en niet uit de elektronica wereld daarom heb ik eerst diverse artikelen en uitleg bestudeerd over diodes. Het is me duidelijk dat ik mijn 'uitdaging' kan oplossen met een diode in de schakeling. Ik snap dat er verschillende typen dioden zijn, ik snap het principe over doorlaatspanningen en stromen maar ....ik voel me onzeker om een juiste keuze te maken.
Dus mijn vragen die in onderstaand schema zijn toegelicht zijn in essentie:
- Wat is de juiste diode type voor mijn toepassing?
- Aan welke specificaties moet die diode dan voldoen?
- Kan ik bovengenoemde diode voor vergelijkbare toepassingen met een lager verbruik gebruiken of moet ik dan een andere diode kiezen.
Opmerkingen:
- Ik heb in onderstaand schema voor de eenvoud één toepassing uitgewerkt rondom de navigatie verlichting. Ik heb nog een dergelijke toepassing rondom de verlichting in de boot waarbij het enige verschil is dat er minder stroom loopt.
- Voorzover van toepassing op het te keizen type diode: Vanzelfsprekend gebruik ik graag een zo klein mogelijke component.
- Alles is aan boord van een schip maar hoeft als zodanig niet bestand te zijn tegen water (spat water). Alle elektronica word netjes in projectdozen weggewerkt. Als die nat worden heb ik een heel ander en veeel groter probleem.
- De schakelaar die ik wil gebruiken is een waterdichte tuimelschakelaar geschikte voor veel groter vermogen dan hier van toepassing en van het schakeltype '[aan]-[uit]-[aan]'
Schakelen juiste navigatie verlichting met behulp van een diode en één keuze schakelaar.
Als ik als zeilboot vaar heb ik drie navigatie lichten in gebruik. ieder voor het gemak 3.2W, op het moment dat ik de motor aanheb moet er een vierde licht halverwege de mast (ook 3.2W) gaan branden.
Ik wil dit graag met één keuze schakelaar oplossen en NIET handmatig met een extra schakelaar.
Volgens mij is onderstaande vereenvoudigde schema toepasselijk.
PS. een knullig foutje dat de lampkleuren aan bakboord en stuurboord per abuis verwisseld zijn.