Welke diode in 12V schema zeilboot?

Op 21 november 2022 19:18:56 schreef EricP:
Het vermogen doet me vermoeden dat het LED-zooi is. Houd ik de gaten dat de armaturen daarvoor geschikt moeten zijn. Als je een gloeilamp armatuur gebruikt, dan kloppen de sectoren niet meer. En groen wordt blauw(ig).

De navigatie lichten zijn inderdaad 'LED'-zooi zoals u het omschrijft.
Gezien de prijzen daarvan zou ik het echter niet direct als als zooi bestempelen. Het is eerlijk gezegd niet heel makkelijk om een navigatie verlichting op basis van gloeilampen te vinden.
In de keuze tussen LED en gloeilamp lijkt het me zinvoller om maar met de stroom mee te roeien.
En de armaturen zijn geschikt en doen het prima. De lampen branden; wit is echt wit, groen is groen en rood ... u raad het al ... is rood.

Prima reactie! Laat u vooral niet ongegrond gek maken! Trouwens gloeilampen zijn compleet voorbijgestreefd, led is ten gronde prima. Er is weliswaar bagger te koop, maar er is ook meer dan dat te vinden.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 22 november 2022 22:05:10 (58%)

Op 22 november 2022 21:56:04 schreef FestinaLente:
De navigatie lichten zijn inderdaad 'LED'-zooi zoals u het omschrijft.

EricP heeft zo z'n stokpaardjes. De mods zijn hem zo nu en dan van dienst door een onderschrift onder z'n naam te plaatsen. Volgens mij heeft ie een hele tijd "led-hater" d'r onder gehad, of was dat iemand anders?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

of was dat iemand anders?

Lijkt mij van niet ;)

Ik zou, voor de betrouwbaarheid, juist voor LEDs van goede kwaliteit gaan, en niet voor gloeilampen. Bij LEDs die je (in ieder geval bij dergelijke verlichting bij kleine luchtvaart) dat ze helemaal worden ingegoten in transparante kunsthars; daar kan dan weinig meer gebeuren, in tegenstelling tot gloeilampen die vervangbaar moeten zijn, in armaturen waarvan de afdichting in de loop der jaren hard wordt, gaat scheuren en lekken, etc.

Sommige mensen moeten niet zo mauwen over dat schema; het is prima te lezen. Als je er zo slecht tegen kunt dat iets een keer anders is dan je gewend bent, zou ik eens een psycholoog opzoeken.

Ik zie het probleem van die diode eigenlijk niet, mits je het mechanisch netjes kunt maken. Sterker nog, het schema van Sine heeft een potentieel probleem dat er door het linker contact van de rechter helft van de schakelaar, waar alleen een LED aan zit, zo weinig stroom loopt dat het contact vies kan worden. In de Automotive e.d. is het vrij gangbaar een minimale stroom (meestal 10mA) door een schakelaar te vereisen om dat te voorkomen. Nu heb ik het in de praktijk nog nooit gezien, maar het schijnt een reëel probleem te zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 november 2022 22:40:39 schreef SparkyGSX:
Nu heb ik het in de praktijk nog nooit gezien, maar het schijnt een reëel probleem te zijn.

Het contact wordt altijd vies. De stroom moet zo groot zijn dat het contact schoongebrand wordt.
Dat is een reëel probleem, maar dat is hier eenvoudig te voorkomen door parallel aan de led/weerstand-combinatie een extra weerstand te plaatsen van bijvoorbeeld 600Ω
Je kan het eerst zonder proberen. Het hangt onder andere van het type schakelaar af of je er last van krijgt.

Hm, dan zal de schakelaar beter stand houden, wellicht, maar de lading van de batterij wordt dan toch "nodeloos" weggefakkeld?

zou ik eens een psycholoog opzoeken

Been there, done that :)
"zeer lichte graad van Asperger, valt best mee te leven, beetje opletten tegen wiens kar je rijdt, er zijn lichtgeraakte mensen in de wereld".
Tsja.

Op 23 november 2022 00:28:07 schreef Paulinha_B:
Hm, dan zal de schakelaar beter stand houden, wellicht, maar de lading van de batterij wordt dan toch "nodeloos" weggefakkeld?

Dat klopt. Het is het één of het ander. Een lang levende accu met storende schakelaar of een iets korter levende accu met goede verlichting.
De stroom hoeft niet groot te zijn. Iets in de 20 tot 100 mA is volgens mij wel voldoende. Dat is altijd nog minder dan wat het mastlicht verbruikt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 23 november 2022 00:37:40 (28%)

Sine

Moderator

Tja .. EricP en leds ... dat botst een beetje. Doe je niks aan verder. Is ook ongevaarlijk ;)

Als de stroom door het contact met dat ene arme ledje een probleem zou vormen ( en ik waag het te betwijfelen, een beetje schakelaar houdt dat zelf schoon) dan kun je die led natuurlijk altijd aan de andere sectie knopen.
Sterker nog, dan heeft hij de exacte functie als in het originele schema, daar ging hij via de diode immers ook in beide standen aan.

De stroom hoeft niet groot te zijn. Iets in de 20 tot 100 mA is volgens mij wel voldoende.

... en alnaargelang type/technologie van de batterij komt dat niet zodanig ver boven de zelfontlading uit. Toch?

fatbeard

Honourable Member

... en anders neem je een condensatortje (de zgn fret-condensator) van 100n-1u parallel aan de LED; inschakelstroom gegarandeerd.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 23 november 2022 01:06:32 schreef Paulinha_B:
[...] ... en alnaargelang type/technologie van de batterij komt dat niet zodanig ver boven de zelfontlading uit. Toch?

De extra nutteloze stroom loopt alleen als het bijbehorende ledje brandt, dus zelfontlading van accu is niet boeiend. Die loopt namelijk altijd.
Als het mijn eigen boot was dan zou ik het zonder parallelweerstand proberen. Als dat lampje gaat storen, dan heb je een mogelijke storingsbron en als dat de oorzaak is, dan kan je alsnog de extra weerstand plaatsen.

Beste electrotechneuten,

Dank voor alle opmerkingen en uitleg; zowel on-topic als off-topic.
Zeer leerzaam in zowel technisch als menselijk opzicht.

Resumerend:

  • Het te gebruiken type Diode is het Schottky model.
  • Om het juiste versie te bepalen:
  • Som van de stroom in A * 1.5 is de minimale If
  • De laadspanning van de accu bijv 14V *2 is de minimale Vr
  • De Vf moet zo laag mogelijk worden gekozen.

Gesuggereerd werden de SR306 en/of 1N5822.

Een tekening moet logisch van boven naar beneden, van voeding naar massa. :)

Ik moet nog een beetje met de waarde van de weerstanden experimenteren om de helderheid van de indicatie LED's juist te dimmen

Onderstaand een verdere uitwerking met al het geleerde in ogenschouw nemend.
Opmerkingen

  • Dit is geen volledige uitwerking, ik moet nog meer elementen toevoegen en ik moet nog gegevens verzamelen omtrent met name het stroomverbruik om zodoende de juiste waarden in te kunnen vullen en te berekenen.
  • Ik heb de vrijheid genomen om toch een beetje fysiek in plaats van logisch te werken. Ik noem het hybride :) Met name in de aansluiting naar de massa neem ik die vrijheid. Dit zal het me in een tweede fase makkelijker maken om in combinatie met stroomsterkte en kabellengte de juiste kabeldikte te berekenen.
  • Zoals u ziet zit de besproken diode in de linker bovenhoek. Verder zijn er nog twee dioden toegevoegd om het werklicht op het voordek vanuit het stuurhuis (binnen) en vanuit de kuip (buiten) te kunnen bedienen al naar gelang van waaruit de boot bestuurd wordt.

Met vriendelijke groet,

Wow, dit is prachtig werk! En inderdaad zo leesbaar als men maar kan verlangen.

Voor de spec van de diode is die "maal 1,5" een beetje teveel kruideniersmentaliteit ;) Kies die diode gewoon erg ruim. Zelf zou ik als vuistregel aanhouden "het dubbele van wat de zekering doet trippen". Zeker voor gloeilampen heeft men graag flink wat marge want die hebben een erg lage koudweerstand en daarmee een stevige "inrush"stroom. Voor ledverlichting geldt dat niet.

En als ik me mag moeien met de rest de tekening: voor het werklicht op het voordek, dat vanaf twee locaties kan bediend worden, is een wisselschakeling misschien handig? Dan kan men het op de ene plaats aanzetten en op de andere plaats terug uit. Het wordt wel een beetje gedoe met de verklikkers.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 24 november 2022 04:43:03 (50%)

Er ontbreekt nog een lampje voor de alternator . ( Werkt niet met een LED ) .
Aan het contactslot ontbreekt nog de 12V toevoer .
Indien het contactslot niet verhindert dat je een tweede maal kunt starten terwijl de motor draait dient er een extra beveiliging te worden ingebouwd .
Oliedruk lampje ?
Motortemperatuur meter of lampje ?
Is de motor voorzien van hetzij gloeikaarsen ( snelle of trage ), een luchtinlaatverwarming of een vlamstarter ?
Hebben de ruitewissermotoren twee of drie aansluitingen ?

Op 24 november 2022 07:29:56 schreef Lead Acid:
Er ontbreekt nog een lampje voor de alternator . ( Werkt niet met een LED ) .
Aan het contactslot ontbreekt nog de 12V toevoer .
Indien het contactslot niet verhindert dat je een tweede maal kunt starten terwijl de motor draait dient er een extra beveiliging te worden ingebouwd .
Oliedruk lampje ?
Motortemperatuur meter of lampje ?
Is de motor voorzien van hetzij gloeikaarsen ( snelle of trage ), een luchtinlaatverwarming of een vlamstarter ?
Hebben de ruitewissermotoren twee of drie aansluitingen ?

Scherp gezien en meegedacht. Dank
Maar zoals reeds opgemerkt dit schema is niet compleet en mist nog veel instrumenten zoals marifoon, radar, wind en log instrumenten, meters, sensoren, zelfs een koelkast, aansluiting van de boegschroef etc etc :)
Het volledige motorpaneel zit oorspronkelijk in het stuurhuis (incl meters, lampjes, contact slot etc). Wat ik hiermee probeer te bewerkstelligen is een soort van schaduw bediening in de de kuip.
Als ik single-handed onder zeil ben en moet manoeuvreren zou het zoveel handiger en veiliger zijn als ik de motor vanuit de kuip kan stoppen/starten omdat ik van daaruit ook de zeilen controleer.
Alles op één plek en tegelijkertijd vanwege beperkte ruimte wil ik alle metertjes, klokjes en dergelijke die info over de motor geven juist niet in de kuip hebben maar gewoon lekker warm en droog in het stuurhuis.
Vandaar.

Omgekeerd heb ik voor de roerstandsensor een tweede meter die binnen ingebouwd gaat worden én idem binnen een dubbele bediening voor de boegschroef.

Ruitewissers hebben een simpele +/- aansluiting

De meeste opmerkingen van @Lead Acid had ik me ook al gemaakt, maar ik wilde me beperken tot de oorspronkelijke vraag: dimensionering van de diode.

En jawel, het is duidelijk dat dit schema nog niet af is, blijf aub de nieuwe versies posten, ik vind dit boeiend om te volgen!

Op 24 november 2022 02:51:06 schreef Paulinha_B:

Voor de spec van de diode is die "maal 1,5" een beetje teveel kruideniersmentaliteit ;) Kies die diode gewoon erg ruim. Zelf zou ik als vuistregel aanhouden "het dubbele van wat de zekering doet trippen".

Ik zal mijn best doen om het actueel te houden.

een beetje off-topic maar dat is ook iets wat mee bezighoud.
Wat is een veilige belasting om af te zekeren? Hoe bepaal je dat?

Enerzijds de belasting van de eindgebruiker.. logisch
tweede factor is de dikte van de kabel want de zekering moet voorkomen dat die smelt.
De dikte van de kabel wordt weer beïnvloed door de stroomsterkte en de lengte. Daarvoor is een mooie formule dus dat kan ik berekenen.

Maar... wat is dan de waarde van de zekering in het betreffende circuitje?

Laten we we een fictief voorbeeld pakken:
Verbruiker 5A
Lengte kabel 4 meter
Verlies in de kabel 4%
formule die ik van een ander forum heb gehaald is als volgt
http://festinalente.speckmann.nl/images/ElectrischPlan/ElectrischSchemaJuisteKabelDikte_01.png

Hier is een linkje te vinden die de berekening uitvoert zodat zodat we geen rekenmachine nodig hebben (even lekker makkelijk).
Dan is de uitkomst draaddikte 1.46 mm2 = 1,5mm2 --> veilige marge nemen dus 2.5mm2

Als ik een beetje doorspeel met diezelfde formule en de stroom verhoog kan een 2,5mm2 kabel van 4 meter ergens tussen de 8A en 9A verwerken.
Dus is een 7,5A zekering het meest voor de hand liggend.
Genoeg om de eindverbruiker te laten werken en binnen de veilige marge van de kabelcapaciteit.
Is dat de juiste redenering?

vlakzekeringen

Enerzijds de belasting van de eindgebruiker.. logisch
tweede factor is de dikte van de kabel want de zekering moet voorkomen dat die smelt.

Eigenlijk alleen het tweede. Zeker als de afnemer iets electronisch is, dan is die al lang overleden voordat de zekering er nog maar begint aan te denken om te trippen. En nogmaals, laat ruimte voor inschakelpieken. Voor uw voorbeeld van 5amp door een 2,5 mm2 van 4 meter lang zou ik gerust een 15 of zelfs 20 amp zekering durven steken. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit: zolang alles goed gaat vliegt geen enkele zekering eruit, behalve eentje die echt te klein gekozen is. Gaat het stevig mis - ttz kortsluiting naar massa, bv. tengevolge van doorgeschuurde isolatie - dan gaat iedere zekering eruit. Pak ze dus maar ruim genoeg, zonder daarom te overdrijven.

Op 24 november 2022 16:02:26 schreef FestinaLente:Ruitewissers hebben een simpele +/- aansluiting

Pas op, ruitenwissers hebben nogal eens 2 aansluitingen op de stekker, maar stiekem zijn die voor de hoge en lage snelheid, en moet het huis aan de massa. Van die 2 aansluitingen mag je er dan maar één tegelijk voeden, als je daar de + en - op zet, doet hij het wel, maar wordt hij heel snel warm.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken