Fm zendertje voor microfoon .

SIMUL

Special Member

Ik heb een schemaatje van een fm zendertje en dat zou ik even willen maken . Enkel de spoel is niet duidelijk . Er staat het moet een zelfdragende spoel zijn met gegevens 2 x 1 3/4wd 5mm diameter en de antenne ligt er half wege aan vast , gesoldeerd . 70 cm ‘.staat ook nog bij niet op kern of spoelvorm gewikkeld .
Op het schema staat gewoon een 5 windingen met antenne midden aan vast .
Eindtrap is gewoon een AF178 . .
Wie kan die gegevens ontcijferen .

Is uit een boekje van 1968 van de Muiderkring .
Met veel dank

Dat is een mooi plan. Iedereen is zo begonnen.
Kijk hier voor inspiratie. Gewoon koperdraad, eventueel vertind, op een boor met diameter 6 mm wikkelen. Meestal 5 windingen, maar zonder het schema te kennen is het soms een wikkeling minder.

https://a08.veron.nl/wp-content/uploads/2016/03/IMG_5388.jpg

edit: ook op COL:
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/38/print

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 22 november 2022 22:52:09 (11%)

SIMUL

Special Member

Een dikke mercie voor de de vlugge reactie met fantastisch raadgeving .en uitleg .
Ga morgen eens proberen .
Blij dat circuit online bestaat , waar men met alles terecht kan .
Nogmaals een hartelijke dank .

Je weet dat het niet mag. Anders zal rob007 je dat nog wel uitleggen, of GD.

Op 22 november 2022 22:44:19 schreef SIMUL:
Ik heb een schemaatje van een fm zendertje en dat zou ik even willen maken . Enkel de spoel is niet duidelijk . Er staat het moet een zelfdragende spoel zijn met gegevens 2 x 1 3/4wd 5mm diameter en de antenne ligt er half wege aan vast , gesoldeerd . 70 cm ‘.staat ook nog bij niet op kern of spoelvorm gewikkeld .
Op het schema staat gewoon een 5 windingen met antenne midden aan vast .

tja, zelfdragend betekend wat het zegt. geen spoelvorm of kern, gewoon in de lucht, in dit geval bvb gewikkeld op een 5mm boor. 1 3/4 zal 1 toer + 3/4 van een toer betekenen, maakt dat de beentjes wat uit elkaar staan.

pa3gws

Golden Member

Op 22 november 2022 23:16:37 schreef Brightnoise:
Je weet dat het niet mag. Anders zal rob007 je dat nog wel uitleggen, of GD.

Dat is toch niet meer nodig heb jij al gedaan. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Die uit de link is van Zweetvoetje. Deze heeft hem gemaakt en de hele uitleg omdat de meeste bugs op het inet nogal wispelturig zijn en zonder wat ervaring en meetapparatuur niet werkend te krijgen zijn.

De spoel bepaald voor een groot deel de frequentie en zonder spectrum analyser weet je niet of de bug het niet doet of wel werkt maar op de verkeerde frequentie werkt.

Hang dit soort dingen niet aan een antenne, ze zijn meestal niet gefilterd en zenden ook uit op een hele berg harmonische.

De nabouwbaarheid is rechtstreeks gerelateerd aan het aantal onderdelen. Hoe meer onderdelen, hoe groter de kans op nabouw succes. De bugjes met nauwelijks onderdelen werken vaak op parasitaire eigenschappen en zijn alleen na-bouwbaar als je echt alles exact gelijk bouwt. Dus niet alleen de spoel afmeting maar ook de draaddikte, hoogte boven het groundplane, afstand tot andere onderdelewn, soms zelfs de dikte en materiaal van je PCB.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bijna 50 jaar geleden, een lange afstands babyfoon op de FM band. Kwam wel een kilometer ver. Konden we weer eens op visite als de baby sliep.

Stond jaaaaaaaaaren geleden in Elektuur o.i.d.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 23 november 2022 10:49:35 (12%)

Elektuur, ja. In 1964 of 1965. Met mijn naam er bij.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Jaaah! Dat is van mij! Bedankt, ik was het kwijt!

SIMUL

Special Member

Bedankt iedereen , heb hier terug wat goede uitleg .
Maar ik begrijp iets niet , er is meer en meer DAB+ of radio via de tv die nu ook digitaal is . Kan ik via mijn nog te maken zendertje dan storingen geven . Ik ben een oude hobbyist en wil nu eens iets anders doen en uitproberen .
Zenders op de FM band zitten al langs om minder .. mijn algemene vraag , kan ik nog storingen geven bij geburen .
Met dank voor een antwoordje

Dat kan: mijn keukenradio is nog een gewone FM ontvanger. Maar de kans dat je binnen een paar honderd meter nog een FM signaal stoort is klein.

Een bouwvakker misschien, met een te hard staande bouwradio, maar dat is dan misschien een gewenst effect!

Let op bij het afregelen dat je zeker weet dat de frequentie in de FM band zit en niet op 21,4 MHz hoger, de spiegelfrequentie van je controle-radio. Je zou zo maar de luchtvaartband kunnen storen!

Op 23 november 2022 10:48:46 schreef buzzy:
Bijna 50 jaar geleden, een lange afstands babyfoon op de FM band. Kwam wel een kilometer ver. Konden we weer eens op visite als de baby sliep.[bijlage][bijlage]
Stond jaaaaaaaaaren geleden in Elektuur o.i.d.

die baby is intussen zelf al grootouder zeker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 november 2022 13:14:10 schreef Brightnoise:
Jaaah! Dat is van mij! Bedankt, ik was het kwijt!

Die van mij is dan weer een andere. Ik meen dat het heette "zendertje voor een kilometer"
Gevonden! Elektuur december 1967, pagina 1241. Het is hetzelfde printje wat ik op de foto liet zien :)

https://drive.google.com/file/d/1JV5ohhTsh9lBV_L6ZMomc0ehOKd-tXYK/view

Op 23 november 2022 22:44:29 schreef testman:
[...]

die baby is intussen zelf al grootouder zeker..

Dat niet,maar mijn oudste kleinkind is inmiddels 13 jaar......

revado

Honourable Member

Anoniem

Ik heb zo'n draadloze microfoon. Het zendertje is netjes ingebouwd en het geheel is ergonomisch en makkelijk in de hand te houden.
Als je een zelfbouwprintje aan een micro hangt is een handige integrale behuizing nog een hele uitdaging op zich.

Ik vind het wel niet slim om zoiets te bouwen aan de hand van een 60+ jaar oud schema met temperatuuronstabiele stokoude obsolete componenten als germaniumtransistoren die niet enkel moeilijk te vinden zijn, maar bovendien mogelijk niet meer goed functioneren. En als ze nog te verkrijgen zijn,mogelijk herstempelde rotzooi.

Er zijn zat dergelijke ontwerpjes te vinden van recentere datum met siliciumtransistoren die even simpel van opzet zijn, maar een grotere slaagkans hebben.

(Nu krijg ik vast weer de aanbidders van artefacten uit grootmoeders tijd op mn dak :-) )

RAAF12

Golden Member

U vraagt, wij draaien :) Het heeft zijn charme om zoiets na te bouwen, vooral als het spul daarvoor toch al in de kast ligt. Retro is erg in, inmiddels worden er weer cassettedecks en vergroters en fototoestellen met filmrol gekocht door een veelal jeugdig publiek. Ik heb wat liggen om te versturen. Vintage AF114's bijvoorbeeld.

maartenbakker

Golden Member

Een aantal van die torren moet je wel even stevig tegen de tafel tikken of huisje even warmstoken om het tin te smelten voor je ze betrouwbaar kunt gebruiken.

De torren in de verlengde TO-18/TO-72 huisjes (5 stuks zo te zien) en in de SO-huisjes (de smalle lange torren, 2 stuks) zijn ook zonder tikken nog bedrijfszeker. De Japanse tor in het TO-1 huisje is misschien ook betrouwbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In die oude ontwerpen zie ik veel overeenkomsten met de josti-kit welke met een NPN transistor 2N2219 is uitgerust.
Modulatie toevoegen doen ze allemaal op dezelfde manier, dat is door de basis spanning te variëren.
Dus waarom zo moeilijk te krijgen germanium transistor erin te zetten, terwijl dat ook kan door een simpele 2N2219 te gebruiken.
Wat dit betreft ben ik het voor één keer eens met G.D.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Tsja, er zijn ook (legale) amateurs die het als uitdaging zien om een vrijlopende Hartley zender te bouwen met een zendbuis uit de jaren 1920.
Er is maar één reden voor: het is leuk en afwisselend.

Een Mercedes uit 2020 rijdt ook anders dan een Trabant uit 1965, maar voor beide auto's heb je liefhebbers, en de Trabant-eigenaar zal die auto zeer waarschijnlijk maar beperkt gebruiken. 99x voor een plezierritje, 1x omdat het moet omdat de Mercedes weg is voor reparatie ofzo.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 25 november 2022 18:02:54 (10%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Dat is een manke vergelijking.
Je kunt een deskundig gedreven liefhebber van antieke dingen niet vergelijken met een niet zo ervaren hobbyist die gewoon iets wil maken wat werkt.

Zoals anderen ook al beaamd hebben, een gelijkaardige opzet,maar dan een kwarteeuw minder oud en met goed verkrijgbare en betrouwbare SI transistoren zou de kans op suc6 al wat groter maken.
Ik wil nog even opmerken dat het schakelingetje moet ingeblikt worden, zoniet verloopt je frequentie bij het vastnemen dermate dat je de ontvanger moet vertunen.

Op 25 november 2022 19:25:43 schreef grotedikken:
Ik wil nog even opmerken dat het schakelingetje moet ingeblikt worden, zoniet verloopt je frequentie bij het vastnemen dermate dat je de ontvanger moet vertunen.

Op de foto's zie ik de schakeling in een sigarenblikje. Is dat wel stevig genoeg? Als je dat blikje vastpakt zal het dunner worden, het lijkt me dat de frequentie daardoor ook weg kan lopen.

De grootste invloed op de frequentie is handeffect bij de antenne. Blik met een gesoldeerde dwarssteun is prima.

De FM-ontvangers uit die tijd hadden een vrijlopende oscillator met een germanium transistor en waren stabiel genoeg over temperatuur (10 tot 40 graden) en batterijspanning (0,9 volt tot 1,5 volt per cel voor alle cellen) om binnen ongeveer 150 kHz op de frequentie te blijven. Anders keurde de CQD (kwaliteitsdienst) het ontwerp af. Ik lag er nachten wakker van....