Samsung droger print defect

Hoi allemaal,

Samsung droger type: DV90N8289AW

Machine is helemaal dood.

Print defect: zekering is goed.
Op de print zit een 8 pins ic met opschrift: KK1AA en 117MRI

mijn electronica leverancier kan hier niets mee.

Dit ic is volgens mij de vervanger voor de TNY en LNK ic's ?

Wie weet wat dit ic is of weet een gangbare code ?

Alvast bedankt en prettig weekend.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als het IC niet is opengespat , en visueel niets te zien is kan ik je met zekerheid vertellen dan de pulstrafo inwendig is doorgevreten en primaire wikkeling ten einde is. Dit komt doordat er veel vocht vrijkomt in droger..

Meet tussen de +300V aan condensator naar puls uitgang IC, Ohms moet je maximaal 15 Ohm meten, maar vermoed oneindig of wat K/ M Ohms

Dit is bij Samsung schering en inslag..

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 12 november 2022 11:32:13 (20%)

Hoi EricN en smd,

alweer bedankt voor jullie antwoord.

Ic is op het oog puntgaaf en verder geen bruine plekken of andere aanwijzingen dat iets defect is.

Kan nog geen spanning meten, omdat ik alleen de print heb gekregen voor reparatie, machine staat nog bij de klant.
Waar kan ik deze trafo kopen?
Ga in ieder geval ohms meten.
Ik hou jullie op de hoogte.

Hoi smd,

Ohm's gemeten, alles lijkt in orde.
Vanaf + van de elco naar ic geeft 2,4 ohm.
Pen 5,6,7 en 8 zijn alle 4 met elkaar doorverbonden aan de "uitgang"
van de primaire wikkeling.
Solderingen zijn goed, maar toch alles in dit gedeelte van de print doorgesoldeerd.
Ic eruit gesoldeerd, ook aan de onderzijde op het oog puntgaaf.

Heb ic besteld (dank zij EricN).
Afwachten tot dit geleverd is.

Als die meting OK is, is dikke kans dat IC defect is.. Meet even na of je wel 300V krijgt op IC..

Hoi smd,

ik heb alleen de print gekregen voor reparatie.
Ic is inmiddels geplaatst en geretourneerd.
Afwachten wat het resultaat is.

Niet eens even 230V gezet om te testen?? Kan gewoon stand alone

Nee, niet gedaan.
Durf ik niet, als het een schakelende voeding is, zonder belasting, blaas je de boel op.

Wist niet dat het stand alone mogelijk is.

Maar ja, weer wat geleerd voor de volgende keer.

Welke belasting? Ik zie geen probleem.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Er wordt niets opgeblazen. Je ziet dan dat er weer leven in de brouwerij is.

En ja, je zult wat foutmeldingen krijgen, omdat niets aangesloten is.

fred101

Golden Member

Op 25 november 2022 21:47:08 schreef drukvaatje:
Nee, niet gedaan.
Durf ik niet, als het een schakelende voeding is, zonder belasting, blaas je de boel op.

Dat is onzin

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

die gedachtegang komt van bij de TV's met lamp als belasting om voeding te testen

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja maar dat is toch wel een heel andere tak van sport.

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties.
Weer wat geleerd.
Prettig weekend.

Dat waren wel HEEEEL oude voedingen die onbelast stuk raakte.. Laatste waren de VS22 voedingen van Akai..

Hallo,
Ik heb hier een zelfde droger met exact het zelfde probleem. Kunt u een update geven, is het defect verholpen met het vervangen van het IC?

Thans, Johan

Meestal wel, want dit is een standaard fout.
Chip en de veiligheidsweerstand.
Ook wil er wel eens een smoorspoel meegaan en hoogst zelden een diode

fred101

Golden Member

Ik heb hier een zelfde droger met exact het zelfde probleem.

Grapjas, excact het zelfde probleem :-)
Het is blijkbaar een veel voorkomende fout maar in het
algemeen, bij een apparaat wat helemaal dood is kan de fout van alles zijn. Van een rot netsnoer tot een kapotte zekering. Dat het een standaard fout is, wil niet zeggen dat het de enige fout is. Daarom eerst meten ipv domweg vervangen. Kun je dat niet dan blijft alleen over de genoemde onderdelen op de gok vervangen (zonder meer schade te veroorzaken bij desolderen) .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Op 23 oktober 2023 13:49:40 schreef Johan Q:
Hallo,
Kunt u een update geven, is het defect verholpen met het vervangen van het IC?

We houden ervan als er feedbach wordt gegeven. Vaak gebeurd dat niet, en dat kan komen omdat de ts geen gezichtsverlies wil lijden als deze het al helemaal naar de haaien heeft gekregen.

Grapjas?... De droger die ik heb gaat ook niet aan dus ja het probleem is exact het zelfde.
Dat het defect of of zoals u het omschrijft 'fout' verschillende oorzaken kan hebben neemt daar niks van weg.
Wellicht is uw glaze bol wat vettig, het was u anders vast opgevallen dat er weldegelijk gemeten is.
Er vanuitgaan dat er 'domweg vervangen' wordt is eigenlijk wel grappig, u raad nooit waarom ik vroeg of het vervangen heeft gewerkt.. 8)7
Hoe dan ook bedankt voor de constructieve bijdrage ;)

Op 23 oktober 2023 18:36:35 schreef jerome:
[...]
We houden ervan als er feedbach wordt gegeven. Vaak gebeurd dat niet, en dat kan komen omdat de ts geen gezichtsverlies wil lijden als deze het al helemaal naar de haaien heeft gekregen.

drukvaatje is natuurlijk wel afhankelijk van de terugkoppeling van zijn klant en als er wat tijd overheen gaat kan ik me voorstellen dat feedbach geven er bij inschiet

Doorgaans is het daarmee wel opgelost (eventuele veiligheidsweerstanden bijgenomen). Maar veel hangt af van voorbereidend werk. Lukt het om de prut eruit te krijgen? De achterkant vd print vrij te maken? 230VAC op de juiste plaats te zetten zodat de 310VDC kan gemeten worden en eventuele secundaire metingen. Zo ben je zekerder dat het een defect IC betreft en geen ander euvel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
fred101

Golden Member

Op 23 oktober 2023 18:54:47 schreef Johan Q:
Grapjas?... De droger die ik heb gaat ook niet aan dus ja het probleem is exact het zelfde.

Jan: Mijn auto rijdt niet meer, de oplossing was een nieuwe ECU.
Piet, ik heb exact het zelfde probleem, mijn auto rijdt niet meer. De oplossing is een nieuwe motor want hij is vast gelopen.
Hij doet ook niks zegt helemaal niks. Dus ook niet of dat IC bij jou gaat helpen. Mijn apparaat geeft de zelfde foutcode, of hij wil iets niet doen in een bepaald programma zijn problemen waarbij je wel zinvol van mogelijk gelijke problemen kunt spreken. En zelfs daar kan de oorzaak iets anders zijn.

Wellicht is uw glaze bol wat vettig, het was u anders vast opgevallen dat er weldegelijk gemeten is.

O, sorry, daar heb ik dan over heen gelezen. Waar heb je dan vermeld wat je hebt gemeten ? Drukvaatje heeft niet gemeten (echt gemeten met 230V erop)

Je kunt wel pissig reageren maar als je verder geenm info geeft in een topic wat je zelf niet gestart bent dan vind ik dat het normaal is even toe te lichten dat beide dood niet het zelfde IC als oorzaak hoeft te hebben. En als je gemeten had dan had je geweten wat er kapot is en niet hier gevraagd of het helpt in jou geval. Dus ben je waarschijnlijk van plan het op de gok te vervangen. Wat in dit geval een redelijke kans van slagen heeft. Maar ben er op voorbereidt dat dat geen 100% garantie is. Meten is weten. Scoop erop en je weet het

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 oktober 2023 18:08:49 schreef fred101:
bij een apparaat wat helemaal dood is kan de fout van alles zijn. Van een rot netsnoer tot een kapotte zekering.

Laat nou het snoer van een wasdroger van een stevige kwaliteit te zijn, die haast niet stuk gaan en zekeringen in een wasdroger? Die ben ik nog niet tegengekomen de laatste jaren.

En ja dan is de eerste verdachte de LNK/TNY schakelende voeding want die gaan nogal eens.

En ja meten is weten, als je tenminste weet wat je meet.

Het simpelst is dan om meestal kruislings ohms de mosfet doorgang te meten.
Is die laagohmig dan is hij stuk en heeft dan bij zijn levenseinde zijn veiligheidsweerstand mee in zijn graf getrokken.