Bespaar tips.

Op 25 november 2022 19:18:05 schreef electronono:
[...]
Je beseft toch wel dat onze 'leiders' met dhr. Rutte aan kop, thuis en op hun werk OOK zo met omgeslagen dekentjes, een dikke noorse trui en de thermostaat op 6 zitten???
[...]
Besparen zonder dat je er iets van merkt, dat is natuurlijk humbug en bedrog...
Ik heb zo'n voorgevoel dat als het een poosje stevig gaat vriezen (komt allemaal nog) er doden gaan vallen (en dan niet omdat ze met hun tesla bij gladheid de bocht zijn uitgevlogen).

Doden vallen niet alleen door vorst. Ook door temperaturen rond 16 graden gaat de bloedsomloop zich aanpassen met mogelijke gevolgen voor de gezondheid. Met een dekentje en sloffen zal het wel meevallen, maar bij langere koelte kan een heel klein deel van de zwakkeren onder ons toch overlijden.

RAAF12

Golden Member

De voeten bijverwarmen met een kruik of een 1.5l plastic fles met heet water wil ook wel helpen. De ledematen hebben vaak last van onprettige afkoeling.

Oprecht vraagje voor de ouderen onder ons - een voetenstoof met kooltjes er in, met een deken er over - gaf dat geen gevaarlijke hoeveelheid koolmonoxide? Naar mijn idee kan er maar erg weinig zuurstof bij komen, met alle gevolgen van dien.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Waarom denk je dat de mensen vroeger niet oud werden? ;)

Op 25 november 2022 20:06:17 schreef Ledlover:
Oprecht vraagje voor de ouderen onder ons - een voetenstoof met kooltjes er in, met een deken er over - gaf dat geen gevaarlijke hoeveelheid koolmonoxide? Naar mijn idee kan er maar erg weinig zuurstof bij komen, met alle gevolgen van dien.

een grote hond bij je voeten geeft ook warmte, tevens alarmfunctie en een reden om naar buiten te moeten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Zo'n bedstoof was ook niet alles: je had kans op koolmonoxidevergiftiging of dat je beddegoed in brand vloog... :)

Je eigen warm houden met warmwaterzakken en een berg dekens vind ik geen normaal leven...
(en trouwens, water opwarmen kost ook energie, dus dat lost ook niets op...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

gas is 3x zo duur als een jaar geleden. je stookt nog voor hetzelfde geld als voorheen als je dus 1/3 van het verbruik hebt. de kachel geheel uit is belachelijk dus. 1,5a 2 graden lager zetten scheelt al heel veel. radiatoren uit in kamers waar het niet nodig is scheelt ook een pak.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ruim 3x. En dan alleen nog als ik bij mijn huidige leverancier op variabel tarief blijf zitten. Als ik nu zou overstappen naar een variabel tarief bij een andere leverancier is het vijf keer zo duur. En zo houden ze fijn allemaal hun klanten vast. Er gebeuren momenteel dingen in energieland die ik niet fraai vind, zoals ook maandelijks salderen. Ik ben benieuwd of dit, als het stof wat is neergedaald, nog een staartje krijgt.

Jinny

Golden Member

Mens, wat ben ik blij dat ik van die gas ellende verlost ben...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Arco

Special Member

Ik neem aan dat de terugleververgoeding voor energie niet aan de energieprijzen is gekoppeld? (dat zou niet gunstig zijn voor de energiemaatschappijen...)

'Klimaatneutraal' werkt trouwens twee (tegengestelde) kanten op:
Als de temperatuur wereldwijd een paar graden zakt, moet er in de winter weer veel meer worden gestookt omdat het kouder is... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
JoWi

Special Member

Op 25 november 2022 21:54:55 schreef Kilian:
Er gebeuren momenteel dingen in energieland die ik niet fraai vind, zoals ook maandelijks salderen.

Volgens mij doet niemand dat.
Budgetenergie wou het maar is ervan teruggekomen. De 2de kamer wil het per jaar salderen trouwens opnemen in de wet omdat er wat onduidelijkheid was in de huidige wet.

Ignorance is bliss

Op 25 november 2022 22:17:01 schreef Arco:
'Klimaatneutraal' werkt trouwens twee (tegengestelde) kanten op:
Als de temperatuur wereldwijd een paar graden zakt, moet er in de winter weer veel meer worden gestookt omdat het kouder is... :)

Daarom vind ik het ook helemaal niet erg als de aarde of Nederland een paar graden opwarmt. Spaart mij in de volgende winter stookkosten.

Ik heb geen zonnepanelen dus het is voor mij niet spannend, maar ik zie in het maandelijks tarievenoverzicht wel wat ze zouden betalen. En dat is elke maand anders. In december bijvoorbeeld € 0,24204 excl BTW normaaltarief en € 0,22995 excl BTW daltarief. Maar dan moet je in december wel wat terug te leveren hebben natuurlijk. In de zomer was er vast een ander teruglevertarief, maar ik heb geen zin dat na te kijken.

Je kunt natuurlijk 1x per jaar “salderen” door 1x per jaar bij de eindafrekening de kosten van alle geleverde en afgenomen elektra te verrekenen.

Op 25 november 2022 22:44:23 schreef ohm pi:
[...]Daarom vind ik het ook helemaal niet erg als de aarde of Nederland een paar graden opwarmt. Spaart mij in de volgende winter stookkosten.

Mja, kost zoveel in waterschade en zo'n grote pomp in de kelder/kruipruimte vreet ook stroom...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 25 november 2022 20:13:23 schreef ohm pi:
Waarom denk je dat de mensen vroeger niet oud werden? ;)

In de goede oude tijd was er nog een evenwicht tussen 'aanwas' en 'afval'.
Daar had iemand over nagedacht.
Dat missen we dan tegenwoordig weer. |:(

Op 25 november 2022 20:51:50 schreef testman:
[...]

een grote hond bij je voeten geeft ook warmte, tevens alarmfunctie en een reden om naar buiten te moeten :P

Een grote hond? Een hele kennel!!
Het aan gaskosten bespaarde geld geef je dan uit aan hondenvoer, hondenbelasting en plastic zakjes, de politie wordt je beste vriend die elke avond aan de deur staat omdat je liefje/liefjes de hele straat bij elkaar blaft/blaffen, en je bij de uitlaat zeiknat laten regenen, maar de wasdroger is een no-go...
Dat wil ik ook (maar niet heus).

Gepost zaterdag 26 november 2022 09:58:28 |

Op 25 november 2022 20:55:53 schreef Arco:
Zo'n bedstoof was ook niet alles: ... of dat je beddegoed in brand vloog... :)

Dat heet 'crematie in eigen beheer'. Lekker warm, dat weer wel. :)

Op 25 november 2022 15:31:15 schreef Kilian:
Er zijn mensen die met een vergrootglas op zoek gaan naar een sluipverbruik van 1W in de nacht.

gaat dit dan over mijn topic?

als dat zo is, ben ik niet op zoek achter die 1W, maar achter al de rest die meer dan 1W verbruikt

voor ik begon met meten verbruikte mijn huis 200W (zonder koelkast of diepvries)

vandaag, 3weken meten later, verbruikt mijn huis 79W zonder koelkast of diepvries

het verschil is dat ik nu 1,08-1,1kWh nachtverbruik heb (alles in, inclusief koelkast en diepvries) terwijl dat vroeger 2,5-3,5kWh was.
reken dat op 365dagen, dan zit ik snachts op 395-400kWh terwijl dat vroeger ergens tussen 900 en 1270kWh zat. ZONDER ENIGE verwarming meegerekent. dat maakt een verschil van 400 tot 700€ sluipverbruik die weg is. mijn 'daluurteller' kan nooit terugdraaien met zon-energie snachts, dit is dus energie die ik ALTIJD betaal

grootste aanpassing is:
- 2 energieslurpende UPS'en vervangen door 1 zuinigere (en alle accu's samen gegooid zodat ik nog altijd dezelfde off grid tijd kan halen.
- camera beveiligingssysteem met 2 raspberry's (rpi3-rpi4) vervangen door 1 raspberry zero.
- 2 halogeen 25W met 60W voeding vervangen door 2x 2W led G4 met 10W leddriver.
- pc savonds compleet uit ipv enkel in sleep (1 schakelaartje overhalen).

ik heb nog altijd evenveel licht in de keuken, nog altijd camera systemen en nog altijd UPS op men server en internet. de pc nog altijd aanwezig om te gebruiken.
ik boet NIKS in op luxe of gemak en bespaar toch veel. ideaal toch.

2jaar geleden verbruikte ik 19 000kWh/jaar, vorig jaar (door warmtepomp) omlaag gekregen naar 9000kWh/jaar, dit jaar verwacht ik op 0kWh uit te komen door zonnepanelen en lager verbruikt (dagteller 300-400kWh negatief, dalteller +300-400kWh. het eerste ben je kwijt, het 2de betaal ik).
volgende factuur (2022-2023) zal ik helaas de digitale meter hebben en vervalt dat salderen (belgie doet dat niet met digitale meters)

als extra heb ik mezelf een doel gegeven om onder die 1kWh/nacht te geraken. het scheelt nog 80Wh nu en om dit te halen zal ik elke watt gaan moeten bekijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
KGE

Golden Member

Op 25 november 2022 20:51:50 schreef testman:
[...]

een grote hond bij je voeten geeft ook warmte, tevens alarmfunctie en een reden om naar buiten te moeten :P

Heb je net lekker warme voeten, wil dat beest naar buiten :+

evelo

Golden Member

Ik houd al vele jaren mijn energieverbruik bij. Waarbij ik de hoeveelheid kWh noteer en niet wat ik er voor betaald heb en euro’s.
Ik ben daarmee gestart toen een kWh elektriciteit mij 15 eurocent koste(all-in), nu kost diezelfde kWh mij 48 eurocent.
Met als doel om met zo weinig mogelijk kWh een comfortabel leven te leiden. Iedere kWh die je minder nodig hebt daar heb je de rest van je leven plezier aan.

De eenheid ’kWh’ is van een hogere orde dan een (munt)eenheid zoals de ’euro’.

Een prijs uitgedrukt in euro’s bevat maar weinig informatie over de mogelijke risico's die er vervat zitten in een aankoop.

Op 26 november 2022 15:21:28 schreef KGE:
[...]

Heb je net lekker warme voeten, wil dat beest naar buiten :+

Voordeur open! Hond naar buiten gooien! Snel voordeur dicht. Zoiets dus.

Op 25 november 2022 21:54:55 schreef Kilian:
Er gebeuren momenteel dingen in energieland die ik niet fraai vind, zoals ook maandelijks salderen.

Natuurlijk moet maandelijks gesaldeerd worden. Jaarlijks salderen is erg oneerlijk.
Voor zomerstroom die je aan de straatstenen niet kwijt kunt vang je 50 cent per kWh en mensen zonder panelen betalen dat.
Daar moeten we dus snel vanaf.

Dat is een politieke keuze. De overheid wil dat veel mensen zonnepanelen plaatsen. Dat gaat alleen als je saldeert over een jaar. Als je over een maand saldeert is het sowieso niet economisch om zonnepanelen te plaatsen.

JoWi

Special Member

Op 26 november 2022 19:25:13 schreef NordRack2:
[...]Natuurlijk moet maandelijks gesaldeerd worden. Jaarlijks salderen is erg oneerlijk.
Voor zomerstroom die je aan de straatstenen niet kwijt kunt vang je 50 cent per kWh en mensen zonder panelen betalen dat.

Ja, maar ik mag de stroom die ik over heb niet aan de buren leveren.
Ondertussen betaal ik 3,6 cent ODE per kWh en een grootverbruiker 0,1 cent per kWh. Hoe eerlijk is dat ?

Ignorance is bliss
Sine

Moderator

Op 26 november 2022 19:25:13 schreef NordRack2:
[...]en mensen zonder panelen betalen dat.

Dat geldt zo ongeveer voor elke subsidie regeling.

Daar moeten we dus snel vanaf.

2025 gaan we afbouwen, eerder niet.

Op 26 november 2022 20:06:22 schreef Sine:
2025 gaan we afbouwen, eerder niet.

hoop je
Zolang de klimaatdoelen niet gehaald worden, en de mensen die 'oneerlijk' roepen niet genoeg zonnepanelen gaan aanschaffen,
Wordt die regeling gewoon nog verder uitgesteld en wordt het nog oneerlijkerder :+

het wordt alleen maar erger, als het die vage figuren die op wegen gaan liggen enz niet zint komt er weer een rechtszaak en kan iedereen nog meer betalen om die klimaatdoelen te gaan halen. en die klimaatdoelen gaan ook nog hoger worden, let maar op. al halen ze de helft van die doelen, opwarming gaat door, het duurt alleen langer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer