Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 20 oktober 2025 10:16:37 schreef RAAF12:
Deze wordt nu veel verkocht zo te zien en kost geen drol. Maar die LED uitvoering zit rond de 7 euro. Wil je die?[bijlage] klik voorgroter
edit:
Jammer dat ze zo snel kapot gaan, bij mij leeft ie nog, maar ik doe er geen gekke dingen mee. Doe een draad door het meetgat in de unit en dan doet ie zijn werk. Ik zit in de doe mode vandaag, dat kan kloppen. Busy day.
Die led-uitvoering is gemakkelijk af te lezen op afstsnd 
Bovendien een stuk veelzijdiger.
Niet echt snel kapot, maar dat gegeldt voor de tweede, die heeft een paar jaar goed gedraaid. Ging stuk nadat ik na een vakantie de spanning weer op de groep zette. Toch nog te snel kaduuk om betrouwbaar te zijn
De eerste ging wel snel naar de vaantjes.
Waar heb jij hem gezien? Dan kan ik misschien een nieuwe kopen.
Drie maal is scheepsrecht...
W.b.t. de boiler heb ik iets geijkwardigs gedaan: Warm water van 55°C uit de CV ketel (huis is niet geschikt voor een warmtepomp) en een klein 15l boilertje (65°C) in de keuken vlakbij het tappunt, vanwege de afstand tot de keuken. Dat scheelt 2,5l en twee minuten bij het warm water tappen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 20 oktober 2025 11:22:00 schreef Kruimel:
[...]Hoe hoog is je badkamer dan? Met 2,6m hoogte is dat maar 5m2, wat in mijn beleving niet enorm is, zeker als er ook nog zo een boiler in moet.
Ik heb het over kubieke meter 
Helaas zit er maar 248 centimeter tussen vloer en plafond en omdat er geen riolering in de vloer zit moet er dus een douchebak komen én er komt een verlaagd plafond waardoor ik hooguit 242 centimeter overhoud.
Daarnaast is de badkamer met bijna 2,7 meter vooral erg diep. Ik moet naar iets van 2,10 meter breedte (nu is 1,80 meter gepland) gaan om boven de 13 kubieke meter uit te komen.
Dat gaat dan weer van het formaat van de keuken af, tenzij ik ook die in z'n geheel opschuif richting de slaapkamer die daardoor ook weer kleiner wordt 
Op maandag 20 oktober 2025 12:11:43 schreef subsonik:
Huh, maar als je warmtepompboiler op binnenlucht werkt, dan ben je in het stookseizoen toch weer terug bij COP=1? Elke Joule warmte die de warmtepomp uit de binnenlucht haalt en in je water duwt, moet de CV weer bijstoken.
Klopt. Maar allereerst is de badkamer bij mij bijzonder slecht geventileerd: er is een ventiel voor de centrale afzuiging van het hele pand, maar dat doet weinig.
Warm douchen of de wasmachine of droger aanzetten zal het waarschijnlijk tot een vochtig, warm hok maken, de schimmel bleek niet voor niets echt overal te zitten toen ik ging slopen. Geen muur of vloer (beton!) was uitgezonderd, alleen het plafond was schoon.
Als ik de badkamer maar redelijk genoeg afsluit denk ik dat het redelijk losloopt. Het was sowieso ook de bedoeling om alleen voor tapwater een warmtepompboiler te nemen, want voor verwarming heb je een veel grotere nodig en zit je automatisch vast aan luchtkanalen. Dat is... problematisch in een appartementencomplex én ik zit met de vloerbelasting. Die wordt op dit moment uitgezocht, omdat de bouwtekeningen niet volledig helderheid verschaffen voor mij als leek (die van de eerder gebouwde complexen wel, maar die zitten anders in elkaar en gebruiken andere vloeren.
Op maandag 20 oktober 2025 12:47:00 schreef Kruimel:
anders zou ik alleen in sommige omstandigheden een warmtepomp voor het warme water aanschaffen.
Dit dus 
[Bericht gewijzigd door weardguy op (22%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op maandag 20 oktober 2025 09:48:32 schreef Tidak Ada:
[...] Die meters zijn leuke dingen om te zien, maar bij mij zijn er al twee gesneefd bij opnieuw inschaklen.
Ik had ze ingezet voor mijn lab. Had nog meer leuke items als cosφ momenteel verbruik, totaal verbruik, meettijd, reset, enz. Alles met dat knopje liks onder op het display.
Helaas kan ik ze niet meer vinden bij Ali & Co[bijlage]
Daarom had ik de condensatorvoeding eruit gehaald en door een transformatortje vervangen.
Ding is ondanks tientallen keren in en uitschakelen nooit defect gegaan.
Edit, als er ergens een linkje boven komt naar een verse partij, ik houd me aanbevolen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 20 oktober 2025 10:53:45 schreef RAAF12:
[...]Afwas komt zelden voor in Huize RAAF maar douchen wel redelijk veel. Maar op een waterlading is het prima te doen. Ik voel aan de warmte in het hok dat die boiler niet 100% goed geïsoleerd is. Beetje pruts, bespaart op isolatiemateriaal, waarschijnlijk.
als je bij een oude VVE komt met centrale stook is het ooit belachelijk, hoe weinig isolatie, ook de warmwater voorziening slecht geisoleerd. in de kelders is het dan gewoon warm in de winter van die leidingverliezen. in de traphallen precies hetzelfde. als je rekent hoe veel vermogen dat kost die verliezen, leidingen staan 75 graden en de technische ruimten zijn soms 23-28 graden in de winter, en dat zijn geen dichte geisoleerde ruimten.
staat je boiler nu op minimaal? als je die op 80 graden zet ( legionella ) dan heb je daar ook geen last van en kun je wrs gewoon een dag doen met 1x een paar uur bijstoken per dag. beste natuurlijk aan laten slaan net voor de douchetijd.
Wat die WP boilers betreft.
Wij hebben bij de VVE hier zo'n millieubespaar geitenwollensokken kwibus gehad die een scan en rapport heeft gemaakt voor het gebouw.
Kosten van het rapport etc door de gemeente betaald.
Het rapport was echt geweldig, een zeer dikke bundel waar geweldige adviezen in stonden.
Eindconclusie, met 9 miljoen ( ahum) investeren en dat even lenen bij het warmtefonds, is dat zo terug verdiend.... tuurlijk.
We zijn zelf gaan rekenen en kwamen aan hele andere dingen.
De investering zou zeker het dubbele zijn, ze rekenen wel de apparatuur, maar niet de installatietijd en aanpassingen.
Op het dak een paar warmtepompjes... ja natuurlijk, maar dat er een van oudsher hoog gestookt eenpijps systeem in het gebouw zit was niet meegenomen.
Dat betekent dus alle leidingen dubbel nieuw leggen, alle radiatoren in een speciale laag temperatuur uitvoering, en DAT zat niet in de berekeningen.
Nu zit er in ieder vertrek een, voor laag gestookt zijn er minimaal 4 per vertrek nodig.
En die hang je gewoon aan de muren in bewoonde woningen.
Dan de meest absurde.
De boilers weg en daar kleine warmtepomp boilers voor terug.
Op mijn ( een van vele) kritische vragen waar die warmte dan vandaan kwam voor die WP biler was het antwoord, uit de keuken.
O dus die moet je dan gaan stoken met de cv anders heb je een grote koelcel in huis 
Maar die uitvoering komt ook op de ( blokverwarming ) cv aangesloten.
En nu komt het.
Ik constateerde droog dat de CV in het gebouw dan 365 dagen per jaar 27/7 op een graad of 70 moet blijven draaien.
Na een flinke aarzeling was het antwoord ja.
Ok, dan gaan we ds 4 x zoveel betalen aan cv kosten EN die warmtepompen gaan niet door, die halen de 70 graden niet.
Toen was het tumult zo groot in de zaal dat de arme figuur weg is gegaan.
Het is grotendeels allemaal zakkenvullerij!
De woningen zouden met die miljoenen investeringen van label E naar B gaan.
Wij hebben uitgevonden dat de gevels voorzien van goed isolatieglas en wat isolatie ook label B oplevert.
En die CV?
We hebben 2 jaar geleden de oudere ketels weg gehaald en er een cascade set Remeha in gehangen.
De leidingen goed geïsoleerd, de Siemens synco installatie goed ingesteld weersafhankelijk en zijn aan gasgebruik al een 20% gedaald...
We doen dus niet mee aan het Jetten syndroom 
RAAF12
Golden Member
Zeehond vrijlating in de Waddenzee live https://www.youtube.com/watch?v=rqa5QEEeFcw
Op maandag 20 oktober 2025 14:49:48 schreef Tidak Ada:
[...]Die led-uitvoering is gemakkelijk af te lezen op afstsnd
Bovendien een stuk veelzijdiger.
Waar heb jij hem gezien?
The Best Tool KKM heet de shop op Ali
Of deze link proberen https://nl.aliexpress.com/item/1005008083413060.html?pdp_npi=4%40dis%2…
Ik vind die LED's ook beter uit te lezen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 20 oktober 2025 18:44:18 schreef revado:
goed isolatieglas en wat isolatie ook label B oplevert.
En die CV?
We hebben 2 jaar geleden de oudere ketels weg gehaald en er een cascade set Remeha in gehangen.
De leidingen goed geïsoleerd, de Siemens synco installatie goed ingesteld weersafhankelijk en zijn aan gasgebruik al een 20% gedaald...
We doen dus niet mee aan het Jetten syndroom
er word idd nogal met rendementen gesmeten alsof het niks kost. alles valt tegen en kost meer als geraamd. maar cv systemen in een VVE met 1 buis is wel echt antiek, dan moet toch ook alles open staan anders geen stroming genoeg in het systeem. ramen en muren, dak isoleren doet veel. warmtepompen is gewoon omdat je van t gas af moet, met een WP ga je de temperaturen van een gas ketel niet halen, zonder extra isolatie sowiso niet in een oud pand. idd van die radiatoren en leidingen ook al gehoord, her en der worden die bij renovatie al vervangen zodat later er zo een WP inkan.
was pas ergens bezig waar men 1 grote radiator wilde hangen ipv de 3 oude middelgrote in de huiskamer, in de inpandige hoek achterin. niet te oud dubbelglas daar maar wel een huis uit 1960. ga je bij de tv hoek aan de andere zijde wel merken straks.
Eenpijps werkt met een bypass ( doorlopende leiding) waar de radiatoren van afgetakt zijn.
Dus er is altijd stroming, ook met radiatoren dicht.
Het is oud, maar werkt prima nog.
En met 982 radiatoren in het gebouw even alle ombouwen 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 20 oktober 2025 19:06:51 schreef RAAF12:
[...]The Best Tool KKM heet de shop op Ali
[bijlage]Of deze link proberen https://nl.aliexpress.com/item/1005008083413060.html?pdp_npi=4%40dis%2…
Ik vind die LED's ook beter uit te lezen.
Bedankt! Ik ga er achteraan 
Tidak Ada
Op maandag 20 oktober 2025 17:36:59 schreef Jinny:
[...]
Daarom had ik de condensatorvoeding eruit gehaald en door een transformatortje vervangen.
Ding is ondanks tientallen keren in en uitschakelen nooit defect gegaan.Edit, als er ergens een linkje boven komt naar een verse partij, ik houd me aanbevolen.
Wat voor een trafo'tje; welke dc-spanning; stroomverbruik?
Graag aanwijzingen waar aan te sluiten (fototje?)