Hoezo werkt dat beter? Ik heb bijvoorbeeld een shelly dimmer op wifi dat werkt echt wel perfect, en inderdaad de hoeveelheid parameters die je in kunt stellen is indrukwekkend. En met een esp bordje en tasmota bouw je natuurlijk simpel eigen hardware (zo maakte ik een wifi gestuurde kerstboomverlichting van een domme kerstverlichting). Toch kies ik liever voor zigbee.
De nadelen van wifi:

Bij een grote hoeveelheid apparaten raakt je wifi netwerk nogal snel vol.
Wifi is in tegenstelling tot zigbee geen mesh netwerk. Dit is nadelig voor het bereik (tenzij je al dure wifi mesh routers en repeaters hebt natuurlijk)

Daarnaast heb je eigenlijk de zigbee vast gevoedde dimmers enz ndig omdat die een repeater functie hebben.

In dat opzicht lijkt jouw combi dus niet ideaal?

Voor mij zouden zigbee apparaten met shelly instelmogelijkheden (bij z-wave was dat ook beter) ideaal zijn.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (27%)]

Op 22 november 2022 16:17:36 schreef AgentP:
Ik draai thuis zoveel mogelijk via Tasmota (=gelijkwaardig aan ESPHome), ik vind de webpagina's etc een stuk overzichtelijker bij Tasmota en een leuke bijkomstigheid is dat een nederlander het opgericht heeft.

Esphome is Oostenrijks, Homeassistant is dan weer in NL ontstaan.
Maar ik ben niet zo chauvinistisch dat ik daar nou echt wakker van lig ;)

Biede stukken software (esphome en tasmota) hebben zo hun eigen toepassingen, als je er wat geavanceerders mee wilt doen is ESPhome toch al snel makkelijker.
Het aansturen van displays bijvoorbeeld, ik heb een paar e-ink en dotmatrix displays waar een ESP-tje achter plakt.

(niet mijn foto)

Ook het meterbord wat ik laatst postte wordt aangestuurd door esphome.

Op 22 november 2022 16:45:25 schreef Robvansuilen:
Hoezo werkt dat beter? Ik heb bijvoorbeeld een shelly dimmer op wifi dat werkt echt wel perfect, en inderdaad de hoeveelheid parameters die je in kunt stellen is indrukwekkend.

Shelly's werken super, cloud disabled uiteraard, aansturen doe je centraal.

De Tasmota -> Home Assistant integratie is dmv TasmoAdmin ook prima :

De CO2 sensor gaat via MQQT (die op de zelfde rPI draait).

Geen enkel stuk software is heilig, ik gebruik ze met volle tevredenheid door elkaar ;)

Op 22 november 2022 16:45:25 schreef Robvansuilen:
Hoezo werkt dat beter? Ik heb bijvoorbeeld een shelly dimmer op wifi dat werkt echt wel perfect, en inderdaad de hoeveelheid parameters die je in kunt stellen is indrukwekkend. En met een esp bordje en tasmota bouw je natuurlijk simpel eigen hardware (zo maakte ik een wifi gestuurde kerstboomverlichting van een domme kerstverlichting). Toch kies ik liever voor zigbee.
De nadelen van wifi:

Bij een grote hoeveelheid apparaten raakt je wifi netwerk nogal snel vol.
Wifi is in tegenstelling tot zigbee geen mesh netwerk. Dit is nadelig voor het bereik (tenzij je al dure wifi mesh routers en repeaters hebt natuurlijk)

Daarnaast heb je eigenlijk de zigbee vast gevoedde dimmers enz ndig omdat die een repeater functie hebben.

In dat opzicht lijkt jouw combi dus niet ideaal?

Voor mij zouden zigbee apparaten met shelly instelmogelijkheden (bij z-wave was dat ook beter) ideaal zijn.

Bij Zigbee mis ik eenvoud waarmee je, bijvoorbeeld, in kunt stellen hoe je knop/button moet reageren en welk commando er dan teruggestuurd word. Hiermee ben je afhankelijk van de firmware van het Zigbee 'end device'. Bij een 'slimme plug', kan je met Tasmota instellen wat bijvoorbeeld de frequentie is (teleperiod) waarmee het verbruik gelogd word. Als je een zigbee plug koopt moet je hopen dat die frequentie binnen je beoogde doel valt. En mocht je bijvoorbeeld een actie willen handelen wanneer je verbruik op > 50 watt komt, dan kan je hier een rule voor aanmaken en dan het verbruik sturen of een ander event starten.

Betreft het grootte aantal apparaten denk ik dat je je hierop verkijkt, er zijn mensen die 150-200 Tasmota instanties hebben draaien. Ik heb er thuis 'slechts' een stuk of 35, maar dat verbruikt maar een fractie ten opzichte wanneer ik een youtube filmpje start met mijn mobieltje. (vergelijk het zo, een tasmota device zal niet snel meer dan 2KB/s doorsturen, als je wifi 10MB/s aan kan, kan je met 10% belasting al ~500 devices kwijt)

Dat gaat helaas niet helemaal op, elk wifi apparaat wat aan je accesspoint hangt is een belasting voor je net. Ongeacht of dit nu data verstookt of niet.

Op 22 november 2022 21:21:07 schreef Sine:
Dat gaat helaas niet helemaal op, elk wifi apparaat wat aan je accesspoint hangt is een belasting voor je net. Ongeacht of dit nu data verstookt of niet.

Precies dat en in mijn hoofd zit (wellicht onterecht) ook het idee dat een dataverbinding als wifi gewoon een dikke overkill is voor de takenken die een schakelaar dimmer enz moet doen en de info die rondgetuurd moet worden. Wifi is gewoon bedoeld voor de wat dataintensievere processen en niet op structuren met tig clients.

Het voelt een beetje hetzelfde als een raspberry pi dedicated de P1 poort van je slimme meter laten uit laten lezen.

Daarnaast vind ik het ook geen prettige gedachte dat zowel de schakelaars als mijn computerdata over hetzelfde netwerk gaan. Daar zijn natuurlijk ook weer prima oplossingen voor binnen wifi, maar ja dan vond ik persoonlijk een apart protocol en hardware zoals zigbee makkelijker.

Maar het is een heel persoonlijke overweging en het werkt eigenlijk allemaal prima.

Hi,

Ik heb niet stil gezeten, veel aan het frutten geweest om maar iets te kunnen zien dat uit de ZBDongel-P komt op de RPi-3B.

De Dongel heeft de laatste firmware en ik heb het laatste half uur wat data kunnen zien dat uit de dongen komt via zigbee2mqtt.
De dongel werkt dus als ik een knopje indruk om via Zigbee het device te koppelen, dit was trouwens geen sinecure om dit werkend te krijgen.
Ik heb blauwe vingers van het typen in de terminal. :-)

Ik kan zien dat er een device aaanwezig is in de bijgewerkte Domotics software en ik heb een hardware device aangewezen met de goede seriele USB poort.
Maar er is geen device in Domoticz te krijgen/zien die ik gekoppeld wil hebben.

De RPI is volledig ge-upgradet.
Via twee terminals heb ik berichtjes via mqtt gestuurd, "Hello, world" natuurlijk, het zal wel in het weekeinde worden voor ik met deze RPI-3B weer verder kan.

Dit is alles behalve confortable... nu gaan jullie natuurlijk weer zeggen: moet je maar dit nemen, moet je maar dat nemen enz.
Mijn mening is dat dit geheel van "hobby coder" touwtjes aan elkaar hangt, zoals gewoonlijk bij veel Linux software(en ik heb wat uitgeprobeerd de laatste 20 jaar :-) )

2e optie
Ik heb vandaag een goede micro SD kaart binnen gekregen voor de RPI-4 klasse A1, dan zullen we daar "Home Asistentent" op gaan zetten, kijken of de Sonoff USB stick daar soepeler mee gaat werken.

Jullie horen nog van mij. :-)

Groet,
Bram

Lekker bezig hoor. Ik ben zelf een aantal jaar geleden begonnen met Domoticz omdat HA toen nog veel gedoe was. Maar op een gegeven moment toch weer eens HA uitgeprobeerd en dat zit nu gewoon echt beter in elkaar dan Domoticz qua gebruiksgemak.

In het begin is de leercurve wat stijl, zeker als je met een goedkopere stick werkt die je zelf moet flashen. En dan nog even een mqtt server installeren zoals mosquitto en ook zigbee2mqtt.

Ikzelf heb er om een of andere reden wel even over gedaan voordat ik snapte dat zowel.mosquitto als zigbee2mqtt nodig waren.

Inmiddels draait het geheel hier alweer meer dan een jaar stabiel.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (20%)]

Op 22 november 2022 23:16:00 schreef blackdog:
Hi,

2e optie
Ik heb vandaag een goede micro SD kaart binnen gekregen voor de RPI-4 klasse A1, dan zullen we daar "Home Asistentent" op gaan zetten, kijken of de Sonoff USB stick daar soepeler mee gaat werken.

Jullie horen nog van mij. :-)

Groet,
Bram

Moeten is dwang natuurlijk, maar het houtje-touwtje gehalte van domoticz is een van de redenen dat ik er van af gestapt ben.

Tipje van flipje:
Asl je met zigbee en hass gaat stunten, doe dan niet zigbee2mqtt maar Z-stack en ZHA in home assistant
Dat had die stick overigens zo uit het doosje al ondersteund ;)

https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/tree/master/coordinator

Mijn google-fu laat me even in de steek, maar er is vast ergens een mooie handleiding te vinden over hoe dat in te richten.

Als je HASS wilt blijven draaien (en domoticz ook overigens) die dingen draaien een SQL databeest, je SD kaartje is geen lang leven beschoren.

Hi,

Even een tussendoor update van hoe het gaat met de software en Zigbee appaaratuur.

Al weer meerdere stappen achter de rug, de Home Assistent ip een RPI wou dus niet lukken, dus een RPI normaal inrichten en dan HA instaleren.
Diverse zaken babbelde niet met elkaar.

Ook een RPI image op een disk geschreven met HA, die wou niet goed booten...

Een docker containen met HA geladen op een Synology nas, DSM-7.x ondersteund een hoop Zigbee sticks niet meer, einde oevening wat mij betreft.

Gisteren kwam nog wat materiaal binnen en deze keer een Samsung MicroSD van de A2 klasse, de 128GB Pro.
Daar nogmaals een image opgezet en deze keer wou deze image wel opstaten en ik kon inloggen op HA.
(Sine, ik heb geluisterd, als ik uiteindlijk een goed gevoel heb bij deze software, dan ga ik een SSD gebruiken met deze RPI-4)

De Sonoff USB stick werd direct herkend, Sonoff Temp/Hum sensoren werken, Lidl tussenstekkers werken, Home-Wizard Energy sockets worden herkend!

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is ondermeer de Lidl/SilverCrest Smart Button, als ik die aan een Lidl tussen stekker koppel,
dan is het 1x klik voor het aanzetten en daarna een dubbel klik voor het uitzetten, beetje vreemd vind ik dit wel.

De Lidl tussenstekker kan ik in Home Assistent met een enkel klikje in de software aan of uit zetten, dus dat gaat wel goed.

Nog even over de Energy Socket tussen stekkers, een mooi produkt als je de privacy settings even niet belangrijk vind.
De software op een oude smartphone werkt heel mooi, de "Nu" functie geeft heel snel het huidige verbruik weer, ook bij kleine vermogens.
Een Lidl tussen stekker gestoken in een "Energy Socket" laat heel mooi het verbruik van de Lidl tussenstekker zien (~0,75 Watt) of vrijwel nul als de tussnestekker uit staat.

De Energy Socket wordt wel herkend in HA maar ik heb hem er nog niet in opgenomen, deze week komt er nog meer binnen en dan ga ik het testen en laten weten.

Door de snelle weergave bij Home Wizard op de mobiel is het makkelijk snel testen te doen, op het ogenblik draai ik met twee van mijn vier monitoren op mijn hoofd werkstation, dit
omdat ik snel kon testen wat het verbruik per monitor was.
Als het later wordt op de avond heb ik meestal aan twee monitoren voldoende en als ik een film kijk maar 1 monitor, dat scheeld 43-Watt, simpel verdiend.

De serveromgeving verstookt hier onmngeveer 110-Watt en dat is niet zinvol veel lager te krijgen, als ik een aantal test RPi niet meer heb, dan kan dit nog bijna 5-Watt minder worden.

Laters meer.

Groet,
Bram

Op 28 november 2022 00:22:37 schreef blackdog:
Ook een RPI image op een disk geschreven met HA, die wou niet goed booten...

Heel vreemd, houdt er rekening mee dat op een pi4 het ding met een SD-kaartje zo'n 20 minuten nodig heeft om de installatie af te ronden. Een pi3 werkt ook, maar wil je eigenlijk niet meer gebruiken. Hier ligt nog een pi3 die ik gebruik als testomgeving. Overigens gewoon met een sandisk 16G kaartje van de action.

Een docker containen met HA geladen op een Synology nas, DSM-7.x ondersteund een hoop Zigbee sticks niet meer, einde oevening wat mij betreft.

Alweer vreemd, hoewel ik daar zelf niet mee gestunt heb zou de stick die jij hebt moet gewoon moeten werken, ook met het syno image.

Gisteren kwam nog wat materiaal binnen en deze keer een Samsung MicroSD van de A2 klasse, de 128GB Pro.
Daar nogmaals een image opgezet en deze keer wou deze image wel opstaten en ik kon inloggen op HA.
(Sine, ik heb geluisterd, als ik uiteindlijk een goed gevoel heb bij deze software, dan ga ik een SSD gebruiken met deze RPI-4)

Een SSD is echt noodzaak, nu zal het met een 128G kaartje wel wat langer goed gaan (wear leveling) maar snelheid en stabiliteit hoef je daar niet van te verwachten.
Een pi4 met SSD is de exacte config die ik hier alweer de nodige jaren heb draaien.

De Sonoff USB stick werd direct herkend, Sonoff Temp/Hum sensoren werken, Lidl tussenstekkers werken, Home-Wizard Energy sockets worden herkend!

Succes!

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is ondermeer de Lidl/SilverCrest Smart Button, als ik die aan een Lidl tussen stekker koppel,
dan is het 1x klik voor het aanzetten en daarna een dubbel klik voor het uitzetten, beetje vreemd vind ik dit wel.

De Lidl tussenstekker kan ik in Home Assistent met een enkel klikje in de software aan of uit zetten, dus dat gaat wel goed.

Ik heb nooit gewerkt met directe verbindingen met het lidl spul, wel met ikea ... en dat werkte matig als je de ikea bridge niet gebruikt.
Dus ik stuur alles via HASS, niets direct.

Nog even over de Energy Socket tussen stekkers, een mooi produkt als je de privacy settings even niet belangrijk vind

Als je de zigbee variant hebt kan er wat privacy betreft niet veel gebeuren dunkt me?
Met de wifi variant ook niet als je ze flashed, en/of in een eigen IoiT (internet of insecure things) Vlan zet zonder toegang tot de buitenwereld.
Ik ga overigens voor de optie 'en', ik heb geen interesse in tuya firmware in mijn netwerk.
Helaas is tuya van ESP(8266) hardware aan het afstappen en gebruiken ze tegenwoordig eigen controllers.

De serveromgeving verstookt hier onmngeveer 110-Watt en dat is niet zinvol veel lager te krijgen

Zoiets heb ik hier ook als alles loopt te draaien, dat is het complete net (incl modem, switchen, accesspoints, NAS, POE gevoed spul, en de PI voor HASS)
In idle (schijven in spindown) gaat daar nog een 15 a 20W van af.

Overigens is het voor de nieuwbeginners helemaal geen slecht plan om in plaats van een PI4 een oud NUC-je oid te gebruiken.
Wat stroomvebruik betreft zit daar niet veel verschil in (als ik kijk naar een NUC7) 2ehands kosten ze het zelfde, maar die nuc draait rondjes rond de raspberry.
Bijkomende bonus, die nuc is *wel* leverbaar ;)

Overigens is het voor de nieuwbeginners helemaal geen slecht plan om in plaats van een PI4 een oud NUC-je oid te gebruiken.
Wat stroomvebruik betreft zit daar niet veel verschil in (als ik kijk naar een NUC7) 2ehands kosten ze het zelfde, maar die nuc draait rondjes rond de raspberry.
Bijkomende bonus, die nuc is *wel* leverbaar ;)

Sorry voor de topickaap maar @Sine, heb je een linkje naar zo'n NUC7 , ergens ?

Een pi3 werkt ook, maar wil je eigenlijk niet meer gebruiken.

Ik heb hier een Pi1 B+ met DietPi en HA draaien, en dat gaat gewoon, ok niet supersnel natuurlijk. Maar voor wat spielerei gaat het wel. Ik zou blij zijn met een upgrade naar een Pi3. :) Misschien eens neuzen op marktplaats.
Pi1 B+ = single core 900 MHz, 512 MB RAM, 100mbit ethernet.

Op 28 november 2022 11:18:23 schreef bprosman:
[...]
Sorry voor de topickaap maar @Sine, heb je een linkje naar zo'n NUC7 , ergens ?

Ik heb een nucje gen7, maar dat is gen7, dus oud. Daarvoor zul je op de bekende 2ehands / refurbished plaatsen moeten kijken.
Nee, ik heb zelfs een NUC5

Maar zelfs een gen5 is overkill, een oude celeron versie voldoet prima. Kijk even na de reviews naar het idle stroomverbruik. HASS hobbelt zo rond de 6% CPU, dus dat is praktisch idle.

https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/desktop-pc-s/m19151…

Een nieuwe kan ook, maar daar moet nog wat ram en een SSD in:
https://tweakers.net/pricewatch/1874648/intel-nuc-kit-nuc7cjyhn.html

Op 28 november 2022 11:44:36 schreef PE9SMS:
[...]Ik zou blij zijn met een upgrade naar een Pi3. :) Misschien eens neuzen op marktplaats.

Hoewel het kan werken geeft HASS zelf het advies geen Pi3 meer te gebruiken, als je een beetje systeem hebt draaien kom je al snel met geheugen in de knoop.

Daarom voor een PI4 ook 2 of 4G RAM, zeker als je toekomstbestendig koopt.

Hi,

Heeft iemand hier de Philips Hue motion censor SML003 in Home assistent?
De sensor wordt wel herkend maar ik kan hem weinig laten doen.

Ik zie wel het lampje knipperen als de sensor beweging dedecteerd.

Maar in Home assistand zie ik die melding niet binnen komen.

Zijn er speciale instellingen nodig bij gebruik van mijn Zigbee stick?

Dank en groet,
Bram

Als hulpmiddel kun je op een windows computer "MQTT Explorer" downloaden en gebruiken.
Daarmee kun je zien of de berichten van de sensor wel in MQTT/Zigbee terecht komen en hoe de berichten er uit zien.

Hi

Moet ik dan mijn USB Sonofftick in mijn Windows PC duwen en dan de MQTT Explorer gebruiken?
Of is er meer nodig?

Eigenlijk heb ik nog een Zigbee stick nodigvoro testen.

Wat mij opvalt is dit, er is weinig software voor Home automation dat direct onder windows draait, of ik kijk niet goed, dat kan ook :-)

Ik ga eens zoeken naar MQTT Explorer en wat het doet.

In ieder geval dank voor de tip.
Bram

Met MQTT Explorer log je eigenlijk in op Zigbee2MQTT wat bij mij naast Domoticz draait.

Je stick laat je gewoon in je HASS of Domoticz computer/server zitten.

Ik neem aan dat je ook een soort van MQTT-broker hebt draaien onder HASS.

Hi Roches,

Ik heb nu ene PI-4 draaien met een image van Home Asistent draaien met een Sonoff 3-P stick.
Ondertussen de Sonoff 3-E stick besteld om meer testen te doen onder het gene wat ik nu heb draaien te hoeven onderbreken/slopen.

Ik ben wezen wroeten in de gededecteerde SML003 IR Sensor.
Met "IR Sensor" doe ik die sensor eigenlijk te kort, doet ook Illumination, temperatuur en nog wat dingen.
Het is het mooist gemaakte moduul van alles wat ik hier heb liggen, er is nu een redelijke collectie aanwezig van verschillende merken en type devices.

Maar goed, met wroeten bedoel ik wezen klikken op twee knopjes die Diagnose heten in Home Assistent en die heten LQI en RSSI.
Door daat op te klikken ging de sensor werken...
Dit duurde wel ongeveer een halve minuut, en ik kwam er achter dat het ging werken omdat naast me een Creston/Lidl tussen stekker omschakelde die ik had geprogrammerd om samen te werken met deze sensor.
Ik dus "wat" click! was ondertussne naar BigClive Live aan het kijken, de verlichting sterkte verscheen in beeld, temperatuur was correct en ook regeerde de sensor op mijn hand, toppy.
Als het nu ook stabiel blijft werken is het helemaal mooi, maar ik vind het nog wel een beetje raar en verontrustend dat ik nog niet goed mijn vinger er op kan leggen wat echt de oorzaak was/is.

De LQI en RSSI functie zal ik in ieder geval verder moeten onderzoeken, is er nu te laat voor, morgen weer een dag :-)

Dank voorde info
Bram

Heb je hier wat aan?
https://community.home-assistant.io/t/solved-hue-motion-sensor-missing…

edit: was al opgelost :-)

[Bericht gewijzigd door marcob op (11%)]

Hi,

De LQI en RSSI functie is wat ik al dacht, het betreft de signaal sterkte en/of kwaliteit van het signaal tussen de sensor en de Sonoff Zigbee dongel.

Deze Philips sensor reageert een stuk sneller dan de Sonoff IR sensor, als ik het goed heb is dit rond de 10 Seconde en de Sonoff is het 30 Seconde voor er weer een niewe detectie kan plaats vinden.

Nu nog uitvinden in Home Assistent hoe ik de tijd instel dat, een lamp aanblijft, zeg 20 seconde.
De programmering in de interface is niet al te duidelijk.
Ook b.v. niet dat je een "retrigger" zou willen hebben, of juist niet.

Maar ja dat hoort bij het leerproces. :-)

Nog uit te zoeken
Aparte VLAN of Router voor het systeem die b.v. ook een VPN service kan gebruiken, dus dat mijn buiten IP die van de VPN profider is,
Dat kan een eigen VM cloud server zijn of een van de VPN boeren.

De Home Wizard Energie socker SKT-11 goed werkend in Home Assistend krijgen, schakelen hoeft hij niet of eigenlijk mag hij niet.
Dit om geen data naar de fabrikant te laten sturen.
Dit om twee redenen, privacy meot zo hoog mogelijk zijn, en het is traag om de data op te vragen, dat merk ik als ik op mijn reserve telefoon de gegevens van de Intelligente stekkers opvraag.
Die telefoon is verder leeg getrokken en heeft geen Simkaart en doed ds wienig wat hem kan vertregen.

Sine,
Ik heb hier twee relatief zuinige mini PC's een Asus die ongeveer 6 tot 9-Watt verstookt en een Fujitsue mini werkstation, dacht 12 tot 15-Watt, deze is het meest krachtig van de twee.
Maar ik wil het bij de RPI-4 houden met vooralsnog de Home Assistend image omdat dit de meest zuinige opset voor hier is.

Dus als ik het goed genoeg kan krijgen voor de paar functies die ik wil dan blijf ik bij de RPI.
Ook heb ik gedacht om virueel het op een van mijn Servers te draaien, maar ik had al aangegeven dat USB een probleem is, dus ik ga daar voorlopig geen tijd aan weggooien.
Dus door de beschikbare tijd hou ik het bij de RPI-4.

Ik had al een korte zoekopdracht gedaan naar het aanpassen van de bootloader om een RPI te laten opstarten van een USB HDD.
Er zijn hier verschillende SSD HDD stripjes beschikbaar die toegepast kunnen worden voor het booten van de RPI 3B of de 4.
Dus dat gaat waarschijnlijk wel goed komen. :-)

Groet,
Bram

Voeg volgende commando's toe aan je config.txt om te booten van USB-SSD.

program_usb_boot_mode=1

#poll usb once
dtparam=sd_poll_once

Op 4 december 2022 14:08:28 schreef blackdog:
Nu nog uitvinden in Home Assistent hoe ik de tijd instel dat, een lamp aanblijft, zeg 20 seconde.

Dit soort logica heb ik in Node-Red, dat vind ik een stuk overzichtelijker dan in HA (ik kan daar de logica nergens vinden)

In Node-Red heb je de trigger node welke dit allemaal voor je afhandelt. Dit doe ik icm MQTT en Node-Red Dashboard, zie voorbeeld. In mijn geval blokkeer ik juist herhalende berichten van een IR ontvanger.

Op 4 december 2022 14:08:28 schreef blackdog:

Maar ja dat hoort bij het leerproces. :-)

Dat is de helft van de fun, 'vroeger' had je alleen automations in yaml dus toen ben ik begonnen met node-red, en daar heb ik eigenlijk nog altijd alles in zitten.

Nog uit te zoeken
Aparte VLAN of Router voor het systeem die b.v. ook een VPN service kan gebruiken, dus dat mijn buiten IP die van de VPN profider is,
Dat kan een eigen VM cloud server zijn of een van de VPN boeren.

Ik heb het hele IoT spul in een eigen Vlan draaien, wat wel bereikbaar is vanuit mijn normale net, maar niet naar buiten mag bellen. (HASS zelf wel dmv een firewall rule ivm updates en installeren van spul)

Sine,
Ik heb hier twee relatief zuinige mini PC's een Asus die ongeveer 6 tot 9-Watt verstookt en een Fujitsue mini werkstation, dacht 12 tot 15-Watt, deze is het meest krachtig van de twee.
Maar ik wil het bij de RPI-4 houden met vooralsnog de Home Assistend image omdat dit de meest zuinige opset voor hier is.

Die machientjes zijn daar prima voor, maar zoals gezegd, een Pi4 komt er ook makkelijk mee weg.
Een pi met externe ssd en voeding gebruikt iets van een watt of 4, mijn nucje 5.

Op 5 december 2022 10:46:30 schreef AgentP:
[...]

Dit soort logica heb ik in Node-Red, dat vind ik een stuk overzichtelijker dan in HA (ik kan daar de logica nergens vinden)

In Node-Red heb je de trigger node welke dit allemaal voor je afhandelt. Dit doe ik icm MQTT en Node-Red Dashboard, zie voorbeeld. In mijn geval blokkeer ik juist herhalende berichten van een IR ontvanger.

Ik het begin was er enkel yaml, en ik ben geen 'code monkey', dus de grafische omgeving van node-red stond mij ook wel aan ;)

De automations in hass zitten onder:
Settings > automations > + Create automation
Dat zou ondertussen best goed moeten werken, maar ik heb er nog nooit wat mee gedaan.