ik heb hier een sparta ion GL met een raar probleem. die geeft geen foutmeldingen, accu laad schoon op, accu loopt ook leeg als je rijd, maar volgens mij doet die regelmatig niks.
dat grote software sparta ion topic gelezen, maar dit heeft niks te maken met mijn probleem. ik wil geen software hacken of andere controllers gebruiken.
dus heb ik die in de garage omhoog gehangen. als ik aan de trappers beweeg, dan, HEEEL af en toe schiet dat wiel ineens naar hoge toeren. ik zeg dan wel heeeeel af en toe.
als je 10min staat te trappen, doet die 9min 56sec niks. en heeft die 4x 1sec aan gesprongen.
het de hand het wiel afremmen zodat je meer kracht zet op de pedalen doet NIKS.
de achterrem half intrekken en aan de pedalen draaien doet niks.
mijn straat begint licht bergop, en of ik nu of 1 - 2 of mode 3 staat, ik merk geen verschil.
ik kan ook geen torque sensor of andere PAS sensor vinden op de fiets. zoeken op internet heb ik gevonden dat sommige dat in het achterwiel hebben?
ik heb het achterwiel alvast niet los genomen dus daar is niks ontregelt.heb ik de menu al een paar keer 'calibrate' gedaan en dan komt er op: OK
nog tips wat ik kan doen of wat er fout is? paar weken geleden reed die goed (volgens mij toch, maarja, ik fiets elke dag naar het werk, ik zal het niet snel merken als de ondersteuning ermee stopt.
die heeft nu wel 1015km en zegt bij onderhoud (waar die calibratie ook staat) dat die een servicebeurt moet hebben. kan dit voor dit gedrag zorgen? op mijn laatste rit ging ik dus van 970km (reed perfect) naar 1012km (doet nu niks meer)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een Sparta ION heeft geen PAS (trapsensor), maar een krachtsensor. Bij fietsen met een voorwielmotor zit er een aparte sensor bij het achterwiel, maar de GL heeft een achterwielmotor, en daarbij zit de sensor dus in de motor. Daar kan in principe weinig mee mis gaan, tenzij je de achteras zwaar overbelast (met iemand of iets heel zwaars op de bagagedrager hard over een drempel of zo).
Zo'n fiets gaat niet minder ondersteunen om die onderhoudsmelding, zover ik weet.
Als ik me goed herinner, kun je 1000km met zo'n fiets rijden zonder hem te registreren (voor proefritten), na 1000km moet de dealer deze registreren, en gaat de garantieperiode in. Gewoonlijk dat zou eigenlijk alleen kunnen gebeuren als de fiets van de dealer gestolen is.
Een fiets die 1000km heeft gereden is gloednieuw, en kan bijna niet uit de garantie zijn, waarom ga je er niet mee terug naar de dealer?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik doe 50km/week => 20 weken over 1000 km.
Volgens mij doet (deed?) fcapri iets van 400km per week. Maar dat doet ie volgens mij niet op een sparta. Dan zou het best kunnen dat de weekend sparta ineens gemiddeld minder dan 10km/week doet....
Kocht die fiets 2dehands maar die doet maar 50km met een lading, en op werk opladen lukt niet in de fietsstalling. Beetje miskoop dus want de accu kan er niet uit bij zo een sparta.
Ik doe 65km per dag met de fiets, meestal de ligfiets. Een enkele rit van 32 kan de sparta wel, maar geraak niet thuis op ondersteuning. Wordt dus regelmatig gebruikt om achter brood te gaan, dat is 1km fietsen
Je kan ook nog een tweede batterij aan de bagagedrager bevestigen, krijg je 2 batterijtjes op het scherm . Die kan er vrij eenvoudig af en kun je meenemen . Moet ook aangemeld worden bij een sparta-dealer .
morgen de dealer eens bellen, hoewel ik die meer dan een uur rijden bij me vandaan opgehaald hebt, is die hier wel in het dorp bij de lokale fietshandel verkocht ooit
.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
op je werk eens een draadje naar het licht in t fietshok trekken dan. tegenwoordig heeft een fietshok bij bedrijven steeds vaker meerdere wcd's om te kunnen laden. voor 100 fietsen hebben ze immers veel minder grond nodig als voor 100 auto's, mag wel iets gestimuleerd worden dan..
vandaag blijkbaar wel een oplossing gehad.
die calibratie via de service menu ging niet, maar in de handleiding staat:
naast de fiets staan, GEEN druk op de pedalen zetten, licht uit, en dan 2sec de lichtschakelaar induwen.
zo gezegd zo gedaan. kwam ook calibratie OK op het scherm, fiets rijdt nu wel met ondersteuning weer.
als je van 1 naar 0 gaat, hoor je duidelijk de motor afslaan al rijdend. zet je die weer aan, hoor en voel je hem bijspringen.
morgen toch de fietsverkoper eens bellen. als die deze nu registreren als nieuw en garantie geven
(denk dat die 6-8jaar oud is al)
Op 4 december 2022 20:54:37 schreef testman:
op je werk eens een draadje naar het licht in t fietshok trekken dan. tegenwoordig heeft een fietshok bij bedrijven steeds vaker meerdere wcd's om te kunnen laden. voor 100 fietsen hebben ze immers veel minder grond nodig als voor 100 auto's, mag wel iets gestimuleerd worden dan..
fietsstalling is gewoon een afdak op het parkeer terrein, geen verlichting, geen stopcontacten, geen muren
[Bericht gewijzigd door fcapri op (38%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bij mijn bedrijven gebouw hebben de elektrische-auto-rijders het voor mekaar gekregen dat de oprit (weg naar parkeerterrein) opengebroken is en dat er elektra naar 4 parkeerplekken is aangelegd.
ik werk voor een overheidsinstelling waar de mannekes allemaal dezelfde 'gekleurde' kledij dragen.
wij hebben vliegtuigen, boten schepen (hoeveel keer ik hier voor onder mijn voeten heb gekregen), en "volvo's" (verander volvo door een synoniem) 
die hebben daar geen budget voor. is zelf niet toegelaten om je fietsaccu op te laden op het bureau laat staan dat ze kabels gaan trekken voor ebikes
testman
Op 5 december 2022 12:44:43 schreef fcapri:
ik werk voor een overheidsinstelling waar de mannekes allemaal dezelfde 'gekleurde' kledij dragen.
wij hebben vliegtuigen,botenschepen (hoeveel keer ik hier voor onder mijn voeten heb gekregen), en "volvo's" (verander volvo door een synoniem)die hebben daar geen budget voor. is zelf niet toegelaten om je fietsaccu op te laden op het bureau laat staan dat ze kabels gaan trekken voor ebikes
ik denk veel groen en lompe schoenen.. op die plekken kan weinig als je niet creatief bent of het daar voor t zeggen hebt..
idd, maar ik ben niet groen, maar blauw, en werk bij de andere blauwe waar ik onder men voeten krijgen door boten te zeggen.
mijn fietsaccu is dan ook al gecamoufleerd in een frigobox zak naast mijn boterhammen en mijn banaan. niemand die weet dat ik men accu mee heb 
Kan je niet bij een buurbedrijf/station/cafe laden? Desnoods zet je ergens een oude kroegfiets voor de laatste kilometers naar je werk.
Bij een cafe kan je wat geld op tafel leggen, bij een verzamelgebouw kraait er vast geen haan naar.
testman
Op 5 december 2022 20:22:08 schreef fcapri:
idd, maar ik ben niet groen, maar blauw, en werk bij de andere blauwe waar ik onder men voeten krijgen door boten te zeggen.mijn fietsaccu is dan ook al gecamoufleerd in een frigobox zak naast mijn boterhammen en mijn banaan. niemand die weet dat ik men accu mee heb
aah, die blauwe. hebben ze daar water bestendige ict dan?