vraag uit pure nieuwsgierigheid, valt een tesla die te water is geweest nog te redden?

Dik 50 vijftig jaar geleden kreeg ik een lijvig boekwerk geschonken, "Het grote Radio- en Televisieboek" door ene Wim van Bussel als ik me dat goed herinner. En daarin werd (waar het ging over antenneversterkers, en de plaatsing derzelve) precies hetzelfde gesteld: "condens komt er toch in, wat men ook doet. Boor er een paar gaatjes in langs onder."

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (10%)]

Zo is het. Het water moet er sneller uitstromen dan dat het naar binnen stroomt.

Het probleem is dat vocht wat zich in een pseudo-waterdichte kast verzamelt wel naar binnen kan, maar bijna niet meer naar buiten...

Stel je hebt een kastje met 100cm3 inhoud. Bij hoge luchtdruk en temperatuur wordt er 1cm3 lucht van buiten naar binnen gedrukt.
Die lucht mengt zich dan met de lucht in de kast.

Als de luchtdruk buiten weer zakt, zal die 1cm3 weer naar buiten gaan, maar slechts 1% van het binnengekomen vocht gaat weer naar buiten, dus dat accumuleert steeds meer...
Daarbij speelt ook nog dat bij dalende luchtdruk de temperatuur zakt en vocht begint neer te slaan, waardoor het nog een stuk minder kan worden als die 1%....

Water blijft toch echt een crime voor electronica. Maar je kunt er ook geluk mee hebben is mijn ervaring. Ik heb toch diverse electrische apparaten gehad die buiten in de regen in de electrobak hadden gelegen. En diverse ervan werkte nog na echt helemaal uit elkaar gehaald zijn geweest, zeer goed gedroogd en inspectie gedaan op schade en evt schoongemaakt.
Ik heb dat gedaan uit nieuwsgierigheid, niet om daarna weer te verkopen of zo. En de tv werkt ook nog steeds ;)
Wel ongelooflijk dat die toyota bij topgear na stevig bad zout water nog wel werkte.
Maar ook een smartphone gehad die op ongelukige wijze in een emmer met sop was gevallen. Ik kwam binnen in de berging en had mijn gsm in de hand omdat er iemand gebeld had. Ik leg die op een tafel en hij gleed zo van de tafel af, precies in een emmer soep die mama was vergeten leeg te maken |:(
Enfin, ding meteen helemaal uit elkaar gehaald, lang laten drogen in hete serre, het was toen zeer warme zomer.
Hij werkte weer maar na bepaalde tijd kreeg hij toch kuren. Het was mijn eerste smartphone, eentje van tmobile gemaakt door huawei.

Op 11 december 2022 01:13:08 schreef Paulinha_B:
[helemaal off-topic]
"geit" wordt helemaal niet in heel Belgie gezegd, eigenlijk heb ik het alleen maar een keertje gehoord in Oostende.

Was iig “standaardtaal” in Limburg en de Antwerpse Kempen.

En ik heb de term geitje gehoord van iemand uit oost vlaanderen, een gentse ;)
Duurde even totdat we door hadden dat we het over dezelfde auto hadden, was hilarisch gesprek :+
Maar taal blijft leuk voor een aangespoelde in Belgie O-)

Op 11 december 2022 16:16:27 schreef Arco:
Stel je hebt een kastje met 100cm3 inhoud. Bij hoge luchtdruk en temperatuur wordt er 1cm3 lucht van buiten naar binnen gedrukt.
Die lucht mengt zich dan met de lucht in de kast.

De relatieve vochtigheid van deze lucht is laag. Misschien wel lager dan de relatieve vochtigheid van de lucht in het kastje

Als de luchtdruk buiten weer zakt, zal die 1cm3 weer naar buiten gaan, maar slechts 1% van het binnengekomen vocht gaat weer naar buiten, dus dat accumuleert steeds meer...

Dat meer accumuleren klopt niet. 1% van het vocht in de uitgeademde lucht komt van buiten, maar de overige 99% van het vocht in de uitgeademde lucht komt van de lucht in het kastje.

Daarbij speelt ook nog dat bij dalende luchtdruk de temperatuur zakt en vocht begint neer te slaan, waardoor het nog een stuk minder kan worden als die 1%....

Die vloeistof stroomt naar beneden en daar is het gaatje.
Stel je voor dat de luchtvochtigheid buiten het kastje 0% is en de luchtvochtigheid in het kastje is 100%. Bij iedere 'ademslag' van het kastje komt er geen vocht naar binnen, maar gaat er wel vocht naar buiten. De lucht in het kastje wordt steeds droger tot uiteindelijk een RV van 0% behaald is.
En als de luchtvochtheid buiten 100% is en in het kastje 0%, dan gaat er bij iedere 'ademslag' vocht naar het kastje tot uiteindelijk een RV van 100% behaald is.
Er kan wel condensvorming in het kastje optreden en dat gebeurt natuurlijk op de koelste plekken. Je moet daarom de electronica vrij van de wanden in het midden van het kastje plaatsen. Dan is er altijd wel een wand die koeler is dan je electronica.