Lexia-interface (voor Peugeot/Citroen) herkend de auto niet automatisch en ziet geen elektronische eenheid motor (ECU)

Ik heb op Aliexpress een volledig bestuckte Lexia-interface (zal wel een kloon zijn) gekocht met bijgeleverde Diagbox software.

Gegevens:
Lexia interface: uitgeleverd met APPLI-versie v4.3.0 maar geupgrade naar APPLI_4.3.7 DB
Lexia interface serial: 921815C
Diagbox versie: v7.83
Draait onder Windows XP

Probleem is dat als ik met Peugeot Planet 2000 verbinding met een Peugeot 206 uit 1998 probeer te maken de auto niet automatisch herkend word, het VIN-nummer wordt niet automatisch uitgelezen waarna het programma vraagt om handmatig een VIN-nummer in te voeren.
Nadat ik het VIN-nummer van de auto ingevoerd heb vraagt hij om een DAM-nummer en na het invoeren daarvan kan ik verder.

Als ik een Globale test uitvoer dan herkend hij wel de Intelligente service centrale (BSI) en de elektronische eenheid airbags maar de elektronische eenheid motor (ECU) word niet herkend.
Ook niet als ik handmatig de juiste motorcode (KFX) en het type van de ECU (MM1AP) selecteer, dan verschijnt de foutmelding "De elektronische eenheid reageert niet".

De interface is in apparaatbeheer goed geinstalleerd (staan geen gele driehoekjes achter) en ik heb ook oudere versies van de APPLI-software geprobeert, helaas zonder resultaat.

Ook heb ik van de zomer een Citroen Berlingo proberen uit te lezen en deze bleef op "sluit VCI aan" staan.

Wie kan mij vertellen waarom het niet werkt.

Denk meerdere factoren waarschijnlijk het jaartal 98 is nog niet eobd verplicht jaartal.

Maar ook de chinese interface is niet echt betrouwbaar in jouw geval het een goedkope betreft.

Als je een chinees wilt moet je een autel nemen liefst een duurdere die kun je serieus gebruiken cq mee werken.

Dat alie spul werkt maar half of helemaal niet.

Omdat het originele PSA software is hoeft de auto niet eobd te zijn. Alle PSA auto's werken met deze software zonodig met verloop stekkers
Heb je de software in 1x geïnstalleerd of alle updates apart?
Alle updates moeten stuk voor stuk geïnstalleerd worden. Ook geen online updates zoeken dan wordt de interface geblokkeerd. Kan ook natuurlijk dat die interface slecht is.
De mijne moet ik om het half jaar opnieuw installeren. Krijg dan een Error.

Een paar maand geleden heb ik ook zo'n interface gekocht op ali en ik ervaar exact dezelfde problemen met het uitlezen van de motor ecu. Andere ecu's, airbag, abs etc, zijn wel gewoon uit te lezen. Uiteraard de interface uit elkaar gehaald en vermoedelijk dat de optocouplers en de common mode choke chinese namaak is. Als je googled hierover vindt je hier ook wel meer info over, dus die onderdelen vervangen door originele zou ik aanraden. Heb zelf nog geen tijd gehad helaas om dit te doen.

@ Paul Welther:
Ik heb alle updates apart geinstalleerd en heb geen online updates laten zoeken.

@ Piet Hein:
De intelligente service centrale (BSI) en de elektronische eenheid airbags ziet hij wel, in mijn geval stonden er een paar foutcodes in de BSI en deze kon ik gewoon wissen, alleen de elektronische eenheid motor (ECU) wil hij maar niet zien.

Heb net 2 uur in de auto gezeten en alle applicatie-firmware's (APPLI_4.1.6 tm APPLI_4.3.7 DB) geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Lager dan APPLI_4.x.x (2.x.x) dan ziet hij de hele interface niet meer en zegt hij "sluit VCI aan".

Vreemd dat het niet werkt, zou de set graag op een andere auto willen proberen om te zien of de interface in ieder geval werkt.

Eens kijken of ik een buurvrouw van mij zo gek kan krijgen of ik de interface even aan haar auto mag hangen.

Mocht iemand nog nieuwere APPLI-firmware's dan v4.3.7 DB hebben die ze willen uploaden dan houd ik mij aanbevolen.

De ali hardware ondersteund die ook k lijn en de l lijn (oude communicatie lijnen)??

Gebruik je de ODB2 stekker of de (oude) ronde stekker?
De aansluitingen in die ronde stekker willen nog wel eens fout zitten.

Heb je ook geprobeerd handmatig de ecu te kiezen?
Soms zoekt diagbox op de can-bus terwijl de ecu nog simpel een K-lijn heeft.

Sommige oudere modellen zoals mijn C5 uit 2002 hebben een 'bijna OBD2' connector... :(
(de +12v zit niet op pin 16, maar op pin 8...)

Bekend probleem
Ik heb het zelfde met mijn nieuwe lexia.
Op mijn 207 geen problemen of beperkingen.
De 206 van een kennis kan ik hier maar beperkt uitlezen.
Echter heb ik ook een lexia met oudere firmware met software versie 7.02, Deze geeft op een 206 uit 2002 geen problemen en kan ik alles uitlezen.
de 307 2004 van de buren kan ik met de nieuwe lexia ook maar beperkt benaderen, met de oude geen probleem.
Ik heb het vermoeden dat dit met de firmware te maken heeft van de lexia.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (19%)]

Heb de Lexia-interface op een Peugeot 208 van mijn buren getest en dit werkt wel prima.

Vermoed dat het protocol van een Peugeot 206 uit 1998 nog niet helemaal OBD2 is.

@ *Alfred*: Ik gebruik de vierkante 16-polige OBD-stekker.

@ Paul Welther => Ik heb handmatig de motorcode en type ECU geselecteerd maar dat haalde niets uit.

Ben wel heel erg benieuwd met wat voor interface de Peugeot-dealer een Peugeot 206 uit 1998 uitleest.

Ik had een jaar of 10 terug ook een kloon-Lexia gekocht en had dezelfde problemen.
Zit er bij jou in de kabel ook een ronde connector, als tussenstuk tussen de Lexia en de OBD-stekker?

Bij mij zat het probleem in die ronde stekkers. Een draad lag los en bij een contactpin ontbrak het verende lipje waardoor die geen contact maakte. Chinese kwaliteit zullen we maar zeggen. Na herstel werkte het wel goed.
Ik raad je aan om eerst eens nauwgezet de bedrading en stekkers te controleren.

Op 27 december 2022 17:59:34 schreef Joentje1978:
Heb de Lexia-interface op een Peugeot 208 van mijn buren getest en dit werkt wel prima.

Vermoed dat het protocol van een Peugeot 206 uit 1998 nog niet helemaal OBD2 is.

@ *Alfred*: Ik gebruik de vierkante 16-polige OBD-stekker.

@ Paul Welther => Ik heb handmatig de motorcode en type ECU geselecteerd maar dat haalde niets uit.

Ben wel heel erg benieuwd met wat voor interface de Peugeot-dealer een Peugeot 206 uit 1998 uitleest.

Mieren..k modus

OBD2 zal het zeker niet zijn want dat is voor de amerikaanse markt.

EOBD= europesche markt

OBD2= amerikaanse markt

JOBD= japanse markt

Maar als je serieus wat wilt waarom koop je dan niet een iets duurdere dan kun je meer dan alleen powertrain Pxxx code's uitlezen .

Maar ook Cxxx Bxxx Uxxx code's

Zo duur zijn die testers niet meer.

In de praktijk zelf ondervonden, een Lexia met Firmware 4.3.0 (China Clone) en Diagbox V7.02
moet voor de ouder modellen Peugeot geen probleem zijn.
Bij de oudere Peugeot modellen wel uiteraard wel Peugeot planet 2000 gebruiken.
Alle Lexia's met een hogere firmware geeft problemen met de oudere modellen Peugeot's

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (18%)]