Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

Op 24 december 2022 21:19:04 schreef ohm pi:
[...]Dat is een fout van de baas. Ongeacht de hoogte van het loon van een leerling zal de baas altijd de leerling overbelasten.
Mooi voorbeeld is de slavernij.
De slaven kregen geen of weinig loon van hun bazen, dus in jouw optiek hoefden ze niet of weinig te werken. De werkelijkheid stak/steekt toch anders in elkaar.

https://www.bol.com/nl/nl/p/handboek-slavenmanagement/9200000030059994…

Zeer de moeite vh lezen waard, kan zo bij personeelszaken in de kast. Up to date handleiding over omgang met je personeel.

Op 24 december 2022 13:23:52 schreef maartenbakker:
nog een anecdote ...

Hier ook een keer: ik sluit een lamp aan en pats het hele huis donker. Ik schuifel naar het raam en de hele wijk is donker! Ik dacht oei wat heb ik nu gedaan :) 8)7

evelo

Golden Member

Op 24 december 2022 21:19:04 schreef ohm pi:
[...]Dat is een fout van de baas. Ongeacht de hoogte van het loon van een leerling zal de baas altijd de leerling overbelasten.
Mooi voorbeeld is de slavernij.
De slaven kregen geen of weinig loon van hun bazen, dus in jouw optiek hoefden ze niet of weinig te werken. De werkelijkheid stak/steekt toch anders in elkaar.

Als die leerling een overste heeft die er met een cynische toon in staat (de jeugd van tegenwoordig, weet je dat nu nog niet,...mogelijk ook omwille van eigen stress-niveau) dan kan je ook rare toestanden meemaken.

Dan mag die leerling nog zo slim en verstandig zijn, het is heel moeilijk om tegen zo’n cowboy-sfeertje in te gaan.

RAAF12

Golden Member

Tibetaanse Boeddisten hebben een mooie uitspraak en dat ik te zien en te horen in de film Don't look back over Bob Dylan

"If the student is not better than the teacher, then the teacher is a failure."

mvdk

Golden Member

Ik vind dit een schattige discussie worden.
Helaas zit de geschiedenis vol met dodelijke incidenten, waarbij mensen zelf moesten of gingen nadenken.
8 januari, 1962. Zegt dat iets bij mensen hier? Niet googelen, das niet eerlijk.
Of 27 maart 1977? Die man ging ook zelf nadenken in plaats van volgens procedures te werken.
Wat betreft 1962: dat heeft nog vrij lang geduurd voordat de Inspectie/SOR gezegd heeft, in een pdf die ik effe niet kan vinden, geen kruisende rijwegen meer in te stellen.
Maar goed, ieder stelt hier: zelf nadenken.
Stel, u bent treinverkeersleider in Woerden, en u heeft te maken met het dilemma van die seinhuiswachter toen. Die fly-over is er nog niet, en er is ook geen ATB. Hoe handelt u die treinenloop af, die toen zo verschrikkelijk mis ging?
Onthou, procedures en draaiboeken zijn er niet om u te kwellen of te pesten, maar gewoon om levens te sparen.

1962, treinramp bij Harmelen. Maar dat had niks te maken met kruisende rijwegen. Het kwam doordat één van de machinisten had moeten stoppen, maar door de mist het rode sein te laat opmerkte. Het ongeluk was de aanleiding tot het versneld invoeren van ATB.

mvdk

Golden Member

Dankie Klaas voor je antwoord. Het had alles te maken met kruisende rijwegen.
Maar goed, ik zal een voorzetje geven: als mijn naam Kwakkeboom was, en ik zat op die post, zou ik in die dichte mist die trein naar Amsterdam hebben laten stoppen. Als die machinist het rode sein had gemist, had je te maken gehad met scheldende passagiers, die in Utrecht hadden moeten overstappen.
Nadenken, daar ging het over.
Google eens op onbeveiligde overwegen bij mist. Wat doe je? Is nog geen norm of procedure voor...

Je kan wel met nadenken proberen om iedere keer opnieuw het wiel uit te vinden, het is beter om gewoon procedures te volgen.

Jinny

Golden Member

27 maart '77, 3 miles island?
Staat me bij ergens in die tijd.

Nee, dat was 28 maart '79

Ahhh, Tenerife...

[Bericht gewijzigd door Jinny op maandag 26 december 2022 16:14:53 (15%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 26 december 2022 15:52:29 schreef mvdk:
Onthou, procedures en draaiboeken zijn er niet om u te kwellen of te pesten, maar gewoon om levens te sparen.

En toch zal ik altijd zelf blijven nadenken... Ooit als uitzendkracht met een Stork monteur een industriële steamer (impregneren kleuren in stof) gereviseerd en netjes conform draaiboek weer door monteur aangezet.
Ik raak in paniek en probeer duidelijk te maken dat het nooit goed kan gaan terwijl ik naar de kettingen wijs (kettingen van 25m lang en schakels van 5x5x5cm). Hij snapt me niet, dus ik ren naar de noodknop en zet het ding uit.
Tuurlijk, iets alleen met de noodknop uitzetten is niet het soort nadenken waar slachtoffers door zullen vallen, maar toch...

Bleek dat de machine die volgens hun systeem geplaatst was, was aangepast bij oplevering (door Stork zelf, niet door klant). Dus significante verschillen waardoor vervangende onderdelen met elkaar in aanraking zouden komen en de zaak in de soep zou lopen (en de elektromotor van 50x50x80cm duwt wel door denk ik...). Nu kwam er een weekje revisie bij in plaats van een reparatie van maanden...

Dit gaat stevig off topic, maar de ramp in Tenerife had zo te zien ook heel wat te maken met veiligheidsprocedures die een onbedoeld neveneffect hadden. Oa het niet boven de gesloten luchthaven mogen blijven cirkelen, en de ingevoerde rusttijden die voor een hoop ellende zouden zorgen als ze niet op tijd vertrokken raakten.

evelo

Golden Member

Dat is nu net het moeilijke. Ik ben helemaal akkoord dat procedures er zijn met een reden en niet bedacht zijn door managers om hun voetvolk te pesten.

Tegelijkertijd kan je met procedures niet alle risico's uitsluiten. Daarvoor zijn er teveel invloeden en parameters.

Dus eigenlijk vraag je aan de uitvoerenden een onmogelijke opdracht: volg de procedure én denk Tegelijkertijd ook na of de procedure nog klopt met de reële omstandigheden, in realtime, meestal nog onder tijdsdruk.

mvdk

Golden Member

En toch zal ik altijd zelf blijven nadenken... Ooit als uitzendkracht met een Stork monteur een industriële steamer (impregneren kleuren in stof) gereviseerd en netjes conform draaiboek weer door monteur aangezet.
Ik raak in paniek en probeer duidelijk te maken dat het nooit goed kan gaan terwijl ik naar de kettingen wijs (kettingen van 25m lang en schakels van 5x5x5cm). Hij snapt me niet, dus ik ren naar de noodknop en zet het ding uit.

Uitschakelen mag in een noodsituatie.
Ook bij hoogspanning. Maar je gooit geen ijzeren balk in die machine.
Natuurlijk mag die aarder in, als dat nodig is. Maar slechts na overleg.

Die KLM piloot had gewoon moeten wachten.

Op 26 december 2022 16:22:41 schreef r-p:
[...]
met een Stork monteur een industriële steamer...

( zo kun je ook weer bij het origineel van dit citaat komen, ik zocht even op "stork" in deze pagina )

Op 26 december 2022 17:00:47 schreef mvdk:
[...]

Die KLM piloot had gewoon moeten wachten.

De co-piloot had hem er op moeten wijzen dat ze geen "clear to take off" hadden van de toren. Maar ja, gezagsverhoudingen... :(

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
RAAF12

Golden Member

Ik meen dat de Spaanse verkeersleider niet helemaal jofel Engels sprak maar de procedure is idd:

Google:
A typical takeoff clearance may state, for example, “(Callsign) 123 RNAV to MPASS, Runway 26L, Cleared for Takeoff”. The expected pilot response is, “(Callsign) 123, RNAV to MPASS, Runway 26L, Cleared for Takeoff”.

vannacht was het hier raak. 10.000 woningen zonder in de regio. het probleem was in 4min opgelost. ofwel een schakelfout of iets anders wat op afstand gedaan kon worden. wrs is het op station daalakkerweg gebeurd gezien het heel eindhoven betrof. werd wakker van gepiep, dan denk je waarom altijd de batterij leeg van de rookmelders middenin de nacht. maar het was de ups die aandacht wilde :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 december 2022 18:21:34 schreef RAAF12:
Ik meen dat de Spaanse verkeersleider niet helemaal jofel Engels sprak maar de procedure is idd:

Google:
A typical takeoff clearance may state, for example, “(Callsign) 123 RNAV to MPASS, Runway 26L, Cleared for Takeoff”. The expected pilot response is, “(Callsign) 123, RNAV to MPASS, Runway 26L, Cleared for Takeoff”.

[[ off-topic ]] dikke vieze vette G is alweer flink achter op zijn tijd - wie gelooft die mensen nog? Tegenwoordig (en al zeker tien jaar!) sluit men elk bericht af met het callsign. Het geciteerde bericht stamt dan ook uit de USA, waar ze met alles een jaar of twintig achterop lopen, en sowieso niet uitblinken in het naleven van icao-richtlijnen.

mvdk

Golden Member

Op 30 december 2022 19:20:25 schreef testman:
vannacht was het hier raak.
(...)

Vier minuten. Dat is geen storing. Dan is er omgeschakeld, in een situatie dat er niet heel kort parallel gegaan kan worden.
In stroomboeren jargon: door het donker gaan.
Wij kregen ook ooit zo'n opdracht van de conceptueel netbeheerder: gebied omschakelen van een 13MVA 25/10kV trafo naar eentje van 20MVA. Die van 20 heeft een hogere kortsluitspanning, de verwachting was dat er een vereffeningstroom van ong. 500A over die 120qmm zou gaan lopen. We zijn toen toch maar even parallel gegaan, ging goed. Moet natuurlijk geen kwartier duren...

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 30 december 2022 19:35:36 (11%)

Op 30 december 2022 19:20:25 schreef testman:
werd wakker van gepiep, het was de ups die aandacht wilde :P

Wat een armoedig systeem.

EricP

mét CE

Of 27 maart 1977? Die man ging ook zelf nadenken in plaats van volgens procedures te werken.

Wat een onzin! 3 oorzaken: tijdsdruk (hij moest op tijd weer in NL zijn om risico van papiertjes intrekken wegens te lang vliegen te voorkomen en was als laat die dag omdat-ie eerder met vliegtuig en al 'vastgeparkeerd' stond), een stuk radiocommunicatie wat weg viel en een piloot die als instructeur werkte en waarbij de simulatie niet de realiteit benaderde... Ofwel: getraind op melden 'we zijn er klaar voor' en dan ook vertrekken... (want de in de simulator kreeg je geen antwoord in die tijd).
Je zou ook kunnen stellen dat de draconische maatregelen als je iets te lang vliegt oorzaak zijn - alhoewel dat vast wel goed bedoeld is.

Onthou, procedures en draaiboeken zijn er niet om u te kwellen of te pesten, maar gewoon om levens te sparen.

Wederom: onzin. Wat je ermee bereikt is 'aapje doet kunstje'. Naast 'kl*ten klaren': ik heb het volgens de procedure gedaan, niet bij mij komen zeuren nu het toch fout is gegaan. Hier heeft iemand anders over nagedacht, ga daar maar zeuren!
Ken je dat verhaal van die paar kranen die een brugdeel optilden? Iedereen die *iets* van stabiliteit snapt, die had er met gefronste wenkbrouwen naar gekeken. De kraanmachinisten volgden gewoon het door een ander opgestelde hijsplan (een 'deskundige'...). Met bekend resultaat.
Ik kan me er nog *iets* bij voorstellen als je met 'veel' mensen te maken hebt - je hebt er maar 1 nodig die het verhaal niet snapt (of kan snappen door gebrek aan 'input') om er een puinhoop van te maken. Maar verder?

maar het was de ups die aandacht wilde

Geen auto-shutdown? Toen ik nog wat servers had draaien was dat het doel: een nette shutdown. Voor de rest zo stil mogelijk: als ik er niet ben, dan doe ik er niks aan. En als ik lig te slapen, dan wil ik dat graag zo houden :).

Op 30 december 2022 22:31:39 schreef EricP:
[hebt - je hebt er maar 1 nodig die het verhaal niet snapt (of kan snappen door gebrek aan 'input') om er een puinhoop van te maken. Maar verder?[...]Geen auto-shutdown? Toen ik nog wat servers had draaien was dat het doel: een nette shutdown. Voor de rest zo stil mogelijk: als ik er niet ben, dan doe ik er niks aan. En als ik lig te slapen, dan wil ik dat graag zo houden :).

ik heb de ups allang eens gemod met een knopje tussen het piepertje. heb dat knopje nu ook maar uit laten staan. de ups draait uren vrijwel geruisloos op de externe accu's. echter bracht die uitval wel een ander probleem aan het licht. 1 aardlek was tijdens de uitval al uitgevallen, weer ingezet en toen de stroom terugkwam ging de aardlek weer eruit. dat betekende isolatielek ergens. na het diner eens met de isolatietester aan de gang gegaan, en ja hoor ik had 1 groep die tussen 0,08 en 0,18Mohm was. gelukkig een aparte groep dus wat stekkers trekken. de vaatwas viel in de prijzen. deur open en de meetwaarde veranderde, kabelboom in t scharnier leek het, of toch niet.. ook de pomp en verwarming niet. maar toen de zijwand openging was het snel duidelijk.

de netfilter was ontploft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Leuk 'side effect' van een netspanningsuitval... En het ene heeft vast niks met het andere te maken.

Op 30 december 2022 21:59:10 schreef A vd Linden:
Waarom eigenlijk?

meteen na stroomuitval al gepiep...

Ik merk niets van stroomuitval. Hoogstens komen de buren vragen waarom ik nog licht heb.

RAAF12

Golden Member

Zou de piep wel missen als de UPS accu leeg begint te raken :)