Zelfinductie van KNX kabel meten

Op 3 januari 2023 23:29:01 schreef Sine:
Je kunt voor KNX zo ongeveer elke dropveter gebruiken, dus dat klopt wel :)

net als bus intercoms. die fabrikanten verkopen ook de "officiele" buskabel welke prijzig is. maar ondertussen kun je elke oude bestaande kabel ook gebruiken, dan komt de nieuwe kabel uiteraard ook niet spits :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 3 januari 2023 23:18:56 schreef Frederick E. Terman:
Zo heeft de ene kabel blijkbaar een lek van 1 kΩ voor een kilometer, wat érg laag is; voor de andere wordt voor een kilometer maar liefst 10 GΩ opgegeven, wat weer ongelooflijk hoog is.

Voor mijn werk monteer ik tracingkabel ( elektrisch verwarmde halfronde kabel) Op 100 meter met we dan enkele Terra ohm tot max 6Tohm wat de max van de meter is. OP 200 meter is dat vaak al lager nog net boven 1 Terra ohm. 10Gohm klinkt mij niet als onmogelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is hoger dan ik dacht. Maar ik had natuurlijk ook altijd te maken met grondkabels van tientalen jaren oud. Over 7 km waren we dan met een megaohm of meer al helemaal happy. :)

Maar die waarde van 1 kΩ (1 mS) is vast fout. Wat me - nu ik het plaatje uitknip - ook opvalt, is die variatie in weerstand per km.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 3 januari 2023 23:34:05 schreef testman:
[...]

net als bus intercoms. die fabrikanten verkopen ook de "officiele" buskabel welke prijzig is. maar ondertussen kun je elke oude bestaande kabel ook gebruiken, dan komt de nieuwe kabel uiteraard ook niet spits :P

Totdat je in de buurt komt van de maximaal opgegeven lengtes, dan gaat het type kabel ineens wel een rol spelen. Ook KNX specificeert maximale lengtes.

Gr.

Erik

benleentje

Golden Member

Maar die waarde van 1 kΩ (1 mS) is vast fout

Ja maar dat is bij 10kHz, een megger is gewoon puur DC.

Dat is hoger dan ik dacht.

Ja dat is nieuwe kabel direct vanaf de rol net nadat die aan een stalen leiding is aangebracht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.