Defecte eeprom van HP54502 scope

benleentje

Golden Member

Hoi ik heb 2 osciloscopen van HP de ene een 54503 en de ander een 54402, Dus de dezelfde serie en voor een klein deel dezelfde hardware.

Van de 54502 geeft hij bij opstarten aan een dat een geheugen adress niet meer uit te lezen is. zie foto.

Van de 54503 heb in nu maar even snel de eeproms uitgelezen en ook van de defect roms van de 54502 heb ik ook maar een backup gemaakt.

De makkelijkste weg is als iemand ergens de bin files voor de 4 roms heeft die wel heeft en weet waar ik dat eventueel kan vinden
IK had al op marktplaats aan iemand gevraagd ( electronics en books) die heel veel gegevens verzameld van oude meet apparatuur of hij een nog de bin files heeft voor deze scope maar helaas.

Als alternatief dacht ik van de goede rom een deel van de software overzetten naar de slechte adressen.
Maar ja gaat dat zomaar werken?
Met welke software kan ik dat doen?
Hoe weet ik welk adres van de 68000cpu in de scope overeenkomt met welk adres in 1 van de 4 roms? Is daar een soort van standaard voor? De rom is 8 biten de cpu 16 bit. Is dan de 16 bit verdeelt over 2 roms of zijn dat 2 adressen achter elkaar in 1 rom?
IK denk dat de software van de 2 scopes voor een groot deel hetzelfde is en dat er maar een heel klein deel anders is. Ik kan de roms met elkaar vergelijken waar ze hetzelfde zijn en waar ze anders zijn en dan hopen de het defect in het deel zit dat gelijk is.
Hoe kan ik zelf bepalen waar een rom defect is? Want ik kan de defecte wel gewoon uitlezen en zal dan niet echt defect zijn maar eerder dat er een bitje of meer is beschadigd. Hoe kan je een rom testen op welk deel zo beschadigd is, dat kan volgens mij alleen met crc oid, maar hoe weet je waar dat controle getal in het geheugen staat?

Kan je dan de oude roms wissen en er nieuwe data inschrijven en blijft dat dan weer lang goed of is zo rom na een tijd gewoon op?

Arco

Special Member

Veel (e)(ep)roms werden (qua data retentie) gegarandeerd voor 20 jaar, wissen en opnieuw programmeren moet kunnen (als het tenminste (e)eproms zijn en geen roms)
Firmware images staan hier: http://www.ko4bb.com/getsimple/index.php?id=download&file=01_ROM_I…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb even gezocht naar de pinout van de '68000. Die heeft een 24 bit adresbus en een 16 bit databus. 1 adres zal dan dus over twee proms verdeeld zijn.

Als een prom uit die tijd "kapot" is, dan zal je niet een foutmelding van: "Adress X is kapot" kunnen krijgen: Je leest altijd wel wat. (Als je proms ECC zouden hebben misschien, maar dan heb je 9 bits per prom nodig om voor ieder adres een parity bit toe te voegen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Zijn het wel de EPROM's die kapot zijn, ik ken namelijk maar weinig programma's die zeggen "ik kan mezelf niet meer lezen op adres xxxx:xxxx", want als de EPROMS corrupt zijn zal hij eerder vastlopen.

Kan het niet zijn dat er ergens een parameter EEPROM niet meer te lezen is ?
Ik weet niet waar je de term EEPROM uit de titel vandaan hebt, typo of bedoel je echt een EEPROM ? Dan zijn het in ieder geval niet de EPROMS met de raampjes.

(Overigens, de foto is niet te zien).

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 5 januari 2023 18:18:55 (20%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

De foto is nu weer te zien
Ik zal duidelijker zijn en het voortaan over prom hebben
Het zijn 27010 of 27c010 prom geheugen chips van oa Intel en AMD

Firmware images staan hier:

Dank voor het vinden. Mijn rom nr's zijn 80005 t/m 80008, die van de link zijn nr's 80013 t/m 80016. Dat lijken me latere revisies en geen idee of daar ook deels andere hardware bij hoort.

ik ken namelijk maar weinig programma's die zeggen "ik kan mezelf niet meer lezen op adres xxxx:xxxx", want als de EPROMS corrupt zijn zal hij eerder vastlopen.

Het is toch precies wat er staat zie foto ;).

Er ging er eigenlijk meteen van uit dat 1 van de proms een bitfout oid zou hebben. HEt kan best een parameter zijn maar dan weet ik verder ook niet welke. Dan ga ik toch maar eens de service manual eens doornemen.

bprosman

Golden Member

Op 5 januari 2023 19:25:58 schreef benleentje:
De foto is nu weer te zien
Ik zal duidelijker zijn en het voortaan over prom hebben
Het zijn 27010 of 27c010 prom geheugen chips van oa Intel en AMD

[...]Dank voor het vinden. Mijn rom nr's zijn 80005 t/m 80008, die van de link zijn nr's 80013 t/m 80016. Dat lijken me latere revisies en geen idee of daar ook deels andere hardware bij hoort.

[...]Het is toch precies wat er staat zie foto ;).

Er ging er eigenlijk meteen van uit dat 1 van de proms een bitfout oid zou hebben. HEt kan best een parameter zijn maar dan weet ik verder ook niet welke. Dan ga ik toch maar eens de service manual eens doornemen.

Ik vind het nog steeds heel moeilijk te geloven dat de fout in de EPROM zit, want.. hoe is het dan mogelijk dat je die fout kunt clearen. Ik vermoed nog steeds erg sterk dat er nog ergens een EEPROM of SRAM met batterij backup zit die overleden is.
Kun je de SM eens delen ?

Arco

Special Member

Nieuwere eprom kan ook een bugfix zijn alleen...
Meestal wordt er bij eproms alleen een checksum test gedaan (alle bytes optellen...)
SM staat op dezelfde site: http://www.ko4bb.com/getsimple/index.php?id=download&file=HP_Agile…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 januari 2023 19:34:21 schreef bprosman:
[...]
Ik vind het nog steeds heel moeilijk te geloven dat de fout in de EPROM zit, want.. hoe is het dan mogelijk dat je die fout kunt clearen. Ik vermoed nog steeds erg sterk dat er nog ergens een EEPROM of SRAM met batterij backup zit die overleden is.
Kun je de SM eens delen ?

Ik denk dat je de fout op het scherm verkeerd begrijpt. er staat niet dat je de fout kan clearen, enkel de error message wordt gecleared door de reboot, en als de foutmelding zich blijft herhalen is het tijd om de service manual te raadplegen..

Het scherm geeft een register dump van de processor. En 'adres error' is dan waarschijnlijk een 'access violation' dwz dat de software een geheugen locatie leest/schrijft die door de memory controller ontoegankelijk is gemaakt/gezet.

Dat dient meestal om te voorkomen dat processen elkaars geheugen lezen/schrijven, of dat er buiten de hardware wordt gelezen/geschreven.

De oorzaak kan van alles zijn.
- Software defect (eproms)
- Configuratie defect
- Software bugs
- Hardware fouten

bprosman

Golden Member

Ik gok eerder dat het in een van deze 2 zit , onderin word namelijk exact de procedure aangegeven die ook op het scherm komt :

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 5 januari 2023 20:18:18 (39%)

Patrick de Zeester

Golden Member

Een (E)PROM kan niet aangeven dat de data corrupt is, in dat geval spuugt de (E)PROM gewoon incorrecte data uit. Bij een fout in de (E)PROM zou ik eerder checksum fout verwachten, mits de software zo'n check uitvoert.

Ik denk dat het waarschijnlijker dat deze foutmelding triggered wordt doordat de BERR (bus error) pin op de 68000 processor actief (laag) gemaakt is. De BERR pin kan door de hardware rondom de 68000 processor gebruikt worden om aan te geven dat er iets misgegaan is (bijvoorbeeld een ongeldig adres op de adresbus). Nu kan dat in principe nog steeds veroorzaakt worden door een corrupte (E)PROM, maar er kan ook iets anders op de bus die dit veroorzaakt.

benleentje

Golden Member

IK hoopte ergens een lithium batterij te vinden die dan kon meten en eventueel vervangen maar kon die niet vinden.

Ik heb wel een Dallas DS1230Y gevonden, daar zal dan wel een batterij inzitten.
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/DS…

Die zou te vervangen zijn door een
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Infineon-Technologies/FM18W08-SG?q…
+ een dil adapter bordje.

Een DS1230Y ergens online kopen lijkt me ook niet zo slim hou oud zijn die dan al? En een nieuwe voor 43,- gaat hem ook niet worden. De scope is amper 50,- waard.

Maar ja wat als dat de fout niet is, want heel veel wijzer ben ik nog niet geworden van de service manual

in die Dallas zit idd een batterij. Sommigen pulken het open en zetten er een andere in. Heb ook nog een nieuwe liggen, maar die dingen zijn 25 jaar oud of ouder..

bprosman

Golden Member

Op 5 januari 2023 23:12:06 schreef kris van damme:
in die Dallas zit idd een batterij. Sommigen pulken het open en zetten er een andere in. Heb ook nog een nieuwe liggen, maar die dingen zijn 25 jaar oud of ouder..

De batterij word pas ingeschakeld bij eerste gebruik. Dus hebben best een lang shelf life.

De truuk, "Toets ingedrukt houden en power-on" werkt niet ?

https://www.youtube.com/watch?v=NdlSfqto_0o

benleentje

Golden Member

de key-poweron had ik gelijk al geprobeerd toen ik vorige week de scope aan het testen was. Dat had geen enkel effect.

Die yuoTube is van een ander dallas ding zal eens zoeken of er ook een tube is voor mijn type.

Net even met mijn Tl866A programmer de Dallas DS1230Y getest en het resultaat was dat hij goed werkt.
Daarna de chip uitgelezen en deze is geheel leeg. Geheel gevuld met code AA = 1010 1010 zou dat niet FF of 00 moeten zijn?

IK durf nog niet verder te testen in die zin dat ik ga schrijven en teruglezen. Of maakt dat nu toch ook niet meer uit?

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 6 januari 2023 00:14:54 (21%)

Arco

Special Member

0xAA en 0x55 (checkerboard pattern) wordt normaal gebruikt om de ram te testen of die nog goed is...

bprosman

Golden Member

Als er overal AA staat maakt het al niet meer uit , probeer er eens naar te schrijven en belangrijker, houdt hij het ook vast, evt aan een arduino hangen oid.

benleentje

Golden Member

Het testen van de NVrom in mijn miniprog programmer ging goed. De volgende dag was de test data na een verivy nog geheel intact.

Als ic's weer in het moederbord geprikt CRT kaart weer aangesloten en de scope gaf het volgende beeld, ziet er veel belovend uit.

Daarna even naar het test menu en alle test uit laten voeren

De onderste 3 failed testen zijn niet zo erg dat komt omdat er geen goede calibratie data is. De protected NV ram blijkt dan toch nietgoed te werken volgens de scope.
Ook daarna geprobeerd om de scope eenzelf calibratie te laten doen en dan geeft het aan:
Error:
Protected NV ram write protected.

Zou de spanning op de VCC dan te laag zijn? Maar de restvan de chips werk wel goed. En de NV ram zit onder de monitor buis even makkelijk meten is erg lastig.

bprosman

Golden Member

Als VCC te laag is springt hij inderdaad op "slot".
Het is een 32K x 8 ram.

Als het mijn apparaat was zou ik er een "gewone" 32K ram in zetten (verloopprintje) om te kijken of hij dat zou lusten, dan ben je na het aanzetten wel de config kwijt.

Misschien weet Henri62 nog iets , die is ook nogal thuis in deze "ouwe meuk" ;)

benleentje

Golden Member

Op 6 januari 2023 21:56:43 schreef bprosman:
Als het mijn apparaat was zou ik er een "gewone" 32K ram in zetten (verloopprintje) om te kijken of hij dat zou lusten, dan ben je na het aanzetten wel de config kwijt.
;)

Die config ben ik nu ook al kwijt, maar het gaat dan wel om kalibratie gegevens en zonder doet de scope het niet.

Maar ik zal Vcc dat wel eens meten en kijkne of ik een ram heb liggen die pin compatible is.

IK heb een KM681000ALP-7 liggen, die 32 pin en 128k x 8. Eigenlijk zittem bijna alle pinnen op de goede plaats maar steken er dan aan de bovenkant 4 pinnen uit die dan niet gebruik. Er is dan alleen een draadbrug van CS2 naar Vcc nodig, dat doe ik wel op een extra voetje.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 6 januari 2023 23:02:03 (22%)

benleentje

Golden Member

NU eerst maar eens de spanning gemeten en Vcc - Vss is 5,2V. Dat lijkt wat hoog, maar volgens de servicemanual is Vcc ook gewoon 5,2V.

Daarna getest met een gewone ram chip zoals in de post hiervoor beschreven. De scope geeft nog steeds aan de er een write protection is.

Maar waar komt dat signaal vandaan, dat komt niet van de NVram zelf in ieder geval want die heeft alleen maar ingangen?
En het service menu kan ik verder ook niet vinden hoe je dat aan en uit kan zetten.

Eens kijken of een schema oid kan vinden.

Had net even een ingeving zou er niet gewoon een schakelaar of jumper ergens zitten die daarvoor bedoelt is, en ja hoor daar zit een schakelaar voor op de achterkant met als tekst protected en unprotected.

Zal ook wel in de servicemanual staan onder het hoofdstuk hoe je de kalibratie moet uitvoeren maar dat heb ik gisteren gemist.

Ga er morgen wel mee verder.

Arco

Special Member

Maar waar komt dat signaal vandaan, dat komt niet van de NVram zelf in ieder geval want die heeft alleen maar ingangen?

Als de spanning te laag is treedt er automatisch intern een write protect in werking...

benleentje

Golden Member

Op 7 januari 2023 01:01:36 schreef Arco:
[...]
Als de spanning te laag is treedt er automatisch intern een write protect in werking...

Ja intern in de NVram maar dat weet de scope verder niet. Maar gelukkig gevonden.

benleentje

Golden Member

De scope werkt weer zoals het moet.
Alle testen worden goed uitgevoerd en selfcal stappen zijn goed doorlopen.

Wat het probleem nu precies was weet ik eigenlijk niet. Het enige wat ik gedaan heb is alle eproms en de nvram uit de voetjes gehaald. De eproms heb ik een backup van gemaakt en de nvram enkel getest en alles op FF (leeg) gezet.
Daarna alles er weer in en aangeslotene en de scope aan gezet. Die gaf dan een uncal melding en werkte verder op de default settings uit de eprom.

Daarna de schakelaar voor protected op unprotected gezet, alle selfcal stappen doorlopen, schakelaar weer terug, scope uitgezet, een paar minuten gewacht en weer opgestart en alles was in orde geen uncal melding meer.

Tja, slechte solderingen, geöxideerde pootjes van IC's in voetjes: niets is na ja-ren van gebruik (of stilstand) onmogelijk.

Zo'n ding wordt, eenmaal ingeschakeld waarschijnlijk goed warm. Dat heeft z'n invloed op eigenlijk elk onderdeel en soldering daarvan.

Ook op m'n werk krijg ik de gekste fouten om m'n oren, waarbij het reinigen van IC-pinnen soms het enige punt is (vaak niet, maar het gebeurt wel).
Als je de pootjes reinigt, zie je ook groot verschil: de oude pootjes zijn extreem dof en blauw-grijs/grijs, de gereinigde blinken je in 'zilver' tegemoet.

Als het gesoldeerde IC's zijn, blijft er vaak niet eens soldeertin aan 'plakken': het is ook altijd raar (en fascinerend) om te zien hoe die pootjes nog in een met tin gevuld eilandje zitten, maar tóch geen contact maken...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.