Hoi ik heb 2 osciloscopen van HP de ene een 54503 en de ander een 54402, Dus de dezelfde serie en voor een klein deel dezelfde hardware.
Van de 54502 geeft hij bij opstarten aan een dat een geheugen adress niet meer uit te lezen is. zie foto.
Van de 54503 heb in nu maar even snel de eeproms uitgelezen en ook van de defect roms van de 54502 heb ik ook maar een backup gemaakt.
De makkelijkste weg is als iemand ergens de bin files voor de 4 roms heeft die wel heeft en weet waar ik dat eventueel kan vinden
IK had al op marktplaats aan iemand gevraagd ( electronics en books) die heel veel gegevens verzameld van oude meet apparatuur of hij een nog de bin files heeft voor deze scope maar helaas.
Als alternatief dacht ik van de goede rom een deel van de software overzetten naar de slechte adressen.
Maar ja gaat dat zomaar werken?
Met welke software kan ik dat doen?
Hoe weet ik welk adres van de 68000cpu in de scope overeenkomt met welk adres in 1 van de 4 roms? Is daar een soort van standaard voor? De rom is 8 biten de cpu 16 bit. Is dan de 16 bit verdeelt over 2 roms of zijn dat 2 adressen achter elkaar in 1 rom?
IK denk dat de software van de 2 scopes voor een groot deel hetzelfde is en dat er maar een heel klein deel anders is. Ik kan de roms met elkaar vergelijken waar ze hetzelfde zijn en waar ze anders zijn en dan hopen de het defect in het deel zit dat gelijk is.
Hoe kan ik zelf bepalen waar een rom defect is? Want ik kan de defecte wel gewoon uitlezen en zal dan niet echt defect zijn maar eerder dat er een bitje of meer is beschadigd. Hoe kan je een rom testen op welk deel zo beschadigd is, dat kan volgens mij alleen met crc oid, maar hoe weet je waar dat controle getal in het geheugen staat?
Kan je dan de oude roms wissen en er nieuwe data inschrijven en blijft dat dan weer lang goed of is zo rom na een tijd gewoon op?