Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Deze week via 'Vraag & Aanbod' van deze site een functiegenerator DG1022 van Rigol gekocht voor € 150,00 en mijn oude generator UTG9005C-II van UNI-T verkocht voor € 80,00. Van 5 MHz naar 20 MHz voor € 70,00! Plus natuurlijk nog wat extra's die de DG1022 heeft en de UTG9005C-II mist.
Natuurlijk onmiddellijk een paar test uitgevoerd om de kwaliteit van deze generator te beoordelen.
Omdat dit apparaat niet geschikt is voor mijn hobby-blog publiceer ik de resultaten hier. Misschien dat mensen die een tweedehands aanbieding zien van deze generator er iets aan hebben.
Stijgtijd van blokgolf
In de onderstaande foto wordt de stijgtijd van een 1 MHz blokgolf (gele trace) vergeleken met deze van mijn Philips PM5704 pulsgenerator (blauwe trace). Beide scoop-ingangen worden afgesloten met 50 Ω terminators. Gespecificeerd wordt 20 ns bij 1 kHz en 1 Vpp.
Vervorming op sinus
De vervorming gemeten met mijn HP331A bij 1 kHz en 0,5 Veff. Na zo zorgvuldig mogelijk afregelen op minimale uitslag wordt een vervorming gemeten van 0,22 %. Gespecificeerd wordt 0,2 %.
Nauwkeurigheid frequentie
Omdat ik geen digitale frequentiemeter heb maar wél een een ijkgenerator van Marconi (TF2015/TF2171) wordt de methode van Lissajous toegepast om de nauwkeurigheid van de frequentie te beoordelen. Beide apparaten werden ingesteld op 10,000.0 MHz sinus. Een digitale scope is helaas niet zo geschikt voor dit soort metingen! Maar toch is duidelijk zichtbaar dat de puntjes een zuivere ellips/cirkel vormen en niets anders. Dat betekent: volledig identieke frequenties.
Nauwkeurigheid sinus spanning
Op de DG1022 worden diverse effectieve waarden van de sinusspanning bij 1 kHz ingesteld en deze worden gecontroleerd met een ET3255 van East Tester. De meetresultaten zijn samengevat in de onderstaande tabel. Ter controle wordt de laagste te genereren waarde (1,4 mV) ook nog gemeten op een Philips PM2454 in zijn 3 mV volle schaal stand. Daar staat de wijzer net iets lager dan het 14-streepje op de schaal.
Jeever
Golden Member
Ruis op de sinus uitgang
Bij instelling op een lage spanning zit er flink wat digitale ruis op het signaal. Hier het resultaat bij 1,4 mVeff. Ter vergelijking wordt de eigen ruis van de scope weergegeven met de blauwe trace. Dit kanaal is aangesloten met een identieke BNC-kabel op een 50 Ω terminator.
Monotonie van de DAC
Dit kan het best beoordeeld worden door een driehoek te genereren en het gebied rond de nuldoorgang flink uit te vergroten. Een heleboel functiegeneratoren vertonen daar een zogenaamde 'double lobe glitch-impulse' als gevolg van ongelijke signaalvertragingen en stijgtijden van de vele omschakelende bits op de uitgangen van de DAC. Dat is bij mijn exemplaar van de DG1022 niet het geval, zoals onderstaand oscillogram aantoont. Gemeten werd bij een frequentie van 150 kHz (de hoogste driehoek frequentie) en een grootte van 2 Vpp.
Goed verhaal en een mooie deal. Ik heb hier nog een oudere versie, de DG1011. Je schrijft dat je geen digitale frequentiemeter meet hebt, die heb je met de aankoop van de DG1022 wel, daar zit namelijk een 200MHz digitale teller ingebouwd via de bovenste BNC (sync/counter). In de teller mode werkt de generator niet.
Jeever
Golden Member
Op 8 januari 2023 11:10:37 schreef Hewlett:
Je schrijft dat je geen digitale frequentiemeter hebt, die heb je met de aankoop van de DG1022 wel, daar zit namelijk een 200 MHz digitale teller ingebouwd via de bovenste BNC (sync/counter). In de teller mode werkt de generator niet.
Dat weet ik, maar voor het testen van de nauwkeurigheid van de generator heb ik daar uiteraard niets aan!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb ooit iemand gesproken die zei dat zijn counter spot on was, dat demonstreerde hij hoor de uitgang van de ingebouwde 10 MHz generator van de counter, aan te sluiten op de meetingang van de counter 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Voor de gene die het interessant vinden loopt er een topic van Martin72 op EEVBLOG zie de link hieronder.
http://www.eevblog.com/forum/testgear/comparison-between-siglent-sdg10…
Dit topic op eevblog betreft het meten aan functie generatoren met een scoop d.m.v. FFT functie en nog wat andere belangrijke zaken.
Ik heb aan dat topic ook bijgedragen met een aantal metingen en opmerkingen, dit ging vooral over een ruim audio frequentiebereik en THD metingen.
Even in het kort, de THD in het aangegeven frequentie bereik is afhankelijk van de DA converter(meestal 14Bit en soms 16Bit) de versterkertrapjes en de relais die de uitgang aanstuurt en ook de opbouw van de print in de functie generator.
En iedereen die eens wil meten aan de THD, ga dat vooral doen bij verschillende uitgang signaal niveaus.
Jos laat mooi zien dat de signaal kwaliteit bij kleine signalen aan de uitgang eigenlijk bar slecht is.
Dat heeft vaak met de printopbouw en ontkoppeling te maken en zelfs met koppeling tussen relais.
Als je met functie generatoren gaat meten en je wilt ook bij kleine signalen een "schoon" signaal hebben, dan zijn b.v. passieve BNC verzwakkers erg handig.
Mijn voorstel is 2x een 10dB en een 20dB BNC verzwakker aan te schaffen, hiermee kan je de functie generator in een zo schoon mogelijk gebied instellen en dan passief naar een klein signaal verzwakken.
Een bijdrage aan het eevblog topic moet ik nog toevoegen, dat is het puls gedrag en dan vooral de flanken van de puls en blok signalen.
De kwaliteit van de flanken hangt af van de frequentie en het uitgang niveau wat is ingesteld op de functie generator.
Bij een van mijn functiegeneratoren geeft de sync uitgang een mooiere blokpuls dan de hoofduitgang, alleen is de syncuitgang niet in uitgangspanning te variëren net als dat de frequentie niet altijd de zelfde waarde heeft als de hoofduitgang.
Wat heb je daar dan aan, nou dat is soms erg handig, ik heb verschillende zeer breedbandige passieve verzwakkers waarmee ik het signaal dan schaal.
En als je breedbandige versterker trapjes meet met en blok signaal, dan is de frequentie van de grondgolf wat minder van belang.
Jos
Hou er rekening mee dat je AC metingen met de ET3255 eigenlijk niet goed genoeg zijn, de gebruikte multimeter heeft ongeveer de zelfde nauwkeurigheid als de functie generator.
Verder heb je de meetfequentie bij het laatste lijstje niet gespecificeerd, ik vermoed dat je dit bij 1KHz gedaan hebt.
Hou er verder rekening mee dat in de ET3255 waarschijnlijk een standaard RMS chip zit waarvan de nauwkeurigheid sterk afhankelijk is van de meetfrequentie en de sterkte van het signaal niveau.
Op het eevblog had ik ook er op gewezen dat je meer uit je meetapparatuur kan halen als je goed weet wat de echte eigenschappen zijn.
Daar gaat ook het topic op eevblog over, de gene die wat willen leren over THD metingen en FFT samen met wat andere eigenschappen beveel ik dit topic gaarne aan.
Groet,
Bram