Dmv dynamo telefoon opladen, alleen mist er theoretisch energie

Op 13 januari 2023 13:11:35 schreef KlaasZ:
Er is iets in het hele verhaal wat ik niet snap. Als je achter iedere dynamo een gelijkrichtbrug zet, en de plus en min van die gelijkrichters samen op een elco zet, dan zou er volgens mij gewoon 1A bij 6V uit moeten komen. Ik begrijp niet waarom dat bij jullie niet lukt.

Dat is een parallel schakeling waar we ook aan hadden gedacht, alleen werkt dit alleen als de twee spanningsbronnen precies dezelfde spanning hebben, sparkyGSX zei dit over parallel schakelen:

Op 10 januari 2023 17:34:48 schreef SparkyGSX:
de uitgang van 2 DC/DC converters parallel zetten kan niet direct kwaad, maar het zal ook niet goed werken; de feedback netwerken van beide converters zullen een klein beetje verschillen, en degene met de laagste instelling zal alle stroom leveren, terwijl degene met de hoogste instelling helemaal niets zal leveren, totdat zijn broertje het niet meer alleen kan.

Op 13 januari 2023 12:23:16 schreef Eldiablo:
Goed onverwacht nieuws, we hebben ~1 A kunnen behalen(op 5Vdc) met de opstelling.
Vraag me niet hoe, maar waarschijnlijk ging het ergens mis. Het ging nu goed omdat we een nieuwe step down hadden, en dat alle componenten overzichtelijk op een hout plankje zijn gezet.

Wat ik vergat te zeggen is dat we wel rond de 30Vdc(bij de +6v en -6v pool) meten voordat het de step down “ingaat”, waarom is dit zo hoog? En het is ook niet constant, dus ene keer 25Vdc en dan 3 seconden later bijna 40Vdc. Kan dit zijn omdat de dynamo’s geen belasting hebben voordat ze de step down “ingaan”? en daardoor zichzelf niet limiteren tot 6V

Je hebt "spanningsbron" en "stroombron". Die dynamos van jou kunnen zich als alletwee gedragen.

Gewoon zonder wat aangesloten: spanningsbron. Kennelijk 25-40V, afhankelijk van hoe hard je precies trapt. (ik denk dat er een goede verklaring voor de variaties is, maar of mijn "je trapt niet steeds even hard" correct is is niet gegarandeerd. ) .

Sluit je nu een gelijkrichter en elco aan... Nog steeds zal ie zich als spanningsbron gedragen.

Sluit je nu een DCDC converter aan... Nog steeds zal ie zich als spanningsbron gedragen.

Pas als je de stroom richting de 0.5A laat oplopen, zal de spanning duidelijk gaan inzakken. Dit gebeurt pas als je de DCDC converter gaat belasten.

Net als in je huis. Er staat 230V op het stopcontact, maar zolang je geen stroom afneemt hoef je ook niets te betalen aan de energiemaatschappij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 januari 2023 14:13:00 schreef Eldiablo:
Dat is een parallel schakeling waar we ook aan hadden gedacht, alleen werkt dit alleen als de twee spanningsbronnen precies dezelfde spanning hebben, sparkyGSX zei dit over parallel schakelen:

Ik bedoel niet het parallelschakelen van twee DC/DC converters, maar van de gelijkrichters direct achter de dynamo's. Dan heb je die hele converter niet nodig, want de spanning is al bijna wat je nodig hebt.

Dat kan dus niet, omdat 1) de dynamo's een gemeenschappelijke massa hebben, en 2) de spanning veel te hoog is.

De eerste kun je oplossen met kunststof ringen e.d., de tweede zou je kunnen oplossen met een flinke zenerdiode of 7 siliciumdiodes in serie.

Misschien is dat nog wel het beste plan, simpel en betrouwbaar, maar niet het meest efficient.

Op 13 januari 2023 12:33:29 schreef rew:
Ik had eerder dit topic aangeclickt en kom nu pas deze als "recent" tegen.
[...]De DCDC converters zijn namelijk niet voor deze toepassing bedoeld. Stel dat ze 100% efficient zouden zijn en je belasting wil 5V 2A hebben: 10W.

STEL je dynamos kunnen 10V 1A = 10W leveren. Dat zou goed moeten gaan. Maar als de spanning door maakt-niet-uit-wat even iets zakt dan wil de DCDC converter direct ook meer stroom hebben om die 10W te kunnen blijven maken. De spanning zakt verder en de dynamos kunnen bij die lagere spanning NOG minder vermogen leveren.

Dat is niet helemaal waar, want deze converter kan alleen omlaag converteren, dus als de ingangsspanning onder het setpoint komt gaat hij gewoon (bijna?) 100% in geleiding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 13 januari 2023 20:20:00 schreef SparkyGSX:
Dat kan dus niet, omdat 1) de dynamo's een gemeenschappelijke massa hebben, en 2) de spanning veel te hoog is.

Voor de gemeenschappelijke massa gaf je zelf al een oplossing. En die veel te hoge spanning, die stort vanzelf in elkaar als je stroom gaat afnemen.

benleentje

Golden Member

alleen werkt dit alleen als de twee spanningsbronnen precies dezelfde spanning hebben, sparkyGSX zei dit over parallel schakelen:

Er zijn dan 3 plaatsen waar je het eea dan paralle kan zetten, de dynamo,s, na de gelijkrichter of de converters

De Dynamo's: Nu zijn dit zoals REW zegt niet echt hele goede spanningsbronnen en die zullen dan bij parallel bedrijf elk naar dezelfde spanning gaan. Echter kan dit allen als de beide op hetzelfde wiel zitten ze dus even hard draaien en ze geen slip hebben op het wiel. Maar er zal af to wel eens wat slip zijn en grote kans dat elke dynamo een iets andere frequentie en fase hoek heeft en direct parallel zetten van de dynamo's geen goed idee

Na de gelijkrichter: NA de gelijkrichter is er sprake van gelijkspanning en je kan prima direct na de gelijkrichter de boel parallel zetten. Dat de ene dynamo nu meer spanning doe dan de andere maakt niet uit de diodes scheiden de dynamo's van elkaar.

De converters parallel zetten: Tja daar lopen de meningen heel sterk uiteen. De theorie zegt precies wat sparkyGSX ook zegt. Ik denk dat het prima kan stel eerst elke converter met een voltmeter en een voeding ( spanning) op de ingang precies hetzelfde af. Dus allebei op precies 5,00V uitgaande dat je steeds delfde meter gebruikt. Nu zullen beide converter door temp drift later wel op een iets ander spanning staan, maar eb heel klein spanningsverschil van zeg 0,1V zal ook niet zo erg zijn. Ga dan niet beide converter hard parallel zetten door ze direct met draad aan elkaar te knopen. Maar zet achter elke converter vanaf de + uitgang ongeveer 10cm draad en knoop ze daar aan elkaar. De massa mag wel hard aan elkaar. Dat kleine stukje draad vormt dan een weerstand die hele kleine spanningsverschillen wel kan opvangen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 januari 2023 20:20:00 schreef SparkyGSX:
Dat is niet helemaal waar, want deze converter kan alleen omlaag converteren, dus als de ingangsspanning onder het setpoint komt gaat hij gewoon (bijna?) 100% in geleiding.

precies. Dus waar je hoopt met de dcdc van 15v .5A eits van 5V 1.5A te maken kom je op 5V .5A uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt, maar hij gaat dus niet onder de 5V, dus de telefoon blijft wel laden, maar met een kleinere stroom.

KlaasZ: de spanning zal wel inzakken onder belasting, maar met 40V is de telefoon waarschijnlijk voor die tijd al stuk. Daarom stelde ik ook voor om er een dikke zenerdiode, of 7 siliciumdiodes in serie overheen te zetten, om de spanning te beperken tot ongeveer 5V.

Het is niet optimaal, maar wel simpel en waarschijnlijk doeltreffend.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De spanning afzeneren is iets wat bij fietsverlichting al wordt gedaan. Het werd al gedaan toen er halogeenlampjes werden gebruikt. Maar ook in koplampen zitten ze. Het is de simpelste manier om de spanning te begrenzen.

De dynamo's rechtstreeks parallel zetten gaat niet werken, dan kan alleen als ze synchroon draaien en dat gaat je niet lukken.

Aan de gelijkspanningsuitgang van de gelijkrichter komt er bij 1 dynamo 0,5A uit bij 6V. Als je er twee parallel zet, dan zou er de dubbele stroom uit moeten komen. En het is mij nog steeds een raadsel waarom dat bij die scholieren niet lukt.

Er zijn nu schemas met enkelzijdige gelijkrichting voorgesteld. Mogelijk is dat geimplementeerd en kan je dan maar de helft van het vermogen of nog minder uit die dynamos kan krijgen. (nog minder = effect door de DC stroom door de dynamo!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 januari 2023 21:15:55 schreef KlaasZ:
Aan de gelijkspanningsuitgang van de gelijkrichter komt er bij 1 dynamo 0,5A uit bij 6V. Als je er twee parallel zet, dan zou er de dubbele stroom uit moeten komen. En het is mij nog steeds een raadsel waarom dat bij die scholieren niet lukt.

We gaan dat nog een keer uit proberen over ongeveer 2 weken(heb nu toetsweek)
maar voor ons PWS gaan we wel de manier van sparkygsx gebruiken, moet immers vandaag ingeleverd worden en onze natuurkunde docent is al lang blij dat we een opstelling hebben die überhaupt 1A kan leveren.