Centrale deurvergrendeling afstandsbediening

Ik wil de Centrale deurvergrendeling (Hyundai i10 benzine uit 2018) voorzien van een afstandsbediening.
De deuren en achterklep zijn (standaard) voorzien van motortjes.
Alleen moeten wij nu in een van de voordeuren met de sleutel de deuren open/dicht maken.

Hiervoor heb ik de module LB-405 van LANBO besteld
https://www.youtube.com/watch?v=MTGHyx8Vs44

Als ik dit filmpje bekijk: https://www.youtube.com/watch?v=bIlc8U9bE18
dan sluit hij de Lock en Onlock kabels aan op de onderste grote connector met een paar niet goed passende connector contactjes. (zie 11.40....13:40).
Nu wil ik niet zo prutsen, en vraag mij af of ik de Lock en Onlock kabels niet mag verbinden met de kabels die van de deur komen (zijn dit rechtstreekse verbindingen met het deurslotcontact ?).

revado

Honourable Member

Zit er een knopje op het dashboard wat de deuren kan vergrendelen en ontgrendelen wat ook werkt zonder ingeschakeld contact? ( vaak werkt dat alleen met de sleutel in het contact als beveiliging).
Dan kan je die aansluitingen mogelijk gebruiken.

RAAF12

Golden Member

Er zit geen actuator in het portier van de bestuurder. Dus met de AB zullen niet alle deuren sluiten. Bij veel merken en modellen is dat in een tabel te bekijken of de switch naar massa of naar de plus schakelt, ect. Doe je het fout dan kan dat een verbrand relaiscontact opleveren. Losse actuators zijn te koop.

revado

Honourable Member

Op 12 januari 2023 17:53:32 schreef RAAF12:
Er zit geen actuator in het portier van de bestuurder. Dus met de AB zullen niet alle deuren sluiten. Bij veel merken en modellen is dat in een tabel te bekijken of de switch naar massa of naar de plus schakelt, ect. Doe je het fout dan kan dat een verbrand relaiscontact opleveren.

Ik begreep dat die er wel in zit.
TS schrijft "De deuren en achterklep zijn (standaard) voorzien van motortjes"
Vaak zit het contactje wat kijkt of je de seutel gebruikt in de servo ingebouwd.
In ieder geval goed kijken welke draad waar naar toe schakelt is een goed advies @Raaf.

revado: Nee zo'n knopje is niet aanwezig.

RAAF12: Als je de auto afsluit aan de linker zijde dan gaat de Rechter deur ook opslot, en anders om ook.
Er zit dus aan beide zijde zowel een deurslotcontact als ook een Motortje.

Vaak zit het contactje wat kijkt of je de seutel gebruikt in de servo ingebouwd.

Vandaar mijn vraag hier ;)

Aziaten schakelen normaliter in de massa..

Er moet een connector zitten bij de A stijl links.

Zelf had ik dezelfde orginele connectors op de kop getikt en het setje er tussen geklikt kun je m altijd weer ertussen uit halen als je de auto verkoopt.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Als ik dit schema bekijk:

Zie ik het goed, dat op de pennen 1 en 6 van Connector FD01, de
ene keer 12 volt op pen 1 en 0 volt op pen 6 staat, en in het andere geval net anders om ?

Kan ik ongestraft de ene keer pen 1 even met de massa verbinden, en de andere keer pen 6 even met de massa verbinden om de deuren open/dicht te maken ?

revado

Honourable Member

Zover ik het kan zien werkt het zo:
Open is ( een puls) met plus op 1 en massa op 6, dicht is( een puls) met massa op 1 en plus op 6.
De schakelaars in de servo's onderbreken dan de spanning zodra de betreffende servo daadwerkelijk wisselt van positie.
Ik heb ooit lang geleden een set zelf ingebouwd in een auto waar geen centrale vergrendeling in zat.
Die werkte ook 2 draads met ompolen.
Ik maak uit het schema op dat alleen de bestuurdersdeur maar de centrale vergrendeling kan bedienen en de bijrijdersdeur niet,en dus de bestuurdersdeur GEEN servomotor heeft, die staat niet in het schema.
Dan zal je afstandsbediening dus ook de bestuurdersdeur niet openen![/u]

Edit: ik zie je antwoord aan @Raaf net, beide deuren activeren dus wel.
Dan is dit schema niet de goede.
Er staan er meer op de site die ik doorgaf.

[Bericht gewijzigd door revado op vrijdag 13 januari 2023 20:06:57 (14%)

Dan is dit schema niet de goede.
Er staan er meer op de site die ik doorgaf.

Ik heb alle schema's bekeken, maar heb geen idee welke ik nu precies moet hebben.

revado

Honourable Member

Is het een idee om een losse servo te kopen ( die heeft bv conrad) en deze in de bestuurdersdeur te bouwen.
Die kan dan het stangetje van het slot bedienen, dan doet het originele systeem de rest.
Pagina 3, figuur D in het youtube filmpje.
Voor de koppeling van de servo naar het stangetje kan je prima een fietsspaak gebruiken vanaf de nieuwe servo met een klemblokje aan het andere stangetje.
Dan is het niet nodig in de bestaande bedrading te gaan rommelen.

Het is niet zo eenvoudig als het lijkt op het filmpje.
Heb je al een afstandbedieningsetje gekocht?
Op het schema wat ook op de site staat die @revado aanhaalt moet er eigenlijk een dubbel wissel relais bijkomen. Zomaar een plus of een min op connector FD01 zetten kan en mag niet.
Sommige AB setjes hebben die relais al.
Een actuator in de deur erbij bouwen zou ook kunnen maar soms is de bedrading doortrekken naar de A-stijl ook weer lastig.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Heb je al een afstandbedieningsetje gekocht?

Ja de module LB-405 van LANBO (zie start post).
Maar deze kan retour als dit niet de juiste is.

Deze heeft 3 relais:
voor de Lock een wissel Relais.
Voor de Unlock een wissel Relais.
En 1 voor de verlichting.

Had ik maar het juiste schema van de Auto, nu zie ik diverse schema's zonder dat ik weet welke de juiste is.

verwijderd.

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op zondag 15 januari 2023 17:33:14 (95%)

Jacques van Montfort
revado

Honourable Member

Ik heb het boekje van de 2018 versie van de I10-2018 opgezocht.
Daar staat in dat de versie met centrale vergrendeling een knopje in de deur heeft om alle deuren te ont- en vergrendelen.
Maar dat zal vast niet werken met een afgesloten auto omdat het anders wel heel makkelijk is om een auto open te maken voor kwaadwillenden.
Zou het kunnen zijn dat er standaard al de optie op zit om een sleutel met afstandbediening te gebruiken?
Er zijn een aantal beveiligingen, zo moeten alle deuren gesloten zijn voor het systeem werkt.
Alle deuren geven dus een terugmelding naar de centrale deurvergrendeling controller.
Je zal dus een schema moeten hebben met 5 motoren. Dat witte schema heeft er maar 4 dus die is het zeker niet.
Ik ben bang dat het aansluiten op bestaande bekabeling een drama gaat worden.
En zoals @ Paul Welther ook terecht aangeeft, kan je niet zomaar plus of min ergens op zetten! En er zullen inderdaad minimaal meerdere wisselrelais nodig zijn.
Ik zou eerst eens bij een dealer informeren of er een sleutel met AB leverbaar is die in de auto aangemeld kan worden.
En anders toch de losse actuator (servo)?

Een knopje daarvoor zit er niet in, en als het zo lastig wordt dan gaat het setje terug en blijven we gewoon de deur(en) open maken met de sleutel.
Het moet uiteindelijk wel betrouwbaar werken ;)

De dealer kan wel zo'n soort setje inbouwen voor 400,-

RAAF12

Golden Member

Dan kan jij het veel goedkoper :-) Ik zag meerdere buitenlandse forumbezoekers die zo'n setje hadden ingebouwd in een i10. Zoals eerder al vermeld wel een actuator in de bestuurdersdeur inbouwen. Dat is een solenoïde, zeg maar een electromagneet, die via een staafje het slot vrijgeeft.

KGE

Golden Member

Gaan (alle) deuren ook op slot zodra je begint te rijden? (meestal boven een bepaalde snelheid).. Zoja dan hebben alle deuren een motortje.

Gaan (alle) deuren ook op slot zodra je begint te rijden? (meestal boven een bepaalde snelheid).. Zoja dan hebben alle deuren een motortje.

Nee de deuren gaan niet automatische op slot. Maar volgens mij moeten alle deuren wel een motortje hebben want als ik Recht de deur dicht maak gaan alle deuren op slot (dus links ook), en als ik Links de deur op slot maak gaan ook alle deuren op slot (dus rechts ook).

revado

Honourable Member

Een voorbeeld van een actuator.
Zoek maar op "servo centrale deurvergrendeling" dan zijn er zat te vinden onder de 20 euro.
Zoals ik al opperde, een spaak er door steken, die in het bediendeel haakt en die dan aan de trekstang van de vergrendeling in de bestuurdersdeur koppelen.
Die servo stuur je simpel aan, plus en min puls er op en hij gaat de ene kant op, polariteit wisselen, weer een puls, en hij gaat de andere kant op.
Dat kan jouw systeem zo aansturen.

Op 16 januari 2023 16:41:14 schreef MMSoft:
[...]Nee de deuren gaan niet automatische op slot. Maar volgens mij moeten alle deuren wel een motortje hebben want als ik Recht de deur dicht maak gaan alle deuren op slot (dus links ook), en als ik Links de deur op slot maak gaan ook alle deuren op slot (dus rechts ook).

Dus de actuatoren zijn al aanwezig en dus moet je de draden uitvogelen bij de A stijl en deze gebruiken om je draadloos cv set aan te sluiten.

Desnoods koppel je actuatoren geheel los v.d auto zodat je deze rechtstreeks op je inbouw kit zet.

Kun je uit nood nog altijd mechanisch ( lees sleutel) je slot openen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Toevallig heb ik een i10 uit 2018.
En toevallig ook een ab geïnstalleerd vorig jaar al.
Ik heb deze aangesloten op de kabelboom onder de rechter portier langs de drempel.

Heel simpel.
En ja dit bouwjaar heeft actuators in elke deur in tegenstelling tot eerdere versies zonder cv.

Knipperlichten mee laten blinken is een ander verhaal, dit gaat via een datalijn en verschillende modules, dit werd me te gortig dus niet aangesloten.

Mocht het nodig zijn kan ik wel wat foto's maken.

Nog een leuk weetje, de mijne had ook geen electrische ramen, via onderdelenlijn 2 originele raammechanismes gekocht van een luxere versie. Past 1 op 1 had toevallig nog een kabelboompje en schakelaars liggen van een universele set liggen.

Grt Ruben

Foto's zijn zeer welkom, ook deze auto heeft geen electrische ramen, en dat is ook best wel een gemis.

Op 18 januari 2023 11:59:35 schreef MMSoft:
Foto's zijn zeer welkom, ook deze auto heeft geen electrische ramen, en dat is ook best wel een gemis.

Wat je ook doet, koop NOOIT een universele set voor je ramen mocht je dat ooit willen.
Das de grootste troep wat er is.
Zal morgen in daglicht even foto's maken van de draden.

@MMsoft, Ik krijg je mail retour als ik antwoord op jouw mail??

Automotive engineer - www.easy-tech.nl