dimmen buitenverlichting met een schemersensor

hallo allemaal.

ik ben nieuw hier, heb niet veel ervaring met electronica maar er wel intresse in.

Maar nu ben ik op zoek naar het volgende.....

Ik wil me nog te plaatsen buiten verlichting dimmen aan de hand van de hoeveelheid daglicht, net zoals een telefoonscherm.

Is dit mogelijk en wat heb ik ervoor nodig ?

De verlichting die ik heb is 9x een Hoftronic GU10 dimbare ledlamp deze werkt op 220v 5watt per lamp

er komt geen bewegingsmelder op.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat bedoel je met dimmen? Buitenverlichting is aan/uit gebruikelijk. Wat heeft het nut een buitenlicht om 12h 's middags op 50% te laten branden als het bewolkt is en volledig uit als het vol zon is.

Ik zou opteren voor een schemerschakelaar eventueel in combinatie met een tijdsschakelaar als je tussen bepaalde uren het licht uit wil. Deze tijdschakelaars zijn gewoon te koop. De buitencel gewoon plaatsen waar het licht er niet op valt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

was er nog vergeten bij te zetten dat de verlichting in en uitgeschakeld wordt door een schemerschakelaar.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/98173#highlight=sturende+sch…

zoiets, ik had al de velleman K8064 gevonden dit is een 0-10v gestuurde dimmer.

maar nu zoek ik nog een schemersensor met een 0-10v uitgang. kan alleen kant en klare vinden van rond de 70e minimaal, dus hoe kan ik dit zelf maken voor minder.

ik weet niet of de velleman wmp407 wat is ? is een lichtgevoelig sensormodule

Heb btw niet veel kennis van alle afkortingen en benamingen.

mag ook een bouwpakket zijn of iemand die het voor me samen kan stellen

Ik wil me nog te plaatsen buiten verlichting dimmen aan de hand van de hoeveelheid daglicht, net zoals een telefoonscherm.

was er nog vergeten bij te zetten dat de verlichting in en uitgeschakeld wordt door een schemerschakelaar.

Beide zijn het tegenovergestelde van elkaar...
Je telefoonscherm wordt namelijk feller als de zon gaat schijnen en een schemerschakelaar schakelt ... bij schemer!

Dus wat wil je precies?

Kwaliteit boven kwantiteit

ik moest ff kijken maar je hebt gelijk OPTO, was van mening dat een tel scherm minder fel werd bij minder licht.

maar de bedoeling is dus,

bij schemer de verlichting op 100% en naarmate het donkerder wordt de verlichting naar zeg maar 20% ( ligt aan de hoeveelheid licht de lampen dan nog geven )

een schemerschakelaar geeft het signaal aan of uit.
en een lichtsensor moet dan de lichtsterkte gaan bepalen.

Waarschijnlijk wil je ledlampen, die zijn lastig te dimmen, het kan wel.
Als je nu een set smartlampen neemt (Hue, Ikea, Action) die je via WiFi kan aansturen dan hoef je alleen nog maar de sensor ergens aan te sluiten, bijvoorbeeld op een PC of raspberry.

Je kan het op basis van zonsondergangtijden doen, dan hou je alleen geen rekening met zware bewolking. Of je moet het bewolkingsniveau bij knmi opvragen.

Op 21 januari 2023 21:42:14 schreef bassie1980:
............
maar de bedoeling is dus,

bij schemer de verlichting op 100% en naarmate het donkerder wordt de verlichting naar zeg maar 20% ( ligt aan de hoeveelheid licht de lampen dan nog geven )
.....

Dat is een heel onduidelijke omschrijving, het zal wel aan mezelf liggen maar in begrijp dat niet.
Als het donker wordt de lampen dimmen om nog donkerder te maken :?

LDmicro user.

Ik denk dat TS een soort duidelijke verlichting bij schemer wil en 's nachts een zwakkere 'spaarstand '.

Ik vind het wat vergezocht want bij schemering verlichten moet je richting bouwlamp gaan en een half uur later komt bezoek toch nog in het zwakke licht bij deur te staan.

Na middernacht wat zwakker branden zou nog wat zinniger zijn. Al is de besparing vast niet veel.

@MGP indd bij schemer wil ik wat meer licht maar bij nacht wil ik geen verlichting ala voetbalveld, vandaar dat ik het bij donker minder fel wil hebben.

@K7Jz er komen langs het huis onder de dakgoot nu 9x een led van 5 watt, dit lijkt me licht genoeg voor een huis lengte van ca 11m

en voor bezoek is er dan nog licht genoeg, en anders hebben we er nog een normale buitenlamp hangen ;)

En het gaat mij niet om de besparing, het lijkt me gewoon mooi staan of het nu nuttig is of niet.

in de winter is het vrij snel donker, volgens mij in de zomer duurt het wat langer voordat het echt donker is

ik moest ff kijken maar je hebt gelijk OPTO, was van mening dat een tel scherm minder fel werd bij minder licht.

maar de bedoeling is dus,

bij schemer de verlichting op 100% en naarmate het donkerder wordt de verlichting naar zeg maar 20% ( ligt aan de hoeveelheid licht de lampen dan nog geven )

een schemerschakelaar geeft het signaal aan of uit.
en een lichtsensor moet dan de lichtsterkte gaan bepalen.

Fijn. Helemaal duidelijk!
Je wilt eigenlijk een combinatie van beiden.
Op SK3, van de K8064, kan je naar mijn idee rechtstreeks een LDR aansluiten waar een spanning van rond de 12V op staat. Een LDR in serie met de LED van de optocoupler dus. Met RV 1 en 2 regel je de dimwaarde af, aldus de handleiding.

Maar je wilt een extra functie: De verlichting uit als de zon gaat schijnen. In de praktijk betekend dat 0V donkere stand tot bijvoorbeeld 6V steeds fellere verlichting en daarboven niet nog feller, maar alles uit. En omgekeerd.

Omdat je niet veel ervaring met elektronica hebt, is het misschien al teveel gevraagd om een schakelingetje op te bouwen op een stukje experimenteerprint, maar ik heb even een simpel schemaatje getekend hoe het naar mijn idee praktisch zou moeten werken. Misschien dat andere CO'ers wat meer informatie kunnen geven over de verwachte waarden van de componenten en het relais misschien weten te vervangen voor een transistor - liever had ik een meer hoogohmige ingang gezien - daar kom ik nu even niet uit. Lang geleden dat ik op componentniveau bezig ben geweest.

Kwaliteit boven kwantiteit

De K8064 is vervangen door de WSL8064.
Het zijn beide fase aansnij dimmers waar led verlichting niet blij van wordt.
Met een ldr en de nodige opamps is een schakeling voor een stuurspanning te bouwen... maar op module niveau zie ik (nog) geen oplossing voor de schakeling van TS

@ OPTO de schemerschakelaar en de sensor voor de licht sterkte wil ik apart houden.

ik zoek dus alleen nog het deel om de lampen te dimmen en zoals OXO zegt, de dimmer die ik gevonden heb werkt niet goed met led.

maar ik ben al 2 dagen een beetje aan het googlen maar ik kan echt geen stroom gestuurde led dimmer vinden :(

Kort samengevat, voor de schemerschakelaar wil ik een bestaand iets aanschaffen.

het deel wat de lichtsterkte gaat bepalen wou ik zelf maken als dit mogelijk is.

moet ik zoiets zoeken ? kan uit de omschrijving niet veel maken.

https://agodeu.com/0-10v-led-dimmer-dimming-controller-constant-voltag…

deze heeft alleen een uitgangs spanning van 12v

[Bericht gewijzigd door bassie1980 op zondag 22 januari 2023 22:48:43 (14%)

ik zoek dus alleen nog het deel om de lampen te dimmen en zoals OXO zegt, de dimmer die ik gevonden heb werkt niet goed met led.

Mijn ervaring is dat het met sommige lampen wel gaat, maar je kan inderdaad beter een dimmer gebruiken die met fase afsnijding werkt in plaats van de meer standaard gebruikelijke fase aansnijding. Een stroomgestuurde dimmer is dan ook niet wat je moet hebben, evenmin de 12V dimmer. Beide zijn geschikt om rechtstreeks LED-dioden aan te sturen. Maar jij gebruikt 230V consumenten lampen met GU10 fitting waar deze stroomsturing al in zit.

Faseafsnijding en 230V. Daar moet je je op focussen bij het zoeken van een dimmer.

Kort samengevat, voor de schemerschakelaar wil ik een bestaand iets aanschaffen.

het deel wat de lichtsterkte gaat bepalen wou ik zelf maken als dit mogelijk is.

Ik denk dat het heel lastig wordt om iets te vinden wat al bestaat (of een samenbouwsel van twee delen) en daarmee volledig aan jou wensen voldoet. Beter kun je dan gaan voor opties die @K7Jz genoemt heeft. Misschien kan klikaanklikuit in je wensen voldoen? https://www.gamma.nl/assortiment/klikaanklikuit-schemersensor-abst-604…

Kwaliteit boven kwantiteit

ik doe hier hetzelfde met mijn buitenlampen, maar op een eenvoudige manier met tuya spul met een combinatie van zigbee, slimme lamp buiten, in de tuya app zo instellen dat die bij zonsondergang aan gaat en middernacht dimt naar 10 procent, en smorgens uit.

neem desnoods een slimme lamp uit de action en installeer de tuya app, niet de lsc smart connect app, zo kunt ge het achterna nog combineren met spul van de Lidl(Zigbee hub),Ikea,hue,Hema,Ali,Kruidvat,..

zo kunt ge ook een lichtsensor bestellen op Ali die gewoon het licht meet en afhankelijk hierop de intensiteit regelt, zelf zou ik het simpel houden.