Western Digital WD Elements Desktop 8TB defect na overspanning

bprosman

Golden Member

, omdat het een back-up schijf is (dus (vrijwel) dezelfde data staat tevens op een andere HDD).

Dan zou ik hem daar in ieder geval niet meer voor gebruiken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@electronono: Hij zal niet de disk, wel de case open hebben. Hij heeft volgens mij ook de CASE-electronica en niet de harddisk-electronica weer werkend. De harddisk deed het gewoon nog.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 januari 2023 13:52:49 schreef rew:
Sinds schijven 80Gb en groter zijn, kan ik WD schijven niet meer openmaken (in de cleanroom!) en weer dichtmaken. Nouja, het kan wel, maar het is me nog niet gelukt om hem dan weer werkend te krijgen.

Ik hou het erop dat de spoorbreedte van de koppen zo smal zijn dat de minste vervorming van de behuizing ervoor zorgt dat de koppen niet meer netjes op hun sporen landen. Die vervorming krijg je al als je de behuizing open of dichtschroeft.

Ja, zoiets, maar bij andere merken vind ie dan z'n sporen WEL, alleen bij WD gaat er iets 100% mis.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 januari 2023 18:57:48 schreef ohm pi:
[...]Ik hou het erop dat de spoorbreedte van de koppen zo smal zijn dat de minste vervorming van de behuizing ervoor zorgt dat de koppen niet meer netjes op hun sporen landen. Die vervorming krijg je al als je de behuizing open of dichtschroeft.

Mijn 2 centen: vanaf 1986 zijn HDDs overgegaan van een 'stepper motor' naar een 'voice coil' als onderdeel van de head actuator. De HDD head zoekt daarbij zelf het spoor op, mbv servo informatie die op de HDD is geschreven.

Het zou natuurlijk nog steeds kunnen dat een vervorming in een andere dan de radiale richting een probleem kan opleveren.

Verder heb ik begrepen dat de 'air flow' kritiek is, dus nooit een HDD laten draaien met verwijderde bovenkap.

Ronald45

Golden Member

Op 29 januari 2023 18:47:45 schreef rew:Hij heeft volgens mij ook de CASE-electronica en niet de harddisk-electronica weer werkend. ...

TS heeft wel degelijk ook aan de print van de harddisk zelf gewerkt, te lezen in de eerste posts.

Zelf zou ik zo'n schijf nooit meer durven vertrouwen, tenzij ik zeker zou weten dat ik alle defecte onderdelen heb kunnen vervangen door nieuwe.

En dan nog, die schijf heeft op z'n donder gehad en je weet niet of er onderdelen zijn die daardoor een kortere levensduur hebben gekregen.

Wat de WD schijven betreft, ik geloof dat sommigen met een hoge capaciteit in een vacuüm draaien, wellicht verklaart dat waarom ze niet meer werken na openen?

Sine

Moderator

In Helium, bij vacuum zweven de koppen niet meer.

In Helium gevulde harddisks zweven de koppen wel degelijk en raken het oppervlak helemaal niet. De voordelen zijn vooral minder frictie en energie verbruik.

There has to be a gas inside the disk chamber. The read-write heads have to ‘fly’ very close to the disk surface to be able to transfer data that is stored at very high bit densities on the disk. When the disk is spinning there is a surface layer of gas carried round by the spinning disk surface and the heads actually fly on this layer of gas.

When the disk stops, in some drives the heads are moved to a parking zone normally close to the disk spindle, which is specially treated to minimise the damage to the heads. Since the parking zone is not storing data any wear to this part of the disk surface does not risk data loss. Many modern hard disks use a different system. Before the disk stops the heads are moved to the outer edge of the disk where a ramp lifts the heads away from the disk surface.

If there was no gas inside the disk chamber then the heads would not fly and the heads would have to be held further away from the magnetic surface. This would necessitate using a much lower bit density and the capacity of a drive would be several orders of magnitude less.

Many drives use filtered air inside the chamber. There is a small filtered breather hole that allows air into or out of the chamber as temperature and ambient pressure change.

Some manufacturers have using helium in the chamber, but there are problems with this. Helium is a very light gas and has to be at significantly high pressure to ensure that the heads fly properly. As the gas is very light, making the chamber permanently sealed against leakage of the gas is another major problem.

There is one advantage to a fully sealed drive. A disk drive with a chamber breather imposes an altitude limit for the drive. If the drive is used at too high an altitude the air in the chamber is too thin and the heads will hit the disk surface. In a sealed disk, providing the gas does not leak, then the heads will fly at any altitude.

Meer info:

We all know that helium is lighter than air — that’s why helium-filled balloons float. Inside of an air-filled hard drive there are rapidly spinning disk platters that rotate at a given speed, 7200 rpm for example. The air inside adds an appreciable amount of drag on the platters that in turn requires an appreciable amount of additional energy to spin the platters. Replacing the air inside of a hard drive with helium reduces the amount of drag, thereby reducing the amount of energy needed to spin the platters, typically by 20%.

We also know that after a few days, a helium-filled balloon sinks to the ground. This was one of the key challenges in using helium inside of a hard drive: helium escapes from most containers, even if they are well sealed. It took years for hard drive manufacturers to create containers that could contain helium while still functioning as a hard drive. This container innovation allows helium-filled drives to function at spec over the course of their lifetime.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Een snelle zoektocht op internet levert op dat de dichtheid van helium ongeveer een vijfde is van die van lucht. Als de kop "planeert" over de platter dan zou je helium dus onder vijf bar in de schijf moeten duwen.
Tenzij je de "aandrukkracht" vermindert, zoals bij een naald op een LP. Dan zou het ook met twee bar kunnen?
Ik begrijp nog niet helemaal waarom ze helium er in doen als het ook met lucht kan.

Edit: wacht ... helium onder 1 bar en aandrukkracht een vijfde.

Ronald45

Golden Member

Op 30 januari 2023 14:59:55 schreef Sine:
In Helium, bij vacuum zweven de koppen niet meer.

Dat was het ja _/-\o_

Op 30 januari 2023 15:52:03 schreef CrossFireX:
In Helium gevulde harddisks zweven de koppen wel degelijk

Dat zegt ie toch :)

Op 30 januari 2023 17:26:08 schreef NordRack2:
Edit: wacht ... helium onder 1 bar en aandrukkracht een vijfde.

Of... NOG dichter bij de platter zweven. Dat is een gunstige ontwikkeling voor de bit-dichtheid.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 januari 2023 18:47:45 schreef rew:
De harddisk deed het gewoon nog.

Dan snap ik de paniek niet zo goed (of rokendebout met een computer hebben uit het jaar nul (die heb ik hier ook nog wel staan), waar geen sata-connectors op het mobo zitten.
Anders is het toch gewoon een optelsom van uitgebouwde hd+satakabel+sataconnector en 'draaien maar'.

Ken jij trouwens (gezien je verleden) tips en trucs om een niet werkende hd (nog een ide-model) weer aan de praat te krijgen voor een eenmalig overspelen van de data erop naar een andere hd???

Ronald45

Golden Member

De harddisk deed het dus ook niet meer:

Op 30 januari 2023 14:58:03 schreef Ronald45:
[...]
TS heeft wel degelijk ook aan de print van de harddisk zelf gewerkt, te lezen in de eerste posts.