Western Digital WD Elements Desktop 8TB defect na overspanning

Beste lezer,

Ik ben zo stom geweest om 1 van de vele power adapter stekkers die op mijn bureau rondwaren in mijn vrij nieuwe externe HDD te steken, waarna bleek dat de betreffende adapter van de VR bril was, en de HDD aldus +19.5V ipv +12V voor de kiezen kreeg. Resultaat: HDD dood (althans, de PC ziet hem nog wel, maar toegang tot de schijf wordt niet verschaft, en mechanische geluiden blijven uit).

Ik heb me, na mezelf grondig te hebben vervloekt (het ding was 1 maand oud), verdiept in de materie, en las dat de controller boards van HDDs meestal zijn voorzien van een schakeling die zichzelf bij overspanning of polariteitsproblemen eruit fikt, om de rest van de controller electronica te hoeden voor verder leed ('tvs' zener dioden en 0 ohm weerstanden).

Ik heb de externe HDD geopend en de interne HDD eruit genomen (een WD80EMZZ volgens opschrift).

Vervolgens heb ik de controller pcb van de interne HDD gehaald en de TVS dioden doorgemeten, de TVS diode op de +12V lijn was idd doorgefikt, inclusief het 0 ohm weerstandje in serie ermee. Daarop gloorde er hoop: ik demonteerde de TVS diode en overbrugde de weerstand.

Echter, dit bracht geen verandering in de situatie. Ik zie nu wel +12V en +5V staan op diverse punten op de controller print, en zowel de +5V als de +12V stroom via de SATA connector is laag te noemen (+12V: zowat 0, +5V, zo'n 80mA).

Hier een foto van de controller print, met annotaties om aan te geven waar ik GND, +5V, +12V mat, plus drie roze ovaaltjes met aandachtsgebieden:

Over het roze ovaaltje linksboven (met nummer '1') heb ik een vraag: wat voor soort onderdeel is dit ? Ik heb dit nog niet eerder gezien.

Ovaaltje 2 geeft het (slordige) soldeerwerk weer rond de +12V TVS diode.

Ovaaltje 3 (links van de grotere WDSPIKE074 chip) herbergt een diode die (weliswaar in-circuit gemeten) geleidt in beide richtingen. Het opschrift is '6BCG', maar een kleine zoektocht op internet leverde niets op. Weet iemand wat voor soort diode dit is ?

Oh... de +12V connector (bovenin de foto, midden van de print) geeft geen +12V.

Tot zover deze treurnis :-) Ik ben blij met tips.
Groetjes, Roland.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh... er zitten er 3 op de print, zie ik.

Maarreh... de component links van die WDSPIKE074 lijkt me wel een diode, toch ?

Persoonlijk zou ik eerst even de HD in een PC hangen, om te kijken of de schijf zelf nog wel werkt.

Voordat ik alles gelezen had was mijn idee: "TVS d'r af en dan doet ie het wel weer".

Nu dat niet het geval is, is het tricky.

Die diode die kortgesloten lijkt: Als je mazzel hebt is het inderdaad de diode, maar als je geen mazzel hebt zit ie indirect met twee kanten aan de chip vast en is de chip een kortsluiting geworden.

Ik zie geen 12V connector "boven aan de print in het midden".

Edit: Roland heeft een goede suggestie. Niks is frustrerender dan gedoe met de USB<->Sata print terwijl je de data terug wilt hebben.....

[Bericht gewijzigd door rew op 15 januari 2023 14:42:18 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik begrijp dat je deze print wilt repareren, maar doet de schijf het zelf wel als je aan hem direct aan een PC hangt (via SATA poort)?

achterhaald :)

inderdaad, de schijf zelf is letterlijk 90% van de waarde van het ding

een lege 3,5 inch hdd enclosure heb je voor tientjes werk

kijken of de schijf werkt, en dan afvragen hoeveel minuten van je tijd je er nog in wil steken

Oh. Ik neem aan dat de waarde van de DATA veel meer is dan die van de schijf zelf. Nu is 8T niet niks, maar voor 140 euro heb je een nieuwe. De (emotionele of bedrijfsmatige) waarde van de data is al snel veel meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is op zich toch gewoon een Sata disk? Kun je die niet direct aan een sata kabel van je pc hangen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 januari 2023 14:41:08 schreef Roland11:
Persoonlijk zou ik eerst even de HD in een PC hangen, om te kijken of de schijf zelf nog wel werkt.

Als ik zo naar de foto's kijk, is dat een gepasseerd station.

Op 15 januari 2023 14:43:01 schreef WillemV2:
Ik begrijp dat je deze print wilt repareren, maar doet de schijf het zelf wel als je aan hem direct aan een PC hangt (via SATA poort)?

achterhaald :)

Heeft WillemV2 voor mij ook al opgemerkt, zie ik.

Op 15 januari 2023 15:34:35 schreef ohm pi:
[...]Als ik zo naar de foto's kijk, is dat een gepasseerd station.

Ah ja, de controller print van de HD zelf is defect.
Maar dat laat onverlet, dat je de controller print ook nog rechtstreeks aan de PC kan hangen na de 'reparatie' die al uitgevoerd is. Dus zonder SATA - USB printje ertussen - aangezien dat ook defect kan zijn. Misschien heeft de OP dat al wel gedaan, maar dat weten we niet.
Als de data belangrijk is, kan de OP ook nog een identieke (goede) HD kopen en hem even overprikken. En daarna pas repareren ;-)

Ik ben bang dat je controllerprinten van identieke 8T harddisks niet ongestraft onderling kunt uitwisselen. Er zou in die chipsjes zomaar onderling verschillende data kunnen staan over de plaats van de sporen op de harddisk.

Dank jullie wel voor de suggesties. De waardevolle suggesties, kan ik zelfs zeggen.

Nadat ik de controller print voor de vierde (o.i.d.) keer weer terugschroefde op de HDD, en de spanning op de SATA connector aanbood (zowel +12V, als +5V) met een regelbare voeding, hoorde ik de disk ditmaal opspinnen. Dat had ik daarvoor nog niet gehoord.

Ik sloot de disk daarna rechtstreeks aan op een PC (dus niet via het USB3.0<->SATA boardje dat in de WD Elements Desktop zit). En... de data is te benaderen. Dat is mooi. Ik moet nog even een duur test doen, maar het ziet er vooralsnog goed uit.

Er lijkt nog een fout te zitten in het USB3.0<->SATA board: via USB3.0 werkt de HDD nog steeds niet.

(foto onder: het driehoekige USB3.0<->SATA board, stock photo dus het zijn niet de vingers van ondergetekende)

Overigens stond er geen data van waarde op de HDD, althans, de disk was ironisch genoeg bedoeld als externe backup schijf.

Ik ga even een backup draaien om te duurtesten, en dan nog maar even kijken naar het USB3.0<->SATA bordje...

Bedankt allemaal !
Roland.

@ ohm pi
Had ik voor een tijd terug met een 1T WD. Daar had ik twee vervangende printjes met exact het zelfde typenr en zelfde bouwjaar, niet de zelfde week. Ene printje werd herkend als 551G en de andere als 4,43T, terwijl het beide 1T printjes zijn. Beide onbruikbaar want elke poging tot een lees-schrijf check leverde defecte sectoren en tracks op.

Volgens WD had dat te maken met de hardware-lock die deze schijven hebben.Het vlaggetje van de lock staat, met serie en typenr kennelijk encrypted op zowel de 0-track als in een 2 stukjes eenmalig programmeerbaar ROM dat volgens zeggen op zowel de besturingsprint als de actuator zetelt in de chip van de headactuator.

Een vanuit de PC-bios gelockte schijf waarvan de toegangscode kwijt is kan volgens WD alleen buiten die code unloct worden op een manier dat de data op de disk voor altijd verloren is omdat de encryptie-sequentie-key totaal veranderd. De disk wordt dan geheel opnieuw letterlijk voorzien van nieuw tracks en sectoren. Het lijkt er ook op dat de loopwerken, van in dit geval singelplatter met onder en boven heads allemaal geschikt zijn tot 4G. Aantal GB's wordt er kennelijk tijdens de afwerkings-productie in geprogrammeerd.

Dit ter bescherming van de data op een gelockte schijf en dat deze niet door derden (waaronder ook de fabrikant dus) toegang kan krijgen tot een schijf.

[Bericht gewijzigd door harry64 op 15 januari 2023 17:01:23 (12%)

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Vroeger zat er een EEPROMmetje op, die moest je dan overzetten om een andere controller aan de praat te krijgen. Nu misschien een grotere chip overzetten?
Anyway, de OP kan weer bij z'n data door het SATA -- USB printje te omzeilen :-)

Ik repareer harddisken nooit (hooguit tijdelijk om data eraf te halen)

Een disk zoals deze die ernstig mishandeld is vertrouw ik mijn data niet meer toe, zeker niet voor backups.
(je weet nooit welke onderdelen er allemaal een opdonder hebben gekregen, niet alles overlijdt meteen)

Het kan zijn dat de en/decrytie hash wordt gemaakt o.a. van het serienummer van de disk, dan werkt 't op een andere controller inderdaad niet.

[Bericht gewijzigd door Arco op 15 januari 2023 18:17:47 (20%)

Op 15 januari 2023 17:59:31 schreef Roland11:
Vroeger zat er een EEPROMmetje op, die moest je dan overzetten om een andere controller aan de praat te krijgen.

Ik zie het eeprommetje in een user-friendly behuizing op de print zitten. ('t is een flash chip, paar megabyte denk ik).

De controller chips zullen iets doen als "boot from external SPI FLASH, if that fails run the ROM code". Tegen de tijd dat ze denken dat de code uitgekristalliseerd is bestellen ze de volgende batch chips met de firmware in ROM. Dan zie je disks met wel de footprint maar niet het flash chipje.

(Ik heb gisteren 200 van die flash chips besteld. 4Mbyte is gewoon GOEDKOPER dan 1Mbyte (als je er 100+ koopt). De nog kleinere zijn geen van allen op voorraad.)

Op 15 januari 2023 17:59:31 schreef Roland11:
Vroeger zat er een EEPROMmetje op, die moest je dan overzetten om een andere controller aan de praat te krijgen. Nu misschien een grotere chip overzetten?
Anyway, de OP kan weer bij z'n data door het SATA -- USB printje te omzeilen :-)

of nog wat vroeger dat je de stappenmotor kon manipuleren om track0 op te laten schuiven door het pinnetje op de kopmotor as te verzetten wat door de encoder liep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

The saga continues: ik probeer het USB3.0<->SATA 'bridge' printje aan de praat te krijgen. Het printje wordt gezien als USB device door een externe PC, maar als de HDD die op deze print wordt aangesloten vertoont deze geen tekenen van leven. Ik ben er inmiddels achter dat de +12V SATA lijn 0V is, waarschijnlijk omdat deze lijn kort veel stroom trok als gevolg van het doorbrandende TVS circuit in de HDD.

Nu heb ik een vraag over onderstaand IC, waarvan pootjes 5 en 6 aangesloten zijn op die 'dode' +12V SATA pin. Op pinnetjes 3 en 4 staat rond de 12V. Ik zou graag willen weten wat het type van dat IC is. Zoeken op de opdruksels 4601 / CX2B8 leverde mij een datasheet van een SM4601CSK op, maar ik weet niet zeker of ik nu het juiste IC te pakken heb...

Groetjes, Roland.

PE9SMS

Golden Member

SM4601CSK lijkt me correct. Logo klopt en marking klopt.

This signature is intentionally left blank.

Dank je wel PE9SMS, dat hielp. Het 'bridge'printje doet het inmiddels ook, zij het met een wat discutabele aanpak. Ik mat dat de gate van de betreffende MOSFET in het IC 'dicht' zat (+12V op de gate). Ik heb geen schema en probeerde het circuit dat die gate aandrijft terug te zoeken met mijn multimeter, maar dat slaagde maar gedeeltelijk. Daarop besloot ik 'brute force' te gaan door de gate hard aan GND te solderen:

En dat deed het hem. Er verscheen nu +12V op de SATA voedingconnector, en de inhoud van de HDD kon benaderd worden middels USB.

Deze aanpak verdient geen schoonheidsprijs, maar ik zag weinig alternatief.

Arco, ik begrijp je opmerking over het niet meer vertrouwen van deze HDD, maar ik ben bereid het risico te nemen, omdat het een back-up schijf is (dus (vrijwel) dezelfde data staat tevens op een andere HDD).

Nog een plaatje dat van pas kan komen voor eenieder die deze HDD (serie) uit elkaar sleutelt, en die zich afvraagt hoe de rubber blokjes geplaatst moeten worden:

Tot slot nog twee lezingen over HDD data recovery die ik interessant vond:

https://youtu.be/Kx-D1nJcv0k
https://youtu.be/vCapEFNZAJ0

Groetjes, en iedereen bedankt voor de hulp,
Roland.

Op 29 januari 2023 12:34:21 schreef DeRokendeBout:
Arco, ik begrijp je opmerking over het niet meer vertrouwen van deze HDD, maar ik ben bereid het risico te nemen, omdat het een back-up schijf is (dus (vrijwel) dezelfde data staat tevens op een andere HDD).

??!!

De plaatjes maken mij het niet duidelijk, maar is het zo dat de poster de harddisk zelf heeft opengemaakt? De case met zijn controller is maar een doosje voor de hd, dus die is sowieso uitwisselbaar.
Ik begreep altijd dat dit een no-go is, i.v.m. de noodzaak van een absoluut stofvrije ruimte (en vakkennis)?!?

en: ik zou maar een tweede backup maken op een nieuwe 8TB disk...

en2: het bureau reorganiseren?1

Op 29 januari 2023 13:16:41 schreef electronono:
Ik begreep altijd dat dit een no-go is, i.v.m. de noodzaak van een absoluut stofvrije ruimte (en vakkennis)?!?

Je hebt twee dingen. Die USB-behuizing: Die mag open. Geen probleem. Daar zit dan een gewone SATA schijf in (of, bij WD soms: een USB schijf: ze hebben het USB-SATA printje op de print van de disk geintegreerd!). Die mag je niet open maken.

Ik heb 20 jaar lang een "datarecovery" bedrijf gehad. Sinds schijven 80Gb en groter zijn, kan ik WD schijven niet meer openmaken (in de cleanroom!) en weer dichtmaken. Nouja, het kan wel, maar het is me nog niet gelukt om hem dan weer werkend te krijgen. Ik heb er een keer een middag aan gespendeerd: kijken waar het mis gaat: Schroeven los, schroeven vast: Doet het nog. Maar op een gegeven moment niet meer. Ik heb niet kunnen achterhalen waar het nu mis ging. Anderen (op youtube b.v.) doen alsof het gewoon open en weer dicht kan. Bij mij niet. :-(

Dus zelfs met een cleanroom is het oppassen geblazen.

@rew
Die usb-behuizing van jou noemde ik 'case', zo worden ze in advertenties volgens mij ook (wel) genoemd.