Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

ik keek uit het raam, de hele wijk was donker ( als ik 8km kon kijken over de hele stad heen was het ook donker, zo groot was de uitval ) echter in huis had ik overal nog wel licht. had sommige armaturen van een noodunit voorzien. deels van t licht is laagspanning welke ook gebackupt is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 december 2022 15:51:46 schreef stortbak:
[...]
meteen na stroomuitval al gepiep...

Ik merk niets van stroomuitval. Hoogstens komen de buren vragen waarom ik nog licht heb.

Hier vragen ze of ik die dieselmotor niet uit kan zetten... Maakt zo'n herrie! ;D

Alex P

Golden Member

Op 30 december 2022 19:20:25 schreef testman:
vannacht was het hier raak. 10.000 woningen zonder in de regio. het probleem was in 4min opgelost. ofwel een schakelfout of iets anders wat op afstand gedaan kon worden. wrs is het op station daalakkerweg gebeurd gezien het heel eindhoven betrof. ...

Ik woon op ca. 600m van station Daalakkersweg. De wekker zou achter moeten lopen als er onderbreking was geweest. Dat was niet zo, de storing was dus niet in héél Eindhoven.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

volgens enexis was dit het uitval gebied.

ik was daags erna nog in de buurt van de daalakkersweg bij een bedrijf op t randje van het storingsgebied waar het alarmpaneel ook meldingen gaf van die uitval.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Vandaag weer een trafo uitgebrand, nu in Woerden hoor ik net op het nieuws.
Zijn dit tekenen van het overvolle net?

[Bericht gewijzigd door revado op woensdag 11 januari 2023 11:38:06 (13%)

mvdk

Golden Member

Op 11 januari 2023 11:33:37 schreef revado:
(...)
Zijn dit tekenen van het overvolle net?

Nee. Meer een andere netfilosofie.
Heel vroeger had ons bedrijf een netfilosofie om een distributietrafo half te belasten.
Bij storingen of onderhoud kon je dan, omdat de kabels daarvoor er lagen, de belasting
naar twee andere trafohuisjes verschuiven.
Tegenwoordig word alles op maximum belasting uitgerekend, en de koppelkabels zijn wegbezuinigd.

Berucht zijn de JeanMüller patroonhouders voor aluminiumkabels. Een foutje is gauw gemaakt.
De kabeladers moeten zó gedraaid worden dat ze op de juiste manier in de klem liggen.
Doe je dat niet goed, krijg je problemen.

Heel vroeger had ons bedrijf een netfilosofie om een distributietrafo half te belasten.
Bij storingen of onderhoud kon je dan, omdat de kabels daarvoor er lagen, de belasting
naar twee andere trafohuisjes verschuiven.
Tegenwoordig word alles op maximum belasting uitgerekend, en de koppelkabels zijn wegbezuinigd.

Dat ziet men toch algemeen gebeuren bij overheids- en pseudo-overheidsbedrijven? Alle reserve wordt wegbezuinigd, de boel blijft normaliter wel draaien maar van het minste dat er mis gaat komen er ernstige problemen. Min of meer hetzelfde fenomeen zien we bij de Belgische spoorwegen, en (capaciteitsgewijs) ook bij de Belgische energiecentrales.

Hensz

Golden Member

Op 11 januari 2023 13:03:35 schreef Paulinha_B:
Dat ziet men toch algemeen gebeuren bij overheids- en pseudo-overheidsbedrijven?

Laat dat "overheids- en pseudo-overheidsbedrijven?" maar weg. Het gebeurt overal, bij alle bedrijven, instellingen en zelfs bij jou thuis. Bijv.: natuurlijk zijn er nog mensen genoeg die eens in de week (bijna) alle boodschappen doen, maar er zijn er zat die niet verder komen dan de dag van vandaag en mss die van morgen.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Zo tank ik mijn auto in de regel helemaal vol. Als je mij ergens een rond aantal liters ziet tanken, grote kans dat het economische crisis is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dok

Golden Member

Ik gooide mijn auto's (brandstoftank)ook altijd helemaal vol. Voordeel is dat als je ergens heen moet dan is er geen paniek of er wel voldoende brandstof in het ding zit.
<edit>
Voor hen die het weten willen.
Citroen berlingo en een mercedes 410D (veewagen)beide diesel gestookt.

[Bericht gewijzigd door Dok op woensdag 11 januari 2023 14:15:49 (24%)

Wie niet horen wil moet TV kijken.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 11 januari 2023 13:03:35 schreef Paulinha_B:
[...]

Dat ziet men toch algemeen gebeuren bij overheids- en pseudo-overheidsbedrijven? Alle reserve wordt wegbezuinigd, de boel blijft normaliter wel draaien maar van het minste dat er mis gaat komen er ernstige problemen. Min of meer hetzelfde fenomeen zien we bij de Belgische spoorwegen, en (capaciteitsgewijs) ook bij de Belgische energiecentrales.

Dan ken ik particuliere bedrijven waar net zo goed bezuinigd wordt. Tientallen KVM switchen in gebruik. Het bedrijf dat het onderhoudscontract heeft, heeft niet eens een reserve. Touch screens wij hebben er 30 in gebruik, op andere locaties idem. Geen reserve. 10 43" monitoren. Geen reserve. UPS 15 dezelfde in gebruik. Geen reserve.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dan is het onderhoudscontract slecht genegocieerd. Wat me niet verbaast, de opdrachtgever kennende, IT-gewijs.

Het gebeurt overal [ ... ] zelfs bij jou thuis.

Wat is dat nu weer voor toogpraat? Wat er bij me thuis gebeurt dat gaat niemand wat aan, niemand weet ervan, niemand hoeft ervan te weten, niemand moet doen alsof zij/hij het weet.

Op 11 januari 2023 12:12:49 schreef mvdk:
[...]

Berucht zijn de JeanMüller patroonhouders voor aluminiumkabels. Een foutje is gauw gemaakt.
De kabeladers moeten zó gedraaid worden dat ze op de juiste manier in de klem liggen.
Doe je dat niet goed, krijg je problemen.

die dingen met die trapezium blokjes op de rails met dikke schroef waar de kabel ingeklemd word? daar hebben monteurs op t werk een hekel aan, die krengen gaan er meteen af en komen kabelschoenen op doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ronald45

Golden Member

PDF van het openbare DNV rapport:

https://tennet-drupal.s3.eu-central-1.amazonaws.com/default/2023-02/23…

En hier een artikel over het ontmantelen van de omgevallen trafo komende week:

https://www.rtvnof.nl/audio-kapotte-transformator-bij-tytsjerk-uiteind…

[Bericht gewijzigd door Ronald45 op zondag 5 februari 2023 00:49:12 (38%)