Andre_avr
Golden Member
Hoi,
Mn hp1650 werkt, maar hij verspreidt een vislucht als hij aan staat. Ik heb hem helemaal open gemaakt, maar geen vis gevonden.
Ook aan de voedingsonderdelen geroken. Maar ik kan het nog niet vinden.
Hebben jullie tips hoe ik er het beste achter kom wat de geur verspreid?
Dan gok ik op electrolyten. Bij die dikke C's is er al wat aan het zweten geweest getuige de smurrie op de print.
Afhankelijk van de samenstelling is die electroliet corrosief, dus dat wil je niet op je print hebben.
Even naar de dokter, dat hoort niet zo te ruiken 
Zonder dollen: sommige elektronica ruikt gewoon raar. De Philips 309 ruikt sterk genoeg naar printplaten om de hele woonkamer te laten stinken
Sommige geuren doen in de verte denken aan vis. Epoxy kan amine-bevattende harders gebruiken en als er teveel harder in de batch zat (of als de boel gaat ontbinden) zou het kunnen dat die amines weer vrijkomen. Amines ruiken vaak naar vis.
Maar die kristalletjes die je ziet zitten - kan dat geen urine van een dier zijn? Of elektrolyt uit de condensatoren
Was dat eens weg. Demiwater en naspoelen met IPA/ethanol.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je voeding is stuk aan het gaan, er lekt elektroliet uit elco's in het laagspannings deel van de voeding, dat is de geur die je ruikt. Dit geldt met name voor de elco's ingebed in het koelprofiel op foto 4. Bekend probleem bij dit type voeding welke HP in vele modellen toegepast heeft.
klopt. dat hebben deze voedingen allemaal.
oplossing: alle elco's aan de secundaire kant eruit halen, pcb goed schoonschrobben en nieuwe elco's plaatsen. het ligt niet aan het merk en type van de elco's, maar aan de constructie van de voeding en de soldeerwijze.
bij de nieuwe elco's de pootjes niet zo strak omvouwen. juist de dikke C's aan de primaire kant zullen nog wel goed zijn.
nu niet meer aanzetten, als dat spul de trafo of de printplaat in trekt krijg je het er niet meer uit. ik heb ze wel gezien met zwart verkoolde gaten in de print door dat electroliet.. en dan ben je lang aan het repareren!
ander voorbeeld:
https://www.eevblog.com/forum/repair/hp-53310a-power-supply-troubles/
[Bericht gewijzigd door powerflux op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of het helemaal niet aan de elco's ligt? Lekken is relatief zeldzaam. Ik geloof dat de beruchte elco's in Grundig videovoedingen ook van dit merk waren, en die lieten de print ook graag onderlopen met hun tranen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Krelis Vonketrekker
Golden Member
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zie op de foto van ts al zwarte stukken in de printsporen, dat zegt al lekke elco's op die lijn. doorgaans als je ze heetstookt met de bout, dan ruik je het meteen. elna was er berucht om..
Andre_avr
Golden Member
Bedank voor de tips.
Bij het lossolderen van de aangetaste optopcoupler kwam de kibbeling weer boven zwemmen.
Het zijn inderdaad lekkende elcos (alle elcos van 220uf 50v (nicicon)) de andere lekken (nog) niet. Heb zat elcos maar die natuurlijk niet voldoende in voorraad:-)
Print schoongemaakt en corrosie weggehaald.
Andre_avr
Golden Member
Morgen eens de 1000uf los zien te krijgen.
Maar welke? Die ik groen of rood omcirceld heb? (beide hebben hotglue/kit en zitten tussen koel profiel)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wrs beide sets vervangen, voeding is 33 jaar oud intussen. toen waren er maar net low esr elco's als die er al inzitten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 9 februari 2023 08:42:37 schreef rew:
Hotglue in IPA drenken, dan laat het los.
mijn ervaring met deze voedingen is dat die (overigens prachtige!) truuk niet werkt. Maar gewoon lossnijden met een scalpel natuurlijk wel 
Welke elco's is de vraag. Ik zeg alle. Zelfs die kleine 47uF die er tussen zit.
Ik heb deze voedingen gezien met tot nu to 3 verschillende merken elco's.
Aangezien het niet uit maakt welk merk, welke diameter, welk type en welke waarde - ze gaan allemaal bij de seal lekken en er zit nooit een bolle tussen - zeg ik: constructiefout.
Note: Heel misschien zijn die oranje niet gaar. Maar als je zover bent..
Andre_avr
Golden Member
En inderdaad verschillende van de 1000uf 10v waren ook aan het lekken
een van de 2200u 35v ook.
De rest (nog) niet.
De kit losmaken viel mee. Lossolderen was toch wel tijdrovend klusje, maar is gelukt.
Andre_avr
Golden Member
Zou de voeding nog goed werken als ik die 8x1000uf 10v(c7 tm c14) door 2x4700uf 10v vervang ? Of is dat erg onverstandig.
In het schema staan ze parallel achter de gelijkrichter.
benleentje
Golden Member
IK weet niet in welke mate het ontwerp afhankelijk is van de lage ESR. Meerder condensatoren kunnen dan een lagere ESR hebben als 1 of 2 grotere. Maar als jouw vervangende 2 x 4700 er fysiek inpast en een gelijkwaardige of beter SWR hebben zou het denk ik gewoon moeten werken.
De stroom door de printsporen is voor 8 elco's lager dan bij 2 dus daar ook even naar kijken maar ik denk dat dat wel goed gaat. En anders even verdikken met een extra massief stuk draad op met soldeer
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de ESR laag genoeg is zal het wel goed gaan, maar meestal past het simpelweg niet. Ik zou gewoon 1000u terugplaatsen.
)