Hoi,
Ik zou graag één en ander automatiseren obv het feit we al dan niet wakker zijn. Via Home Assistant kan ik dit aansturen, maar ik heb iets nodig dat aangeeft of er iemand in bed ligt of niet.
Volgend idee vond ik wel leuk, in essentie maak je een gigantische weegschaal van je bed 
https://everythingsmarthome.co.uk/building-a-bed-occupancy-sensor-for-…
Benodigdheden:
- 4 load cells: voor elke poot eentje dus
- HX711 amplifier bordje
- Wemos D1 mini of Arduino bordje
Bedrading moet blijkbaar in een wheatstone bridge
Helaas voor mij heeft m'n bed 12 (!) poten ipv 4, dus ik weet niet goed of dit kan werken met 12 load cells. Kan je bv. in groepjes van 3 werken ?
paulp
I thought, I thought of everything
Op 14 februari 2023 09:49:13 schreef paulp:
Wat dacht je van een drukgevoelige weerstand onder je matras. Doen ze bij auto's ook.
Zoiets ?
Blijkbaar minder goede resultaten daarmee.
Op 14 februari 2023 10:54:38 schreef hardbass:
Gewoon dit circuit 3x maken en de gewichten bijelkaar optellen?
Maar dan heb je ook 3x bordjes nodig ?
Als ik zo 3 load cells zou bundelen, dan leest hij toch ook een bepaalde weerstand uit ?
Het kalibreren gebeurd toch achteraf via de software ... denk ik
Op 14 februari 2023 11:10:13 schreef New Beetle:
Principe heeft uiteraard potentieel om veel meer te detecteren, sinusgolven bv
Of misschien een threshold instellen voor als er een bepaald gewicht niet een match is

SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je loadcells redelijk nauwkeurig gelijk zijn, kun je ze gewoon parallel aansluiten, en uitlezen als één loadcell. Met industriële loadcells kan dat, met een afwijking van minder dan 1 deel in 3000; als je goedkope loadcellen gebruikt zal je dat niet halen, maar wellicht is het alsnog goed genoeg voor je toepassing.'
Die industriële cellen zijn wel volledige bruggen, met 2 rekstrookjes en 2 laser-getrimde weerstanden in elke loadcel. Hoe je zoiets met losse rekstrookjes doet, rekening houdend met temperatuurcompensatie e.d., is wel een leuke oefening.
Op 14 februari 2023 12:55:39 schreef SparkyGSX:
als je goedkope loadcellen gebruikt zal je dat niet halen, maar wellicht is het alsnog goed genoeg voor je toepassing.'.
Wel ja, uiteindelijk moet ik niet nauwkeurig gaan wegen om te weten WIE er in bed ligt. Gewoon een opdracht versturen wanneer gewicht boven bepaalde waarde gaat is voldoende eigenlijk.
En die loads cells kosten nu ook niet zoveel, dus perfect voor zo'n projectje.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Is het dan niet eenvoudiger om een rekstookje op een dwarsbalk van je bed te plakken? Of gewoon een loadcell of druksensor onder één van de middelste poten, waar altijd wel een deel van de kracht door afgevoerd zal worden.
Op 14 februari 2023 14:20:20 schreef spacekiek:
[...]Wel ja, uiteindelijk moet ik niet nauwkeurig gaan wegen om te weten WIE er in bed ligt. Gewoon een opdracht versturen wanneer gewicht boven bepaalde waarde gaat is voldoende eigenlijk.
Dan neem je gewoon de standaad 4 loadcell's en wijs je 4 poten aan om het gewicht te bepalen. Met de overige 8 poten doe je gewoon niks.
Op 14 februari 2023 18:25:18 schreef ohm pi:
[...]Dan neem je gewoon de standaad 4 loadcell's en wijs je 4 poten aan om het gewicht te bepalen. Met de overige 8 poten doe je gewoon niks.
Thx!
Je kan het zelfs gewoon aan twee of één poot doen blijkbaar:
https://circuitjournal.com/50kg-load-cells-with-HX711
Voor een simpele detectie meer dan genoeg. (en moet ik geen 12 poten aanpassen
)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De "lol" van alle poten doen is dat je dan het hele bed gewoon 2 cm omhoog haalt en de identieke construcite onder iedere poot zet.
Bovendien, met 3 of 6 HX711 printjes kan je dan het gewicht bepalen. Gewoon ieder dag een gewichtsmeting. Mijn doktor roept altijd: Hou je je gewicht in de gaten. Sure! iK ga ieder jaar wel eens op de weegschaal staan....
Ik heb hiervoor een lat uit de lattenbodem aangepast, op die manier kan het met één loadcel per kant van het bed. Ik wilde het eerst ook onder de poten maken, maar bij ons bed kon ik dat niet netjes wegwerken. Dezelfde controller waar de loadcells aan hangen stuurt ook de ledstrips onder het bed en de wcd's voor de lampen op de nachtkastjes aan.
(Nog een leuke, ik gebruik dezelfde loadcells om de doorbuiging van een aantal traptreden te detecteren en daarop het licht in de gang en overloop aan te schakelen)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
1 loadcel onder 1 poot lijkt me meer dan voldoende. Wat is het nut/meerwaarde van 12 cellen?
(ik neem aan dat je niet van dag tot dag het gewicht van het lijdend voorwerp tot op de tiende gram hoeft te berekenen)
12 poten eronder is trouwens wel heeel veel. Is het soms een bed in een dierentuin in het olifantenverblijf?... 
[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]
hardbass
PE2BAS
Op 15 februari 2023 09:13:54 schreef rew:
Bovendien, met 3 of 6 HX711 printjes kan je dan het gewicht bepalen. Gewoon ieder dag een gewichtsmeting. Mijn doktor roept altijd: Hou je je gewicht in de gaten. Sure! iK ga ieder jaar wel eens op de weegschaal staan....
Die had ik nog niet eens bedacht, ik met mijn wifiscale. 
Veel logischer om dat in het bed te stoppen, dan kan hij heel de nacht meten en middelen 
Op 15 februari 2023 10:48:51 schreef Arco:
12 poten eronder is trouwens wel heeel veel. Is het soms een bed in een dierentuin in het olifantenverblijf?...
Haha, België vs NL misschien ?

Ik vind het ook absurd veel, nooit bij stilgestaan tot ik even keek voor dit projectje. Het zijn 2 boxsprings, met 2 poten vooraan, midden en achteraan en dit x2.
Op 15 februari 2023 10:48:51 schreef Arco:
1 loadcel onder 1 poot lijkt me meer dan voldoende. Wat is het nut/meerwaarde van 12 cellen?
Ja idd, ik ga 1 of max 2 poten meten. Maar ben niet zó goed hiermee, dus wou het vb van de creator volgen, maar heb nu genoeg info om het met minder te doen.
ActiveHouse
https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Ik gebruik hiervoor een aqara fp1 presence sensor (is wat anders dan zo’n pir)
Dat ding registreert gewoon de aanwezigheid van 1 of meerdere personen, zelfs als je niet beweegt en onder een deken ligt. Gevoeligheid is instelbaar, en werkt bij ons door deuren heen zelfs (houten deur met melkglazen panelen in)
Er komt weldra een fp2 uit, die kan zelfs zien of je alleen of met 2 aanwezig bent in een ruimte.
Op 17 februari 2023 14:53:05 schreef ActiveHouse:
Ik gebruik hiervoor een aqara fp1 presence sensor (is wat anders dan zo’n pir)
Ik heb die ook gezien, maar wil je wel zo'n millimetergolfradar in je huis ? Er is al straling genoeg denk ik ...