Hallo, ik heb een probleempje. Ruim 15jaar geleden kocht ik voor mijn hobby een meet app, metex m3800.Na 2-3 jaar ging hij stuk.In de winkel kreeg ik te horen reparatie is te duur, beter nieuwe kopen, deed ik. De oude ging in de rommella.Laatst kwam ik hem weer tegen en dacht: ik maak hem open en probeer hem te maken. Op de print heb ik 2 ic vervangen 4011 en 4030 en een a42 to92. Op het display stond toen cijfer 1 en de piëzo zoemer piepte. meer niet.
Onder het display zit een ic, nju9201bd jrc p2029c [stuuring display?]
zou dat de boosdoener zijn? hoe ga ik verder? mvg Joop.[attachment=0][attachment=1][attachment=2]

[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]

Kijk zelf even of je de PDF's kan verwijderen.
Denk dat dit niet de bedoeling is.

Even je bericht veranderen: verwijder de bijlages. Dat is anders dan je van plan was.

De meter is uit 1995 en voor pakweg 30 euro koop je een vergelijkbare of beter. Wel leuk als hobbyproject.

Bijlages geknipt. Daar stond andere info dan wij nodig hebben.

Bedankt sine voor het knippen. Ik kreeg het verwijderen niet voor elkaar.mvg Joop

Leuk! Metex M-3800. Niet kapot te krijgen. Die van mij is al meerdere keren in rook opgegaan en doet het nog steeds :)

Volgens mij de Meter waar jarenlang alle bouwmarkt barrels van zijn nagemaakt.

Metex: echt wel beter dan de bouwmarkt metertjes. Ik ben er heel tevreden over. Behalve de kwaliteit van de meegeleverde bruine bescherming. Het plakband is nodig (zie ook foto van Nordrack2).

Ik heb een schema van deze meter.
Niet superduidelijk en zonder de componentwaardes, maar beter dan niets.
Als je belangstelling hebt, zal ik proberen het schema te uploaden.

Jac

hoi Jac,zou je dat schema kunnen sturen, ik kan dan verder zoeken. alvast bedankt. mvg Joop.

email is verstuurd.

succes met de reparatie.

Jac

eerlijk gezegd denk ik dat er een "grote" chip onder een druppel epoxy op de print zit en dat die op de een of andere manier een veel te hoge spanning gezien heeft.

Ik heb de Metex M-3650 net als Brightnoise en die heeft zo'n "blob" chip. (Ik kon online geen fotos vinden van de achterkant voor de M-3800).

Ik zou denken dat het fout kan gaan als je een hoge spanning aanbied in "ohm" of "diode meet" stand.

Ik heb zelf nog een Metex M-3650B uit begin jaren 90 liggen. Daar zat nog zo'n ICL-7106 IC in DIP uitvoering in, in een voetje nog wel. Ik weet dat omdat deze ooit eens kapot gegaan is. Deze meter is hoofdzakelijk uit vrij standaard onderdelen opgebouwd. Ik ben het met Brightnoise eens dat puur financieel gezien niet zinvol is om zo'n meter nog te repareren, ondanks dat het kwalitatief wel beter is dan de bouwmarkt barrels waaraan fred101 aan refereert.

tja zo'n bouwmarkt ding is ook gemaakt op: kapot gegaan? weg ermee en nieuwe halen. oudere meters zijn vaak wat onderhouds vriendelijker. hoewel een fluke T5 van de eerste lichting kon ook niet open, behuizing was verlijmd.

Een 7106 is voor een paar euro nog wel te scoren. Als je daarmee weer een werkende meter hebt is het prima natuurlijk.

(De historie van die chip is overigens best grappig, Intersil ontwikkelde een DVM chip voor/met fluke en heeft die later met kleine aanpassingen op de markt gezet als de ICL7106/7)

Wat het veilig gebruik betreft, de meters met een transistortester en gaten voor condensatoren in het front ... zijn minimaal verdacht als daar een CAT rating op staat.

Op mijn Metex meter staat geen CAT rating (ik weet niet of dat indertijd überhaupt al bestond). Voor een industriële krachtstroom installatie zou ik zo'n meter inderdaad niet gebruiken. Nog even afgezien van de (nutteloze) transistortester en de sleuven voor de capaciteitsmeting is ook de 20A aansluiting niet gezekerd. Maar voor het niet al te spannende huishoudelijk gebruik voldoet het nog.

En eerlijk gezegd vergeleken met de eerste multimeter die ik had (een analoge Hung Chang uit de jaren 80: https://www.radiomuseum.org/r/hungchang_vom_multitester_hm_102bz.html) is deze meter al vele malen veiliger, en die Hung Chang heb ik ook overleeft ondanks dat ik mijn complete gebrek aan kennis toendertijd.

Hoi Jac.schema is goed overgekomen en is uitgeprint, ga nu verderzoeken.bedankt mvg Joop.

.. is ook de 20A aansluiting niet gezekerd...

Met de meegeleverde dunne aansluitsnoeren is het wel gezekerd!
Ik heb me daar altijd over verwonderd: een gebruiksaanwijzing waarin niet staat dat de meegeleverde snoeren niet voor het 10 of 20 A bereik bedoeld zijn.

Joop hoe kreeg jij de printplaat er uit? Kon je aan de voorkant de selectieknop lostrekken?

Bij de Metex M-3650B kan je de selectieknop er gewoon uittrekken. Ik verwacht dat bij de M-3800 een vergelijkbare constructie gebruikt is.

Hallo, als jede achterkant losmaakt zie je de schijf van de keuze schakelaar met een borgring, deze losmaken dan kan de schijf er af en de print er uit. mvg Joop.

Die van mij is anders, ik vermoed dat het een vroege versie is. Helaas, ik moet de knop er met grof geweld af gaan trekken.
Zei daar iemand "if it aint broke, don't fix it"?