Weller WHS 40D Defect

Hallo, wat zou er hier defect aan kunnen zijn, gisteren heeft die nog wat gewerkt maar nu niet meer, 20v krijg ik nog maar er gaat geen stroom meer naar de bout zelf en display heeft 3 streepjes aan.

vergeten

Golden Member

Wat scherpere foto's van boven en onderkant kan ook helpen ge-edit met minder tafel erop :)

Begin met het checken van:

  • Secundaire trafo spanning.
  • Zekeringen, kunnen SMD's zijn of verstopt in een krimpkousje.
  • Verwarmingselement. (denk ook aan snoerbreuk)
  • Temperatuursensor (idem)
  • Meten of de ic's op de print wel voldoende voedingsspanning krijgen.
    (wat dat moet zijn kan je in de datasheets vinden.)

Laat maar weten of dat alles goed is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Trafo is goed, heeft 20v
Snoer is ook goed en verwarmingselement is ook goed aangezien die nog ff opwarmde.
De rest is buiten kennis voor mij of kan het niet uitmeten bij gebrek aan het juiste apparatuur.

Probleem gevonden denk ik, als ik het middelste pootje ff met de rechtse verbind, of aantik beter dan schiet die in gang en warmt die op, nu nog ff kijken wat daar op staat voor een nieuwe.

[Bericht gewijzigd door LOSSE op zondag 22 januari 2023 11:50:36 (34%)

wrs de sensor in de bout zelf stuk, of snoer gebroken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de bout zelf zit er niks anders dan het verwarmingselement, niks anders te zien, via een test met een stabiele voeding warmt die op, dus daar zal het hem niet zitten.

hoeveel draden zitten er in de stekker van de bout? 3 streepjes bij weller is doorgaans geen bout aangesloten of temp. sensor in bout stuk of onderbroken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 januari 2023 09:20:23 schreef LOSSE:
Probleem gevonden denk ik, als ik het middelste pootje ff met de rechtse verbind, of aantik beter dan schiet die in gang en warmt die op, nu nog ff kijken wat daar op staat voor een nieuwe.

[bijlage]

Kan niet zien wat het is, mogelijk een triac. Als je die kortsluit werkt het zeg je. Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de triac geen of onvoldoende sturing krijgt!

Op 22 januari 2023 12:43:32 schreef testman:
hoeveel draden zitten er in de stekker van de bout? 3 streepjes bij weller is doorgaans geen bout aangesloten of temp. sensor in bout stuk of onderbroken..

2 draden, dus juist stroom naar de bout toe

Op 22 januari 2023 12:43:33 schreef buzzy:
[...]
Kan niet zien wat het is, mogelijk een triac. Als je die kortsluit werkt het zeg je. Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de triac geen of onvoldoende sturing krijgt!

Zou ook kunnen maar waar is het dan zoeken hé

Op 22 januari 2023 12:46:33 schreef LOSSE:
[...]

Zou ook kunnen maar waar is het dan zoeken hé

Zomaar wat kortsluiten is meestal not done.
Heb je een duidelijke foto waarop de opdruk van dat onderdeel te lezen is?
Mijn glazen bol is stuk en het schema is kwijt........
Begin eens met het aanvragen van het schema bij Weller of de leverancier.
En drie streepjes? Mijn WMD3 signaleert dan dat er geen bout aangesloten is.

word de bout wel warm als de triac kortgesloten is?

de whs40 is een budget boutje ( rode reeks ) stugge kabel aan de bout, daar kan een breuk inzitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Toch ongelukkig dat die foto's zo onduidelijk zijn. Is vast wel een triac, want de rechtse pen gaat naar de opto en is dus de gate. Werkt het als je de 2 uitgangen van de opto gaat kortsluiten? Hoeveel spanning van A naar K op de ingang van de opto? Ik hoop dat de opto niet stuk is door het verbinden van lukrake pennen van de triac.

Op 22 januari 2023 13:02:40 schreef jerome:
Toch ongelukkig dat die foto's zo onduidelijk zijn. Is vast wel een triac, want de rechtse pen gaat naar de opto en is dus de gate. Werkt het als je de 2 uitgangen van de opto gaat kortsluiten? Hoeveel spanning van A naar K op de ingang van de opto? Ik hoop dat de opto niet stuk is door het verbinden van lukrake pennen van de triac.

Ja, ff een tikje en di is vertrokken, ga kijken voor er een ander in te plaatsen, kost waarschijnlijk bijna niks bij de betere chinees :P

fred101

Golden Member

Ik zou een echte kopen ipv het risico een goedkope Chinese fake te treffen. De originele kosten al bijna niets.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 22 januari 2023 13:43:35 schreef fred101:
Ik zou een echte kopen ipv het risico een goedkope Chinese fake te treffen. De originele kosten al bijna niets.

En wat denk je dat er in je tv of radio zit

maartenbakker

Golden Member

Er is maar één Chinese merknaam waarvan je vantevoren kunt zeggen de de triacs betrouwbaar zijn, en dat is Ween (een spinoff van NXP). Zolang ze niet vervalst zijn natuurlijk. Ik zou gewoon voor de originele van ST gaan als die nog leverbaar is. Meer dan een paar euro is het niet - zelfs voor een rode Weller kan je dat nog wel uitgeven.

Wel ben ik het met de rest eens dat de kans groot is dat er wat anders stuk is, maar proberen kan altijd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 22 januari 2023 13:48:05 schreef LOSSE:
[...]

En wat denk je dat er in je tv of radio zit

Geen Chinese fakes, dan zou die radio of TV het immers niet of niet goed doen...

Dit schept verwarring omdat er ook gewoon goede onderdelen uit China komen, vaak in opdracht van fabrikanten buiten China, soms als second source, maar altijd met kwaliteitscontrole.

Als jij op Ali bestelt heb je altijd een wisselende kans dat je willekeurige of afgekeurde onderdelen krijgt waar toevallig de opdruk op staat die jij graag wilt zien, ongeacht wat er in zit.

Dat wordt bedoeld met Chinese fakes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 januari 2023 13:54:49 schreef maartenbakker:
[...]

Geen Chinese fakes, dan zou die radio of TV het immers niet of niet goed doen...

Dit schept verwarring omdat er ook gewoon goede onderdelen uit China komen, vaak in opdracht van fabrikanten buiten China, soms als second source, maar altijd met kwaliteitscontrole.

Als jij op Ali bestelt heb je altijd een wisselende kans dat je willekeurige of afgekeurde onderdelen krijgt waar toevallig de opdruk op staat die jij graag wilt zien, ongeacht wat er in zit.

Dat wordt bedoeld met Chinese fakes.

Tot nu toe nog geen enkel probleem had met de chinees hoor, heb ze besteld, wie niet waagt blijft maagd

maartenbakker

Golden Member

Als je geen problemen hebt gehad dan weet je niet dat dat ook kan. Nadeel is natuurlijk dat je (als hij het straks nog steeds niet doet) de triac niet als mogelijke oorzaak hebt kunnen uitsluiten. Dan blijf je dus in het duister tasten.

Nog een laatste gedachte. Als zou blijken dat de bout stuk is, denk ik dat je voor die 75 euro beter iets anders kunt kopen dan een rode weller. Desnoods een tweedehandse blauwe weller, maar er is voor die prijs al veel meer leuks te vinden... Vaak dan weer wel uit China, maar als je dat bij Eleshop koopt bijvoorbeeld dan zit er wel kwaliteitscontrole op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 22 januari 2023 13:48:05 schreef LOSSE:
[...]

En wat denk je dat er in je tv of radio zit

Geen fakes. Jij mag daar dan geen ervaring mee hebben, die ga je ook niet krijgen want jij weet niet of die triac fake is, je weet niet eens zeker of de triac wel het probleem is, of dat er toch iets anders fout is.

Ik weet zeker dat er veel reparatie pogingen van leken als jij daardoor stranden, naast gewoon kapot repareren door PCBs mollen of rare dingen doen als dingen overbruggen of weglaten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 22 januari 2023 14:16:11 schreef fred101:
... naast gewoon kapot repareren door PCBs mollen of rare dingen doen als dingen overbruggen of weglaten.

Right. Ik herinner me dat ik ergens las dat iemand bij het repareren zomaar twee pins van een power-component had doorverbonden! Levensgevaarlijk! (voor dat component en wat er omheen zit!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de triac uit een "graai uit de bak" gloeilampdimmer werkt wrs ook al. dit is een 6A 600V model, maar spanning is ruim genomen voor 20VAC..

hoewel ik denk dat het dan nog niet is opgelost, ik heb nog nergens de gemeten weerstand van de bout gezien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
waar rook was, werkt nu iets niet meer