Beste allen,

Hoe bereken je het kwartier gemiddelde verbruik van een toestel?
Ik neem als voorbeeld:
Stel eerste 5minuten 1kw
5minuten 4kw
5minuten terug 1kw.

Heb al op verschillende forums gezocht en
de ene zegt 1.4kwh de ander 0.5 kwh
Volgens ik uitreken is het 0,5kwh
Wat is nu het juiste antwoord?

Mvg

Het apparaat staat 15 minuten aan.
5 minuten is 1/3e van 15.

Dus de gemiddelde vermogen gedurende dat kwartier is 1/3 *1 + 1/3 *4 + 1/3 *1 = 0,33+1,32+0,33=1,98kW

Daarbij is het totale energieverbruik 1,98/4 = 0,5kWh.

kan je makkelijker berekenen.
aangezien de tijd telkens hetzelfde is, namelijk 5min.
heb je (1kW + 5kW + 1kW)/3 = 6kW/3 = 2kW.

met de afrondingen hierboven 0.3333+1.33333+0.33333 kom je aan 1.999999.

je kan ook per min werken en delen door 15
5min x 1kW = 5kW/5min
5min x 4kW = 20kW/5min
5min x 1kW = 5kW/5min.
samen 30kW/15min gedurende een kwartier of gemiddeld 2kW

1 toestel is dan ook het probleem niet.
stel, de eerste 3min staat je koffiezet aan met 1,2kW
nog voor de koffie gedaan is heb je de oven aangezet voor de kip te braden, 2kW dat 45min draait
ondertussen springt de boiler nog eens aan om het douchewater te verwarmen, 1,8kW.

als dat toevallig allemaal overlapt in dat kwartier,
heb je de eerste 3min 1,2kW
de volgende 2min staat je oven met 2kW aan samen met koffieset 1,2kW
daarna 5min enkel de oven met 2kW
en in de laatste 5min de boiler erbij waardoor je daar 3,8kW hebt.

gemiddeld vermogen 2,6kW in dat ene kwartier.
stel dat je wasmachine nog draait en in dat ene kwartier beslist die ineens om met 2,2kw het water te verwarmen....

dat capaciteitstarief is quasi onmogelijk om te berekenen

Het is inderdaad lastig te berekenen of te voorspellen. Maar je kunt het wel monitoren, zoals ze in de industrie al decennia doen.

Een rekenvoorbeeld:
Ik heb een voorbeeld gekozen waarbij ronde getallen ontstaan

Stel je wilt begrenzen op maximaal 6kW. Dat is dus 1,5kWh per kwartier.
Je begint elk kwartier de kWh's te tellen. Als je na 10 minuten boven 1kWh zit, dan kom je in het kwartier dus boven de gestelde grens van 1,5kWh als je zo doorgaat. Dan laat je een signaal klinken en heb je nog een paar minuten om dingen af te schakelen.
Je kunt ook kiezen voor een eerdere waarschuwing, dus een signaal bij 5 minuten als je boven 0,5kWh zit.

Vereist wel dat je constant de meter monitort met b.v. een computer.

Het makkelijkste is denk ik het over een uur uit te rekenen. 5 min is 1/12 van een uur, dus 5 min 1kW is 1/12e kWh. dat 8 keer is 8/12e kWh. En 4x 4kW gedurende 5 min = 4/12 kwh * 4kW = 16/12e kWh.

Samen 24/12kWh = 2kWh in een uur. Dus 2kW vermogen.

Voor het capaciteitstarief is toch enkel het piekvermogen interessant?
Of beter de piek die een kwartier lang aanhoudt.

Het gemiddelde zal helemaal worst wezen.

Zo had ik het niet begrepen.
Ik had begrepen dat het hoogste kwartiergemiddelde bepalend is voor het capaciteitstarief.
Dus in bovengenoemd voorbeeld wordt het capaciteitstarief 2kW, ook als deze klant de rest van het jaar geen elektrische energie afneemt.

het is het gemiddelde per kwartier.
en dan gaan ze het gemiddelde van alle maanden op 1 jaar nemen zo voor de jaarberekening

Uw digitale meter registreert de hele dag door uw verbruik, en berekent telkens het gemiddelde per kwartier. Dat is het kwartiervermogen (in kW).
Uw maandpiek is het hoogste kwartiervermogen in 1 maand. Anders gezegd: in dat kwartier belastte u het net het meest.

Het gemiddelde van uw maandpieken van de afgelopen 12 maanden is uw gemiddelde maandpiek.

Uw leverancier rekent het capaciteitstarief aan op basis van die gemiddelde maandpiek.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

Op 5 maart 2023 13:33:16 schreef fcapri:
dat capaciteitstarief is quasi onmogelijk om te berekenen

Nu snap ik dat het capaciteitstarief nagenoeg onmogelijk te berekenen is.

Op 5 maart 2023 20:03:39 schreef ohm pi:
Dus in bovengenoemd voorbeeld wordt het capaciteitstarief 2kW, ook als deze klant de rest van het jaar geen elektrische energie afneemt.

Nee; 167 W. Elke maandpiek telt in het jaar maar voor 1/12 mee.

Ik vind de berekening volgens het algoritme bij @fcapri nu niet zó onbegrijpelijk.

e: Ho, ik hoor net dat de maandpiek minimaal voor 2,5 kW geteld wordt. In het voorbeeld hierboven (de rest van het jaar geen verbruik) wordt dat dus gemiddeld over het hele jaar 208 W ook 2,5 kW. (tnx @ohmpi)

@Waters (↓): de vraag was naar de berekening, niet naar de kosten; vandaar dat je die mist. Het beste kun je daarvoor in de contractvoorwaarden van de leverancier kijken.

Wat(t) zijn nu de kosten ?
Is het normaal voor 2.5kWh om 50 Euro per maand te betalen, en gaat dat exponentieel omhoog ?
Ik zie alleen maar berekeningen maar geen kosten.

Op 5 maart 2023 20:54:40 schreef Frederick E. Terman:
e: Ho, ik hoor net dat de maandpiek minimaal voor 2,5 kW geteld wordt. In het voorbeeld hierboven (de rest van het jaar geen verbruik) wordt dat dus gemiddeld over het hele jaar 208 W.

Zou het jaarminimum dan niet gewoon 2,5 kW zijn?

Och ja natuurlijk; die van 'nul' worden dan óók 2,5 kW.

Ik ben weer lekker wakker...!

Als nederlandse forum gebruiker ben ik toch wel belangstellend naar hoe voorheen in België elektriciteit werd afgerekend. Werd er voorheen slechts een bedrag per verbruikte kWh berekend, of bestond er toch zoiets als een vast bedrag? Dat vaste bedrag kan allerlei benamingen hebben: meterhuur, instandhoudingskosten, netwerkkosten of zoals in NL vastrecht. Daar hoor ik helemaal niks over. En als er zoiets bestaat, zo'n vastrecht, blijft dat dan ongewijzigd en komt dat capaciteitstarief er bovenop? Of komt dat in de plaats?
Vragen, vragen...

Op 6 maart 2023 07:06:41 schreef mvdk:
Werd er voorheen slechts een bedrag per verbruikte kWh berekend, of bestond er toch zoiets als een vast bedrag? Dat vaste bedrag kan allerlei benamingen hebben: meterhuur, instandhoudingskosten, netwerkkosten of zoals in NL vastrecht. Daar hoor ik helemaal niks over. En als er zoiets bestaat, zo'n vastrecht, blijft dat dan ongewijzigd en komt dat capaciteitstarief er bovenop? Of komt dat in de plaats?
Vragen, vragen...

Dat bestond uit:
- Vaste vergoeding (Energieleverancier) per jaar
- Energiekost (Energieleverancier) per kWh
- Transportkosten (ELIA, hoogspanningsnet) per kWh
- Distributiekosten (Fluvius, laagspanningsnet) per kWh
- Belasting (Overheid) per kWh
- BTW (Overheid) op totaalbedrag

Nieuw systeem:
- Transport- en distributiekosten gaan omlaag per eenheid kWh
- Dit capaciteitstarief komt erbij

Op 5 maart 2023 20:54:40 schreef Frederick E. Terman:

Ik vind de berekening volgens het algoritme bij @fcapri nu niet zó onbegrijpelijk.

de berekening valt op zicht wel mee, maar in praktijk onder een bepaalde grens blijven, daar is weinig aan te doen.
of je moet echt extreem gaan opletten welke apparaten tegelijk op staan.

je wasmachine met een 1uur programma gaat maar een korte periode die verwamringselementen aanzetten.
je microgolf werkt pulserend

waar je wel kan opletten is de waterkoker, de koffiezet, de oven. in principe blijven die quasi heel de tijd dat ze aanstaan dat piekvermogen trekken.

kortweg, ik ga er niet naar kijken. als je 11maand extreem oplet en rond die 2,5kW blijft, en december (kerst) heb je dan een maand met 8kW doordat oven, frietketel, koffieset en verwarming...eens 15min tegelijk aanstonden., dan schiet je gemiddelde ineens van 2,5kW naar 3kW. heb je daar dan 11maand moeite voor gedaan?

als je dan de prijs bekijkt voor vlaanderen:

Hoeveel je betaalt voor het capaciteitstarief hangt af van je netbeheerder en is dus afhankelijk van je woonplaats. Vanaf 2023 betaal je voor 1 kW over heel Vlaanderen +/- volgende tarieven:

Op jaarbasis: 40.4 euro/kWh (exclusief btw)
Op maandbasis: 3.37 euro/kWh (exclusief btw)

2,5kW zou dan 121€ betalen
3kw zou dan 145€ betalen
en als je er niet naar kijkt en 6kW gemiddeld hebt, kost je dat 290€.

zowieso, wie een electrische auto heeft, en een laadpaal van 11kW, is eraan voor de moeite want dan zit je zowieso al op 530€

Mijn energieleverancier heeft een prijssimulator waarbij je wat kan spelen met het piekvermogen.

https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijssimulator

New Beetle heeft een inhoudelijk antwoord gegeven op mijn vraag. Dank daarvoor.
Mist alleen nog de bedragen voor distributie en transportkosten.
Die er blijkbaar afgaan als het capaciteitstarief word ingevoerd. Daarover zijn nu al verscheidene voorbeelden met bedragen gegeven.
Blijft dus m'n vraag over: weet iemand de bedragen per aansluitwaarde voor distributie en transportkosten zoals die nu nog geheven worden?

Op 6 maart 2023 10:32:12 schreef fcapri: daar is weinig aan te doen.

Voor bepaalde profielen (verwarming op gas, geen kinderen, geen elektrische verwarming, geen elektrische auto) is die magische grens van 2,5kW zeker haalbaar. Wij zijn inmiddels reeds goed ingeburgerd. :+

Nieuwe huisregels:
- Maximum 2 kookpitten
- 1 kookpit + wasmachine
- 1 kookpit + heteluchtoven, wel niet op 250 graden dan gaat het vlot over de 3kW

Piek is 2492 watt, net onder die grens dus.

Het vreemde hieraan is dat diezelfde 2492 steeds terugkomt, iets wat mij technisch onmogelijk lijkt. Onderzoek over het waarom hiervan loopt nog.

OP BASIS VAN AL DIE DISCUSSIES OVER CAPACITEITSTARIEF IN BELGIE HEB IK EENS EEN SIMULATIE GEDAAN OP DE SITE MIJNENERGIE.be

In de realistische vorm dat ik dus ongeveer 4500 KwH teruglever ieder jaar waarvoor ik een kleine 8 cent per kw ( gemiddeld dag /weekendtarief)krijg is het resultaat echt frustrerend .
Heb net een elektrische okkazie wagen gekocht en was dus van plan om een laadpaal te installeren van max 11Kw.
Op die manier is mijn home batterij op de kortste keer leeg, heb maar max 11kwh netto (13.8 kwh bruto) en dus zal ik met mijn ander verbruik snel een kwartiertje boven de 14Kw zitten .
Verschiet niet als je de afgebeelde (printscreen)grafieken bekijkt , sim 4.1 is een normale 4 kw piek en sim 14 is.

Iedereen word moreel gepusht om groener te worden en als je dat doet word je nog erger uitgeperst door verdoken belastingen dan ooit ervoor.

Het is toch eerlijk als verbruikers die kortstondig grote hoeveelheid afnemen meer betalen? Je hebt ook klanten die een vlakke lijn in hun verbruik hebben. Die zouden anders mee moeten betalen aan de elektriciteitshonger van, ik noem maar wat, elektrische autobezitters.
Je kan die auto ook over meer uren opladen, daarbij minder piekverbruik veroorzakend.

Iedere situatie waarbij de kosten niet eerlijk verdeeld worden biedt ruimte voor misbruik.

Wat wij hier in Nederland doen met een "boiler" is eigenlijk onzin: Dat warme water wat je bewaart kost alleen maar nutteloze energie terwijl het gewoon staat "warm te wezen". Eigenlijk wil je gewoon een doorstroom-elektrische-verwarming. Dat kost dan wel iets van 20kW aan instantaan vermogen. In Nederland past dat niet op een gewone huisaansluiting. Dus gaan we met langdurige verliezen de boel gewoon langzaam opwarmen en bewaren we een buffer. Tja. Zonde.

Volgens mij bestaan die dingen in Engeland.

Maar dus in het kader van "eens per maand extra lang een kwartiertje onder de douche", dat zou dan flink capaciteitstarief kosten.

Ik weet niet of je op landelijke schaal echt kosten hebt aan een gebruiker die een piek van 7.5kW heeft tegenover een andere gebruiker die onder de 2.5 kan blijven. Anderzijds, als je de wasmachine gewoon op je eigen batterij draait die je met je eigen zonnepanelen op hebt geladen, dan scheelt dat denk ik zeker in wat men aan "iedereen gaat een wasje draaien" piekvermogen wat landelijk geinstalleerd moet worden.

Op 18 oktober 2023 15:23:19 schreef mvdk:
Het is toch eerlijk als verbruikers die kortstondig grote hoeveelheid afnemen meer betalen? Je hebt ook klanten die een vlakke lijn in hun verbruik hebben. Die zouden anders mee moeten betalen aan de elektriciteitshonger van, ik noem maar wat, elektrische autobezitters.
Je kan die auto ook over meer uren opladen, daarbij minder piekverbruik veroorzakend.

maar stel dat je 365dagen lang GEEN groot verbruik hebt, en 1 keer, bij een communiefeest ofzo, heb je de frietketel die aan staat, de koffie zet, de oven, een electrische terrasverwarmer....
kortweg, 1 keer een piek van 15kW, en daar wordt je op afgerekent het hele jaar door.

terwijl je buur die ELKE dag zijn auto met 11kW oplaad, ook evenveel betaald

Het is gelukkig per maand; je draagt de gevolgen van een feestje dus maximaal één maand mee. En de rest van die maand mag je je stevig laten gaan want het maakt toch geen verschil meer.