Nou...
Toch wat reacties. Mag ik een lap tekst plakken? Zoek maar waar het vandaan komt...

Het elektriciteitsnet is vol alsook overvol. Dat zeggen we al een tijdje, maar waar we eerst al moesten melden dat verschillende provincies aan hun limiet zaten, kunnen we na een paar jaar noeste arbeid van energieminister Jetten nu melden dat inmiddels in vrijwel het hele land de stoppen er bijna uitknallen. "De netbeheerders maken vandaag bekend dat de vraag naar ruimte op het elektriciteitsnet explosief is gegroeid en het net in vrijwel heel Nederland zo goed als vol zit." Dat betekent niet alleen dat extra aansluitingen voor bijvoorbeeld Hugo's 900.000 nieuwe woningen op een wachtlijst belanden, maar ook dat we het risico lopen dat binnenkort het licht uitgaat. "Zonder ingrijpen wordt het stroomnet in Utrecht, Gelderland en Flevoland vanaf 2026 op piekmomenten te zwaar belast." Dat is natuurlijk een uitstekende manier om te verhinderen dat er ongewenst vlaggen op de Domtoren worden geprojecteerd, maar om te voorkomen dat we een paar provincies met enkele regelmaat terug naar de Middeleeuwen dirigeren gooit het kabinet er alsnog een zak geld tegenaan. Daarnaast staat het ontlasten van het stroomnet op piekmomenten (voornamelijk tussen 16:00 en 20:00 uur) hoog op de agenda en dat betekent dat u zich wel even moet aanpassen. "Bij huishoudens worden slimme, aanstuurbare warmtepompen en laadpalen in de toekomst de norm. Daarmee wordt het stroomnet op piekmomenten minder belast en blijft er voldoende ruimte voor de verduurzaming van huizen." Aanstuurbaar wordt de norm! Dat ze dus elders even uw warmtepomp een standje lager zetten of het laden van uw auto pauzeren als dat nodig is. Kom op mensen, allemaal even een klein stukje autonomie inleveren om de energietransitie te redden. Doe het voor het klimaat.

In Duitsland is er paniek. Jänschwalde, een bruinkoolcentrale die nog op een zeer klein vermogen liep voor stadsverwarming, word nu naar 100% opgezwengeld. Bruinkool, vele malen erger dan radioactief afval. Atom ausstieg, dan heb je ook wat.

stadsverwarming - fernheizung.
Kon er niet op komen.

Iedereen word moreel gepusht om groener te worden en als je dat doet word je nog erger uitgeperst door verdoken belastingen dan ooit ervoor.

Maar goed ook, ik heb immers geen return on investment maar mag toch nog de rest van mij leven het gat helpen dichten dat met de subsidiering ervan is gegraven
Iedere groene investering is er 1 met financiele drijfveer en daarbij is het groene gedachtengoed heeel ver weg.

en 1 keer, bij een communiefeest ofzo, heb je de frietketel die aan staat, de koffie zet, de oven, een electrische terrasverwarmer....

dan is het feestje toch gewoon 100€ duurder... zo terug verdiend met wat minder keeping up appearances

Jammeren over het capaciteitstarief is spijkers zoeken op laag water... of moet ik de piek die jij veroorzaakt ook nog helpen betalen?

Op 18 oktober 2023 19:26:39 schreef mvdk:
Nou...
Toch wat reacties. Mag ik een lap tekst plakken? Zoek maar waar het vandaan komt..

Eh Geenstijl?

Eh, ja.
Gegoogeld? Of ook reaguurder? ;)

Gegoogeld. Is eenvoudig. Selecteer een lap tekst en pleur het in googel. Dan krijg je gelijk antwoord. Werkte ook prima bij brieven van Nigeriaanse prinsen en andere vage emailtjes.

Op 18 oktober 2023 19:26:39 schreef mvdk:

Daarnaast staat het ontlasten van het stroomnet op piekmomenten (voornamelijk tussen 16:00 en 20:00 uur) hoog op de agenda en dat betekent dat u zich wel even moet aanpassen. "Bij huishoudens worden slimme, aanstuurbare warmtepompen en laadpalen in de toekomst de norm. Daarmee wordt het stroomnet op piekmomenten minder belast en blijft er voldoende ruimte voor de verduurzaming van huizen."

ik HAD accumulatie die de hele dag energie aflevert, en snachts, als er toch weinig bedrijven draaien, weer opladen (22h tot 6h). ik woon naast een industrie terrein, de spanning overdag is veel lager dan snachts.
ik had een boiler die snachts van 1h tot 6h opwarmt met een timerklok.

door hun zever heb ik nu:
een warmtepomp die overdag energie verbruikt,
een boiler die overdag opwarmt (10h tot 16h),
er is dus een grootverbruiker BIJGEKOMEN die van 6-8 zijn huis gaat opwarmen als de kindjes naar school moeten,
van 10 tot 16h zijn warm water nog gaat bijwarmen
en een piek erbij rond 15-17h als de kindjes terugkomen en het huis warmer moet EN we koken.
om te compenseren, ook nog eens 8kW aan zonnepanelen bijgegooid, die in de winter weinig doen (hetgeen ze doen, verbruik ik direct), maar in de zomer gigantisch veel injecteren

vroeger ging mijn warmwaterboiler snachts met een schakelklok opwarmen, en mijn verwarming ging snachts opladen.
nu alles overdag om toch maar alle zonne-energie te kunnen opgebruiken.

ik betaal nu 166€ ipv 300€, en de netbeheerder mag mijn piekverbruik nu gaan oplossen.
en dat capaciteitstarief boeit me nu zo weinig, dat ik er niet ga naar omkijken, net door hun manier van registreren.
ik kan 30dagen in de maand perfect alles regelen, hoeft mijn vrouw maar 1 dag de oven aan te zetten, samen met de warmtepomp en de droogkast, en mijn piekverbruik is geregistreerd.
kortweg, ik ga het toch nooit kunnen beperken, dan kan ik er maar beter voor zorgen dat ik alle dagen van de maand mijn piek bereik ;-).
k moet toch betalen, dan maar goed gebruik van maken.

vandaag 6,2kW piek gehaald
gisteren 6,4kw,
eergisteren 6,3kW,
dag ervoor slechts 5,4kW,
de 14de 6,7kW,
de 13de 6,9kW
...
de 5de 7,9kW woehoe, maandrecord :-) om 8h50 smorgens op een donderdag, ik gaan werken, dus de vrouw heeft het gedaan.
kan ik dus de hele maand er op letten, en zoals voorspelt...

Op 18 oktober 2023 18:43:18 schreef fcapri:
telkens ik in iets investeer, gaan ze de regeltjes ineens veranderen in mijn nadeel.

Dat principe heet democratie, de kunst om de burger iets proberen te laten slikken waarvan je op voorhand weet dat hij dat niet wil.

Vandaar dat ik altijd altijd de laatste ben met de implementatie van dergelijke zaken. Na verloop van tijd stabiliseert die regelgeving en zakt de prijs van al die technologie tot een fractie van welleer. Zie je trouwens nu al met PV panelen en omvormers.

Op 18 oktober 2023 19:47:43 schreef OXO:
Iedere groene investering is er 1 met financiele drijfveer en daarbij is het groene gedachtengoed heeel ver weg.

De overheid kan best goed "sturen" in dit soort zaken.

10 of 20 jaar geleden werden er zeg 1M zonnepanelen gemaakt. Die kosten dan zoveel dat je ze niet terugverdient in de 20 jaar levensduur. Als die 2x goedkoper worden als er 10M panelen worden afgenomen, dan kan de overheid met een subsidie regelen dat er vraag komt, de productie gaat omhoog de prijzen dalen en verder hoef je er weinig meer aan te doen.

De duitse en franse overheid hebben de elektriciteitsmaatschappijen verplicht om van klein-opwekkers de stroom voor een bepaald bedrag af te nemen. 1) kost de overheid geen geld. 2) door die verplichte prijs te laten zakken kan je regelen dat je de regeling afbouwt.

In duitsland zijn ze mogelijk dat "klein" in "klein-opwekkers" vergeten.

Maar de Nederlandse regeling scheelt de regering een hoop geld. Wat je saldeert is voornamelijk energiebelasting. En als je vanaf het begin een afbouwregeling had ingebouwd, dan was er niet zoveel gezeik over geweest.

hoeft mijn vrouw maar 1 dag de oven aan te zetten, samen met de warmtepomp en de droogkast, en mijn piekverbruik is geregistreerd.

Is de hele grap van die regeling niet juist dat je hierbij gaat nadenken? En je dus afvraagt of je werkelijk de droger en de oven tegelijk aan MOET hebben? Soms hoeft dat niet per se.

Op 19 oktober 2023 12:12:35 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Is de hele grap van die regeling niet juist dat je hierbij gaat nadenken? En je dus afvraagt of je werkelijk de droger en de oven tegelijk aan MOET hebben? Soms hoeft dat niet per se.

voor een technieker wel, maar als ik aan mijn vrouw moet uitleggen dat een wasmachine veel verbruikt, en een droogkast ook, en een TV niet...
en dat zo een kleine waterkoker van 20cm hoog dan WEL weer veel verbruikt...
laat staan dat ik mijn 10jarige dochter moet uitleggen dat ze eerst de andere grootverbruikers moet afzetten, voor ze haar haardroger insteekt in de badkamer...

daar zit mijn hele punt ook: 30dagen op een maand goed opletten en nadenken, 1 kwartiertje niet...
de frietketel aanzetten, terwijl de braadkip in de oven zit, en toevallig de dochter aan het douchen met de electrische verwarming aan... BAF, je hele maand omzeep.
iemand die 1x 15min een hoog verbruik had betaald evenveel als iemand die UREN aan een stuk overdag datzelfde verbruik heeft.
ze zouden daar ook rekening mee moeten houden.
30x heb je de 3kW overschreden gedurende 15min, 1keer de 4kW, 1x de 5kW.

of iemand anders: 30x de 5kW overschreven bij opladen van de auto, 94x de 4kW en 320x de 3kW
...
beide betaald 5kW capaciteitstarief

ik heb ALLES electrisch. iemand die op hout stookt, is zowieso nu beter af.
als ik mijn electrische over vervang door eentje op gas,
en mijn verwarming vervang door een houtkachel of mazout, ben ik van die capaciteit af en zal amper boven de 5kW uit gaan. nu is 8-9kW geen uitzondering in de winter

Op 19 oktober 2023 12:12:35 schreef Frederick E. Terman:
[...]

Dat is wat ze iedereen willen laten geloven ;)

Dat is door niemand vol te houden, elke keer dat je een toestel inschakelt gaan kijken of er nog iets anders aanligt.
Wij zijn 2 gepensioneerden en verwarmen/warm water met gas.
Vorige maand had ik een piek van 4.9kW terwijl ik voorlopig nog forfaitair aan 2.5kW 'belast' ben.
Naarmate de panelen minder geven gaat de piek de hoogte in.
Koken op 3 inductieplaten is er al over.

Het is een verdoken belastingverhoging, meer niet, maar ze moeten het toch ergens van halen :S

Is niet zo moeilijk. Je verwisselt de 16A zekeringen door 10A exemplaren.
Wie de zekering stuk maakt moet hem betalen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (24%)]

Op 19 oktober 2023 18:14:17 schreef ohm pi:
Is niet zo moeilijk. Je verwisselt de 16A zekeringen door 10A exemplaren.
Wie de zekering stuk maakt moet hem betalen.

Dat is heel moeilijk, vraag het maar eens aan iemand met een budgetmeter. :o

Op 19 oktober 2023 13:01:56 schreef fcapri:
[...]
iemand die 1x 15min een hoog verbruik had betaald evenveel als iemand die UREN aan een stuk overdag datzelfde verbruik heeft.

Dát en het feit dat geen rekening wordt gehouden met het tijdstip van je verbruik vind ik compleet oneerlijk en is voor mij reden om de digitale meter zo lang mogelijk tegen te houden. Ik heb nog altijd een ferrarismeter.

Ook midden in de dag als er volop zon en wind is en er is overproductie van stroom moet je extreem krenterig zijn en oppassen wat je doet.

Eén keer "geflitst" en je hebt dan toch de "boete" aan je been. Dan kan je rustig op piekmomenten in de winter zo tussen 18 uur en 20 uur, lekker veel verbruiken zonder bijkomende consequenties.

Het capaciteitstarief geldt ook niet voor beschermde afnemers (sociaal tarief), nog een incentive om niet (te veel) te willen werken...

ik probeer ook zo zuinig mogelijk te zijn, meer met het idee dat ik zonnestroom kan gebruiken.
nu bv doet mijn 80L warmwaterboiler 1100W gedurende 4-5 uur. dat halen mijn zonnepanelen niet in de winter.

een 150L warmtepompboiler warmt 8uur lang met 250W. DAT gaan mijn panelen in de winter wel halen. op zonnige dagen al helemaal, maar ook op licht bewolkte dagen.
dat is nog de reden om een warmtepompboiler te installeren, voor het verbruik ga ik het niet meer doen want het is gewoon goedkoper wat panelen bij te gooien om dat te compenseren.

met wat ik nu weet, had ik men dak beter volgegooid met 'oude' panelen en dan in de zomer gigantisch veel terugleveren aan 9ct.
nu heb ik nog een beetje gekeken om evenveel op te wekken als mijn verbruik.

Dat capaciteitstarief is dat de tegenhanger van het vastrecht in NL, alwaar dit op basis van de grootte van de hoofdzekeringen? Waarbij het verbruik -de terug levering bij komt?

Het capaciteitstarief komt bovenop de jaarlijkse vaste vergoeding. Die jaarlijkse vaste vergoeding is in functie van de grootte van de hoofdzekeringen en of het 1-fase of 3-fase is. De jaarlijkse vaste vergoeding in BE is vergelijkbaar met het vastrecht in NL. Capaciteitstarief bestaat niet in NL voor particuliere verbruikers.

Op 19 oktober 2023 20:27:49 schreef McAwesome:
[...]

Dát en het feit dat geen rekening wordt gehouden met het tijdstip van je verbruik vind ik compleet oneerlijk en is voor mij reden om de digitale meter zo lang mogelijk tegen te houden. Ik heb nog altijd een ferrarismeter.

Ook midden in de dag als er volop zon en wind is en er is overproductie van stroom moet je extreem krenterig zijn en oppassen wat je doet.

Eén keer "geflitst" en je hebt dan toch de "boete" aan je been. Dan kan je rustig op piekmomenten in de winter zo tussen 18 uur en 20 uur, lekker veel verbruiken zonder bijkomende consequenties.

Het capaciteitstarief geldt ook niet voor beschermde afnemers (sociaal tarief), nog een incentive om niet (te veel) te willen werken...

Capaciteitstarief en dynamische prijzen zijn 2 verschillende aspecten.

Capaciteitstarief is van belang voor de netbeheerder.

Dynamische prijzen voor energie is van belang voor de energieleveranciers.

Het is inderdaad geen gemakkelijke materie, zelfs voor techneuten.

Maar uiteindelijk is het wel heel rationeel. En het zal er voor zorgen dat op termijn energie relatief steeds goedkoper zal worden. En ook nog eens met minder kosten op gebied van vervuiling, gezondheid, geopolitiek.

Mijn eigen aanpak in de kwestie is kiezen voor eenvoud.
Ik heb geen zonnepanelen of thuisbatterij (alhoewel ik zelf al honderden pv-installaties gekeurd heb in mijn werk van 1kVA tot +200kVA)

Ik verwarm mijn woning met een ’eenvoudige’ airco. En het warm water komt van een kleine boiler die ik met een druk op de knop een cyclus laat opwarmen.
Ik start die cyclus niet tijdens dat we aan het koken zijn of de wasmachine bezig is.

De airco verbruikt gemiddeld een paar honderd Watt met uitschieters naar 1000W als het echt koud is die paar dagen per jaar.

Ons huis is full electric met een monofase aansluiting van 230V 20A. En all-in verbruiken we 2500kWh per jaar. Bij onze coöperatieve energieleverancier betalen we daarvoor iets van een 900€/j.

Keep it simple.

Het capaciteitstarief werd ook ingevoerd om de kleine verbruikers meer te doen betalen.
De netwerkbeheerder is immers van mening dat de kleine verbruikers niet voldoende meebetalen aan het netwerk, maar toch op elk moment over elektrische energie beschikken.

Zoals reeds gezegd verminderen de netwerkkosten op de kWh-prijs, waardoor een kWh iets goedkoper wordt.
Ik heb het niet nagerekend, maar het zou zo zijn dat een verbruiker vanaf 1400 kWh per jaar voordeel doet zolang hij niet boven de basis gemiddelde kwartierpiek van 2,5 kW gaat.

Dat betekent dus ook dat vanaf een verbruik van 2800 kWh de kwartierpiek 5 kW mag bedragen zonder meerkost, enz.
Het gevolg is dat de echt grote verbruikers zelfs voordeel doen, wat ook door de netwerkbeheerder beweerd wordt.

Ik weet niet of dat zo uitgekiend is, maar volgens mij zal het volgende gebeuren:

De manier waarop het capaciteitstarief tot stand komt is voor de gewone verbruiker veel te ingewikkeld om zich daarmee bezig te houden. Het enige wat men onthoudt is dat het duurder wordt om meerdere toestellen gelijktijdig in te schakelen.
Het zal echter moeilijk te vermijden zijn dat er af en toe een grote verbruikspiek ontstaat.
En omdat de mensen niet weten dat het dan geen zin heeft om de rest van de maand zuinig te zijn op het piekverbruik, zal met toch minder toestellen gelijktijdig gebruiken.

Ik ben het eens met alles wat " fcapri " schrijft , Ik had vroeger ook accumulatieverwarming en ben toen noodgedwongen ( tarieven voor puur nachttarief waren verdriedubbeld ) een paar jaar geleden overgestapt naar airco samen met zonnepanelen en een homebatterij. Met die hete zomers kost dit inderdaad niks en word een zwoele nacht gemakkellijk overbrugd met de home -batterij. Het rendement van die warmtepomp in de zomer is nog een stuk hoger dan in de winter ( COP 4 of meer )
Maar zoals " new beetle " schrijft, die altijd afwacht tot de dingen niks meer kosten bijna, weet dat de overheid geen premies meer geeft en dat je meer zal betalen om zonnepanelen te leggen als dat de panelen kosten, ook de groene leningen met 0 % interestvoet bestaan niet meer ( waarvan ik dus geniet nog steeds) ik ben 67 jaar en de meeste van mijn huidige investeringen zijn voor de kinderen later.
En zoals in mijn vorige bijdrage met harde cijfers over het capaciteitstarief heb ik besloten om mijn EV-batterij op te laden in de winter aan een externe betalende laadpaal, die 400 euro die ik op die manier door dat kwartier piekvermogen bespaar zal dan gemakkellijk gecompensserd worden en bovendien met die laadkaart kan iedereen van de familie mijn EV gebruiken in gans europa...
En zoals nog iemand het omschreef maak de dingen eenvoudiger.
Ondertussen heb ik ook nog vastgesteld dat met al die elektronische toestellen het sluimerverbruik van gans de installatie is gestegen naar 1800 KWH per jaar zonder dat je iets gebruikt , enkel standby. Om een voorbeeld te geven de hybride omvormer van SMA + monitoring home- batterij is al 63 watt per uur , volgend voorbeeld de airco installatie (2 units + 4 toestellen) is 3,5 KW per week in stand-by of 182 Kw per jaar en zo kunnen we maar verder gaan , iemand heeft mij ooit gezegd dat al de zonnepanelen in belgie het sluimerverbruik van een gans jaar niet eens kunnen overbruggen , waarschijnlijk word dit een nieuw discussiepunt.
Geen wonder dat als je dit alles overweegt dat er weinigen nog iets van de transitie begrijpen . ik wou ook nog toevoegen dat het spijtig is dat je de home-batterij in de winterperiode ( of weinig zonlicht periode) niet langzaam kan opladen s'nachts en op die manier de ochtend piekverbruiken kan overbruggen. zou ook een nieuw discussiepunt kunnen worden. Hierbij moet ik ook vaststellen dat een home-batterij maar een rendement heeft van 80 % omdat er telkens bij het laden en ontladen omvormingsverliezen zijn.

Op 4 november 2023 10:09:47 schreef bryan56:
ik ben 67 jaar en de meeste van mijn huidige investeringen zijn voor de kinderen later.

Die zullen daar weinig aan hebben als het geen recent huis is, alle apparatuur zal versleten zijn :S
Wij zitten nu in deze situatie, schoonmoeder (93)en haar zus (suikertante, 87 no kids) zijn verhuisd naar een serviceflat en weet nu goed wat de kinderen mogen verkopen van vastgoed, gelukkig is er nog wat grond bij want het zullen volledige renovaties worden.

Ik heb al 12j zonnepanelen en ben nu 69j en doe niks meer aan energie investeringen wat niet verplicht is of moet hersteld worden, wel hou ik mij bezig met het opvolgen van ons verbruik als hobby om inzicht te krijgen.

Het is inderdaad ingewikkeld.

De energiefactuur bestaat uit 3 grote componenten:
- energie zelf, waarbij je steeds meer rekening moet houden met het tijdstip waarop je energie wil verbruiken. Doordat de component fossiele brandstof op termijn steeds kleiner wordt zal de energieprijs steeds meer bestaan uit een kapitaalskost voor de investering in zon/wind/batterij + deeltje onderhoud + winstopslag. Als de concurrentie goed kan spelen tussen de energieleveranciers en door schaalvergroting zal de energiecomponent steeds goedkoper worden.

- de prijs voor een netaansluiting. Eigenlijk is dat een grotendeels vaste kost die vooral afhankelijk is van hoeveel vermogen je wenst en niet van de hoeveelheid kWh die er over gaan.
Eigenlijk zou dit een aparte factuur moeten zijn rechtstreeks van de netbeheerder met een vast bedrag per maand in functie van het gewenste piekvermogen uitgedrukt in kVA.

- belastingen, die hebben eigenlijk niets te maken met de 2 bovenstaande. Hoe, waarop en hoeveel zijn puur politieke keuzes. De overheid zou er evengoed kunnen voor kiezen om hetzelfde bedrag aan belastingen op een andere manier op te halen.

Op 4 november 2023 11:26:19 schreef evelo:
- de prijs voor een netaansluiting. Eigenlijk is dat een grotendeels vaste kost die vooral afhankelijk is van hoeveel vermogen je wenst en niet van de hoeveelheid kWh die er over gaan.
Eigenlijk zou dit een aparte factuur moeten zijn rechtstreeks van de netbeheerder met een vast bedrag per maand in functie van het gewenste piekvermogen uitgedrukt in kVA.

Dat is wat we in Nederland kennen. Voor de netaansluiting betalen we een vast bedrag dat afhankelijk is van de grootte van de hoofdzekering.
Je kunt dat apart gefactureerd krijgen door de netbeheerder. Maar het is gebruikelijk dat het is opgenomen in de factuur van de energieleverancier. En die sluist dat bedrag dan weer door naar de netbeheerder.

Zou het niet transparanter zijn als dit 2 aparte facturen zouden zijn? Het zijn 2 totaal verschillende dienstverleningen.
Mensen snappen het niet, begrijpelijk, dat ze niet moeten foeteren op de energieleveranctiers over het capaciteitstarief want die hebben daar totaal niets mee te maken.

Wat betreft de belastingen: nog geen 10j geleden kenden we in Vlaanderen onderstaand systeem:
---
Elk privégezin in Vlaanderen heeft recht op een bepaalde hoeveelheid gratis elektriciteit die kan oplopen tot 500 kWh voor een gezin van 4 personen. In de meeste gevallen goed voor meer dan 10% van het totaalverbruik aan elektriciteit.
Wie kan genieten van gratis elektriciteit?
De gratis elektriciteit is bedoeld voor elk privégezin dat op dat adres gedomicilieerd is. Ze is dus ook bestemd voor personen die in een appartement wonen en zelf geen officiële elektriciteitsmeter hebben of een budgetmeter hebben.

Heb je meerdere woningen zoals een vakantiehuisje of appartement aan de kust, dan komt enkel je eerste woning in aanmerking voor de toekenning van gratis elektriciteit. Ook aansluitingen van zelfstandigen of bedrijven kunnen niet genieten van deze gunstmaatregel, zelfs al is er een groot deel van de woning bestemd voor het gezin.

Wat moet je doen om de gratis elektriciteit te krijgen?
Dit is het leuke: je hoeft helemaal niets te doen behalve even opletten bij je slotfactuur. De gratis elektriciteit wordt automatisch van je totaal verbruik afgetrokken.

Hoe gaat het in zijn werk?
Netbeheerders vragen op 1 januari 2013 de domicilies op bij het rijksregister voor gezinnen die aangesloten zijn op hun net en koppelen deze aan de toegangspunten.

Voor 15 april 2013 geven de netbeheerders op hun beurt deze gegevens door aan de energieleveranciers. De energieleverancier die jou op 1 april 2013 energie levert dient de gratis elektriciteit te verrekenen in de komende slotfactuur.

Opgelet: de gratis elektriciteit wordt pas verrekend op de eerstvolgende slotfactuur na 1 mei 2013. Ben je in tussentijd van leverancier veranderd en heb je reeds een slotfactuur gekregen, dan zal de gratis elektriciteit pas toegekend worden in 2014.

Hoeveel gratis elektriciteit?
De hoeveelheid gratis elektriciteit die per aansluiting gegeven wordt, is afhankelijk van de gezinssamenstelling. De basisregel bestaat uit 100 kWh per aansluiting + 100 kWh per inwoner ( persoon gedomicilieerd ) op deze aansluiting.

Een voorbeeld:
Het gezin Peeters is samengesteld uit een koppel met één kind. Dit geeft:

100 kWh voor hun aansluiting
200 kWh voor het koppel ( 100 kWh per partner )
100 kWh voor het kind
Samen goed voor 400 kWh gratis elektriciteit.

Woon je in een appartement met slechts één aansluiting voor het hele gebouw, dan dient de 100 kWh voor de aansluiting gedeeld te worden onder alle inwoners.

Hoe wordt het bedrag van de gratis elektriciteit berekend?
We hebben een vrije energiemarkt en elke leverancier hanteert zijn eigen prijs voor elektriciteit. Vandaar dat de VREG zelf een marktprijs berekend voor de verkregen kWh. In 2012 was dit 21,96 eurocent inclusief BTW per kWh.

Als we er even ons voorbeeld op nakijken, komt dit voor het gezin Peeters op een besparing van 87,86 Euro.

Wat als je geen gratis elektriciteit krijgt?
Heb je geen of te weinig gratis elektriciteit gekregen, dan dien je contact op te nemen met de energieleverancier die je elektriciteit leverde op 1 april 2013. Deze dient binnen de maand het ontbrekende bedrag aan je te storten. Ben je ondertussen veranderd van leverancier, dan zal dit gebeuren via een aparte creditnota.
---

Dit werd afgeschaft door de meer rechts georiënteerde politici met als reden: ’gratis bestaat niet’.
Dat is misschien wel zo maar dat is totaal naast de kwestie. Het gaat hier om het principe van sociale correctie door middel van belastingen.
Als we ooit weer eens een links gerichte regering zouden hebben dan kan dit principe of een variant er op net zo goed weer ingevoerd worden van de ene dag op de andere.

Op 4 november 2023 12:11:16 schreef evelo:
Zou het niet transparanter zijn als dit 2 aparte facturen zouden zijn? Het zijn 2 totaal verschillende dienstverleningen.
Mensen snappen het niet, begrijpelijk, dat ze niet moeten foeteren op de energieleveranctiers over het capaciteitstarief want die hebben daar totaal niets mee te maken.

Voor die transparantie kun je kiezen. Je kunt aangeven dat je van de netbeheerder een aparte factuur wil.
Verder hangt het er vanaf hoe de factuur is opgesteld. Ik heb een leverancier die van elk bedrag op de factuur duidelijk omschrijft waar het voor is. Maar ik lees ook wel eens berichten over bedrijven waarvan de facturen een zoekplaatje zijn.

Hoe dan ook, er blijven mensen die het niet snappen. Als er een onderbreking is in de toevoer gaan ze het leveringsbedrijf bellen, terwijl ze bij het netwerkbedrijf moeten zijn.