gebruik overschot DC zonnepanelen

Lambiek

Special Member

Op 18 maart 2023 11:33:53 schreef Sine:
Met welk doel? Zolang je nog niet (op jaarbasis) meer teruglevert dan je verbruikt is dat minstens tot 2025 niet nodig.

Maar stortbak is wel voorbereid op de toekomst. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Dat klopt, maar momenteel ben je dan dief van je eigen beurs. Terugleveren tijdens hoog tarief, en opwarmen in nachttarief.

Op 18 maart 2023 11:33:53 schreef Sine:
Met welk doel? Zolang je nog niet (op jaarbasis) meer teruglevert dan je verbruikt is dat minstens tot 2025 niet nodig.

Ik heb 600kWh over per jaar.
Zoals ik al schreef

"""Scheelt me houtpellets nu de TLV nog maar een 9ct is en stroom dus goedkoper is dan pellets."""

Snappen jullie niet wat ik schrijf, of sla je dicht als je een post van mij ziet?

Of weet je niet waar TLV voor staat?
terug-lever-vergoeding is dat.
Die krijg je als je na salderen nog meer op het net hebt gezet.

Waarom zou ik met goedkoop tarief (wat ik niet heb) mijn boiler verwarmen als ik zelf zonnestroom heb?

benleentje

Golden Member

Op 18 maart 2023 11:33:53 schreef Sine:

Alle oplossingen anders dan aanschaf van een omvormer kosten ook geld. En je terugverdientijd (dus nut) van zo'n optie is al al helemaal ver weg als je die boiler ook nog moet aanschaffen.

iets dergelijks zij ik al helemaal in het begin. Een extra omvormer lijkt heel duur maar et 230V kan je gewoon heel wat meer als met een DC spanning.

Maar het blijft lastig als dat je meer vermogen opwekt dan wat je terug terug mag leveren over je aansluiting, dus zal je naast een extra omvormer ook actief meten wanneer dat vermogen te groot word en er iets anders mee gaan doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 maart 2023 10:59:18 schreef stortbak:

Ik stook ook zonnestroom op als ik boven de 200W ga terugleveren.
Scheelt me houtpellets nu de TLV nog maar een 9ct is en stroom dus goedkoper is dan pellets.

ik heb deze week mijn contract getekent en krijg 20ct terugleververgoeding.
en ik betaal iets van 34-36ct/kWh.
dus voor elke kWh dat ik teruglever kan ik er savonds 0,5kWh voor terug verbruiken aan dezelfde kost
ik ga echt niet gaan verstoken in een weerstand.
pellets koop ik nu minder dan 8€/zak. ik betwijfel al of ik goedkoper ben met een ordinaire verwarmingsweerstand.
1kg pellets heeft 4,9kWh. een pelletkachel heeft een rendement van 90%.
dat wil zeggen dat 1 zak van 15kg dan 66kWh aan energie afgeeft.
komt op 0,12€/kWh. zonnepanelen injectie krijg ik 20,9ct/kWh. ik lever mooi terug en laat men kachel savonds wel bijwarmen ;-)

de moment mijn zonnepaneel premie betaald is koop ik een warmtepompboiler. de huidige verbruik 2000kwh per jaar, als ik dat kan halveren boeit de rest mij nog weinig.

mijn garagepoort dat ik ga inbouwen krijgt ook 2 ingebouwde panelen. die gaan dan ook opbrengen (vooral in de winter als de lage zon direct op die vertikale panelen zit). afhankelijk van de afmetingen hoop ik 2x 450-500Wp erin te krijgen en gewoon op microinverters (ga ik ook aangeven en keuren dus). dankzij mijn beperkte 5kW inverter, kan ik nog 5kW aan micro inverters bij installeren. rendeert dan allemaal meer bij bewolkte dagen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

en ik betaal iets van 34-36ct/kWh.
dus voor elke kWh dat ik teruglever kan ik er savonds 0,5kWh voor terug verbruiken aan dezelfde kost
ik ga echt niet gaan verstoken in een weerstand.

Je verliest dan 14 - 16cent per kWh. Je eigen opgewekte stroom zelf op gebruiken is dus goedkoper. Maar is snap je wel de kosten om het in een boiler te gaan stoppen verdien je dat wel terug?

In een accu stoppen is nog lang niet kosten effectief maar water geeft niet de beperking dat je dat maar 1000x keer kan verwarmen ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 maart 2023 19:35:14 schreef benleentje:
[...]Je verliest dan 14 - 16cent per kWh. Je eigen opgewekte stroom zelf op gebruiken is dus goedkoper. Maar is snap je wel de kosten om het in een boiler te gaan stoppen verdien je dat wel terug?

In een accu stoppen is nog lang niet kosten effectief maar water geeft niet de beperking dat je dat maar 1000x keer kan verwarmen ;).

accu is niet rendabel. maar ik verwarm ook met warmtepomp.
die is 3-4x goedkoper dan een electrische weerstand.
dus overdag 1kWh injecteren levert me 20ct op.
savonds 0,5kWh (20ct) opwarmen met warmtepomp levert mij 1,5-2kWh aan warmte. dat is beter dan overdag 1kWh in een weerstand men huis bijwarmen.
of als ik dat bijverwarm met pellets, koste me dat nog altijd maar 12ct/kwh en heb ik overdag toch bijna 21ct/kWh gekregen voor injectie.

zowieso, pellet of warmtepomp savonds laten stoken en overschot overdag injecteren is goedkoper dan die overtollige energie in een weerstand duwen.

ik betaal elke maand 100€ voorschot voor mijn electriciteit en heb nu mijn afrekening gekregen. ik krijg 1031€ terug. vind ik PRIMA :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

niet ontopic, maar hoezo leen jij 1000 euro aan je energie leverancier? dan bel je toch meteen om je voorschot naar 0 te zetten

Op 18 maart 2023 20:01:00 schreef DK:
niet ontopic, maar hoezo leen jij 1000 euro aan je energie leverancier? dan bel je toch meteen om je voorschot naar 0 te zetten

ik betaalde vroeger 302€/maand, omdat ik via accumulatie warmde. dan heb ik warmtepomp gezet.
met de stijging van de energieprijzen gingen ze mijn voorschot aanpasse naar 640€/maand. dat weigerde ik omdat ik die warmtepomp had en zowieso al minder verbruikte.
vorig jaar zetten ik dan zonnepanelen. met die komst van de digitale meter wou ik het voorschot op een 100-150€ zetten. werd geweigerd door engie.
ik kon blijkmaar maar tot 180€ zakken. dus heb verlaagd naar 180€, 2maand betaald en dan verlaagt naar 100€.
ik had verwacht een 800-1000€ verbruik te hebben, maar door de fantastische zomer heb ik veel zonne opbrengst gehad en heel weinig verbruik.
ik heb een 5kW omvormer en zou in principe een 5-6000kWh per jaar halen.
van juni tot nu zit ik al op 5720kWh. april en mei zullen samen ook vlotjes 1000-1500kWh opbrengen waardoor ik dan op 7200kWh uitkomt

ook door 2 premies van de overheid krijg ik dus quasi alles wat ik betaalde terug :-)

ik ga dat zowieso op 100€/maand laten, ik voel dat niet, en als ik volgend jaar weer terugkrijg, is dat altijd leuk. met die warmtepompboiler zal verbruik nog meer zakken, en ik overweeg ook een warmtepompdroogkast aan te kopen nu (mijn vrouw kan het niet laten de droogkast te gebruiken. verloren energie is dat ook niet want dat warmt het huis weer op)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

ik verwarm ook met warmtepomp.
die is 3-4x goedkoper dan een electrische weerstand.

Niet mee eens. Over je geleverde energie gooi je nu 14 cent weg. En de rest doet er niet meer toe. Als je dat in warmte steekt dan hoeft de warmte pomp ook weer minder te doen, want hoewel efficiënter is dat niet gratis.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 maart 2023 20:06:42 schreef benleentje:
[...]Niet mee eens. Over je geleverde energie gooi je nu 14 cent weg. En de rest doet er niet meer toe. Als je dat in warmte steekt dan hoeft de warmte pomp ook weer minder te doen, want hoewel efficiënter is dat niet gratis.

stel nu dat ik 6kWh nodig heb om te verwarmen op een dag.
mijn zonnepanelen leveren 10kWh op een dag en daar injecteer ik de helft van. dus 5kWh.

situatie 1: injecteren en savonds bijwarmen
ik krijg dus 5kWh x 20ct injectie = 1€ injectievergoeding.
savonds verwarm ik 6kWh met warmtepomp. die verbruikt hiervoor dan 1,5kWh aan energie. die betaal ik aan 40ct/kWh oftewel 60ct.
WINST op die dag 0,4€. (1€ gekregen, 60ct weer betaald savonds)

Situatie 2: niet injecteren: ik steek die 5kWh in een weerstand en warm mijn huis. injectie 0€.
er is 5kWh aan warmte opgewekt en savonds warm ik die resterende 1kWh met mijn warmtepomp bij. die verbruikt 0,25kWh x 40ct = 10ct kost.
totaal BETAAL ik 10ct om men huis warm te houden.

ik win toch meer door te injecteren en savonds verwarmen. die weerstand overdag is verschrikkelijk inefficient en dat doet het hem.
Ik krijg 50% van de energieprijs als injectie, en mijn warmtepomp kost 25-30% om te verwarmen. winst nog altijd 20-25% van elke kwh

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Betalen voor pellets of betalen voor stroom,
is heel wat anders dan
betalen voor pellets of betaald krijgen voor stroom.

Sine

Moderator

Op 18 maart 2023 17:40:29 schreef stortbak:
[...]

Ik heb 600kWh over per jaar.
Zoals ik al schreef

Lees eventjes terug, en kijk waar je dat schreef. Ik wacht hier wel ;)

Snappen jullie niet wat ik schrijf, of sla je dicht als je een post van mij ziet?

Kun je ook normaal converseren? Of ligt dat boven je kunnen?

Waarom zou ik met goedkoop tarief (wat ik niet heb) mijn boiler verwarmen als ik zelf zonnestroom heb?

Zoals ik schreef ...

Zolang je nog niet (op jaarbasis) meer teruglevert dan je verbruikt is dat minstens tot 2025 niet nodig.

ALS je meer overhebt dus. Je had het wel over een DLA, maar niet over een OF je ook overschot had en hoeveel dan.
En helderziend ben ik nog steeds niet.

Dat was overigens niet de discussie, mijn opmerking was dat je ook daar maar een beperkte hoeveelheid kW-jes in kwijt kunt. (in mijn geval minder dan 30kWh / mnd)

pa3gws

Golden Member

Op 18 maart 2023 17:40:29 schreef stortbak:
[...]
Of weet je niet waar TLV voor staat?
terug-lever-vergoeding is dat.

Het zou fijn zijn als er bij dergelijke vage afkortingen gelijk even wordt aangegeven waar die voor staat.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

TLV = terug lever vergoeding.

En dat kun je inderdaad ook gewoon typen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

ik win toch meer door te injecteren en savonds verwarmen.

Mooi reken voorbeeld met een resultaat die ik niet verwacht had, weer wat bijgeleerd. Mijn gevoel klopte dus niet met de realiteit ;). Sorry voor mijn onwetendheid was ik maar zo slim als meneer S.

TLV kan van alles betekenen,

https://www.encyclo.nl/begrip/tlv

maar ook gevonden
ten laste van,

Maar op Google vind je niet zomaar dat het om teruglever vergoeding gaat. Maar op een forum moet je altijd wel uitkijken met afkortingen behalve dan de heel erg algemene zoals aub, bv enz.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

veel hangt af van de prijs.
ik heb 50% van de kostprijs als injectie.
als je maar 9ct/kWh krijgt en 30ct moet betalen, is het een ander verhaal.

naar wat ik van stortbak hoor, krijg die 9ct, en pellets kosten 12ct/kwh. dan is het nutteloos om te injecteren en meer te betalen voor je andere verwarming. het hangt dus echt van situatie tot situatie af.

iedereen is zo tegen dat afschaffen van salderen, maar met het goeie contract...

ik betaal nu 40ct/kWh voor mijn verbruik en krijgt 20ct als injectie.
ik verbruik 6000kWh en wek 7000kWh op. als ik 30-40% verbruik op de tijden dat ik opwek. dat komt dan op 2-3000kwh direct verbruik van de zonnestroom.
de overige 4-5000kWh injecteer ik, en de andere 3000kWh verbruik betaal ik.

je ziet dat ik niet ver af zit. als ik dat verbruik naar 2000kwh krijgt (warmtepomp boiler zou de helft verbruiken van een gewone) en de injectie boven de 4000kWh kan houden, draait ik neutraal op men factuur

met terugdraaiende teller of salderen hoef ik maar evenveel op te wekken als verbruik. met dat nieuwe systeem mag ik maar 50% verbruiken van mijn injectie energie

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

iedereen is zo tegen dat afschaffen van salderen, maar met het goeie contract...

Dat is toch logisch, ook voor jouw geld dat je nu maar 20 cent ipv 34 - 40 cent krijgt. ;).

Als het onze portemonnee raakt zijn we toch altijd tegen ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

zonder zonnepanelen betaal ik
6000kWh x 40ct = 2400€ per jaar
met terugdraaiende teller of salderen en 6000kWh opwek betaal ik niks. maar als ik 7000kWh opwek krijg ik ook niks voor mijn overschot. dit ecologisch is dat ook niet. dan leg ik 10kWp panelen op men dak en verbruik ik wat ik wil, krijg het toch nooit op.

met die digitale meter wordt er wel nog gepushed om zuinig om te gaan met energie.
en ipv 2400€ te betalen, betaal ik 1200€. nog altijd dik winst, maar wel minder dan terugdraaiende teller.

ben ik hier kwaad over, nee hoor. k heb toch dat ene jaar "gratis" gehad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 19 maart 2023 20:29:27 schreef benleentje:
TLV kan van alles betekenen,

Klopt, maar het is een topic over zonnepanelen dus.... :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.