Op 14 maart 2023 09:31:52 schreef beki:
Hey, ik heb meer zonnepanelen dan mijn omvormer aan kan.
Dan is mijn vraag waarom, zat daar een reden achter toen je besloot om dat te doen?
Nu vroeg ik mij af of ik iets met de DC overschot kan doen?
Zou het mogelijk zijn om deze over een weerstand te laten lopen om zo mijn boiler te vullen?
Dat zou in principe mogelijk moeten zijn, om hoeveel panelen gaat het en over welke spanning van de panelen hebben we het dan?
Vele raden aan om een "off-grid" omvormer te steken, en daarmee boiler te vullen, maar ik vind het overkill om een moeie AC te maken om over een domme weerstand te steken.
Off-grid moet je alleen doen als je zoveel opwekt dat je het in de winter ook red met alleen je installatie. Of je moet het op kunnen slaan in accu's met zo'n grote capaciteit dat je dagen kunt overbruggen.
Andere optie om de DC te schakelen is ook moeilijk blijkbaar omdat je bij DS vlambogen krijgt.
Daar zijn speciale relais voor, SparkyGSX noemde er al een paar.
Is er geen optie om een regelbare weerstand te gebruiken die afhankelijk van de overschot meer vermogen van de DC in warmte omzet?
Zoiets zou kunnen via PWM, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. En gezien je vragen........
Plus dat je daar wel een regeling voor moet maken, dat kan op verschillende manieren, maar dat vergt wel wat kennis.
Ik heb ooit "in 2014" voor een agrariër zoiets gemaakt, die had ook teveel panelen en daar kwam de hoofdzekering er regelmatig uit. Eigenlijk moest de voedingskabel daar verzwaart worden, maar dat ging te veel kosten.
Ik heb toen een regeling gemaakt, die als er teveel terug geleverd werd een aantal strings van de omvormer af schakelde. Dat gebeurde ook in de DC kant, maar met speciale relais kan dat dus gewoon.