Op 17 maart 2023 12:21:16 schreef stortbak:
[...]
Wat weten jullie toch weinig.
"""De AREI-keuring (AREI = Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) moet worden uitgevoerd vóór de zonnepanelen in gebruik genomen worden. Met deze keuring wordt onderzocht of het veilig is om de zonnepanelen op te starten.""""
ja idd, op zonnepanelen die OP HET ELECTRICITEITSNET staan. ik heb 3 zonnepanelen op mijn ligfiets die een 12V li-ion opladen. en weet je wat, ZONDER arei keuring hé. ik ben de topcrimineel van belgie.
ik heb een 12V zonnepaneel in mijn oldtimer voor de 12V accu niet te laten leeglopen, ZONDER keuring
ik heb een groot zonnepaneel op mijn vouwcaravan met charge controller en een dikke lood accu, alweer zonder keuring.
toyota levert zelf prius met panelen in het dak, alweer zonder arei keuring zeker, die durven nogal, en dat voor zo een grote firma. ze zouden beter moeten weten...
keuring is enkel verplicht voor installaties die netgekoppeld zijn! zet gij een zonnepaneel op uw vijverpomp en geen kat die het komt keuren hoor, ge moogt ELKE firma contacteren, ze gaan weigeren te komen.

en wat keuren ze dan:
Hoe verloopt de AREI-keuring?
Tijdens de visuele controle, kijken onze experts de volgende elementen na:
De uitvoering van de elektrische installatie in overeenstemming met de schema’s en plannen
De aansluiting van de fotovoltaïsche installatie via een aparte stroomkring
De aanwezigheid van minstens één differentieelschakelaar (ook verliesstroomschakelaar of aardlekschakelaar genoemd) van 300 mA aan het begin van de installatie
De aanwezigheid van minstens één differentieelschakelaar van het type A aan het begin van de fotovoltaïsche installatie (deze verliesstroomschakelaar mag dezelfde zijn als diegene vermeld in het vorige punt)
De bescherming tegen overstroom evenals tegen elektrische schokken bij rechtstreeks of onrechtstreeks contact
De plaatsbepaling van de gelijkstroomgeleiders (DC) en actieve wisselstroomgeleiders (AC)
De plaatsbepaling of identificatie van de stroomkringen, beveiligingstoestellen tegen overstroom, schakelaars, aansluitklemmen, enz.
De aanwezigheid en de afstemming van de beschermingsgeleiders*
De aanwezigheid van de duidelijk zichtbare waarschuwingsborden met de volgende vermeldingen:
“Niet ontkoppelen onder stroom", “Elektrische installatie permanent onder spanning”.
bij offgrid panelen hedde hier een dik probleem als je DC zonnepanelen naar DC accu gaat hé. niks van bovenstaande kan gekeurd worden want het zit er niet. en t is dan nog visueel.
eerste vraag dat ze al stellen is de EAN code van je electriciteitsmeter. nogal moeilijk off grid hé
De zonnepanelen-keuring bestaat in hoofdlijnen uit twee fasen.
In de eerste fase wordt een visuele keuring gedaan. Hierbij wordt aan de hand van het ééndraadschema en het situatieschema gecontroleerd of alle aansluitingen overeenstemmen met de werkelijkheid. Daarnaast worden de CE-certificaten van de zonnepanelen en omvormer geverifieerd en wordt er gekeken of de installatie van de zonnepanelen via een aparte stroomkring loopt en/of de installatie goed beveiligd is.
In de tweede fase worden enkele metingen en tests uitgevoerd, zoals de isolatieweerstand en aardverspreidingsweerstand van de installatie. In totaal duurt de hele keuring zo’n 30 tot 60 minuten. Na afloop wordt er een keuringsverslag opgemaakt met de meetstanden en bevindingen.
fase 1: is uw schema in orde hoe de omvormer aan uw kast hangt, en kloppen de zekeringen? is uw omvormer veilig om aan het net te hangen en zijn de zonnepanelen wel geen chinese rommel (=bekijkt geen kat)
fase 2:isolatie en aardverspreidingsweerstand.
welke aardverspreidingsweerstand heb ik als ik zonnepanelen naar omvormer voor DC accu heb? dat is een DC/DC circuit.
je netbeheerder heeft NIKS te eisen van keuring door het arei, enkel je brandverzekering zou dit kunnen vragen